Uncategorized

رواية عوض ال معتصم الفصل الخامس 5 بقلم رحمة أيمن

 رواية عوض ال معتصم الفصل الخامس 5 بقلم رحمة أيمن

رواية عوض ال معتصم الفصل الخامس 5 بقلم رحمة أيمن

رواية عوض ال معتصم الفصل الخامس 5 بقلم رحمة أيمن

معتصم : انا فعلا مخيف انتي مكدبتيش 
رحمه : !!!!
معتصم ببتسامه : اي 
رحمه : انا … انت هتدخل الحمام ..لاء صح تمام عن اذنك
“تقوم بجري للحمام ويضحك دون صوت “
ترن ترن ترن 
معتصم : الو 
فهد : اممم اي الالو القمر دي ، مالك يلا 
معتصم بحده : هنستعبط بقي
معتصم بتريقه : اهدا يا باشا بنهزر حضرتك عريس جديد بردو ههه
“يقوم معتصم بقفل السكه “
فهد بعصبيه : نهارك بنفسجي ملون ده انا هنفخك
“يرسل له رساله “
فهد : هستناك في النادي متتاخرش 
” يقوم برويتها دون رد “
خرجت من الحمام وهو بصلي ودخل ، حرفيا كنت هقع في ارضي من الاحراج ، اي ده لابس ابيض وتشرت ؟!
معتصم : اي مش هتنزلي عشان الفطار 
رحمه : اه هنزل يلا 
علي السفره ..
رحمه : هو…..
“يقوم بنظر لها “
رحمه :”لاء مهو كده هتوتر انا “
معتصم : عايزه تقولي اي 
رحمه : انت رايح فين 
معتصم : رايح النادي 
رحمه : طب مت….
معتصم : مينفعش ، ممنوع … انا شبعت لما تخلصي قولي لنبيله تلم الاكل 
 “يقوم بالمغادره “
كل ما اقول هيكون كويس يمكن فهمه غلط ، يمحي كل الي قلته عنه في دقيقه ، والرخامه دي كوم وانه يقول لطنط نبيله نبيله دي كوم تاني خالص دي قد امك ! اقصد ولدتك .
في النادي …
فهد : اقتلها اي رئيك لاني تعبت اقسم بالله
معتصم : انت الي غبي 
فهد : انت كمان بتقولي غبي اصلها كملت 
معتصم : اووه في بنت قالت لفهد العمري غبي ، غريبه دي 
فهد : دي وحده مجنونه لما اشوفها هعمل وشها مطبات
معتصم : والله انا الي نفسي اعمل وشك مطبات اهو نستفيد منك بحاجه وانت ملكش لزمه كده 
فهد : واضح انك جايب اخرك كمان انهرده وهنشتغل لصبح 
معتصم : هتعمل اي في الموضوع نيره 
فهد : معرفش يا معتصم بس انا مش اخ حد مش اخ حد يا ناس نفسي تفهم كده 
معتصم : ههه والله بتستغلك وهتشوف 
فهد : معتصم لاء دي لاء احذر 
معتصم : متثقش فيهم يا فهد كلهم شبه بعض 
فهد : حتي رحمه شبهم 
معتصم :…..
فهد : انسها بقي ، انسي زمان والي حصل،  لي قافل نفسك لي مش بتحاول تجرب تاني يمكن هيه غيرهم 
معتصم : كلهم بنسبالي واحد ، وهيه متفرقش معايه وعرف انه انا لو اديت لنفسي فرصه هكون زيك وانا مستحيل اكون زيك
فهد : لي يا باشا منشبهش انت تعرف العيون دي بتجيب ازاي معاهم ، ده انا جامد زوحليقه علفكره بس انت الي مش واخد بالك 
معتصم : ههه طيب يلا يا جامد زوحليقه ورانا اجتماع 
فهد : استنا البت الي كانت هناك المره الي فاتت هنا ، هروح اسلم عليها 
معتصم : فهههد
فهد : علم يا باشا يلا انا في العربيه اصلا انت لسه هنا 
…………………
في فله معتصم …
رحمه : اساعدك في حاجه يا طنط 
نبيله : لاء يا هانم مفيش حاجه تعمليها 
رحمه : اي حاجه طيب انا هطق في الفله دي وهو هيجي بليل وهموت من الزهق 
نبيله : معتصم بيه هيجي بعد شويه عشان يلبس ، اهو وصل 
رحمه بخضه : لاء متقوليش ، اجرري 
“يذهب للغرفه يجد اله موسيقيه ورويات مبعثره ومكياج علي السرير والغرفه في الحاله فوضه “
معتصم : نبييله !
رحمه بتنهد : انا ! انا الي عملت كده ، هيه متع..رفش والله 
معتصم بعصبيه : انتي ….
ترن ترن ترن 
معتصم : الو 
شريف : معتصم الحقني ، ماما تعبت تاني 
معتصم : بتقول اي ! طيب انا جي حالا ، لو سكرها ناز..
رحمه : خلي يديها  عسل او اي حاجه مسكره في بوقها و تاخد حبايه الانسولين 
معتصم :……
رحمه بتوتر : انا مختش بالي عذرا 
معتصم : شريف سمعت قالت اي اعمل زي ما قالت وانا جيلك دلوقتي 
شريف : حاضر هستناك بسرعه متتاخرش عليه ، حبايه الانسولين عمله ازاي 
معتصم : اممم
رحمه : خلي يدور في المطبخ او في درج الكومدينو او المكان الي ديما بتقعد فيه 
شريف : خلاص لقيت الشريط هستناك 
معتصم : طيب سلام 
“يقوم بتحرك فتمسك زراعه بتوتر “
معتصم : امم 
رحمه بخوف : ممكن اجي معاك ، انا دكتوره وبفهم في الحاجات دي 
معتصم : طيب هغير ونمشي 
رحمه : تمام وانا كمان هلبس 
________________ في الكافيه.
فاطمه : انت وعدتني انك تقفل الموضوع ده معايه 
شهاب : انتي لي مش واثقه فيا 
فاطمه : دي مفهاش ثقه وبعدان امتى هتيجي تطلبني زي ما وعدتني 
شهاب : يوووه بقي هو كل ما قبلك تقوليلي كده 
فاطمه : خلاص يا شهاب انت حر انا ماشيه 
شهاب : خلاص يا روحي انا اسف قلتلك قريب 
فاطمه : يا حبيبي انا مش عايزه اضغط عليك وعرفه ظروفك بس انا تعبت 
شهاب : وانا كمان بخاف علي زعلك صدقيني 
فاطمه: طيب لي ديما بنتقابل في كافيه بره الجامعه خالص وديما بتاخر علي محاضراتي متيجي تقبلني في الجامعه
شهاب : يا قلبي بخاف عليكي حد يقلك كلمه ول حاجه وساعتها مش هستحمل نفسي وقتها 
فاطمه : ههه ربنا يخليك ليا  
ترن ترن ترن 
شهاب : طيب ده اتصال من الشغل دقيقه وجيلك 
“يقوم فهد بدخول دون ملاحظه شهاب “
فهد  : قهوه يا قمر 
الفتاه في الكافيه : فهد بيه الي مختفي ومبجيش كتير زعلانه منك
فهد : فهد العُمري عمرو ما يزعل بنت ابدا يا قمر 
الفتاه في الكافيه : “برقه” قهوه ظبوطه مش كده 
فهد : طول عمرك لماح يا كبير 
الفتاه في الكافيه : ههه 
فهد : الضحكه رشقت هنا ، هنا في قلبي 
“وهو يتحدث يلحظ وجود فاطمه “
الفتاه في الكافيه : اتفضل يا عسل 
فهد بغمزه : شكرا يا قلب العسل ، ههه سلام 
فهد :” امم شكلها هتحلو ول اي “
“يقوم بتقريب لها وتني الكرس اتجاهه “
فاطمه : اي ده ! انت مجنون !
فهد : اهو لسانك ده عايز قطعه 
فاطمه : سيب الكرسي 
فهد : مش هسيب حاجه ووريني هتعملي اي ، اه شوفيلي القهوه دي حلوه كده 
“يقوم بكبها عليها “
فاطمه : احح ، لاء انت مجنون فعلا !
فهد : مجنون تاني ! طيب 
“يقوم بترك الكرسي ليقع بها ويقوم بجري للخارج،  ويضحك الجميع في الكافيه علي الموقف  “
فاطمه : يا حيوان خد هنا ، طب والله ما هرحمك 
“تذهب للخارج تجده اختفي “
_____________________
ترن ترن ترن 
معتصم بغضب : رد يا سي زفت 
رحمه بخضه :  بطئ شويه مش قادره 
“يقوم بسواقه ببطئ “
معتصم : عذرا مختش بالي 
فهد : الو
معتصم : مبتدردش علي تلفونك لي ها !
فهد : في اي يبني كنت بنتقم هه
معتصم : مش وقته ، احضر بدالي في الشركه انهرده 
فهد : لي في حاجه
معتصم : هقلك بعدان سلام 
“يقوم بالقفل “
لما يتعصب بكون شخص تاني بتوتر وبخاف منه .
في الخارج …
نيره : الو يا حبيبي انت فين مبتردش عليه لي
شهاب : اسف يا حببتي والله كنت في شغل وحشتيني جدا 
نيره : وانت كمان يا قلبي ، هشوفك امتا  من ساعه من نقلت الجامعه دي وانت مبتجيش تشوفني خالص 
شهاب : اعمل اي يا قلبي شغل ، بكره احجز كافيه لينا ونتقابل اتفقنا 
نيره اتفقنا بس انت بتوحشني و فهد بيجي ويطمن عليه اكتر منك 
شهاب : يا نونو متجبيش سيره حد قدامي لاني بغير عليكي 
نيره : ههه انت قلبي ، طيب هقفل بقي 
شهاب : تمام يا قلبي 
فاطمه : شهاب 
“يقفل الخط بسرعه وبخوف “
شهاب بتوتر : !! ، انتي بتعملي اي هنا 
فاطمه بزعيق : في واحد غبي وقع الكرسي بتاعي وجري وانا جريت ورا وملقتوش ، هتشششل 
شهاب بعد ان هدأ : الحيوان ، مين ده وانا امحي من علي الخريطه ليكي 
فاطمه: معرفوش ، يلا عشان نمشي 
__________________
“في السياره بعد الذهاب لبيت شريف “
شريف : انا اسف عطلتك يا معتصم 
معتصم : مفيش بينا كده يا شريف دي زي والدتي 
رحمه :”يعني طنط نبيله مش زي ولدتك ول هما ناس وناس “
بطه : انا اسفه يبني تعبتك 
معتصم : مفيش تعب ول حاجه هنوصل اهو 
رحمه : حولي ترتاحي يا طنط وتخدي نفس ….
“ينظر لها وهي تشرح ويبتسم “
في المستشفي …..
معتصم : اي غرفه فاضيه بسرعه 
_ للاسف يا فندم كل الاوض مليانه 
معتصم بعصبيه : اوض اي الي مليانه ، ناديلي حد كبير اكلمو انت متعرفش انا مين ول اي 
_ يا فندم مينفعش كده 
معتصم : انا معتصم باشا الجدواني واذا مكلمتش حد دلوقتي هقفلكو المستشفي دي 
_ طيب ثواني يا فندم
 “يقوم بإجراء اتصال “
_ الو يا دكتور ، لو سمحت في حاله عايزه تتدخل و…
“ياخذ منه الهاتف “
معتصم : انا معتصم الجوداني واذا ملقتش مكان دلوقتي مش هتعرف اي الي هيجرالك 
الدكتور بتوتر : انا اسف يا فندك ممكن تدهولي 
_ الو يا دكتور 
الدكتور : يا غبي انت عارف انت موقف مين دخلو اهم جناح دلوقتي عبال ما اجي بسرعه 
_ حاضر ، انا اسف يا فندم اتفضل معايه
دخلنا اوضه لاء دي مش اوضه دي احلي من فندق ، هو مهم اوي كده !
الدكتور: انا اسف علي ال… رحمه !
رحمه : دكتور خالد !
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!