Uncategorized

رواية قلوب محترقة الفصل الخامس 5 بقلم نيرة محمد

 رواية قلوب محترقة الفصل الخامس 5 بقلم نيرة محمد

رواية قلوب محترقة الفصل الخامس 5 بقلم نيرة محمد

رواية قلوب محترقة الفصل الخامس 5 بقلم نيرة محمد

حور بصدمه ..يعني ايه عارفه ياطنط 
ناهد ببساطه ..يعني عارفه ومتاكده كمان ان مروان عمره مايعمل كده ابدا سكتت شويه 
وكملت بحزن …بس عارفه ياحور انا يوم ما صممت انه يتجوزك كنت حقيقي ببكي من قلبي عليكي 
عارفه ليه 
حور بصوت ضعيف وكتمه بكاء …ليييه 
ناهد مكمله بحزن اشد …عشان انتي حبك لمروان عماكي ياحور ….لدرجه انك ترضي علي نفسك كده عشان يبقي ملكك 
ومع ذلك ساعدتك في اللي انتي بدأتيه عشان عارفه انك اتعذبتي كتير بسببه وانا ربنا اللي يعلم معزتك في قلبي عامله ازاي 
حور بتسمع كلامها بحزن وكسره واحساس ندم متملك منها انها ازاي تحط نفسها في الموقف الرخيص  ده 
بس حاولت تصبر نفسها ان مسيره يحس بيها ويحبها زي مابتحبه 
اخيرا لقت صوت تتكلم بيه بعد ما ادت امل لنفسها بحبه 
حور باحراج ووشها في الارض ..انا مش عايزه منك غير انك تسامحيني ياطنط عشان خاطري انا معملتش كده غير عشان حبي لمروان 
ناهد بابتسامه وحنان قربت منها ورفعت وشها واتكلمت …ارفعي وشك ياحور انا مش زعلانه منك عشان عارفه ان محدش هيحب مروان زيك ….ويلا بقا فوقي كده انتي انهارده عروسه ….وزي القمر ماشاء الله ربنا يهنيك ياحبيبتي 
حور حضنتها بحب وامتنان شديد لمسامحتها ليها ولحنانها معاها 
صوت خبط الباب وليلي وكريمه اللي دخلوا وكريمه قربت من بنتها وهي في عنيها دموع الفرح 
حضنتها بحنان وهمستلها …الف مبروك ياحبيبتي يارب اشوفك اسعد واحده في الدنيا ..خلي بالك من مروان واسمعي كلامه 
حور بحب وطاعه ..الله يبارك فيكي ياماما ربنا يخليك ليا ياحبيبتي ومروان في عنيا اكيد 
محمد ابوها دخل وقرب من حور حضنها وباس دماغها وقالها …مبروك ياحبيبه قلبي طالعه  زي القمر ….يلا عشان مروان والماذون بره اتاخرتوا عليهم 
حور اللي عنيها لفت علي ليلي اللي طمنتها بعنيها وبصت علي امها وحماتها اللي بصولها بحنان وفرحه 
مسكت ايد ابوها وخرجت معاه لقت مروان مقابلهم سلم علي عمه ومسك ايد حور اللي كانت بتترعش هداها بابتسامه مصطنعه وهمسلها …اهدي انتي بتترعشي كده ليه …ده كلها دقايق وتبقي مراتي 
حور بصتله بحب وحاولت تطمن نفسها وتنسي خوفها شويه ده اليوم اللي كانت بتحلم بيه 
هزت راسها ليه علامه الموافقه علي كلامه ومشت معاه وقعدوا قدام الماذون اللي مسك ايد مروان وحطها في ايد عمه وبدا في مراسم كتب الكتاب 
بعد شويه الماذون نطق …بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير وعلي خير 
حور اللي اما سمعت الكلمه دي كانها ملكت الدنيا وما فيها بصت لمروان بفرحه لقت نظراته ليها جامده 
طمنت نفسها وقالت بينها وبين نفسها ..اليوم كان طوييل عليه اكيد مرهق 
بعد ساعتين من التهاني والفرحه العائليه ودعوات الاهل بالسعاده ليهم 
مروان خد حور وطلع علي شقتهم اللي دخلتها هي الاول وهو وراها ورزع الباب وراه 
اتفزعت حور من قفله الباب وبصتله بس فزعها ذاد اضعاف لما شافت نظراته جامده ومش مفهومه 
قرب منها ومشي ناحيتها هو يقرب و هي تبعد لغايه ماوقعت علي الكنبه اللي وراها 
نزل لمستواها وحاوطها بايديه الاتنين وقرب وشه منها واتكلم بهمس مرعب ……مبسوطه 
حور بخوف وهي بتترعش بسبب قربه وطريقه همسه ليها …اه 
مروان اللي وشه اتغير للابتسامه والهدوء المصطنع  …طب مش يلا 
حوربرعب …يلا ايه 
مروان بنفس الابتسامه اللي مش مفهومه ..يلا اوريك الاوضه بتاعتنا حلوه ازاي 
حور بتحاول تطمن نفسها انه مش ممكن ياذيها 
اتكلمت بصوت يكاد يكون معدوم ..طب ابعد شويه وانا اقوم 
مروان بخبث …ليه خايفه 
حور بلجلجه …لااا اببدا بس ابعد 
بعد عنها عشان تعرف تقوم ومسك ايديها وراح بيها ناحيه الاوضه دخلوا وقفل الباب وقالها بامر …ادخلي غيري هدومك عايزك تلبسي زي اي عروسه مابتلبس لعريسها وانا هغير واستناك هنا 
حور بخوف وتوتر بسبب استعجاله الغير مفهوم …طب طب انا جعانه شويه كده هدخل 
مروان بابتسامه مصطنعه ..لا معلش هناكل وكل حاجه بس ادخلي اعملي اللي قولت عليه اول 
حور باستسلام وطاعه ..حاضر اللي تشوفه 
دخلت وقفلت الباب عليها وهي بتفكر في نفسها 
هو ليه عامل كده وشه مفيش فيه اي تعبيرات طب هو ازاي مش بيحبني وعايزني دلوقتي البس الحاجات دي 
حاولت تهدي افكارها وتوترها وقلعت الفستان وخدت الشاور بتاعها 
بعد ماخلصت افتكرت انها نست تجيب حاجه تلبسها من توترها وخوفها منه 
فتحت الباب فتحه صغيره وبصت عليه لقيته قاعد علي السرير بعد ما غير بدلته بترنج وبيهز برجله في عصبيه 
نادت عليه بصوت مرتعش …مرووان ممكن تخرج 
مروان بصوت رجولي جامد ..ليييه 
حور بخوف …اصل اصل نسيت اخد حاجه البسها فعشان خاطري اخرج 
مروان بخبث ..مش هخرج ومتخافيش …انا هنقيلك بنفسي حاجه تلبسيها 
حور اللي حاول تترجاه وتمنعه بس مسالش في كلامها وراح نقالها اكتر قميص مكشوف وجوده زي عدمه واحد 
ناولهولها واخدته منه وقفلت الباب بسرعه 
بصت علي اللي في ايديها اتصدمت 
اتجمدت مكانها وكلمت نفسها بخوف ….ايه القرف دده انا مستحيل البسه 
كملت بخوف..بس مروان مش مضمون رد فعله لو مانفذتش كلامه ….انا البسه هو جوزي وانا بحبه لازم اسمع كلامه عشان يحبني 
اقنعت نفسها بكده ولبست الي في ايديها وخرجت وهي وشها في الارض وخطواتها مهزوزه بسبب خوفها وتوترها 
مروان اللي اول ماشافها عنيه لمعت ووشه احمر كانه شاف عفريت ادامه قام مشي ليها بخطوات سريعه ووقف قدامها ورفع وشها 
كانت بتبصله بحب وبرائه وعشق مفيش زيه بس هو شيطانه كان عميه وانتقامه مسيطر عليه 
قالها بصوت عالي بعد ماتعابير وشه بانت علي حقيقتها بعد ما كان كاتمها ….مبسووووووطه دلوقتي 
وكمل بعد ماشاف صدمتها …عارفه انا شايفك ايه اودامي دلوقتي 
قابله الصمت فقط غير من دموع بدأت تنزل بخوف بسبب علو صوته وطريقته 
مهاموش دموعها وجابها من شعرها بقسوه ووقفها قدام المرايه وشد شعرها عشان يجبرها تبص علي انعكاسهم 
كمل كلامه  بقسوه واحتقار لصوره انعكاسها …شايفك واحده رخيصه مقرفه رضت علي نفسها الطعن في شرفها عشان توصلي ….عارفه لو واحده جايبها من الشارع هشوفها احسن وانضف منك 
هي كانت بتسمعه وقلبها بيبكي قبل عنيها حربها بدات معاه بدري ااوي هي عارفه ان الوصول لقلبه صعب بس ماكنتش تعرف انها هتدوس علي قلبها وكرامتها في طريقها ليه 
فاقت من افكارها علي شده ليها وهو بيوقفها اودامه وبيقرب وشه منها وبيكلمها بعصبيه مجنونه …..انتي السبب ردي علياا انتي السبب انا بحب سها بس دخلتي حياتي عافيه لييييه …….
بس اقولك حاجه انتي مش عايزاني واديكي وصلتي استحملي بقا 
حور بصوت مرتعش ودموع كتيرمش بتقف وهي شيفاه بيقرب منها بجنون وعدم وعي …ابعد انت عايز ايه انا وحشه وفيا كل حاجه وحشه بس بالله عليك يامروان انا خايفه انا اسفه والله …اسفه بس ابوس ايدك ابعد وانت بالطريقه دي انا خايفه اوي والله 
مروان اللي ماكنش سامعها اصلا ولا شايف رعبها وخوفها هو شايف كرهه ليها وحب انتقامه منها وبس
وصل عندها ومد ايديه قطع القميص من عليها عراها قدام عنيه  زقها بقسوه وهمجيه علي السرير ..و.قرب منها وهو بيكلم بجنون وعدم وعي …..
مش ده اللي كنتي عيزاه وانا اهو هنفذ
يتبع..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أوجاع أنثى للكاتبة مريم سيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!