Uncategorized

رواية روح الفهد الفصل الخامس 5 بقلم روان مصطفى

 رواية روح الفهد الفصل الخامس 5 بقلم روان مصطفى

رواية روح الفهد الفصل الخامس 5 بقلم روان مصطفى

رواية روح الفهد الفصل الخامس 5 بقلم روان مصطفى

فى صباح اليوم التالى تشرق اشعه الشمس الزهبيه على بيت الحاج مصطفي وخصوصا على غرفه ندى لتستيقظ ندى بكسل
ندى:فينك يا مازن كنت بتيجى تصحينى يالا بقه ام اشوفه هصالحه 
لتقوم من على سريرها وتتجه إلى المرحاض وتتوضا وتقضى فرضها وتلبس بنطلون باى فريند وبلوزه با اللون الوردى وتعقد شعرها على هيئه زيل حصان وتلبس شنطتها وتتجه إلى خارج الغرفه 
ندى :صباح الخير يا بابا صباح الخير يا ماما 
مصطفى (والدها):صباح الخير يا حبيبتى تعالى يا الفكرى
زينب:صباح النور يا حبيبتى تعالى افطرى
ندى :لا هفطر فى الكليه مع لؤى   لتقول بتردد
ندى:بابا هو هو هو حضرتك مشفتش ممم مازن
مصطفى بخبث:وهو انتى بتسألى عليه ليه على العموم هو صحى الصبح وطلع من بيت عمك فتحى (والد مازن)وراح شغله
ندى بحزن :طيب ماشى يا بابا مع السلامه
زينب ومصطفى فى صوت واحد :مع السلامه يا حبيبتى
ستوووووب
ندى مصطفى السيوفى (بنت فى 18من عمرها تمتلك عيون با اللون الأزرق لون البحر وبشرتها ناصعه البياض وجسمها كما يسمونه كيرفى وشعرها با اللون الأسود مثل سواد الليل
ولكن هى بشعرها وليست با الحجاب قالت (لما أعوذ اللبس حاجه هلبسها عن اقتناع ) اه ندى فى كليه هندسة )
????????????????????????????????????????????????????????
لتتجه ندى إلى الكليه بتاعتها وتقابل صاحبتها لؤى 
لؤى باستغراب :مالك يا بنتى وآمال فين ابن عمك موصلكيش ليه  لتقول بقلق 
لؤى :مالك يا ندى
لتحكى لها ندى ما حصل 
لؤى:انتى غلطى يا ندى لما تشوفيه صالحيه 
ندى بحزن :حاضر يا لا عشان المحاضرات ها بدأ
لؤى:طيب يا إلا بينا
ندى :ليتجهون إلى المحاضرة 
????????????????????????????????????????????????????????
وصلت السيارات الى مصر وإلى الفيلا الخاصه ب الفهد 
فهد:يالا بينا 
ليترجلوا من السيارات ويتجهون إلى داخل الفيلا لتنبهر كلا من روح ومنه بجمال الفيلا
روح:بسم الله ماشاء الله اللهم ام بارك 
مراد ليرفع يده فى وجهها ويقول :خمسه فى وشك يا حتى النهارده الخميس
روح بمزاح :لا النهارده الجمعه يا خفيف
مراد :يبقى امبارح كان الخميس ليتهرب من فهد ويقول بتصنع الانعاس 
مراد :طب تصبحوا على خير بقه يا جماعه لا الطريق كان طويل
ليمسكوا فهد من قفاه 
فهد :ومين هيروح الشركه إنشاء الله 
مراد :انت طبعا يا أبو الفهود بس نزلنى الله يخليك برستيجى باظ قدام المزه 
فهد بحده:هتروح الشركه يا مراد وانا ورايا مأمورية ومش هاجى إلا بعد يومين 
روح بسرعه:يعنى مش هشوفك إلا بعد يومين أقصد مش هنشوفك إلا بعد يومين 
فهد:اه بس همشى إلا ام أعلمك حاجه الاول 
روح:دلوقتى 
فهد:انا همشى كمان ساعه الحق أعلمك فيهم و يا المره اتدرب لو مش حابه خلاص خليكى اطلعى ارتاحى وانا بعد يومين لو رجعت إنشاء الله تعلمك
روح:تقصد ايه لو رجعت 
فهد :انا ظابط وحياتى على كف عفريت يعنى ممكن ارجع او مرجعش 
روح بغباء:مترجعش هطروح فين 
ليبتسم فهد على غباءها :هطلع فوق بيشاور إلى السماء 
روح بغباء :يعنى هوانا ممكن أطلع معاك هو فيه ناس بتطلع فوق
فهد:فوق عند ربنا يعنى اموت
روح بسرعه وبكاء:لا والنبى بعد الشر عليك مش هتبقى انت كمان انت مش هتسبتى زى بابا وماما صح 
ليقوم فهد بدون وعى ويمسح دموعها ويقول 
فهد:خلاص متبكيش حقك عليا مش هقول كدا تانى 
روح ببكاء :يعنى مش هتسبنى 
فهد :لا مش هسيبك 
روح:وعد 
فهد:وعد
فهد :يالا اطلعى استريحى 
روح:بنعاس حاضر تصبح على خير 
فهد وانتى من أهله 
فهد بصوت عالى نسبيا:يا اسماء يا اسماء
اسماء :ايوه يا فهد بيه
فهد: طلعى شنط الهانم و عرفيها غرفتها
اسماء:حاضر يا فهد بيه يالا يا ست هانم 
روح :أسمى روح روح بس مش ست هانم 
اسماء:الاحترام واجب يا ست هانم 
روح:انتى عندك كام سنه يا داده
اسماء :55ليه بتسألى يا ست هانم 
روح:أهو شفتيه انتى عندك 55وانا عندى 21يعنى انا هقولك يا داده أسماء وانتى تقوليلى يا روح ماشى 
اسماء :حاضر يا بنتى يالا اطلعى 
روح:حاضر يا داده 
تأخذها الدادهاسماء إلى غرفتها لتضع الحقيبه على السرير وتخرج من الغرفه 
أما بالأسفل فكان يجلس فهد ومراد ومنه و فاطمه 
فاطمه :يا اسماء يا اسماء 
اسماء :ايوه يا ست هانم
فاطمه :طلعى شنط منه ووديها غرفتها 
اسماء:حاضر يا ست هانم 
لتأخذ منه وتتجه معها إلى غرفتها 
بالأسفل ليقول فهد انا هروح اتدرب وامشى عايز حاجه يا مراد عايزه حاجه يا ست الكل
مراد:خد بالك من نفسك يا فهد
فاطمه :عاوزه سلامتك يا حبيبى لا إله الا الله 
فهد :محمد رسول الله
يمشى فهد ويتجه أ الشرطه وخصوصا غرفه التدريب ليتدرب بمهارة عاليه كأنه يحارب وليس يتدرب ليقاطعه رنين هاتفه
فهد لينظر الشاشه لي جده صاحبه 
فهد:السلام عليكم 
مازن :وعليكم السلامه الناس ال مابتعبرش 
فهد :معلشى يا مازن اصل عمى  اتوفى
مازن :البقاء لله مش تقولى كنت جيتلك
فهد:معلش يا مراد مكنتش فائض فائض عادى لا يهمك
مازن :ماشى انا بس تعد علشان المأمورية 
فهد وانا كمان 
مازن :ماشى مع السلامه يا بطل
فهد:مع السلامه 
ليقال الخط ويستعد ويتجه إلى المأمورية 
????????????????????????????????????????????????????????
مجهول 1:وصلم القاهره يا باشا 
مجهول 2:والفهد معاهم
مجهول 1:ايوه يا باشا بس هو راح الماموريه نجهز الخطه ونبدأ 
مجهول 2:لا استنى ام يجى عشان يشوف قدام عينه
مجهول 1:تحت امرك يا باشا اى أوامر تانيه 
مجهول 2:لا روح انت
مجهول 2:هاخد حقى منك يا بن الهلالى ومش هتقدر توقفنى الماره دى
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى