Uncategorized

رواية عمري سعيد الفصل الخامس 5 والأخير بقلم ريم طارق

 رواية عمري سعيد الفصل الخامس 5 بقلم ريم طارق

رواية عمري سعيد الفصل الخامس 5 بقلم ريم طارق

رواية عمري سعيد الفصل الخامس 5 والأخير بقلم ريم طارق

رنيم : طب ايه رايك نقعد في مكان انا وانت وسعيد  وننتكلم شويه  بما اني اتخضيت علي سعيد عايزة اشرب عصير  
متخافش انا هاحسب ????
عمر : تمام ماشي 
رنيم : ماما هاتي سعيد هاروح اناو  المدير كافيه نتكلم بخصوص الشغل  وهاخد سعيد معايا 
ماما رنيم : طب متتاخريش 
فعلا رنيم وعمر راحو كافيه وقعدو يتكلمو فتره 
رنيم : ها كنت بتعيط ليه 
عمر : مكنتش بعيط يا بنتي 
رنيم : متحورش  عليا شوفتك والله لو مش عايز اقول السبب مش هزعل انت حر 
عمر : هو مش سر بس مش عايز اوجعلك دماغك 
رنيم : اوجعلي دماغي انا موافقه 
عمر: من 8 سنين انا كنت متجوز من واحدة زميلتي في الجامعه وقعدنا سنتين مبنخلفش وكان المانع مني فقرىنا نعمل عمليه وفعلا نجحت وجبنا جميلة وكانت جميلة فعلا ملت عليا  كل حياتي  وبعد ماتمت اربع سنين  وانا في الشغل دخلت جميله  تاخد دش وامها مشغوله بمكلمات صاحبها وقعت واتزحلت في الحمام وجالها نزيف في المخ بس بعد اسبوع من الواقعه ماتت جميله طبعا انا اتهمت مراتي بالاهمال وطلقتها عشان لما شوفتك ملهوفه علي  ابنك افتكرت بنتي  بقالي ستنين بعيده عني ???? 
رنيم : انا اسفه مكنتش اعرف ان حضرتك عندك بنت وماتت انشاء الله هي دلوقتي في مكان احسن  دلوقتي 
عمر : اوومال فين ابو سعيد مجاش يعني 
رنيم : سعيد ملوش اب 
عمر باستغراب : ايه 
رنيم :متستغربش كدا انا هفهمك  انا مخلفتش سعيد انا برضو كان عندي مشاكل في الخلفه واتطلقت فقررت اتكفل طفل واربيه 
عمر : ماشاء الله عليكي بس شكلك بتحبيه اوي 
رنيم : الام الي ربت مش الي خلفت  دا حته مني 
عمر: فعلا 
رنيم : اقوم انا بقا عشان سعيد هينام مني 
عمر : طب استني اوصلك 
رنيم: لا شكرا عشان معطلش حضرتك 
عمر : انتي نسيتي احنا جيران اصلا وبعدين انا مش هاروح الشركه 
رنيم : اذا كان كدا ماشي  
 ركبت رنيم العربيه ووصلها عمر لغايه البيت 
رنيم : شكرا يا استاذ عمر 
عمر : علي ايه دا اقل واجب 
بس لما عمر روح مكنش بيفكر غير في رنيم  وعجبو تفكيرها واسلوبها في الحوار معاه  وبقي عايز يتكلم معاه كل شويه  وبقا يتلكك انو بسال علي سعيد  وبعتلها واتس اب 
عمر : في رسائل الواتس اب : ازيك يا مدام رنيم  سعيد عامل ايه دلوقتي 
رنيم : سعيد بخير الحمدلله وحضرتك عامل ايه 
عمر : انا تمام الحمدلله واحشني المفعوص دا 
رنيم :خلاص اجيبو معايا الشغل عشان محدش يشتغل خالص ????????
عمر : دا ينور المكان العسل 
رنيم : تسلم يارب
عمر خلاص  اتاكد انو بيحب رنيم وعايز يخطبها  وعايز يعملها مفاجئة  فكلم اخته
عمر :  اختي سلمي القمر عاملة ايه 
سلمي :  قول يا عمر عايز ايه 
عمر:  هو عشان سالت عليكي  يبقي عايز حاجه 
سلمي :  اه اصلا انا عارفاك ???? 
عمر : مش صحبتك جابتلي بنت تشتغل عندي 
سلمي : اه 
عمر :  انا عايزك تكلمي صحبتك دي وخليها تديني رقم تيلفون والد البنت الي بتشتغل عندي 
سلمي :  ليه عملت ايه 
عمر:  معملتش بس انا عايز 
سلمي :  عايز ايه 
عمر :  عايز اتقدملها بس اعملهالها مفاجئه 
سلمي :  مبروك يا حبيبي  حاضر هجبلك رقم تيلفون بااباها 
سلمي وعمر اخوات بس مالهمش اب ولا ام ماتو  
سلمي :  ازيك يا سارة 
ساره :  انتي عامله 
سلمي : انا تمام بقولك 
ساره : قولي 
سلمي :  عايزة رقم تيلفون والد البنت الي جبتيها تشتغل عند اخويا
سارة :  رنيم ليه خير
سلمي :  هقولك بس متقوليهاش حاجه اخويا عايز يخطبها بس  عايز يعملهالها مفاجئه  
ساره :  فرحتيني ليها اوي طيب هبعتلك رقم بابااها علي الواتس اب 
سلمي :  تمام شكرا يا حبيتي 
سارة :  عفوا ياقمر 
سلمي استنت لما عمر جيه من الشغل وقالتلو انها جابت الرقم 
عمر: مساء الخير 
سلمي :  مساء الخير علي الناس الي هتخطب 
عمر : ????????  في ايه يابنتي 
سلمي :  جبتلك رقم باباها عشان تتقدم  
عمر :  بجد 
سلمي :  اه والله هات بقا الحلاوة بتاعتي انا اشتغلتك خاطبه????????????????
عمر :  حاضر هجبلك صينيه بسبوسة 
سلمي :   انا عايزه فلوس مش بسبوسه 
وسلمي وعمر قعدو يهزرو 
عمر كلم والد رنيم  
التيلفون بيرن 
ماما رنيم :  التيلفون بيرن يا مصطفي تعالي شوف مين 
بابا رنيم :  الو مين معايا 
عمر :  مع حضرتك استاذ عمر مدير  رنيم  في الشغل  
بابا رنيم :  خير في حاجه 
عمر : لا مافيش حاجه بس انا كنت حابب اتقدم لرنيم  بنت حضرتك 
بابا رنيم :  هي الي اديتك الرقم مقالتليش يعني 
عمر : لا انا واخد الرقم من صحبتها  مكنتش عايز اقولها   يعني عايزاه مفا جئه 
بابا رنيم : بس انت عارف ظروف  بنتي  
عمر : اه عارف كل حاجه 
بابا رنيم : خلاص مستنيك يوم الخميس الجاي الساعه تسعه 
عمر : تمام  
ماما رنيم عايزة تعرف مين كان بيكلم جوزها 
ماما رنيم : بتكلم مين يا مصطفي 
 بابا رنيم : دا عريس متقدم لرنيم 
ماما رنيم بابتسامه : بتتكلم جد يا مصطفي 
بابا رنيم : يعني هاهزر في موضوع زي داه  
ماما رنيم : هو مين عرفها منين بيشتغل ايه 
بابا رنيم :يا ستي مديرها في الشغل 
ماما رنيم : شوف البنت مقالتليش يعني مخبيه عليا 
بابا رنيم : هي متعرفش انو  هيتقدم   هو عاملهالها مفاجئه  
ماما رنيم : خلاص مش هحبلها سيرة عنو 
رنيم بعد ماروحت امها  قالتلها انو  متقدملها عريس 
ماما رنيم : رنيم 
رنيم : نعم ياماما 
ماما رنيم:  بقولك متقدملك عريس 
رنيم : عريس ???? بتهزري 
ماما رنيم : بتكلم جد 
رنيم : هو مش عارف ظروفي ايه 
ماما رنيم : عارف 
رنيم : مين بقا داه 
ماما رنيم دا واحد جارنا هنا وشافك وكلم ابوكي 
رنيم :  هو عارف يعني اني متكفله طفل 
ماما رنيم : اقعدي معاها وشوفي رايه  وخلاص مش هتخسري حاجه 
وجيه اليوم الي مفروض  يي فيه عمر وجت الساعه تسعه الجرس ضرب  وبابا رنيم فتح الباب  
بابا رنيم : اتفضل اتفضل يا استاذ عمر 
ماما رنيم : يلي اجهزي  خدي الصينيه واطلعي برا 
رنيم او ماطلعت وشافت عمر وقفت مكانها وكانت هتوقع الصينيه  
ماما رنيم : يخربيتك وقفتي ليه 
كدا 
رنيم : دا مديري في الشغل 
ماما رنيم : ايوا مانا عارفه 
رنيم : مقولتليش ليه يماما 
ماما رنيم : هو عايز يعملك مفاجئه 
بابا رنيم : تعالي يا رنيم متكسفيش 
رنيم قعدت  في الصالون 
بابا رنيم :  اظن انكو عارفين بعض قبل كدا اسيبكو تتكلمو بر براحتكو 
عمر :   انا اهو قدامك اسالني في الي انتي عايزاه 
رنيم : احنا لو اتجوزنا  انا مش هتخلي عن سعيد 
عمر :مين قالك اني مش عايز سعيد انا عايز ابقي باباه وانتي وامو ونعيشو في جو اسري جميل 
رنيم : دا كان شرطي الوحيد وحضرتك بقا 
عمر: انا معنديش شروط  هاخدك كدا علي بعضك ????
   يعني خلاص موافقه 
رنيم بكسوف :  اه 
بابا رنيم :  كدا اتفقتو يعني خلاص يبقي كتب الكتاب والفرح بعد شهرين اظن ان انت بيتك جاهز 
وبنتي كمان جاهزة 
وفعلا بعد شهرين عملو فرح  واتجوزو وربو سعيد  وعاشو حياه حلوة جدا وربنا فتحها علي عمر وبقا عندو شركتين تلاته 
المشهد الاخير   احتفالهم بعيد ميلاد سعيد  
رنيم :  يلا ياعمر عشان نطفي الشمع 
الام والاب ماسكين سعيد وواقفين قظام التورته  
وكل بيقول happy birthday to you 
 والقصه بتخلص هنا 
الرساله الي حابه اوصلها ان التكفل مش حرام 
وان الطفل المتكلف مش لازم نشيله غلطه ابو وامه ويفضل شايلها طول حياته محدش بيختار ابو وامو 
ثالثا بقا واخيرا  خليك مصمم علي هدفك مادام شاف انو صح 
دي كانت قصه عمري سعيد   
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية شظايا القدر للكاتبة فاطمة عيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!