Uncategorized

رواية دكتورة قلبي الفصل الخامس 5 بقلم شوشو النجار

 رواية دكتورة قلبي الفصل الخامس 5 بقلم شوشو النجار

رواية دكتورة قلبي الفصل الخامس 5 بقلم شوشو النجار

رواية دكتورة قلبي الفصل الخامس 5 بقلم شوشو النجار

-تليفون زينه بيرن 
-زينه:والله نازله والله 
-سيف:همشي واسيبك اخلصي بقالي ساعه مستني 
-زينه:خلاااص نازله 
.-هالوو نزلت اهوا 
-سيف باصص عليها بنبهار ومش عارفه ينطق 
-زينه وهي بتحرك ايديها قدام وشه: سيييفف انت يابني يادكتور انت موت ولااي يالاهوي 
-سيف بهيام: اي القمر دا 
-زينه بكسوف: احم شكرا 
-سيف: شكرا طب اركبي يالا 
-وصلوا الحفله ومن اول مداخلوا وهما جذبوا انتباه كل اللي في الحفله والبنات هتتجن علي سيف والشباب هكذا عاوزين يكلموا زينه .
-دكتور مراد: اي القمر دا انا افكر في الجواز بقي 
-زينه بضحك: وانا موافقه جدا داانت دكتور قلبي اووي 
-باباها : مالك بابنتي يامراد دا ملكه قلبي دي ومش هجوزها ابدا 
-مراد بضحك: يسلام هتخليها تعنس يعني 
-باباها: تعنس جمبي وانا موافق مالكش دعوه انت 
“ضحكوا كلهم ودكتور مراد استأذن منهم علشان يستقبل الضيوف 
-سيف: ازيك يا عمي اخبارك اي 
-بابا زينه: دكتور سيف وحشنا ياراجل 
-زينه: اي دا انتو تعرفوا بعض 
-باباها: وانتي تعرفي أنك جيتوا مع بعض من غير ماسيف يستأذن ولااي هو اها انتي اتصلتي قولتيلي بس كان هو معرفني.. وسيف ياستي ابن صاحبي وصاحب عمك مراد كونا التلاته مش بنفارق بعض لاغايت انا هو فرقنا 
-سيف: الله يرحمه ويخليكم لينا يارب 
-باباها: تسلم ياحبيبي يالا اسيبك 
-زينه: مقولتليش يعني أنك تعرف بابا لا وابن صاحبه الانتيم
-سيف: انا في الاول مكنتش اعرف لاغايت أما دكتور مراد قلي  وروحت زورت باباكي وعرفت انك البنت الصغيره اللي كانت تقعد تقولي هبقي دكتوره وهنفسك 
-زينه بصدمه: هو انت 
-سيف بحب: ايوا انا يادكتوره قلبي 
-زينه : يااااه انت ليه فاكر 
-سيف: عمري منسي ابدا ومكنتش مصدق أنه انتي 
-زينه لسه هترد ..دينا: ممكن نرقص ياسيف
-زينه: سيف؟
-دينا: اها لو تسمح احنا مش في شغل 
-سيف باحراج: ها ايوا طبعا 
-دينا بابتسامه:  ممكن ياسيف نرقص مع بعض اصل انا بحب الاغنيه دي جدا يالااا
“كل دا وزينه مصدومه من بجحتها ودلعها  في الكلام 
-سيف باحراج ومش عارف يقول اي مع نظرات زينه اللي هتحرقه وهو واقف. 
-دينا: يالا ياسيف الاغنيه هتخلص ومسكت ايده وهو محبش يحرجها وراح معاها 
-زينه واقفه هتموت من الغيظ وعاوزه تمسكها من شعرها 
-احمد: زينه تيجي نرقص 
“زينه كانت هتقبل علشان تغيظه بس عقلها فوقها وان مش علشان تغيظه ترقص مع حد اجنبي عنها وتعمل حاجه ضد تربيتها ودينها.
-زينه: معلش يااحمد مش هينفع عن اذنك 
“كل دا وسيف متابع حوارها مع احمد وكان خايف تقبل أنها ترقص معاها اول مشافها سبته ومشت استأذن من دينا وراح وراها ودا خلي دينا تكره زينه اكتر. 
“زينه طلعت بره الحفله خالص وفضلت تعيط 
-سيف راحلها : زينه 
-زينه كانت مدياله ضهرها اول مسمعت صوته مسحت دموعها: نعم يادكتور سيف 
-سيف: دكتور ؟
-زينه: ايوا دكتور اظن أن مافيش حاجه بينا نخلينا نشيل الألقاب بعد اذنك لان وقفتنا مع بعض غلط 
سيف واقف مصدوم من ردها ومن تحولها المفاجاء 
( صحيح نسيت اقولكم أن ابو زينه كان عنده اتنين صحاب وهو دكتور مراد وابو سيف وكانوا بمثابه اخواته وكانو بيتحمعوا دايما وكان ساعتها سيف عنده15 سنه وزينه 5 سنين وسيف سافر علشان يكمل تعليمه برا علشان كدا زينه معرفتهوش من الاول وكانت علي طول تقوله أنها هتبقي دكتوره واشطر منه وهو كان بيرد عليها انها تكون دكتوره قلبه. )
“زينه راحت قالت لاباباها أنها تعبت وعاوزه تروح …اول موصلت البيت دخلت اوضتها وقفلت عليها وفضلت تعيط وصلت وفضلت تدعي أن ربنا يغفر لها الذنب اللي عملته “
-مر أسبوعين وهي قافله عليها الاوضه ومش راضيه تفتح لأحد وكانت بتطلع تطمن باباها أنها بخير ومكنتش بترد علي مكلمات سيف لاغايت أما قفلت الفون وراحلها البيت ومردتش تطلع 
وفي يوم 
-ايوا حاضر .. سيف ازيك يابني تعالي خش 
-سيف: لسه بردو مطلعتش 
-باباها: لسه يابني انا خايف عليها اوووي ومعدتش حتي بتفتح تطمني عليه ومافيش حاجه طالعه من الاوضه غير صوت عياطها بس 
-سيف وهو تايهه وزعلان: طب انا هقوم أحاول تاني 
-زينه: مش هفتح يابابا وسيبني بقي انا بخير ولسه مامتش 
-سيف: انا سيف يازينه حرام عليكي أبوكي وانا وكل اللي بيحبوكي طب اطلعي قولي اي اللي حصل اي اللي زعلك متخليناش كدا بقالك اسبوعين لابتاكلي ولا بتشربي طب اطلعي خلينا نطمن عليها انتي اي ياشيخخه بقيتي بالقسوه دي ازاي 
-زينه بعياط وهي بتفتح الاوضه : عاوز تعرف انا بقيت بالقسوه دي ازاي من بعد لما ماتت اغلي حد عندي واقرب انسانه ليا لما عرفتك ومن ساعتها نسيت ديني نسيت انا اتربيت علي اي بقيت بالقسوه دي علشان كونت هركب جريمه كونت هندم عليها عمري كله 
-سيف: جريمه.. جريمه اي ؟!
-زينه :كونت هقبل ارقص مع شخص اجنبي عني لامجرد اني اغيظك للاسف محدش له ذنب لاانت ولابابا الذنب ذنبي وانا بحاول اصلحه
-سيف: انك تختفي توجعي قلب أبوكي عليكي متنزليش شغلك توقفي حياتك كدا بتصلحيه انتي كدا بتغلطي مظنش اني اتعديت حدودي معاكي ومع ذالك اعتبريني خرجت من حياتك ..وسبها ومشي 
-جرت زينه علي حضن باباها فضلت تعيط 
-باباها: بتحبيه 
-زينه: اوي يابابا بس مينفعش 
-باباها: هو كمان بيحبك انتي غلطتي وعقبتي نفسك جهه الوقت اللي تفوقي فيه لانفسك مافيش حد فينا مش بيغلط بس الشاطر اللي يفوق بسرعه وميقعش في الغلط تاني ارجعي لاحياتك وشغلك دا مش عقاب انك تبعدي عنهم يابنتي . 
-دخلت زينه اوضتها وفضلت تفكر في كلام باباها وقررت انها تنزل شغلها .
يتبع…
لقراءة الفصل السادس والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية وقعت أسيرة في حبك للكاتبة غفران

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى