Uncategorized

رواية معشوقة قلبي الحلقة الخامسة 5 بقلم روفيدة السيد

 رواية معشوقة قلبي الحلقة الخامسة 5 بقلم روفيدة السيد 

رواية معشوقة قلبي الحلقة الخامسة 5 بقلم روفيدة السيد 

رواية معشوقة قلبي الحلقة الخامسة 5 بقلم روفيدة السيد 

وقفنااا  البارت  اللي فات لما  شخص. ندا  ع البنات

،روفان.  وسالي واقفين  ماتنحين من الصدمه 

حازم ـــ. قرب  من سالي بقولك تتجوزيني 

سالي ــــ… من الصدمه مش قادره تنطق وروفان فرحت ليها وفضلت متابعه بصمت 

حازم.ــــ… هااا اي مبترديش ليه  ماهو بصي سوا وفقتي ولا.لا هتجوزك يعني هتجوزك. سالي انا حبيتك  من اول ما شفتك  وانتي في بالي مش عارف انام  مفكرتيش ليه من بين الكليه كله سبت الكل وجيت سالتك انتي عن مكتب فهد.  عشان اول لما عين جت عليكي قلبي دق حسيت بلهفه عشان اتكلم معاكي اسمع صوتك كانتي مختلفه عن الكل عيونك برايه  بتحكي كلام كتير بتعكس شخصيتك قبل ما اجي اسالك فضلت متابعك وانتي بتتكلمي مع صحبتك وانتي بتضحكي حته ضحكتك تاخد لدنيه تانيه  اها انتي ممكن تقولي عليا  اني مجنون  عشان مشفتكيش غير مره واحده  انا ذات نفسي قولت اني مجنون  بس اتكدت اني بحب لما اغمض عيني بشوفك بحلام باليوم اللي اكون فيه معاكي تكوني مراتي وام اولادي  صدقيني  انا اول مره احب. وعشان بحبك لازم ابد معاكي صح برضا ربنا  انا قبل ما اجيلك.دعيت ربنا انك.توفقي  وتكوني من نصيبي… ف تتجوزيني 

سالي ــــ… كانت مش مصدقه  اللي بتسمعه  ده  …  هي متنكرش انها كانت مشدوده  ليه اول لما شافته  حست انها تعرفه من سنين  . 

حازم ـــ…  هاا  قولي رايك  ساكته  ليه 

سالي ــــ  بابتسامة  مش بيقولو ان  السكوت  علامة  الرضا. كفايه اني هكون متاكده انك.هترعي فيا ربنا  . 

حازم ـــ… كان  فرحان  جداا مش مصدق انها وفقت.. 

خاليكي وثقه اني هحطك جوه عيوني  .جهزي نفسك بقا الشبكه وكتب الكتاب يوم الخميس

سالي ــــ… نعممممم.. خميس.اي اعم. انت  وبعدين اخدت القرار لنفسك مش لسه في اهلي ولا اي 

حازم ـــ.. بضحك اهديي.مالك قلبتي عمي فتحي البواب ليه. يا ستي بنسبه ل اهلك  قبل مااتكلم معاكي اتكلمت مع.ابوكي وطلبت منه اني اجيلك الكليه واطلب ايدك هنا واعرف رايك بنفسي  ولو وفقتي يبقا الشبكه وكتب الكتاب يوم الخميس  

.  ومعاكي من النهارده  لحد الخميس  تجهزي  نفسك   وبعدين  روفان  هتسعدك  

سالي ــــ  امممم تمام  ماشي  ..  

حازم ـــ  خلاص  اتفقنا  يلا بقا  روحي  ع  البيت  

وانا هدخل اشوف فهد وملحقش يكمل 

فهد ـــ… تقوله اي  ي عم ده انا حاضر  من اول مابدات تقول شعر. مبروك يا صاحبي واخده بالحضن

روفان ـــ  بركت  ل سالي  وخدتها  في حضنها  مبروك  يا كلب البحر  غدرتي  بيا من كلمتين  حلوين  

سالي ــــ بضحك..  بصراحه  الواد  لا يقاوم  وقعدو يضحكو

حازم ـــ.. عبالك يا صاحبي. 

فهد ـــ..  هو بيبص ع روفان  ان شاءالله قريب جدااا 

وقال عبالنا يا روفي  قصدي عبالك 

روفان ــــ.. اتحرجت ووشها بقا زاي حبة الطماطم 

حازم ـــ لاحظ ان فهد قصده ع روفان ف قاله 

روح قولها بسرعه يا فهد محدش عارف بكره جاى فيه اي يا صاحبي الحق حبك 

فهد ـــ ابتسم ع كلام صحابه. ان شاءالله يا حازم 

سالي ــــ… طب  احنا هنمشي بقا يا جماعه

حازم ـــ.. استني هاجي اوصلك.. 

سالي ــــ لا يا استاذ مينفعش لسه مبقتش خطيبي عشان توصلني. يلا بعد اذنكم

حازم ـــ خالي بالك من نفسك 

سالي ــــ.. حاضر  ومشيت هي وروفان

روفان ــــ.. فرحتلك جدااا يا قلبي. بس حازم.طلع داهيه مخطط لكل ده 

سالي ـ.. بس يا روفي تفكري  حازم عرف عنوان بتنا ازاي ها ازي 

روفان بتوتر ـــ.. هااا  م معرفش يا سوسو 

سالي ــــ… بت انطقي انتي كانتي عارفه ان حازم جاي يتقدملي ومقولتليش 

روفان ــــ.. بصراحه اها  . هو جه الكليه النهارده لما كانا في الكفتريا ولما  انتي قومتي هو جه وقالي كل حاجه وانا اديته العنوان ورقم بابكي.عشان حسيت انه بيحبك وانتي كمان بتحبيه

سالي بمكر ــــ.. اممم  بس فهد كان قصده اي لما قالك عبالنا هااا 

روفان بتوتر ـــ هاا. هو غلط ورجع قال عبالك  

سالي ــــ…  وحطت  ايدها ع قلب روفان  يعني.ده مش  بيدق لفهد الدمنهوري 

روفان.ـــ انتي بتقولي اي  لا طبعا مش بيدق لفهد  ولا لغيره  

سالي ــــ.. خلاص انتي اتوترتي ليه ده.كان مجرد سؤال 

ووصلت روفان لبتها والتكسي واقف. 

سالي ــــ متتاخريش عليا بكره عشان هشوف بابا ولو كده ننزل نجيب شويه حاجات والفستان 

روفان ــــ.. تمام شوفي بابكي وكلميني. وطلعت البيت عند باب الشقه بتعتهم  اتخبطت في واحد 

   شخص. ـــ مش تفتحي انتي كمان

روفان ـــ  انا اللي افتح يا عم انته وبعدين في حد يمشي يبص.ورا 

شخص ـــ وانتي مالك امشي ابص قدامى واريا ملكيش دعوه 

روفان.ـــ انت قليل الادب 

شخص.. لسه هيتكلم سمع صوت.من ورا 

مالك في حاجه بتزعق ليه ولمين

مالك ـــ.. مفيش يا مريم دي واحده شبر ونص  مش أكتر 

روفان بصدمه ــــ انا شبر ونص يا ابو طويله 

مالك ــــ.. بت انتي لمي نفسك احسنلك

مريم ـ… اهدو يا جماعه مش.كده 

انا اسفه ع اللي مالك عمله وقاله هو اخويا دايما كده عصبي 

روفان ــــ… الوحش ده اخوكي والله ربنا يكون في عونك  يابنتي 

مالك.ـــ انا همشي عشان ماارتكبش جريمه  هنا 

روفان بقرف ــــ في ستين سلامة 

مريم.ــــ متعرفناش.. انا مريم  وده اخويا الكبير مالك وسكنين في الشقه دي 

روفان ــــ انا روفان   وسكنين في الشقه اللي قصدكم دي  انا حبيتك اوووي وفرحت اننا هنكون جيران  انتي بعكس اخوكى البارد ده 

مريم ــــ بضحك وانا كمان حبيتك   مالك مش كده خالص هو بس.متوتر شويه عشان الشغل  هتحبي مع الوقت 

روفان ــــ تمام لو احتجتي حاجه قولي ولا اقولك هتي رقمك

مريم ـــ… تمام خدي 010……………

روفان ـــ تمام  انا هدخل دلوقتي  اناملي سعتين  عشان جايه من الكليه مطحونه واشوفك بليل

مريم ــــ تمام باي 

….. 

ازوزو انتي فين 

الام ـــ اي يبت بتزعقي ليه 

روفان ــــ لو قولتلك اني جعانه هتصدقي ولا لا 

الام بضحك ـــ… هصدق هو انتي بتعملي اي فيي حياتك غير الاكل 

روفان ــــ… طب وحيات عيالك الحقيني جعاااااانه 

الام ـــ.. خلاص يختي ادخلي غيري عبال ما احط الاكل 

روفان ــــ.. فوريره  وطلعت  تجري 

الام ـــ البت اتجننت.  وهي اصلا مجنونه

……..

روفان ـــ تسلم ايدك ازوزو الاكل حلو زايك 

الام ـــ بالهنا يا قلب امك 

،روفان.ــــ  بقولك  شفتي اللي سكنين في الشقه اللي قدامنا 

الام.ــــ اها بنت واخوها الكبير 

روفان ــــ اتعرفت عليهم وانا طالعه البنت قمر كده انما اخوها اعوذبالله منه 

الام ـ.هو انتي بيعجبك حد يختي 

روفان ــــ اها صح البت سالي اتخطبت 

الام ـــ بفرحه بجد فرحتيني   ربنا يسعدها وعبالك انتي كمان  واخوكي عمر 

روفان ــــ افتحي بقااا يا حجه  

الام ـــ.. انا غلطت في اي عوزه  اشوف عيلكم قبل ما اموت 

روفان ـــ.. باست راسها بعد الشرعليكي يا قلبي ربنا يطولنا في عمرك 

الام ـــــ… طب قومي اعمليلي شاي بقا 

روفان ــــ…. تصدقي انك ام مش جدعه طلعتيني من المود  انا هروح انام 

الام ـــــ الشاي ابت 

روفان ــــ   وهي ماشيه  مفيش سكر  ودخلت اوضتها 

الام ـــــ مجنونه 

……..

روفان ـــ قعدت ع السرير وبتفكر 

لما فهد قالها عبالنا. ياااا يا فهد ياريتك كانت قاصد تقوله 

ولسه هتنام لقيت الموبيل بيرن بصت لقيت. وردت 

روفان ــــ.. هو انتي عشان عروسه هتقرفيني عوزهااااااااا    انام 

سالي ــــ بضحك يخربيتك انا بتصل بس عشان اكد عليكي معاد بكرها 

روفان ــــ اوك.ماشي يلااا بقاا هوينا عوزها انام 

سالي ــــ في داهيه يختي 

روفان ـ تخدك  وقفلت 

ونامت 

…….

بليل.

روفان قامت من النوم  . افتكرت انها كانت  وعده مريم انها تروحلها بليل.

قامت لبست وطلعت 

دق دق ابت يا مريم 

مريم ـــ…. اي يبنتي قاعده بتلحني ع الباب 

روفان ـــ… اينعم   يلااا بقااا ادخلييي  

مريم وروفان دخلو وفضلوا قاعدين يرغو عن.حيتهم  وبقا يعرفو عن بعض كل حاجه وكمان روفان عزمت مريم ع خطوبه.سالي وحازم 

مريم ـــ بضحك يخربيتك عملتي فيه ده كله  عشان جه قالك انه معجب بيكي 

روفان ـــ.. حد قاله انه يجي يكلمنى 

مريم.ـــ… تقومي تكسري ايده وتكبي العصير في وشه قدام الكليه كلها يخربيتك 

روفان ـ،.. ده انا غلبانه  وكيوووووت 

مريم… انتي غلبانه ده انتي مفتريه 

وجه صوت من ورا.مريم  … كيوووت اي قال كيووت قال وانتي شبه جعفر كده 

روفان.ـــ… بصدمه  مش عجبك يا عنيا 

مالك ـــ اها مش عجبني 

روفان ـــ  محمد ابني..

مالك ـــ بيأه اي حضرتك 

،

روفان ــــ… يلاا   يا بابا عشان هنكوب مايه ????

مالك ـــ بتطروديني من بتنا يا طافسه 

 اها يا مريم انا جايب بيتزا يلا حطي الاكل عشان جعان 

روفان ــــ بفرح   …. الله عليك امااالك يا قمر 

مالك ـــ بصلها  بصدمه من تغيرها  

روفان ــــ اي متبصليش كده انا اعمل  اي حاجه عشان الاكل وبعدين انت جيب  بيتزا يسطا 

مالك ـــ يسطا. انتي.جايه منين. وبعدين معملتش حسابك في الاكل  فا يلااا من غير مطرود 

روفان ــــ عادي هكول نصيبك ي كبير 

مالك ـــ… خلاص انا جيب تالته لكل واحد  فينا.

روفان ــــ…  يخرشي عليك  يا مالك ي قمر انت 

مالك ـــ… يخربيتك لحقتي تنسى اننا اتخانقنا الصبح 

مريم ـــ… يلااا الاكل جه 

روفان ــــ اووووعا وشككك اني جعااانه 

مالك ـــ… يخربيتك. مفجوعه 

روفان ــــ… بضحك كلهم بيقولولى  كده  يلا بقا عشان ناكل  وقعدوا كلو 

وهما قعدين. 

مريم.. ــــ.. متعرفيش   يا روفان اي اللي حصلل مع مالك اول ما جينا هنا نشوف الشقه  

روفان. ــــ.. بفضول اي اللي حصلل احكي 

مالك.ــــ…. اسكتي يا مريم 

 روفان.ــــ.. بس انت اود ا مالك.قولي يا مريومه 

مريم ـــ.. بضحك كنا مشيين  واظاهر  كان في حد بيغسل  وماية الغسيل ادلقت علي مالك  يا حرام ????

روفان ــــ… ينهااار وتوترت  بقولكم اي  انا همشي واشفكم بعدين 

مالك ـــ… حس بتوترها  . اي يابت روفان انتي تعرفي اللي كبت عليا الميه 

روفان ــــ.. هاااا  بصراحه ااا انا. وطلعت تجري لما شافت عيون مالك قلبت احمر 

مالك بضحك ــــ.. يا بنت المجنونه 

مريم.ــــ.. والله جدعه يا روفي ????

مالك ـــ فرحانه انتي 

 مريم ـــ بصراحه اهاا 

…..

عند روفان 

رجعت البيت 

روفان ــــ ينهار انا لو فضلت  شويه كان بلعني  . لى يا دنيا بتحطى ع جرحى كولنيا???????????? ده عيونه قلبت احمررر يامه وغطتت وشها 

 ومسكت الموبايل ولقيت…   انا جاى بكره وحشتيني اوووي. مش متخيل اني هشوفك 

يتبع..

لقراءة الحلقة السادسة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية بريق الحب للكاتبة إيمان المهدي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى