Uncategorized

رواية عشقت جني (زين وزينة) البارت الخامس 5 والأخير بقلم رضوى محمود

 رواية عشقت جني (زين وزينة) البارت الخامس 5 بقلم رضوى محمود

رواية عشقت جني (زين وزينة) البارت الخامس 5 بقلم رضوى محمود

رواية عشقت جني (زين وزينة) البارت الخامس 5 بقلم رضوى محمود

زين مسك زينه من رقبتها و كان جمبه سكينة حطها ع رقبتها…
زين:لو مقولتوش اى ال بيحصل هموتها..
زينه(بعياط):سيبنى ي زين….زين….خالتو هدى….الحقينى…
هدى(بعياط):سيبها ي زين انا هقولك ع كل حاجه….
*زين رمى زينه وراح قعد بضعف ع الأرض…وهو بيعيط…
زين(بعياط):انا لى بيحصلى كده!!!….(بزعيق)..ردووو عليااا
*راح مسك الفازه و رماها ف الأرض و قعد يصرخ…زينه جرت عليه و اخدته ف حضنها…وهى بتعيط…
زينه(بعياط وهى محاوطه زين عشان يطمن):ز..زين..أهدى…
زين(خرج من حضنها و قعد يزعق):ردوو عليا… اى ال بيحصلى ده…حرام عليكو….
*بعدين بص ل زينه…
زين:انتى السبب ف كل ده…
*بعدين مسك زينة من رقبتها…
زين(عيونه كلها غل وهو ماسك رقبة زينه):هقتلك…هقتلك عشان انتى السبب ف كل ده…
زينه(وهى بتاخد نفسها بالعفيا):س..سيبنى ي ز..ين..
هدى(بعياط):سيبها ي زين….هى ال…
*فجأه البيت يتغير شكله و الأنوار بدأت تضئ و تقفل و الشقة كأنها بتنهار…و أصوات قعده تقول…
_عرف..ب..ال..ي…تك..ر…من…ق..حه…هيموت…يموت….
(ال بيعرف اكتر من حقه هيموت…يموت…)
*محدش كان فاهم الكلام غير زين…
_زين مقادرش يستحمل قعد يصرخ كأنه طفل…و راح اغمى عليه….
*بعد ساعتين وهو ف ال عناية المركزة….أثر صدمة حادة… كانت زينه معاه ف العنايه بحكم انها دكتوره.
..طلع زين من العنايه بس كان واخد مخدر عشان العمليه…
_كانت هدى واقفة بتعيط و أمل قاعدين بيواسوها….لحد م زين طلع من العنايه و راح اوضه عاديه…
*زينه بحكم أنها دكتورة خلت هدى و أمل يدخلوا عنده الاوضه….
هدى(بعياط):انا..ا…انا السبب ف كل ال بيحصل ل زين ده….
*امل حضنتها عشان تطمنها…
أمل:مش انتى السبب أهدى…متعيطيش…احنا بدأنا و لازم نكمل الحكايه للآخر…
________________
FlashH bAaCck
*زين كان عنده 10سنين…سمع خبر وفاة والده…مخه رفض انه يصدق الموضوع..و فضل يهيأله انه موجود و بيتكلم معاه…و هدى فاكره أن هو بيلعب عادى… 
_بس الموضوع كان قليل ف الأول كان بيشوف ف البيت بس ساعات قليله بس الموضوع كبر و بدا كل م يكبر بيتهيأله أبوه ف كل حته و بذات الحمام كان بيقعد فيه بالساعات و بيرسم رسومات كانت ف الأول عديه بس اول م زين وصل الثانوي…
*اول م وصل الثانوى بدأ يعور نفسه بالسكينه بس مش تعوير عادى كان بيعور نفسه ع شكل رسومات و يضحك بس الضحكه مش ضحكة زين….و كل شهر بيحصله حاجات جديدة…زي انه بدأ يكلم بحاجات مش مفهومه..و يصحى باليل يرسم حيوانات بس حيوانات متوحشه…
_كل ده و هدى مش عاوزة تعاتبه ع حاجه بسبب وفاه والدة…مش عاوزاه يحس بغيابه فاكره انه كده بتعوضه عن وفاه والده….
*زين خلص ثانوي بالعفيا بعد 3سنين سقوط ف الثانوى العام….
_كل ده و زينه كانت بتجتهد ف دراستها لحد م خلصت ثانويه بمجموع خلاه تسافر تكمل تعلمها بره…و بسبب زين اختارت تتخصص ف مجال الطب النفسى….
*زين كان عاقلة رافض اى حاجه…بس عاقلة الباطن كان شغال و سامع كل حاجه بتحصل لدرجه انه صورله حياه زينه ده حياته…..و بقى عارف ان هو ال دكتور…وهى ال ملبوسه…
_زينه خلصت سنين الطب بتوعها ف فرنسا و نزلت مصر….
*هدى حكت ليها أن زين بقى متخيل حياه زينه ع أنها حياته و حياته ع أنها حياتها….
_زينه قررت أنها تواجه بالموضوع بس عكسى….و قررت أنها تبقى جمبه خطوه بخطوه…وده علاج ف الطب النفسى أنها تواجهه المريض بمرضه…
*ف الوقت ده جه مصطفى صاحب زين و قرر انه يتجوز زينه….
_زينه طلبت منه أنها تقابله بره…و اتفقوا انهم يتقابلوا ف مطعم *****
زينه:أنا عاوزة احكيلك حاجه قبل م نتجوز عشان تاخد القرار ي تكمل و تبقى كده بتحكم ع نفسك بالموت بس هتنقذ صاحبك..ي ترفض و ده طبعا حقك..
مصطفى:انتى قلقتينى…
*زينه حكت ل مصطفى كل حاجه و عرفته انهم لو اتجوزوا هى أغلب الوقت هتبقى عايشه مع زين…
مصطفى:انا حبيتك من أول مره شوفتك عند زين…و كمان زين صاحبى وانا عمرى م هتخلى عن صاحبى…
*زينه فرحت أن مصطفى وافق…و بذات أن مفيش حد هيعوز يرمى نفسه ف النار برجله…و كمان هى اطمنت اوى ل مصطفى….
_قرروا أن الفرح يبقى بعد أسبوع…
*زين بيكلم مصطفى ليله الفرح…(ع انه زينه)
زين:متجيش…..
_مصطفى فهم أن زين حاليا مش ف وعيه…ف راح مزعق فيه….عشان يخوفه…
*قعدت دماغ زين تتخيل ان مصطفى مات….لحد م زين اغمى عليه….
_قرروا انهم يوهموا زين أن زينه اى حد بيجوزها بيموت….و زين قرر ياخد شقه لوحده هو و مامته
*بعدها ب أسبوع…زينه و مصطفى رجعوا من شعر العسل…
زين:عاوزة تجوزينى واحده ملبوسه و عليها  عفاريت ي ماما!!!
هدى(مامت زين):ده بت خالتك ي زين و كل ال بيتقال عليها ده إشاعات…و انت دكتور و عارف ان مفيش حاجة اسمها واحده ملبوسه..
زين(بنفاذ صبر):اشااعات!!!إشاعات أن كل م حد يتقدم ليها يحصله حاجة و يفركش!!!و كمان كل دكتور يجى عشان يكشف عليها تحصله حادثة و يموت!!!!
هدى:ده مجرد صدف و ده نصيب ي بنى…انا عاوزة اشيل عيالك قبل م اموت ي بنى…
زين:ي ماما كده هتشيلى كفنى مش عيالى..
هدى(بدموع):انت و زينه متربين مع بعض من صغركم..و انت اكتر حد عارفه قد اى عى طيبة و تستاهل كل خير…هسيبك يومين تفكر و تقولى قرارك…
*و مشت…راحت اتصلت ب زينه عشان تعرفها أنها قالت ليه…
_بعد يومين زين رجع من عياته الوهميه….كانت زينه بتعرف هدى على أسماء الأدوية و ازاى تحطهاله ف الأكل….زين رجع فجأه..
_زينه اتخضت ل زين يكون سمع حاجه و ده ممكن يدخله ف صدمة حادة ممكن ميطلعش منها…و كان وشها أحمر من كتر الخضه…
*أمل جت خدتها و مصطفى كان مستنيهم تحت…
_زين بلغ مامته انه موافق…و جهزوا مأذون كده و كده…عشان يجوزهم….و كان مصطفى بيتابعهم من بعيد….لحد م راحوا المطعم…و زين قعد يتخيل حاجات لحد م اغمى عليه…مصطفى دخل و عرف ال ف المطعم انه تعبان شويه و زينه اديته حقنت مهدأ…لحد م فاق و مصطفى استخبى…
*زين طلع من المطعم و هما كانو جاين ف تاكسى مصطفى مأجره عشان يوصلهم و يكون جمبهم منغير م يبوظ ال علاج…
_اول م طلعوا و زين كان ماسك زينه جامد مصطفى كان عاوز يجى يوقفه بس زينه قعدت تبصله ب لءه…لحد م ركبوا التاكسى ووصلوا…
*كل واحد كان ف اوضه و زينه كانت عطيتله جرعة مهدأ…بس صحت لاقيته بيكتب ع الحيطة…و بيتكلم…زينه اول م مسكته زقها و مسكها من شعرها…و ساعتها عقله الباطنى صورله انها حامل….و قعد يضرب فيها لحد م وقعت و الدنيا اتملت دم….زين كان شايف الدم لونه اسود…
_فعلا كانت زينه حامل و قعدت تعيط و مصطفى كان نفسه يمسك زين يقتله…. 
*أمل كانت هتموت على حفيدها و كانت هتقوله ع كل حاجه….
&&أمل(بتبص ف عيون هدى):بنتى لو جرالها حاجه مش هيكفنى فيها موتك ي زين…
_زين اما دخل على زينه الاوضه ف المستشفى…
زين(بنبره امر):هتروحى معايا النهارده…الدكتور كتبلك ع خروج..
أمل(بعصبيه):بنتى هتروح معايا…
زين:مراتى مش هتروح غير ف بيت جوزها…
_أمل كانت هتقوله أن زينه مش مراته…
أمل:زينه مش م…..
*قاطع كلامها زينه….كانت بتنقذ الموضوع…
زينه(بقلة حيله):خلاص ي ماما انا بقيت كويسة…هروح م جوزى…
*زين قعد يتخيل انه بيتفرج ع شيخ للعفاريت و أدى نفسه معاد ف مكان مش معروف…و نزل ف الشتا لدرجه انه تعب و وقع ف الشارع و مصطفى كان ماشى وراه ولحقه…
_______________
BaAcCk…
*زين كان فاق من البنج و فضل قاعد سامع كل ال حصل….
زين(بعياط):زينه!!!!!!!
*زينه جرت تشوفه ماله…
زين:انا ا…آسف….
*زينه بعدم تفهم…
زينه:آسفة اى!!
زين:انا سمعت كل حاجه….(و بدأ ف العياط)..
*هدى حضنته و زينه قاست ليه الضغط و عرفت ان هو رجع بقى بخير…و أن علاجها نفع…
______________
بعد سنه…
*زين قرر يدخل الكلية و يرجع حياته الطبيعه تانى و يتقبل موت أبوه….و زينه و مصطفى جابو زين صغير…
*بعد خمس سنين…
زين(الصغير):هو مين ال وراك ده يخالو!!!؟….
 تمت..????????
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية صفقة عشق للكاتبة سمسم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!