روايات

رواية عندما يعشق الظابط الحلقة الخامسة 5 بقلم حسناء السيد

 رواية عندما يعشق الظابط الحلقة الخامسة 5 بقلم حسناء السيد

رواية عندما يعشق الظابط الحلقة الخامسة 5 بقلم حسناء السيد

رواية عندما يعشق الظابط الحلقة الخامسة 5 بقلم حسناء السيد

أمان بدأ يقرب من أماني وقال : تحبي اعرفك اقدر اعمل اي

أماني زقته وقالت: لو فاكرني هخاف منك يبقي في أحلامك ،أنا ميهمنيش أي حد ومتفكرش اني هفضل هنا اكتر من كده انا همشي وبعدين مشيت خطوه مسكها من ايدها

أمان: بلاش تخليني أندمك علي اليوم اللي شوفتيني فيه

أماني: اوعي كده سيب ايدي وبعدين يعني فاكرني مبسوطه اني شوفتك ده اليوم اللي شوفتك فيه كان اسود يوم في حياتي كلها حياتي  اتقلبت من اليوم اللي شوفتك فيه انت دمرت فرحتي ودمرت حياتي

أمان سابها وطلع وقفل الأوضه عليها وأماني قعدت تعيط وتفتكر كل اللي حصل يوم فرحها من أول ما آدم مات لحد ما وصلت مع أمان   لبيته وقعدت علي الأرض وفضلت تعيط وفي الآخر نامت وأمان بعد ما قفل الأوضه عليها لقي ابن عمه الاعزب بيشرب خمره

أمان: انت قاعد هنا وبتشرب الزفت ده لي

اشرف (ابن العم الأعزب): وانت مالك انت ده مش بيتك لوحدك

أمان مسكه واخده علي اوضته ودخله علي سريره وقاله حسابك معايا الصبح …وطلع من الاوضه وقعد يفكر في كل اللي حصل من اول ما شاف أماني وقال في نفسه: هي وجودها هنا أمان عليها بس في نفس الوقت غلط مش هينفع تفضل كده سيرتها هتبقي علي كل لسان انا لازم اشوفلها حل وبعدين راح فتح الأوضه لقاها نايمه اخد هدوم وغير هدومه وطلع ونسي باب الأوضه مفتوح وراح ينام في الصالون …

تاني يوم الصبح….

أمان صحي من النوم وأول حاجة افتكرها انه نسي باب الاوضه مفتوح وراح جري علي الأوضه علشان فكر اماني هربت واول ما فتح الأوضه ملقاش أماني ..وبعدين قعد ينادي عليها بصوت عالي بس محدش رد وبعدين فكر يروح يشوفها في المطبخ واول ما وصل لقاها واقفه مع مرات ابن عمه وبتطبخ وبعدين راح مسكها من ايديها واخدها علي الاوضه وقال: انتي بتطلعي من الأوضه من غير اذني لي

اماني: والله انا حره انت مش هتتحكم فيا وقعدت تعيط وقالت: مش كفايه كل اللي عملته حتي مستخسر فيا الحرية حرام عليك بقا سيبني في حالي

أمان: وجودك بره البيت ده هيبقي خطر عليكي

أماني: ووجودي في البيت ده هيبقي أخطر، كل الناس هتتكلم عليا اني عايشه في بيت ناس غريبه وكلام كتير اووي وانا مش مستحمله كلمه من اي حد

أمان: وطول ما انتي معايا انا هخرس اي حد يتكلم

أماني: بصفتك اي بقا ان شاء الله

أمان: مترغيش كتير وتاني مره متطلعيش من الأوضه بدون اذني

أماني قعدت تعيط

أمان: ممكن تبطلي عياط يا مدام أماني

أماني: عايزني ابطل عياط خليني اطلع اقعد مع أهلك وأوعدك اني مش هحاول أهرب والله

أمان: طيب ماشي اتفضلي اطلعي بس لو تحاولي تهربي هجيبك حتي لو من تحت الأرض

أماني:وعد مش هحاول

أمان: ماشي

اماني: طيب انا معنديش هدوم هعيش هنا ازاي

أمان سابها ومشي

أماني طلعت من الأوضه وهي بتقول: واحد مغرور ومتكبر شايف نفسه علي الفاضي فاكر انه احسن واحد في العالم عايز يتحكم في الناس وخلاااا…انت

أمان: ايوه انا اللي بتتكلمي عليه فاكراني مشيت  من البيت

أماني: هو أنا بصراحه يعني كنت يعني اااا كنت اااا كنت رايحه المطططبخ عند مريم علشان اساعدها في الطبخ

أمان: اتفضلي روحي المطبخ وتاني مره لما تحبي تتكلمي عليا ابقي وطي صوتك

أماني جريت علي المطبخ وقعدت تطبخ وأمان خرج من البيت مرجعش غير ساعة العشاء وأول ما وصل

امان: السلام عليكم

العائلة: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

امان: خدي يا أماني

أماني: اي ده

أمان: هدوم مش لازم تستفسري عن كل حاجة روحي حطيهم في الدولاب والبسي اي حاجة تعجبك منهم

أماني: شكرا ..أمان مردش عليها

أماني راحت الأوضه وغيرت هدومها وطلعت علشان تتعشي وأول ما أمان شافها فضل باصص لها وساكت

أماني: اتفضل كل انت باصص كده لي

أمان مردش

أماني: الووووو يا استاذ أمان انا بكلمك الوووو

أمان : ها نعم في اي

أماني: اي كنت متنح كده لي وبتفكر في اي

أمان: احترمي نفسك واظبطي كلامك معايا وبعدين افكر في اللي انا عايزه حاجة متخصكيش

أماني: كلك زوق اتفضل كل وبعدين قعدوا اتعشوا كلهم وخلصوا وكل واحد في العيلة راح اوضته  وأماني راحت اوضتها اللي هي أصلا أوضة امان وبعدين دخلت قعدت علي السرير وبعد شوية لقت أمان دخل

أماني: انت ازاي تدخل الأوضه كده من غير اذن

أمان: والله دي اوضتي وانا حر فيها وسايبهالك بمزاجي

أماني: بدل ما انت مفضل عليا اووي كده وبتعايرني كمان سيبني أمشي

أمان: لأ مش هسيبك تمشي ولا هسيب الاوضه كمان ويلا روحي نامي

أماني: اطلع بره يا حضرة الظابط وأنا هنام

أمان: مش طالع ويلا روحي نامي

أماني خافت منه وراحت نامت بس كل شوية تبص عليه وبعدين اخر مره بصت كان نايم علي الكنبه وبعدين لما شافته نايم اطمأنت ونامت هي كمان وتاني يوم صحت وكان هو لسه نايم وبعدين اول ما شافته نايم قالت: مش معقوله اي البراءة اللي علي وجهك دي وانت نايم ياريت تكون بريء كده وانت صاحي لكن انت انسان شرير وبعدين دخلت اخدت شاور وغيرت هدومها وسرحت شعرها وراحت المطبخ

مريم: أماني معلش خدي القهوة دي لأمان

أماني: هو مش هيفطر الأول

مريم: لا هو بيحب يشرب قهوة الصبح

أماني: حاضر هاتيها ..واخدت القهوة وراحت علشان تعطي القهوة لأمان ووقعت القهوة عليه وهو نايم

أمان صحي و……

يتبع..

لقراءة الحلقة السادسة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى