Uncategorized

رواية انتقام مايا الحلقة الخامسة 5 بقلم منى رضا

 رواية انتقام مايا الحلقة الخامسة 5 بقلم منى رضا 

رواية انتقام مايا الحلقة الخامسة 5 بقلم منى رضا 

رواية انتقام مايا الحلقة الخامسة 5 بقلم منى رضا 

حمزه: مايا هتموتيها يمايا 

مايا: فاقت من اغيبوبتها لقت ليليان فضلها ثانيه وتموت  سابتها مايا في ثانيه وقالت مايا بصوت عالي  قلتلق ابعدي عني مسمعتيش قلتلق اني خطر  وجريت مشيت 

خرجت من المدرسه ركبت عربيتها ومشيت 

****************

مايا بتسوق باعلي سرعه ومش شايفه قدامها خالص فجا رن التلفون رقم غريب ردت الو 

سيف:حضرتك الانسه مايا يوسفف الدين 

مايا:لاء

الشاب: حضرتك تبقي بنت المدام كميليا محمود اسودري

مايا: ساعت مسمعت اسم امها اتخضت ايوه ان انتا مين وتعرف ولدتي منين 

الشاب: ان اسمي سيف محمد دراع اليمين لجدك اسودري الله يرحمه حضرتك لزم نتكلم ضروي وجهه لوجهه لان في حاجه بتحصل في الشركه بتاعت ولدتك غلط الشركه بتنهار 

مايا: تمام ساعه بلكتير وهكون عندك 

سيف :تمام نتقابل في الشركه 

مايا:ايه يالي بيحصل معقول يوسف الدين عمل حاجه ول لعب بلاسهم بتاعت جدي وساقت باقصي سرعه 

***********””

وصلت البيت لقت ابوها غضبان جدا وهيا دخله مستعجله 

يوسف:بصوت عالي مايا ايه يالي هببتيه في ليليان ده انتي مفكره ان الناس لعبه فوقي جايز اني معرفتش اربيكي كويس 

مايا: متغلطش في تربيتي لو سمحت ان مشغزله حاليا نبقا نتكلم بعدين 

وسبتو ومشيت طلعت اوضتها ولبست *”بنطلون اسود طويل  

وتيشرت قطني لونه ابيض وعليه جكت اسود وكتشيي لونه ابيض وسابت شعرها مفرود وخدت معها مفتاح  ومشيت 

شافها ابوها:انتي لبسه كده وراحه فين عندي شغل مهم اظن ان مبدخلش في شغلك تبقا في حالك  ومستنتش ردو ركبت العربيه ومشيت 

•••••••••••••••••••••٪•••••••• 

ففي مكان اخر 

حمزه: ليليان انتي كويسه ردي عليه 

ليليان: ايدي ايدي مش حسه بيها 

احمد: دي مزرقه يحمزه اكيد انكسرت 

حمزه: انكسرت ازاي لزم نخدها علي المستشففي ركبوها عربيت حمزه ومشيو 

وصلو المستشفي دخلت الاوضه 

حمزه: خير يدكتور ليليان مالها 

الدكتور: ان مخبيش عليكو دي كان فضلها شويه ودرعها ينخلع هيا وقعت او عملت حادث 

حمزه: من الصدمه متكلمش 

احمد: اه هيا وقعت 

الدكتور: احنا هنعملها الزم وربنا معها 

احمد: شكراً جدا 

حمزه: دي مجنونه اكيد مجنونه ازاي تعمل كده ازاي دي معندهاش ضمير معندهاش مشاعر 

احمد: ان مش عارف دي كانت هتقتلها اكيد البنت دي مريضه نفسيه اكيد

حمزه:بس ايه يالي حصل مبينهم وصل مايا انها تفكر تقتلها وتكسر ايدها 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 وقفت مايا العربيه تحت الشركه ودخلت الموظف معللش مين حضرتك 

قول للبشمهندس سيف محمد ان الانسه مايا موجوده 

الامن: حاضر 

عند سيف! الو ايوه يعمر حضرتك في انسه هنا بتقول ان اسمها مايا 

سيف: دخلها بسرعه 

عمر: حاضر يبشمهندس 

دخلت لقت السكرتيره بصتلها بتعجب كل الحاضرين مستغربين مين دي 

مها  : بسهوكه حضرتك تبقي مين باء يحلوه عندك معاد ول لاء 

مايا: بصتلها من فوق لتحت مععجبهاش شكلها ول لبسها 

اقفي عدل واتكلمي معايه بادب فين مكتب البشمهندس سيف 

مها: هيا مين دي يابت ييالي تتكلم بادب مش عرفه بتتكلمي مع مين ول ايه ان السكرتيره الشخصيهه ليوسف بيه 

مايا: ولله طب حيث كده بقا حضرتك مرففوده  

مها: ونتي مين باء عشان تخدي قرار زي ده 

مايا: اسمي مايا محمود اسودري عرفتي بتتكلمي مع مين ول اوضح اكتر انتي مرفوده 

سييف وقد سمع صوت شجار خرج لقه بنت ملامحها  حاده بشرتها بين البني والابيض عنيها الحاده  اه اكيد دي بنت كميليا اه يكميليا اه 

سيف: حضرتك الانسه مايا 

مايا: ايوه انا حضرتك البشمهندس سيف 

سيف: ايوه انا اتفضلي حضرتك 

مها: يوقعتي السوده يني يما اترفت خلاض

مايا: حضرتك ايه الموضوع المهم عشان حضرتك تتصل بيه ان شخصيا 

سيف: حضرتك الوحيده الوريثه الشرعيه لكل املاك اسودري حسب ملمرحوم محمود اسودري كاتب  ولد حضرتك بيشتغل في تجارت مشبوهه  وبيدخل في صفقات مشبوهه وعرفت حديثآ انو بيشتغل في المخضرات ونتي عرفه سمعت جدك كانت عمله ازاي والشركه بتنهار بسبب الاعمال الغير مشروعه  فحضرتك ان كنت هقدم استقلتي بس حبيت اقول لحضرتك يالي بيحصل عشان كده خيانه للمرحوم وان مرضاش بكده 

مايا: تمام* اولا*: مكتب جدي يتفتح لاني هيباء بتاعي ان *ثانيا*: عوزه كل الاعمال يالي تمت والصفقات يالي حصلت تجيلي علي مكتبي  *ثالثا*!لو سمحت لدام جدي وصاك علي الشركه مينفعش تسبها *رابعا*: مفيش اي صفقه تتم من غير موافقتي او امضتي عليها 

سيف: بس حضرتك مكتب جدك خدو الاستاذ يوسف 

مايا: اظن سمعت كل حرف وكل كلمه قلتلها تتنفذ من غير خطأ واحد 

سيف: امرك يفندم 

خرجت مايا متوجهه الي مكتب جدها تسترجع الذكريات زمان اه يجدي اه لو تعرف كم من الالم بقلبي اه 

بعد مرتبت الكتب ورجعت كل حاجه مكنها شكل الاول وبعد ما سيف جبلها كل الصفقات يالي تمت قعده ترجعها 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 

مكان اخر

يوسف: الو 

الشخص: ايوه يبشا الانسه الصغيره جات الشركه وبتراجع الصفقات يالي تمت وخدت مكتب حضرتك لو كشفت يالي بيحصل كلنا هنضيع والباشه مش هيرضا بكده

يوسف: ازاي الكلام ده يحصل ومتبلغنيش ان جاي 

الشخص: في انتظارك 

يوسف:مايا مايا مايا  راح جدك هتيجي انتي اها اها 

___________________________________

مايا: قعدت تقرا الملفات لقت ملف مكتوب عليه اسم امها كميليا محمود اسودري فتحتوو اتفجأت

يتبع..

لقراءة الحلقة السادسة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أدمنت عشق للكاتبة هدى عبدالصافي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!