Uncategorized

رواية أحببتها منذ صغرها البارت الخامس 5 والأخير بقلم فاطمة خالد

 رواية أحببتها منذ صغرها البارت الخامس 5 والأخير بقلم فاطمة خالد

رواية أحببتها منذ صغرها البارت الخامس 5 والأخير بقلم فاطمة خالد

رواية أحببتها منذ صغرها البارت الخامس 5 والأخير بقلم فاطمة خالد

فريدة: آدم
آدم: اي؟ 
فريدة: بتحبها؟! 
آدم فهم قصدها بس حاول يبين انه مش فاهم.. 
آدم: هي مين؟ 
فريدة: بتحبها يا آدم؟! 
آدم: الله بقولك هي مين؟! 
فريدة و عيونها دمعت: انت عارف كويس يا آدم… بتحبها؟! 
آدم فضل يغير الموضوع بأي طريقة و مجاوبش.. 
آدم: الوقت اتأخر أوي مش هنروح ننام.. 
فريدة بعياط: اه اتأخر أوي و أوي أوي كمان و سابته و راحت الأوضة.. 
آدم بعد م مشت فضل يكلم نفسه.. 
آدم: أنا آسف يا حبيبتي بس بعمل كل ده عشان أفرحك خلاص هو يوم و هتبقي أسعد واحدة ان شاءالله.. 
“في الأوضة”
فريدة فضلت تعيط جامد بحرقة و وجع.. 
فريدة بعياط: لي كدا حرام عليك لي هتعمل كدا… 
و هي بتعيط صوتها كان علي و رقية صحت.. 
رقية بخضة: اي في اي يا فريدة اي اللي حصل؟! 
فريدة بعياط: خلاص هيخطب يا رقية هيخطب
رقية: طيب بس يا حبيبتي اهدي.. 
فريدة بعياط: مش قادرة يا رقية استحملت كتير قلبي وجعني أوي.. 
رقية بعياط: اهدي يا حبيبتي كل حاجة هتتحل ان شاءالله.. 
فريدة بعياط أكتر: مفيش حاجة هتتحل خلاص كل حاجة انتهت.. 
رقية: طيب بس يا حبيبتي بس..
و أخدتها في حضنها و فضلت تطبطب علي راسها و ضهرها لحد م نامت.. رقية باست راسها و قالت في نفسها 
رقية: حبيبتي يا فريدة أنا حاسة بيكي و عارفة قد اي انتِ موجوعة.. ربنا يجبرك يا حبيبتي و فضلت تفكر فيها لحد م راحت في النوم.. 
“تاني يوم”
فريدة صحت من النوم و عيونها كانت وارمة شوية و باين عليها كانت معيطة بس غسلت وشها و فضلت تكلم نفسها.. 
فريدة: انتِ هبلة اي اللي انتِ عملتيه امبارح ده…فوقي كدا هو لو بيحبك كان هيخطبك انتِ مش هي… بتعيطي لي بقي بتعيطي علي واحد مش عايزك و مش حاسس بيكي يلا اضحكي و انسي كل حاجة مزعلاكي… 
حاولت تضحك علي نفسها و هي من جواها مكسورة… 
و بعدين صلت و لبسوا هي و البنات عشان يروحوا الصالون و كلهم نزلوا و هي كانت آخر واحدة نازلة و هي ماشية آدم طلع من الأوضة و نادي وقفت شوية بضهرها و بعدين مشيت بدون م ترد…. آدم فضل ينادي و هي مش راضية ترد.. 
آدم في نفسه: أنا آسف يا فريدة أوعدك اني هفرحك النهارده
“في الصاون”
رقية بفرحة: هاا اي رأيكم؟! 
رنا: قمر يا روحي
مريم: أنا لو مكان كريم مش هسيبك لحظة
فريدة: هتاخدي اي أكتر من قلبي
سارة: أختي حبيبتي
أمل: أجمل م شافت عيني
و راحوا كلهم عندها و حضنوها و فضلوا يعيطوا.. 
و بعدين جهزوا كلهم و فريدة لبست الدريس اللي آدم جابهولها… 
و طلعوا لقوا الشباب واقفين.. كريم أول م شاف رقية عمل نفسه هيقع.. 
كريم: الحقوني هيغمي عليا بسرعة.. 
كله فضل يضحك.. 
رقية بضحك و كسوف: يا روحي
كريم: اي القمر ده بجد…. بحبكك
رقية بكسوف: بحبكك أكتر يا روحي
و فضلوا يتكلموا مع بعض شوية…. 
سيف أول م شاف مريم راح عندها… 
سيف: هتبطلي تحلوي امتي؟! 
مريم: لما تبطل محن يا روحي.. 
سيف بلهفة: اي.. اي انتِ قولتي اي؟!
مريم: بس يلا
سيف: يا بنتي نفسي مرة تتكلمي برقة زي باقي البنات…. 
مريم: أنا كدا مش عاجبك؟! 
سيف: لا عاجبني و أوي أوي كمان
مريم: بطل محن و يلا هنتأخر
سيف: يلا ياختي يلا
و بعدين مشوا و آدم أول م شاف فريدة كان واقف يبصلها جامد و راح ناحيتها… 
آدم: اي ال… 
قاطعته فريدة: لو سمحت ملكش دعوة بيا.. 
آدم: اي في اي و قرب منها؟
فريدة: لو سمحت لو سمحت بقولك ابعد عني.. 
و نادت علي سارة و مشوا مع بعض.. 
آدم مشي مع نادر و وصلوا.. 
بعد م العروسة دخلت و قعدت فجأة النور طفي بالكامل و بدأ شخص يتكلم في المايك و النور مطفي
“احم… فراولتي عارف انك زعلانه مني  يا روحي بس كنت عايز أفرحك معرفش ان كلامي كان ممكن يزعلك كدا أنا آسف يا روحي…. بحبكك من و انتِ صغيرة و عمري م حبيت غيرك ” 
و بدأ يتحرك ناحية فريدة لحد م وصل و اتصلب الضوء عليهم لقِت آدم قاعد علي رجله و ماسك خاتم… 
آدم: تتجوزيني
فريدة: بصدمة و مش فاهمة اللي بيحصل : آدم.. 
آدم: كله عارف و كان متفق معايا موافقة و لا؟ 
فريدة بصدمة: بتقول اي.. انتِ بتقول اي؟ 
آدم: يلا مش وقت صدمات هفهمك كل حاجة …رجلي وجعتني
فريدة: اي؟ 
آدم: تتجوزيناااي؟! 
فريدة بعياط و فرحة و هزت راسها: اه
آدم لبسها الخاتم و قام مسك ايدها و بص في عيونها… 
آدم: بحببكك
فريدة: لا اهدي كدا و فهمني اللي بيحصل
الكل سقف و النور اشتغل و الفرح رجع زي م هو و آدم و فريدة بيتكلموا
آدم: بصي يا ستي كله كان عارف اني هعمل كدا يوم فرح رقية إلا رقية  و سيف عشان هما أقرب اتنين منك و عارف إن هما كانوا هيقولولك و المفاجأة كانت هتخرب بسببهم.. 
فريدة: طيب و زميلتك؟! 
آدم بضحك: لا ده أنا كنت عايز أنكد عليكي شوية
فريدة: بكرهكك
آدم: و أنا بموت فيكي 
و فضلوا يتكلموا و فريدة كانت فرحانة جدًا.. 
سيف راح لمريم… 
سيف: بقولك اي؟ 
مريم: هاا
سيف: هي اسمها بحبقق و لا بحبكك؟! 
مريم: لا اسمها خفة يلا.. 
سيف: طيب اسمها تتقوزيني و لا تتجوزيني؟! 
مريم بكسوف: احم بتقول اي؟ 
سيف: أول مرة أشوف خدودك بتحمر
مريم: أنت غلطانة اني وقفت معاك
سيف: خلاص خلاص…. بحبكك
مريم بكسوف: و أنا كمان
سيف: أخيرًا و فضلوا يتكلموا مع بعض و يهزروا
“عند فريدة و آدم”
آدم: وحشتيني يا فراولتي
فريدة بكسوف: انت أكتر يا أبيه.. 
آدم: لا أبيه اي بقي 
فريدة بضحك: يا آدم
آدم بمكر: لا برضو مش عاجباني
فريدة بكسوف و وشها احمر: وحشتني يا دومي
آدم و همس في ودنها: بحبككك
و اشتغلت أغنيتهم المفضلة: 
“حبيتك يوم م اتلاقينا…. لما حكينا أول كلام”♥????.. 
” مَلَكْتِي قَلْبِي مُنْذُ صِغَرِكِ وَ فَطَمْتِهِ عَنْ رُؤْيَةِ غَيْرِكِ ؛ فَبَاتَ عَاشِقًا لَكِي”♥.. 
تمت..
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية درة أدهم النادرة للكاتبة نور

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!