Uncategorized

رواية خلفة مجانين الفصل الخامس 5 بقلم أسماء حبيب

 رواية خلفة مجانين الفصل الخامس 5 بقلم أسماء حبيب

رواية خلفة مجانين الفصل الخامس 5 بقلم أسماء حبيب

رواية خلفة مجانين الفصل الخامس 5 بقلم أسماء حبيب

ابو نرمين كان طالعلها يجبها من شعرها ، قفلت هي الباب بسرعه .
ابو نرمين ،،،،، عليه العوض ، خلاص لازم اعمل كدا .
نزل تحت العماره وطلب تاكس ووداه عياده دكتور امراض نفسيه ⁦????????‍♂️⁩.
ابو نرمين ،،، لو سمحت الدكتور فاضي دلوقتي !
السكرتير ،،، اخر حاله جوه استني حضرتك ،، خلاص طلعت اتفضل .
دخل أبو نرمين ،،، السلام عليكم ازيك يا شاكر .
الدكتور ،،،، حبيب قلبيييي ازيك يا هادي . 
ابو نرمين ،،،،، يا اخي اسكت معدش فيها هادي ، دنا بشد فشعري من جوز المجانين الي في البيت ، تعببببت يا اخي ، وحده ناقص نجبلها دااااداه ، وواحد بيحبلي في معزه .
الدكتور ،،،، هو احمد لسه متعلق بالمعزه ههههه ، طب جوزهالوا يا اخي هههههه.
ابوا نرمين ،،،، شااااكر مش انتي كمان علياااا ، بقولك علي أخري !
الدكتور ،،،، منتي السبب يا هادي ، حبستك ليهم وخوفك الزايد عليهم وهما اصغار بعد وفاه ولدتهم ، وحرمانك أنهم يعيشوا طفولتهم ، أثرت عليهم .
ابو نرمين ،،،، كنت خايف والله عليهم يا شاكر ، طب اي العمل ، العيال دمغهم خرمت !
الدكتور ،،،، اتجوز يا هادي ، وهات لهم ام تعوضهم من الحرمان ، أو حاول تخرجهم كتير واطلع معاهم .
ابو نرمين ،،،،، ههههههه اتجوز ، طب واي ذنب الوليه  الغلابانه أنها تيجي يجبولها الشلل ، لا خلينا في الحل التاني ، أخرجهم بس !!
الدكتور ،،، خرجهم و حببهم في الحاجه الي بحبوها ، بص انتا لازم تمشي معاهم وحده وحده ، وحل ابنك أنه يتجوز يا هادي علشان ينسي المعزه الي هو حاسس انها معاه علي طول ، أما بنتك لازم لازم تخليها تخطلت بالناس مش من البيت أو مع جوزها بس يا هادي ، وتخرجهم كتير علشان يشوفوا الناس وطريقه تعاملهم ، خلاص بتنك اكيد هتبقي ام في يوم من لايام .
ابو نرمين ،،،،، خلاص ماشي ، بس اعمل اي برضوا !
الدكتور ،،،، انا هقولك تعمل اي !
…. في البنك عند خالد …..
خالد دخل المكتب لقي هايدي قعده عليه ،،،، انتي اي الي مقعدك هنااا ، مش قولتلك مش عايز اشوف وشك هنا !
هايدي قامت وراحت وقفه قدامه ،،،، انتي نسيت انا وانتي شركه علي الكرسي ده ولا اي يا بيبي.
خالد وتعصب فجأه ،،،،، بسسسس ، اطلعي بره وانتي عرفه كويس أن انا نهيت الشراكه دي .
هايدي طلعت ورقه من شنطتها ،،،، شوف كدا .
خالد خد الورقه منها ورماه علي لأرض ،،،،، مش هشوف حاجه ، خديه وطلعي بره ، ولا دي نصبايه جديده !
هايدي ،،،، ههههههه يا حبيبي الورق الي انتي مضيت عليه كان مزيف ، ودا بقي لاصلي ، يعني الشراكه منتهتش ، الورق عندك اهو علشان تتأكد ، باااااي ، اشوفك بكره.
هايدي مشيت وخالد قعد علي كرسي وحط أيده علي رأسه  بتعب ،،،، ياااربي ازاي اتغفلت التغفيله دي ، واي العمل !
…….في العياده …..
صلاح،،،،،، هههههه والله انا صعبان عليا ابوك ههههه ، تستاهل أنه طردك .
احمد ،،،،، يعني اسيب مرمر لمين يعني هااا ، وبعدين انتي مالك ، هات المفاتيح وهبات انا هنا .
صلاح ،،،،، يلهوي هتبات انتي ومرمر لوحدكم ، كدا الشطان هيبقي ثالثكم يا أخي اتقي الله دي وليه برضوا  ، هههههههه.
احمد ،،،، تصدق انك عيل غلس وتبت ، انا غلطان اني بكامك اصلا ، امشي جاك مشش في ركبك ..
ابوه دخل من عليه ،،،، يلا ياض بطل عبط يلا نروح هتبات فين .
احمد ،،،، بابا انتي جيت ! ، وبعدين انا زعلان منك بتطردني كدا ، مفكرتي فياااا ، ولا هنام فين وزاااي كدا يا بابا لاء مش راجع البيت .
ابوه ،،،،، ولااااااااه .
احمد ،،،، حاضر يا بابا هجيب المفاتيح وجاي .
صلاح وكاتم بأيده الضحك.
احمد بغيظ ،،،،، بتضحك ، ماشي مااااشي يارب وانتي بتدي الحمار الحقنه يرفصك رفصه توديك مطروح.
صلاح ،،،، ههههههههههه ، ربنا معاك يا عم هادي ، هو انتي مستحمله ازاي ده هههههههه.
ابوه ،،،،، قول يااارب .
صلاح ،،،،، يااارب .
احمد ،،،، يطلعلك ضب ههههههه ، كااابسيه.
ابوه ،،،،، يلا يا عبيط ، شغل العربيه خلينا نروح علشان اختك لوحدها .
…….في البيت……
نرمين قعده بتسمع مسرحيه زي عوايدها ،،،،، اععععههههههههههههه ، صورصااار حبناااا ، عسل يا سمير يا غانم انتي يخروم بيتك .
دخل احمد هو وأبوه ….
احمد ،،،، بتسمعي المسرحيه من غيري يا خينه ، وكمان بتكلي فشاار ????.
نرمين ،،،،،  احمدوووز ، تعاله هي قربت تخلص ، ابو احمد معلش هتعبك يا حج هتلي مصصتين من الدولاب ، في الرف لاخير .
ابوهم ،،،،، ماشي بس هنخرج النهارده بعد ما المسرحيه تخلص.
نرمين وأحمد بصوا لبعض ، نرمين ،،،،، بابا هو انتي تعباان !
ابوهم ،،،، لاء مش تعبان ، يعني مش عايزين ، خلاااص انا غلطان .
احمد ونرمين جربوا عليه ،،،،، لااااااء عيزين .
نرمين ،،،،، عاااش ابوااا احمد عاش حبينا  .
احمد ،،،، عاااش ابو احمد عاااش ناصر الحق والمظلومينن .
نرمين ،،،،  عيش حريه عداله اجتماعيه ، تحياااا مصر لووولووولووولييييي.
ابوهم ،،،،، هههههه خلاااص خلااص احنا مش في الميدان خلصوا واندهوني .
احمد ونرمين ،،،، ماشي .
ابوهم دخل لاوضه بتعته وهما قعدوا يكملوا المسرحيه .
نرمين ????،،،، احمد تفتكر بابا عايز يخرجنا بجد ، ولا اي اصلي شكي فيه ياحمد .
احمد ????،،،، والله وانا شاكك فيه انا كمان ، يكشي عايز يعمل عمله مش ولابد كدا .
نرمين???? ،،،، ممكن ، خلاص نبقي نقرره ، بس واحنا طلعين احسن ليرجع في كلامه ، انا اما صدقت هيخرجنا نتفسح.
بعد ساعه كانوا جهزوا ونزلين علي السلم …
ابوهم ،،،،، اي منك ليها مكلبشني كدا لي هو انتم مسكين حرامي .
نرمين وهي مسكه دراعه ،،،،، لاء مش حرامي ، بس هو حرام امسكك يعني هاااا ولا انتي مخبي علينا حاجه .
احمد وهو ماسك دراعه التاني ،،،،، لاااء يا نرمين متقوليش كدا ، دا ابونا برضووو اكيد عامل عمله ، قصدي مش عامل عمله .
ابوهم ،،،،، طب وسع منك ليها ، ياااباااي.
ركبوا العربيه بتاعت احمد وتحرك بيها..
ابوهم ،،، بقولكم اي رئيكم ناخد خالد معانه .
نرمين ،،،،، طيب مع أنه بصراحه بيبوظ الخروجات ، اسألوني انا عرفااه.
احمد ،،،، هو برضوااا ولا انتي ، دنتي بتبقي عمله زي نتايه العنكبوت بتتفططي من هنا لهنااا ، لا هنجيب خالد معانه .
نرمين ????????.
وصلوا قدام البنك ودخلوا .
حنان ،،،، نرمييين ، اي يا بنتي رحتي فين ، شكل مستر خالد ظبطك !
نرمين ،،، لا ، عمل معايه القلاشه بس .
احمد ،،،، هدنك هنا يا نرمين ولا استناكي بره .
حنان ،،،، اهلا هو انتي الدكتور احمد اخوا نرمين !
احمد ،،،، اه انا الدكتور أحمد ????.
نرمين ،،،، مش تتفشخر اوي ، اومال لو مكنتش دكتور بهايم يعني .
حنان ،،،، واي يعني يا نرمين ، بس هو برضوا يبقي دكتور !
احمد ،،،، ربنا يخليكي يا ..هو انتي اسمك اي !
حنان ،،،، اسمي حنان ، واختك بتناديني حناوي ههههه اسم الشهره بقي !
احمد ،،،، اهلا يا حنان ، تشرفت بمعرفتك.
حنان ،،،، انا الي ازدت شرف يا دكتور احمد.
نرمين ،،،، اي السهوكه دي ، اجبلكم اتنين لمون .
خالد ،،، يلا يا نرمين .
نرمين ،،، يلا جايه اهو ، وانتي تعالي ورايه يا مسهوك.
خرجوا كلهم وركبوا العربيه وراحوا قعدوا في مطعم حلويات ….
ابو نرمين ،،،، مالك يا خالد شكلك مش مطمني .
خالد ،،،، بصراحه يا عمي كدا حصلت كارثه .
نرمين  ،،،، كارثه حبنااااه.
خالد ،،،، نرمين ، لو مسكتيش هديكي بالجذمه .
نرمين ،،،، جذمه حبنااااه.
احمد بجديه ،،،،، بس يا نرمين ، خالد بقول في مشاكل ، خلينا نسمعوا بقي !
ابوه فرح أنه اتكلم جد شويه ،،،، شاطر ياحمد ، قول يا خالد في اي !
خالد حكا ليهم الي حصل وهايدي قالت اي ،،،، وطلع فعلا الورق مظبوط .!
نرمين بغضب ،،،، انا كنت عرفه ، تحت شعرها ده دماغ عيزه الحرق ، بس والله منا سكته دنا نرمين يعني الي مفيش منها تنين ، انا هقولك يا خالد هتعمل اي !
خالد ،،،، ههههه يعني انتي الي هتحلي الموضوع يا فلحوسه هانم.
نرمين ،،، وخليهالك هي الي تيجي عند رجليك وتقولك بالله الغي الشراكه .
خالد ،،، امممم طب قولي الخطه .
نرمين بصوت ابوها بنص عين .
ابوها ،،،، في اي بتبصيلي كدا لي !
نرمين ،،،، هو انتي مش بتقولي شاطره لي زي احمد ، ولا هو علشان دكتور بهايم يعني .
ابوها ،،،، خلاص يا نرمين برااافو عليكي ، بس يلا أي هي الخطه .
نرمين ،،، ضموا كدا ايوه ،،، بصوا يا رجاله الخط…. ، ااااععع درسي درسي وجعنيييي.
احمد ،،،، وهو ده وقت درسك يوجعك فيه ، مهوا بسبب الحلويات والمصاصااات.
نرمين شدت احمد من قميصه وبرقت جامد ،،،، درسي يوجعني يلاااااااه .
خالد بخضه ،،،، طيب يلا تعالي هنوديكي للدكتور .
خرجوا وركبوا العربيه ….
نرمين بخوف ،،،، هي الدكتوره هتديني حقنه من الي بتعمل فسسس دي صح .
خالد ،،،، مش تخافي هي بتحط مخدر هيروح الوجع .
نرمين ،،، انا خايفه يا خالد اوي ، الحقنه كبيره قد صابع خالتك ام طاها.
خالد بتنهيده ،،،، نرمين خلاص مش تخافي .
وصلوا العياده ونرمين ميته من الرعب ، خالد ملا اسمها وقعدوا ومن سوء الحظ بالنسبه ليها أن مكنش فيه حد في العياده وهي الي عليها الدور .
نرمين ،،،، اعععهااااء ، سمعين الواد بيصوت جوه ، لاء خلاص مش عايزه ادخل روحوني .
ابوها ،،،، خلاص يا نرمين  بقي ، مش انتي شاطره وقدها .
نرمين ،،، ايوه ايوه خلاص انا هدخل لوحدي .
خالد ،،،، متأكده من دي ههههههه.
نرمين ،،،، ملكش دعوه انتي يا خالد يا ابن ام خالد ، هوريك .
طبعاً الطفل طلع ودخلت نرمين لوحدها فعلا .
الدكتوره ،،،، تعالي يا انسه اقعدي ، ورفعي النقاب ووريني اي بوجعك .
نرمين قعدت وبتبص علي الأدوات برعب وبذات الحقنه .
الدكتوره ،،،، ها اسمك اي !
نرمين بتوتر ،،، ن نرمين .
الدكتور ،،، ومالك خيفه لي ، انا هحط مخدر مش هتحسي بحاجه .
نرمين ،،، ل لااا لاااء مش خايفه خالص .
الدكتوره بأبتسامه ،،، ماشي يا جميل .
الدكتوره ،،، افتحي بوئك.
نرمين وفتحت عنيها جامد ،،،، هتعملي اي !
الدكتوره ،،،، هحط بنج موضعي علشان مش تحسي بوجع ، يلا افتحي .
في الخارج ….
ابو نرمين ،،،، لا باين نرمين بتتكلم جد .
خالد ،،، اه والله شكل ك…..
نرمين ،،،، لااااااععععععااااااء .
احمد ،،،، ههههه يلا بسرعه ندخل نلحقها لتقتل الدكتوره .
دخلوا لقوا نرمين مسكه مشرط ،،،، كدااابه لو قربتي الحقنه دي مني هموتك.
الدكتوره ،،،، اهدي يا مجنونه ، والله ما هتحسي بحاجه .
خالد مسك المشرط من نرمين ،،،، انتي اتجننتي يا نرمين !
نرمين بعيتط ،،،،، روحني يا خاالد بالله عليك هتديني حقنه ، انتي بتحبني صح هتروحني .
خالد ،،،، تعالي ، بس كدا ايوه اقعده هنا  ، يلااااااااا.
احمد مسك نرمين من أيدها التانيه ، وأبوها مسكها من رجليها ….
نرمين بزعيق ،،،، يا غدريييين ،اععععهااااااااااء.
احمد ،،،، اهدي يا نرمين اي الصحه دي كلها ، يا بنتي لو بتولدي  مهتعمليش كدا !
الدكتوره قربت الحقنه بسرعه….
نرمين بغضب وفتحت عنيها جامد ،،،،، عظيم بيمين لو ادتيني الحقنه لعمل منك شبشب مقطوع .
يتبع…
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى