روايات

رواية عشقت سمراء الفصل الثاني 2 بقلم سجدة محمد

رواية عشقت سمراء الفصل الثاني 2 بقلم سجدة محمد

رواية عشقت سمراء الجزء الثاني

رواية عشقت سمراء البارت الثاني

رواية عشقت سمراء
رواية عشقت سمراء

رواية عشقت سمراء الحلقة الثانية

بعد يومين في القاهره.

دلف مراد الي داخل شركته بطلته الجذابه كان يرتدي حلي سوداء و قميص ابيض و جزمه سوداء

لفت انتباه جميع الموظفين ينظرون له و يتهمسون بين بعضهم عن جماله الخاص

لكن نظره واحده منه كانت كافيله بأخراس الكل

دلف إلي مكتبه و هو يقول لسكرتيره ابعتيلي عز علي مكتبي و هتيلي القهوه بتاعتي

رحمه السكرتيرة ” حاضر ي فندم

علي الناحية الأخرى

استيقظت بطلتنا مبكرا غير العاده

و بدلت ملابسها الي ملابس رياضيه و نزلت لتركض علي البحر ف هي تعشق الركض علي البحر صباحا

ثم رجعت الي البيت ما ان دلفت لقت امير صديقها القت التحيه علي الجميع معادا امير

امير ” اظن الجميل زعلان مني

ساجي ” لا مش زعلانه

امير ” امال اي البوز دا

ساجي ” إنت كلمتني يوم الخميس و قولتلي جاي بكرا اللي هو الجمعه و احنا انهارده الحد

امير ” خلاص ي ستي قوليلي اصلحك ازاي

ساجي” هتيجي معانا اسوان

امير ” نعم يختي اسوان في الحر دا لا طبعا

ساجي” خلاص براحتك

امير ” انتي رايحه اسوان لي اصلا

ساجي ” بابي عندو شغل و انا و ليلي هنروح معه

امير ” من امتي يعني و انتي بتسافري معاهم

ساجي” ملكش دعوه هتيجي ول لا

امير و هو يجز علي أسنانه بغضب ” خلاص هاجي هاجي

ساجي” طيب جهز نفسك عشان هنمشي الفجر

هبه خالت ساجي ” انا ملحقتش اشبع من ابني

ساجي ” معلش بقي ي خالتو ي قمر

ليلي ” خلاص بقي يلا الفطار جاهز

اتجهت ساجي الي غرفتها لتبديل ملابسها و هي تقول ماليش نفس ب الهنا انتو

ليلي ” البت دي تعباني والله مبتاكلش خالص

امير ” معلش ي خالتو سبيها علي راحتها انا هظبطها متقلقيش

عوده الي المقر الرئيسي ل شركات المهدي

دلفت رحمه و هي تضع القهوه و هي تقول حاجه تاني ي فندم

مراد ببرود ” لا

انصرفت رحمه الي عملها

دلف عز اللي الداخل و هيقول حمدلله على السلامة

مراد و مازال يضع عيناه في الاب توب ” خلصت الصفقة

عز ” اه و اهو الملف دلف جاسم الي الدخل دون ان يستأذن مثل العاده و هو يقول الشركه نورت والله

مراد ” قولتلك ميت مره تخبط قبل ما تخش مش هعديها تاني فاهم

جاسم ” خلاص ي عم فهمنا

مراد ” جهز نفسك ي عز عشان هنرجع البلد كمان يومين جدك عاوزنا و انت ي جاسم جهز كل الاوراق اللي المفروض امضي عليها قبل ما امشي عشان الشغل ميتعطلش

جاسم ” تمام

عز : مالو جدك

مراد ” معرفش

عز ” يعني حتي لو تعرف هو انت هتقول

مراد بحزم ” عز

عز و هو يخرج قبل أن يقابل عصبيه مراد ” خلاص ي باشا ول كأني قولت حاجه

جاسم ” جبان

مراد و هو ينظر ل جاسم بنظره غاضبه ” علي شغلك

جاسم ” استنا ي عز خدني معاك و فر من امامه

امير ” ساجي ما تيجي ننزل نتمشي شويه قبل ما نسافر

ساجي بمرح فهي لا تحب قاعده البيت ابدا” يلا ي عم

امير ” عم هو انا بابيع طماطم قدامك ي بت

ساجي ” ي شيخ روح هو انت تطول تبيع طماطم

امير ” طيب يلا يختي ي بتاعت الطماطم انتي

نزلت ساجي مع امير متجاهين نحيه الكافيه المفضل لديها دلفو الي الكافيه و جلست في المكان المحبب لها فهي دائما تقعد في نفس المكان الذي يطل علي البحر فهي تعشق البحر

اتجه لهم الجارسون و هو يقول تشربو اي ي فندم

ساجي ببتسمه جميله ” انا هاخد قهوه ي محمد

امير ” لا قهوه اي فكك منها و هات اكل

محمد ” تحب تكلو اي ي فندم

امير ” هات اتنين بيتزا ب الجبن

محمد ” حاضر ي فندم حاجه تاني؟

امير ” لا شكرا ثم وجه حديثه الي ساجي الشارده مالك سرحتي في أي

ساجي ” اي لا مفيش معاك اهو

امير ” لسه بتفكري في

سجده بغضب” امير

امير ” خلاص ي ستي سكت

ساجي ” أمير انا عاوزه اسافر

امير : ما احنا مسافرين ي بنتي

ساجي ” لا ي غبي مش قصدي السفر بتاع بكرا انا قصدي اني عاوزه اسافر برا البلد كلها

امير بصدمه ” نعم يختي لا طبعا مفيش سفر

ساجي ” مين قالك اني باخد رأيك اصلا انا بقولك بس عشان تبقي عارف

امير” مين هيرضي تخليكي تسافري اصلا و هتسافري لي اصلا.

ساجي” أولا انا حره اعمل اللي انا عاوزه اتنين بقي هسافر عشان اشوف حياتي و احقق احلامي

امير بخبث ” والله عشان تحققي أحلامك

ساجي “اه بس ي امير عشان احقق احلامي و بس

امير ” خلاص من غير عصبيه نبقي نشوف الموضوع دا بعدين بقي

جاء النادل و هو يضع الاكل أمامهم

امير ” تسلم ي محمد

محمد ” ب الهنا ي فندم

امير و هو يوجه كلامه ل ساجي ” اطفحي

ساجي ” مش عاوزه كل انت

امير بحزم ” خمس دقايق و يكون الاكل دا خلص اخلصي

ساجي و هي تنظر له بغضب ” هاكل بس بمزاجي اوك

امير بهدوء “اوك المهم تاكلي

روحت ساجي مع امير فهم يسكنون في نفس العماره

دخلت ساجي هي و امير في بيت ساجي كان يجلس عادل و ليلي و هبه و ماجد والد امير

ساجي تتبتسم وهي تتجه نحو ماجد و تقول ” والله ي ميجو وحشتني اي الغيبه الطويله دي

ماجد ” و هو يحتضنها ” والله و انتي وحشاني خالص عامله اي

ساجي بمزح ” والله ي ميجو ابنك متكبر عليا في غيبتك

امير بصدمه ” نعم ياختي انا ي مفتريه دي هي ي ماجد اللي عاوزه تخدني معاها اسوان ب العافيه

ماجد ” ساجي تعمل اللي هي عاوزه انت فاهم ي زفت

امير ” علي فكره انا اللي ابنك والله مش هي

ماجد ” لو انت ابني ف هي اكتر من بنتي

تدخلت ليلي ” خلاص خدها معاك و تعاله ي واد ي امير دا انت حبيب قلب خالتك

امير و هو يتجه ليحتضن خالته ” والله ما في حد نصفني قدك ي ليلي ي قمر

عادل بغيره ” ابعد يلا عن مرآتي

امير بغضب طفولي” علي فكره خالتي دي

عادل ” يلا ي زفت من هنا

ساجي بضحك ” خلاص تعالي صعبت عليا في الاول و الاخر انت صحبي بردك

امير بتذمر” كتر خيرك يختي

ساجي بجديه ” انا هروح اغير هدومي عشان نتحرك ول اي

عادل ” اه يلا عشان منتأخرش علي معاد الطياره

ساجي ” ما تيجي معانا ي ميجو

ماجد ” لا ي حببتي روحو انتو انا هقعد مع هبهوب عشان وحشاني

ساجي بمزح ” اممم قولتلي ماشي ي عم الله يسهلك

ليلي ” خلصي ي بت روحي اجهزي

في القصر

يجلسون جميعا في غرفه الطعام علي العشاء

دلفت مسك و معاها حمزه وهي تقول مساء الخير ي جماعه

رد الجميع عليهم

الجد ” تعالو العشا جاهز

مسك ” حاضر

الجد و هو وجه حديثه ل حمزه الذي جلس يأكل و كأنه لم يأكل من زمن و انت ي زفت ي حمزه كنت فين عااد

حمزه و الاكل يملئ فمه ” كنت مع اصحابي ي جدي

الجد ” طيب بس خلي بالك مراد هيعاود بكرا

حمزه و الطعام وقف في زوره “كح كح كح هو مش هيقعد في القاهره وبعدين انا مالي انا معملتش حاجه

الجد ” انا قولت اقولك و مش هحظرك تاني من العويل اللي عتمشي معاهم

حمزه بخوف من مراد لأنه منبه علي ميمشيش مع العيال دي ” حاضر ي جدي

شمس و هي توجه كلامها ل ساميه ” امال بتك هتيجي ميته ي ساميه

ساميه ” خلاص ياما عليها اخر امتحان بكره و بعدين هتيجي مع مراد

شمس ” انا معرفاش انتو بتعلمو بناتكم لي هي مش الواحده ميسرها بيت جوزها بردك

عهد بخبث لأنها مكملتش تعلمها بنأن عن رغبتها ” والله ي ستي معاكي حق

ملك ” ألتعيلم زين ي عهد

صباح يوم جديد

وصلت ساجي و عائلتها الي اسوان

دلفو اللي الفندق كل منهم متجه الى غرفته وصلت ساجي غرفتها لتنعم بدش يريح جسدها ثم خرجت و القت بجسدها علي الفراش لتذهب في نوم عميق

دلف مراد و عز و معهم عائشه الي القصر الي غرفه الصالون الكبيره كان يجتمع العائله كلها معادا مسك في غرفتها

مراد ” مسك فين

عفاف ” في اوضتها ي ولدي النتيجه بتعتها باقي عليها يومين و هي قلقانه ي حبت عيني

مراد بحزم ل حمزه ” حمزه

اتفزع حمزه من صوته ف اردف بخوف ” نعم

مراد ” عملت اي في الأمتحانات اليومين اللي فاتو

حمزه بخوف ” حليت تمام

مراد ” لما نشوف النتيجه

حمزه بخوف و هو يتجه نحو غرفته و يقول ” انا طالع سلام

خلص اليوم دون احداث تذكر

غابت الشمس لينير مكنها القمر بضوئه و جماله

صحيت ساجي ثم بدلت ملابسها الي ترينج يتكون من بنطلون باجي و بلوزه ب قم خفيف يصل اللي قمر البنطلون من اللون الابيض و بعض الخطوط ب اللون الاسود و كوتشي ابيض و ذهبت الي المطعم حيث يجلس امير و ليلي

ساجي بأبتسامه جميله ” مساء الخير ي جماعه

رد عليها امير ما لسه بدري كل دا نوم

ساجي ” اه ي خويا عندك مانع

امير ” لا يختي بس مدام هتقضيها نوم جبتيني معاكي لي

ساجي ” كدا مزاجي كدا و يلا عشان ننزل نتفرج علي البلد بقي

امير ” يلا يختي قدامي

ساجي و هي توجه حديثها ل ليلي التي تتحدث في الفون “امال فين بابا

امير ” عندو شغل

ساجي و هي تشاور ل ليلي بيدها و تقول “باي ي ليلي احنا ماشين

اتجهت ساجي مع امير لكي يتفرجو علي البلد

احمد و هو يدلف من بابا القصر ما ان دخل الي ان وقع عينه علي معشوقته كانت تجلس في الجنينه تقراء كتاب اتجه إليها

احمد ” ازيك ي عائشه

عائشه بتوتر و هي تنظر إلى الأرض ” بخير الحمد لله حضرتك عامل اي

احمد بأبتسامه جميله ” بخير

عائشه ” يدوم ي رب عن اذنك بقي و تركته و اتجهت إلي الداخل

احمد و هو يحدث نفسه ” انا لازم اكلم جدي مش نافع كدا

سالم جاء من وراءه و هو يقول بضحك ” يعيني عليك يبني اتجننت و بتكلم نفسك

احمد ” غور يلا من قدامي

سالم بجديه ” مدام بتحبها مستني اي ما تروح تطلبها من عمك

احمد” كنت مستني تخلص الكليه بس خلاص انا مش مستني اكتر من كدا تبقي تخلص و هي علي ذمتي بقي

سالم “هتكلم جدك امتي

احمد ” في الوقت المناسب

ثم تركه و توجه إلي الداخل

في اسوان بعد أن عادت ساجي و امير و اتجهت إلي المطعم حيث يجلس عادل و ليلي

ساجي ” بابا انا لازم ارجع القاهره

عادل بقلق ” لي في اي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت سمراء)‏

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى