Uncategorized

رواية زواج إجباري الفصل الخامس 5 بقلم آية عبدالمجيد

 رواية زواج إجباري الفصل الخامس 5 بقلم آية عبدالمجيد

رواية زواج إجباري الفصل الخامس 5 بقلم آية عبدالمجيد

رواية زواج إجباري الفصل الخامس 5 بقلم آية عبدالمجيد

صعدت نانسي الى غرفه ميرنا  دقت الباب ثم قالت : ينفع ادخل يسطااا 
ميرنا وهى بتمسح دموعها : ادخلى يا نانسي
دخلت نانسي 
نانسي : ايه اللى حصل ياسر تحت شكله اكنه عايز يولع البيت احكى بصراحه 
حكت لها كل حاجه من اول الحفله 
نانسي بابتسامه : بصى الصراحه انتو الاتنين غلطانين بس هو بالاكتر بس بصي هو لو صالحك صالحى بس من هنا لحصل كدا تجهلي او برود 
ميرنا : حاضر 
نانسي : يلا قومى البسي عشان هتروحه و عم ياسر مستنيكى 
خرجت ميرنا و نزلت الى الاسفل 
نانسي ببرود : فين ماما 
ياسر : ماما خرجت 
نانسي : كويس ….اسمعنى كويس بقى عشان اللى فوق دى بقت صاحبتى انت غلطان و هى برده بس انت من ساسك لراسك و هتروح توصلها و بعض كده هتجيب الدبله فاهم و تعتذر منها تعزمها على اكله حلوه تعرف هى نفسها في ايه و تجيبه و لو هتطلب حاجه غاليه جيبه 
ياسر : لحظه بقى يعنى انا شوفتها بترقص مع شب و اسكت انتى عبيطه 
نانسي : طب انا هسالك سؤالين الاول هي كانت ازاى في الحفله بصراحه 
ياسر : هى الصراحه كانت زى الؤلؤ حاجه كدا 
نانسي : يعنى قمر 
ياسر : اه 
نانسي : طيب في حاجه تدل على انها مراتك يعنى. خاتم طفل بيقولها يا ماما
ياسر : لا مفيش 
نانسي : يبقى الشب ده مكنش غلطان و انت قولتلك ارقص معها لا  طب يا ياسر اقعد معاها لا انا مش فاضى طب لبسها حاجه في ايدها لا عايز ايه ها هى غلطانه و كانت مستنياك تلحقها و انت ضربتها 
ياسر : طب اصلحها ازاى 
نانسي : هاتلها شوكلاته و اهم حاجه الخاتم و شوف هى هتطلب ايه  
قاطعها نزول ميرنا 
وبعضها ذهبو 
و في طول الطريق كان الصمت سيد المكان عندما وصله 
نزله و كل شخص ذهب لغرفته بهدوء 
في الصباح اليوم التالى كانت ذاهبه ميرنا الى الجامعه 
ياسر : انتى رايحه على الجامعه تعالى اوصلك 
ميرنا : ملكش دعوه اذن ان كل واحد ملوش دعوه بتانى 
و ذهبت 
في المساء كانت جالسه ميرنا تتحدث مع امها عندما جاء قفلت الخط 
ياسر : هاتى ايدك 
ميرنا : ليه 
ياسر : عشان البسك الخاتم 
ميرنا : و انا مش عايزه منك حاجه 
ياسر : لا مش بكيفك ياستى لما نتطلق ابقى ادهولى 
ميرنا : طيب 
عندما البسها الخاتم 
ياسر : اتفضلى جبتلك شوكولاته و سندوتش شاورمه و بيتزا ك صلح 
ميرنا بفرحه و صدمه : دول ليا 
ياسر بابتسامه : ايوه انا اسف على القلم و مش هضربك تانى الا لو هزار 
ميرنا : وانا كمان اسفه  و مش هعملها تانى و انا برده هضربك بهزار هجيب السكينه ازغزغك 
اضحكو الاثنين و ظله ياكله 
ياسر : تعرفي انا جبت بالبركه ..بس لو نفسك في حاجه هجبهالك 
ميرنا : هى حاجه رخيصه جدا 
ياسر : قوليلى عليها و في حدود كام 
ميرنا : في حدود ١٠ جينه 
ياسر باستغراب : كيس شبسي 
ميرنا : لا كيس فول و كيس طعميه 
ياسر : نعم انتى عبيطه 
ميرنا : يا عم انا من ساعه ما جيت هنا و انا مش باكل الحاجات العسل دى لو مش هتعرف تجيب خلينى  انا اجيب 
ياسر بنفاذ صبر : بصي بكرا الجمعه اجازه ليكى و ليا قوليلى على المكان بظبط و انا هروح اجيب انا افتكرت هتلطلبي بقى 
ميرنا بابتسامه : لا انا مش بحب اتقل على حد و بذات لو مش من فلوسي ..انا عرفه انك غنى لكن لا انت بتتعب عقبال متجيب الفلوس دى ربنا يقويك 
ظل ياسر ينظر لها ثم قال في سره : انا بتمنى سنه دى تمر على مهلها 
في الصباح اليوم التالى قالت ميرنا على المكان و ظلت هى جاء لها اتصال من سعيد 
ميرنا : الو يا بابا عامل ايه 
سعيد : الووو الحمد لله يا حبيبت قلب ابوكى يا قمر انتى ازاى ابو نسب 
ميرنا في سرها : خير يارب 
ميرنا : الحمد لله يا با في حاجه ولا ايه 
سعيد : يعنى كنت عايز اسالك معاكى حاجه حلوه من اللى مع جوزك 
ميرنا بغضب و حده : لا معيش و دينى يا سعيد لو اتصلت ب ياسر و لا بابو مهرحمك يابن فتحيه 
سعيد : يا قلت الادب في حد بيقول لابو كده 
ميرنا : اه انا بدل ما تاخد الفوس و انت نايم انزل اشتغل بدل ما امى هي اللى بتصرف عليك  
سعيد : خلاص هبقى اتصل بعمك 
ميرنا : طب ولله يا بويا لو اتصلت بحد لهاجى و هفضحك و هلبسك قضيه تقعد بقيت حياتك في السجنو انت عارفنى يا سعيد مجنونه و اعملها و انت حر 
يتبع..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية صديقي المفضل للكاتبة مريم سمير

‫7 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى