Uncategorized

رواية عشق سنيني الفصل الخامس 5 بقلم أحلام أبو العز

رواية عشق سنيني الفصل الخامس 5 بقلم أحلام أبو العز

رواية عشق سنيني الفصل الخامس 5 بقلم أحلام أبو العز

رواية عشق سنيني الفصل الخامس 5 بقلم أحلام أبو العز

الباب يدق  دق دق دق 
حور :أهلا ياعمو أهلا يايوسف اتفضلوا 
أبو حور :أهلا يا أبو يوسف 
أبو يوسف :الحمد لله  
أبو حور :إزيك يايوسف يابني 
يوسف :الحمد لله ياعمي 
بعد مدواله عائليه في أمور الحياه مابين أبو يوسف وأبو حور ويوسف 
أبو يوسف :يا أبو حور أنا جاااي النهارده أطلب منك أيد حور ليوسف أبني 
أبو حور :بهزه رأس وابتسامه خفيفه واللهي يا أبو يوسف البنت لسه صغيره والواحد لسه مفقش من جواز أختها وعمتا سيب الموضوع ده بس شويه أشاور وأرد الكلام علي أخواتي وأنا لو لفيت الدنيا مش هلاقي زي يوسف لحور 
أبو يوسف :بخجل خلاااص تمام مستنيك ترد عليا 
يوسف :باحراج شديد وخجل مستني ردك ياعمي والقرار ليك واحنا في الاول والاخر أهل من غير حاجه .
أبو يوسف ويوسف :السلام عليكم 
أبو حور :وعليكم السلام 
_مسكينه حور بكسره قلبها وهيا واقفه وسمعا كلام والدها اللي دبحها من جوا وساكته ومش عارفه تتكلم لان القرار مش بايدها ولا بايد حد القرار الأول والأخير لوالدها
مامت حور :ياقلب أمك متعيطيش وسبيها علي ربنا 
حور :علشان خاطري ياأمي قولي لبابا أني بحبه وعوزاه 
أم حور :مينفعش يابنتي بس سبيها علي الله وهو هيحلها بس قولي يارب 
حور :يارب 
في البيت حور تاني يووم اتجمع اعمامها وعماتها ومرات عمها اللي مبتحبش حور ولا مامتها وبتغير منهم وحور مبتحبهاش لأن هيا كانت السبب في طلوع حور من مدرستها علشان بنتها أسماء اللي هيا من دور حور تبقي الأحسن من حور 
_أبو حور عنده ثلاثه أخوات غيره وبنت واحده 
العم الاول:
 اللي هو مراته صعبا ومبتحبش حور واللي عاوز كلمته تمشي وخلاص صح غلط تمشي
 والعم الثاني لحور :
دا الحكيم عقلا واللي أبو حور بياخد بقرارته لانه مبيقولش حاجه غلط 
العم الثالث لحور :
ودا بقي يبقي أحسن واحد في اعمام حور لانه بيعتبر ولاد اخواته أصحابه وحنين جدا عليهم واي حد عنده مشكله هوا اللي يحلها لانه اللي فاهم بنات العيله 
وكان رأي عم حور الاول الرفض بدون أسباب ومحدش يعرف كان غل ولا حقد 
ورأي العم الثاني لحور ان مفيش مشكله والشاب محترم وملتزم بس كان عنده سبب رفض وأنه ميبقاش الاختين جمب بعض وأنه عاوز من كل شجره عود بمعني من كل عيله كويسه ميبقاش الاختين واخدين من نفس العيله 
العم الثالث لحور واللي قال قبل مانحكم عليه ونقول أيوه أو لأ ناخد رأي حور 
وطبعا الكل ماقيدش رأيه لذلك هو انسحب من المناقشه والكل رافض الجوازه ويوسف 
_وفعلا أبو حور بعت الرفض لأبو يوسف ويوسف 
ولكن يوسف مستسلمش وفضل متمسك بحور 
_في بيت جدي وخلاني يحكي يوسف اللي حصل وأنه متمسك بحور وعمره مهيسيبها وأنه متمسك بيها لأخر نفس في حياته 
_وفعلا خلان يوسف قاموا بدورهم واقنعوا أبو حور  
_وأبو حور عاوز مهله يفكر ويراجع نفسه برده بس مداش موافقه أخيره 
بس يوسف برده مستسلمش وبقي يروح يقعد مع أم حور ويشوف حور وكان متمسك بيها لدرجه انه ممكن يضحي بحياته علشانها 
حور :ياماما 
أمي :نعم ياحور 
حور :شكل بابا مش هيوافق بابا عنيد ياماما 
أمي :ربنا يعمل اللي فيه الخير يا بنتي أقولك علي حاجه ياحور 
حور :قولي 
ماما:لما أبوكي يجي اقعدي معاه انتي وحاولي ترتبي كلامك والاحسن والاحسن لو قلتي لعمك منير يقف جمبك 
حور :تفتكري هتجيب نتيجه ياماما 
ماما :حاولي وتبقي أخر محاوله 
_حور نفذت كلام مامتها وفعلا راحت لعمها منير وقالتله علي كل حاجه وأنها عوزاه يقف جنبها ويساعدها وهيا بتكلم باباها وفعلا عملوا خطه متخرش الميه 
الباب يدق دق دق دق 
حور :مين 
_انا عمك منير
حور :أهلا ياعمي وخدته بالحضن وكان باين عليهم مشفوش بعض من فتره 
منير :ياحور بابا فين 
حور :بابا هنا ياعمو 
منير :قوليلو اني عاوزه 
حور :حاضر ياعمو 
_أبو حور دخل وسلم علي اخوه وخده بالحضن وقعدوا يتكلموا في الشغل شويه وفي أمور الحياه 
منير :عملت ايه في موضوع يوسف 
أبو حور :ولا حاجه لسه بفكرر 
الباب يدق دق دق دق 
مفأجاه مكنتش متوقعه أن عم حور اللي مبيحبهاش يجي وأنه معارض. الموضوع 
حور وعمها منير في نظره واحده نظره قلق 
أبو حور :واللهي يامنير انا لسه بفكر في الموضوع 
عم حور:موضوع ايه 
أبو حور :موضوع يوسف أنه عاوز يخطب حور 
عم حور :بغل وحقد باين في عنيه الموضوع مرفوض معتش حد يتكلم فيه 
منير :ليه انت شايف حاجه احنا مش شايفنها 
عم حور :لق يامنير بس 
منير :مبسش  
أبو حور :احنا هنتشاكل ولا ايه ياجماعه بناقص النسب اللي هيخلينا نمسك في بعض 
_دخول مفأجي لحور وهيا منهاره 
حور :يابابا بعد إذنك انا عاوزه اقول حاجه 
أبو حور :خشي جوا 
حور :بعد إذنك يابابا انا مش هخش الا ماتسمعني 
عم حور :بنظره غل لحور ليه ليكي نفس تتكلمي 
حور تجاهلت كلامه وبرده مصممه أنها تتكلم 
منير :قولي ياحور اللي انتي عوزاه 
حور :منهاره من البكاء وقلبها بينفض من الخوووف يابابا بعد إذنك انا عوزه يوسف وبحبه وانا عارفه اني غلط أقف قدامك واقولك كده وانت أدري الناس بيا وبمصلحتي بس فعلا انا مرتحاله ونفسي أكمل حياتي معاه من أول يووم شفته فيه ومكنتش اعرفه وسألتك عليه وانت اللي قلتيلي هوا يبقي مين وليا ايه ومن يومها وانا متعلقه بيه وانا معملتش حاجه غلط اندم عليها يابابا بس ليا عندك طلب واحد والقرار ليك في الأخر أنا مش عوزه يجي يوووم تغصبني اتجووز واحد مش مرتحاله بعد ماترفض يوسف وفي النهايه هفضل عمري فكرهالك لو اللي انت جوزتهوني غصب ده عمل فيا حاجه  مش هفتكر غير انك غصبت عليه اتجوزه وممكن أدعي عليك واقول منك لله انت اللي غصبتني انا مش عاوزة غير أنك تبصلي بعيني الرأفه لحالتي ولوضعي 
_الأب ومنير وعم حور سمعوا الكلام وفعلوا معرفوش يتكلموا بعد كلامها وحور دخلت قوضتها منهاره بعد ما قالت كده لباباها …يتبع 
تاتري برده بعد الأحداث دي أبو حور هيوافق بعد كلامها ولا كلام عمها  هوا اللي هيمشي ..
يتبع…
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!