Uncategorized

رواية مسك الحلقة الخامسة 5 بقلم ملك أحمد

رواية مسك الحلقة الخامسة 5 بقلم ملك أحمد 

رواية مسك الحلقة الخامسة 5 بقلم ملك أحمد 

رواية مسك الحلقة الخامسة 5 بقلم ملك أحمد 

لف الازازة جت ع ان مِسك تسأل اياد 

_اي سبب رجوعك من امريكا وانت حياتك مستقرة هناك ف الشغل زي م سمعت 

_علشان نويت اتجوز

مِسك اتصدمت بس حاولت متبينش وتمسك نفسها _اممم ربنا يوفقك

اياد لاحظ زعلها وفرح حس انها لسه بتحبه وبهدين لف الازازة وجة ان مروان يسأل براء بس ملحقش ومِسك قالت

_سوري ي شباب انا هدخل الحمام وقامت 

براء بص ل اياد وضحك ومِسك اول م دخلت الحمام اتفتحت ف العياط وفضلت تكلم نفسها وتقول

_معقول خلاص معدش بيحبني وهيتجوز طب..طب انا ليه لسه متمسك بحبي ليه طول السنين مع اني زعلانه منه انا بجد مش هستحمل حرام عليك ي اياد ليه كدا وفضلت تعيط جاامد 

ويعدين بصت ل نفسها ف المراية وقالت انا ليه عاملة ف نفسي كدا هو خلاص هيتجوز ويشوف حياته انا كمان لازم ابطل افكر فيه واشوف نفسي 

وغسلت وشها وخرجت 

اياد لاخظ احمرار انفها من كتر ف فهم انها كانت بتعيط واتدايق جدا وقرر انه هيحاول يتكلم معاها بس مش دلوقتي خلصو لعب ويعدين مِسك استأذنت منهم ونزلت تنام علشان شغلها بس الباقي فضل

اياد_ي شباب انا عازكو تساعدوني ف حوار كدا 

كلهم بصو عليه وقالو ايه هو 

_انا ناويت اتجوز زي م انتو عارفين بس عاوزكو تساعدوني 

مروان_واحنا هنساعدك.ازاي عايز افهم 

قمر_انا بردو مش فهمه هنساعدك ف اي م تتجوز الي انت عاوزها 

_م الي عاوزها دي بقي زعلانه مني ف عاوز العب عليها لعبه صغيرة كدا 

قمر_طب هي مين دي 

_مِسك…

قمر بفرحة_بجد طب م تتقدملها وتتجوزها هي دي حاجة صعبه 

_لاء م هي زعلانه منس لاننا كنا بنحب بعض وانا سافرت وهي زعلت مني ولما رجعت معدتش معايا زي الاول ف عاوز ارجعها ليا تاني

مروان_طب ودي هتعملها ازاي

قمر_انت سبتها وسافرت ليه اصلا ي اياد طالما بتحبو بعض 

براء ساكت وبيستمع لأسألت قمر ومروان ومستني يشوف اياد ناوي ع ايه  

اياد_انا سافرت علشان لما اتقدملها اكون قادر ع كل الي تطلبو انما بقي هملها ازاي ف انا هقولكم……..

 مِسك دخلت غرفتها وقتحت الدرج طلعت من دفتر كبير كاتبه فيه ذكرياتها هي واياد من يوم م عرفته وكانت بتطبع صور وتلزقها فيه بدأت تكتب فيه 

_رجع اخيراً…اياد رجع انا كنت كل يوم بحلم باليوم الي هترجع فيه وتقولى وحشتيني كنت هقولك وانت كمان وكنت هنسي انك سبتي ومشيت بس انت راجع علشان غيري مش علشاني بس خلاص قررت اني هشوف حياتي ومش هفكر فيك تاني بس مش هارفة دا هيحصل ازاى دا وانت بعيد حبي واشتياقي ليك كان بيزيد طب وانا قدامى هعمل اى  ربنا يوفقك ف حياتك وربنا يساعدني ع نسيانك…..

مسحت دموعها وقفلت الدفتر ونامت 

  ‏”وكأن البُعد يزيد الحب حباً.”

  ‏ 

              _____تاني يوم____

نور_مِسك يلا قومي …مِسك قوني يبنتي هتتأخري ع شغلك 

_حاضر ي ماما قايمه اهو 

_يلا يحببتي الفطار جاهز اهو وهروح اصحي اخوكي 

_حاضر …قامت ودخلت اخدت شاور وجهزت نفسها علشان الشغل بتبص ف الساعة لقتها 6 ونص احيييه نص ساعة والمستر ادهم هيوصل وجريت ع بره 

_صباح الخير 

زين_نور_صباح النور ي حببتي 

نور_يلا تعالي افطري 

مِسك_لا افطر اي دا يدوب ع م اوصل نص ساعة ومستر ادهم هيوصل

براء وهو جاي يمسكها من قفاها_مين مستر ادهم دا ي حلوة 

_اي يعم دا المدير بتاعي اوعي بقي علشان هتأخر 

_يلا ياختي وانا نازل معاكي 

راحت تبوس مامتها وباباها_باي ي ماما باي ي بابا

الاتنين_باي 

نزلو هما الاتنين و مِسك كانت بتقفل البوابه وبراء بيقولها

_مجتش فرصة اسألك عملتي اي امبارح ف الشغل 

افتكرت الي معتز الالفي عمله معاها امبارح بس قررت انها مش هتعرف لانه لو عرف هيخليها تسيب الشغل وهي مش عاوزة كدا لانها حابه تتشغل بيه ومتفكرش ف اياد تاني 

_الحمد الله اول كانت صعبه شوية ومواعيد اجتماعات ومواويل كتير بس هتعود 

_ربنا معاكي 

_اه صح مستر ادهم قالي ان انا هكون معاه ف السفر والاجتماعات الي خارج البلد 

_لاء طبعا ازاي هتسافري معاه لوحدك 

_م اكيد هيكون معانا ناس تانيه يعني اكيد مستر معتز والسكرتيره يتاعته هيكونو موجودين كمان ف متقلقش 

_مع اني مش هكون مطمن بردوا بس ربنا يسهل ولو جه الوقت الي هتسافرو فيه تعرفيني 

_حاضر يلا انا هركب تاكسي بقي وامشي علشان كدا اتأخرت ولازم اوصل قبل مستر ادهم 

_اوك ي حببتي وخلي بالك من نفسك 

_حاضر سلام 

           _______فى الشركة_______

مِسك وصلت ودخلت سألت البنت الي ف الرسبشن  _صباح الخير هو مستر ادهم وصل 

البنت_صباح النور لاء لسه 

_اوك

وطلعت ع مكتبها حطت شنطتها ودخلت ع مكتب مستر ادهم علشان تروقه قبل م يجي وخلصت وبتلف علشان تمشي خبطت ف شخص واقف وراها 

شهقت_احييه…انت بتطلعي منين يعم انت 

معتز ببرود_اي الي اخرج 

بخوف_اصل…اصل ادا ثانيه وحده هو حضرتك ايه دخلك ف الي ميخصك هو انت كنت مديري مثلا 

_اي لزمتها حضرتك بقا وبعدين انا حر 

_لاء مش حر لما اكون السكرتيرة بتاعتك تقدر تسألني السؤال دا وطالما مستر ادهم لسه مجاش وانا جيب قبله اظن كدا انا متأخرتش

ادهم_عندك حق ي مِسك 

معتز بص وراه وقال _ادهم …بس هي ليها معاد والمفروض تيجي فيه 

_لاء مش المفروض طالما جت قبلي وانا وصلت لقيتها مظبطة المكتب كدا هس متأخرتش ومأثرتش ف شغلها…..بس انا عاوز افهم انت اي الي دخلك مكتبي مش انت وراك شغل 

_انا كنت جاي اديك الملف دا واعرفك ان الصفقة السيارات الي ف دبي اتوافق عليها ولاوم نكون هناك خلال اسبوع علشان نوقع ع الصفقة مع صاحب الشركة 

_طب حلو اووي الكلام دا مِسك اتفضلي ع مكتبك واحجزي اربع تذاكر ع دبي بعد يومين ولو الملقات جاهزة هاتيها يلا 

_حاضر ي مستر ادهم حاجة تاني 

_القهموة بتاعتي من فضلك 

_حاضر …وخرجت 

_ادهم ل معتز_هو انا مش قلتلك متقربش منها مبتسمعش الكلام ليه ولا انت مش هتسكت غير لما تمشيها زي الي قبلها 

_انا قلتلك اني كنت جايبلك الملفات واعرف ع حوار الصفقة بس ملقتهاش ع مكتبها ف دخلت ولقتها هنا 

_طب انا هحزرك لاخر مرة ي معتز لو حاولت تدايقها تاني انت حر 

معتزل بزعيق_هو انت ممحوق عليها كدا ليه دي حيله حتت سكرتيرة 

_ميخصكش انا قلت الي عندي اتفضل ع مكتبك  وبتمني انك تتعدل وتركز ف شغلك بقي 

ادهم ل نفسه هو انا متعصب علشانها اووي كدا ليه واى الي بعمله مع معتز دا … دا مهما كان بردو اخويا ومينفعش اكلمه كدا قدامها اوف بقي …ورجع تاني ل شغله 

معتز_انا فعلا لازم زودتها ولازم اتعدل بس اعمل اي البنت صاروخ بس محدش عمل كدا مع معتز الالفي الكل بيتمني نظره مني اما نشوف اخرتها معاكي ي مِسك…وبعدين رجع لشغله

             _____ف مكان بعيد_____

مجهول*الو ي باشا دى طلعت بتشتغل ف شركة**** وعندهن شفرية ل ظبي بعد يومين

شخص اخر*طب استمر ف المراقبة وعرفنى كل حاجة اول ب اول 

*حاضر ي باشا

 _____________نرجع للشركة______________

بعد ربع ساعة مِسك بتخبط ع مكتب ادهم سمعت صوت بيسمحلها ب الدخول 

مِسك_اتفضل ي مستر ادهم القهوة ودي ملفات محتاجة توقيع حضرتك 

_راجعتيها كويس ي مِسك

_اه ي فندم

_حجزتي التذاكر

_اه ي فندم 

_طب جهزي نفسك لانك هتكوني معايا ف الصفقة دي 

_حاضر يامستر ادهم اي حاجة دا 

_لا اتفضلي ع مكتبك 

                 ____عند اياد_____

اياد_يلا يا قمر 

_حاضر 

مروان صحي وخرج من الغرفه بيفرك ف عنيه وبيقول_ ع فين كدا من بدري 

_بدري اي يعم انت دا الساعة بقت 2 ونص 

قمر_راحه انا وابيه اياد نحجز للدروس 

_طب ربنا معاكو انا داخل اكمل نوم 

اياد_روح يعم اتخمد و ريحنا هو انت اي لزمتك اصلا 

وخرج هو وقمر يلفو ع المدرسين 

      _________ف بيت مِسك_________

مِسك خلصت شغلها وروحت ورجعت البيت لقت براء واياد و قمر قاعدين سوا ف سلمت عليهم ودخلت اخدت شاور وغيرت ورجعتلهم 

براء_اى اخبار الشغل انهاردة 

_كان متعب حبتين لان بنجهز ل سفر 

اياد_قمر_سفر اى 

_سفر تبع الشغل بعد يومين

قمر بأرتياح_اه المدير يعني

_وانا كمان 

اياد بهصبيه _ازاى يعنى انتى و المدير 

_والله دا شغل مش رايحين نتفسح وبعدين كانت هتكمل كلام بس قالت_انت مالك اصلا

_براء حب يهدى الجو_اى ي جماعة اهدو وبعدين مِسك قيلالى ان هيكون معاهم ناس تانين مش لوحدهم وكمان انا هكون معاها وهخلى بالي منها 

مِسك_تكون معايا فين ي براء دا شغل قلت مش هينفع 

_اي الى مش هينفعه مش انتو هتكونو ف فندق انا هاخد غرفه فيه وبحيث كدا اكون جمبك ها ي مِسك هتروحو فين و هتقعدوا ف فندق اى 

_رايحين دبي وفندق*******

_خلاص ماشي وقام واخد تليفونه  

اياد اتعصب انها هتسافر وكمان مع مديرها واتعصب اكتر لما عرف ان براء عارف ومعرفهوش وكدا خطتهم هتتأجل والله اعلم هتتأجل لحد امتى 

مِسك_اخدت قمر ودخلو غرفتها

واياد قام راح ل براء البلكونه وهو شايط 

براء_ ماشي شكرا وقفل الفون ولسه هيدخل لقي اياد ف وشه ومربع ايده وباين عليه انه سيكا وهينفجر فيه 

_قبل م تتكلم وتقول اى حاجة تعالى وانا هفهمك كل حاجة 

اياد_نفهمنى اي بس انت بهدلت الدنيا خاالص 

_تعالي بس ومتبقاش عصبي 

__________تسارع ف الاحداث_________

طبعا مِسك عرفت زين ووافق لما عرف ان براء هيكون معاها وجه وقت السفر ومِسك بتجهز

_انا خلصت هتعوزو حاجة لازم اخرج دلوقتى علشان ميعاد الطيارة 

نور وزين_تروحي وترجعي ب السلامة ي حببتى 

مِسك ل براء_سلام ي براء اشوفك بكرا 

(براء عرف مِسك انه ملقاش اماكن و طيارته بليل)

      ___________ف المطار_________

ادهم ومعتز كانو وصلو شزية لقو نورين وصلت وبعدها مِسك ركبو الطيارة وبعد مرور 3 ساعات ونصف تقريبا كانت الطائرة تهبط ف مطار ابو ظبي

(نورين سكرتيرة معتز)

كان في سيارة ف اتظارهم ركبوها ووصلو الفندق وكل واحد راح ع الغرفة بتاعته كانت مِسك ونورين جمب بعض ومعتز وادهم جمب بعض 

مِسك ب تتصل ب ادهم 

مِسك_مستر ادهم ف معاد ع العشا مع الشركة الى هنعمل معاهم الصفقه 

_ماشي ي مِسك عرفي نورين علشان تبلغ معتز

_عرفتها ي فندم 

_تماام

           _________بليل________

مِسك كانت خلصت وخرجت قابلت نورين راحو يركبو الاسانسير بس كان فى حد بينادى عليها بس الصوت دا هى عرفاه كويس معقول دا…..اياد

يتبع..

لقراءة الحلقة السادسة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية اقبلني كما أنا للكاتبة فاطمة الزهراء عرفات.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!