Uncategorized

رواية الصعيدي العاشق الفصل الخامس 5 بقلم رنا شريف

 رواية الصعيدي العاشق الفصل الخامس 5 بقلم رنا شريف

رواية الصعيدي العاشق الفصل الخامس 5 بقلم رنا شريف

رواية الصعيدي العاشق الفصل الخامس 5 بقلم رنا شريف

حور بصدمه وارتباك : م …..ا….مازن. 
مازن : أيوة مازن  ايه اتخضيتى 
حور : انت بتعمل ايه هنا يا حيوان انت 
مازن : لمى لسانك احسنلك ويلا تعالى معايا 
حور : اجى معاك فين انت مجنون 
مازن : اه مجنون  
حور : الحقنى يا ج………………
وضع مازن يده على فم حور حتى لا تستطيع أن تتكلم  
——————————–
فى الاسفل 
هم رعد بالمغادرة والذهاب لغرفته واوقفه صوت جده 
الجد : خف م السخافه دى مع حور 
رعد : أنا مكنش جصدى حاجه يا جدى وهي عارفه 
الجد : بس انت اللى بدأت بالغلط 
رعد : طيب يا جدى ايه اللى يرضيك 
الجد : تتطلع تعتذرلها
رعد بصدمه : اعتذر ده اللى هو ازاى يعنى  
أنا أعتذر من واحده ليه إن شاء الله 
الجد بصرامة: انى جولت كلمه واحده 
رعد بغضب مكتوم : حاضر يا جدى اللى تشوفه 
________________________________
فى الاسكندرية 
مراد : بس يا ستي ده كل اللى حصل و رعد وادهم خدوا الخاله ازهار و مليكه وهمسه معاهم 
مريم ( والده مراد) :  طب وابوك وعمك 
مراد : مش عارف يا ماما بس انا مشوفتش مازن م الصبح  
مريم : خايفه يكون راح هناك 
مراد: لسه خايفه عليه يا ماما ده مش بيسأل عنك خالص وماشى ورا كلام جوزك ومراته 
مريم : عيب يا مراد اتكلم عن ابوك واخوك كويس وهو طليقى يا مراد مش جوزى  وكمان انا خايفه على حور من مازن 
مراد : المهم انى هسافرلهم 
مريم بحزن: لأ يا مراد انا مليش غيرك يا حبيبي مش عاوزاك تمشى
مراد : أنا هاخدك معايا يا ست الكل مش هسيبك هنا لوحدك 
مريم: طب وشغلك يا حبيبي
مراد : متقلقيش أنا هتنقل الكليه اللى ف الصعيد 
مريم : اللى تشوفه يابنى
قبل مراد رأسها 
_________________________ 
عوده للصعيد
هم رعد بالصعود إلى غرفه حور للاعتزار منها كما أمره جده ولكن أوقفه صوت الغفير 
محسن : رعد بيه 
رعد باستغراب: ايه يا محسن خير 
محسن : الحجنا يا بيه الحرس بره مضروبين على دماغتهم ومش عارفين نفوجهم 
رعد بصدمه وهو يذهب جهة الخارج : ازاى ده تعالى معايا
ذهب رعد وجد الاربعه حراس مغشى عليهم  وبدأ فى افاقتهم وفاق واحد منهم 
رعد : ايه اللى حصل 
الحارس : ………………………….. 
————————————— 
وفى غرفة حور 
مازن وهو يكتم صوت حور : ايه يا بنت عمتى خايفه منى ولا ايه 
حور بقوة مصطنعه : لا يا مازن أنا مش بخاف م النسوان 
( كان قصف جبهه عالى يعنى ???????? ) 
مازن بغضب : يا بنت ال**ب 
رفع مازن يده ليضرب حور وقبل أن تلمسها يده وجد مازن الباب قد انكسر 
اتجه رعد نحو حور وأمسك معصمها واوقفها خلفه 
رعد : كويس انك جيت أنا كنت هجيبك 
مازن بقوة مصطنعه : أنا جاى اخد بنت عمتى وامشى 
رعد بهدوء مرعب : وهو اللى جاى ياخد حد بيضرب الحارس ويطلع من ع السور 
فلاش باك 
رعد : ايه اللى حصل 
الحارس : كنا واقفين ع الباب ولقينا واحد جه وبيسأل إذا كان ده بيت عم الانسه حور ولما أتأكد أن هي جوه لقيناه شاور لحد ولسه بنلف نشوف مين لقينا اتنين معاه ضربونا على دماغتنا
رعد : وبعدين مشيوا يعنى 
الحارس : لأ أنا قبل م افجد الوعى لجيته ماشى ناحية الجناح الغربي 
رعد بخوف : الجناح اللى فيه اوضتى واوضه حور 
الحارس : أيوة يا بيه 
اتجه رعد إلى السرايا مره اخرى وذهب مسرعاً إلى حور 
بااااك 
رفع مازن مسدس وصوبه ناحيه رعد 
صرخت حور بصوت عالى أفزع جميع من في البيت 
اتجه الجميع إلى غرفتها  
الجد ف نفسه وهو يتجه مسرعاً : يا رب متكونش جلت ادبها عليه ومد يده عليها 
وصل الجميع الى الغرفه عدا امها واصدقائها 
كان الجميع مندهش من وجود مازن فهم لا يعرفونه 
وبمجرد وصول ازهار ومليكه وهمسه 
أزهار ولم ترى مازن اتجهت الى حور الجاليه بالأرض ومازن الذى يصوب المسدس على رأس رعد 
همسه باندفاع ناحيه مازن : انت يا حيوان ايه جابك وراها انت مش مكفيك اللى عملته قبل كده  
امسكها ادهم و انصدمت ازهار من وجوده ولكنها كانت مشغوله بتلك الصغيرة 
بعد ثوانى كان الحارس دلف من الشباك وضرب مازن ووقع مغشى عليه 
رعد : خدوه المخزن على ما نفضاله
اتجه الجميع ناحية حور التى كانت تبكى بهستيريه
الجد: أهدى يا جلب جدك خلاص محدش هيعملك حاجه
همسه بيكاء على رفيقتها : أهدى يا حور عشان خاطرى هو مش هيقدر يجى تانى 
بعد وقت قصير كانت حور نائمه من شدة التعب والجميع حولها 
الجد : دخل كيف ده يا رعد 
رعد : …………………. اخبرهم رعد ما حدث 
مليكه بشك واندفاع : لو سمحت يا جدى أنا عاوزة اشوف الحارس ده 
الجد باستغراب: ليه يا بنتى 
مليكه : لو سمحت هتعرف بس اشوفه دلوقتى 
نظر الجد إلى رعد وأومأ لا رعد 
نزل رعد والجد و مليكه ومعهم همسه وادهم 
الجد : اهو يا بنتى عاوزه منيه ايه 
مليكه للحارس : انت شوفت …………………….
قطع حديثها دخول اركان 
اركان ( صديق طفوله رعد ومثل ادهم ) : ايه اللى حصل يا رعد 
رعد : هفهمك بعدين اسمع بس  كملى يا انسه مليكه 
مليكه : انت شوفت شكل اللى كان مع مازن 
الحارس : ايوه 
همسه : اوصفه كده 
الحارس : هو طويل وجسمه مليان كده وزى ما يكون واخد مطوة فى وشه  
مليكه : اسمرانى شويه كده 
الحارس: مظبوط 
نظر الفتاتان إلى بعضهم بصدمه وخوف 
الجد : مين ده يا ولاد 
مليكه : ده بيكون ……………………………
وقبل أن تنطق وقعت فاقده وعيها بعد تلقيها رصاصة مجهولة المصدر 
همسه بصراخ بعد وقوع مليكه ورؤيتها للدم 
همسه : مليكه  فوقى يا مليكه 
مليكه :. …………………………
يتبع……
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية امرأة بطعم الوجع للكاتبة أماني عنان

‫6 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى