Uncategorized

رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الخامس 5 بقلم ريم محمد

 رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الخامس 5 بقلم ريم محمد
رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الخامس 5 بقلم ريم محمد

رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الخامس 5 بقلم ريم محمد

جاسر :اهلا بيكم انا اسمي جاسر وانا الهدرسلكم الماده دي انا مش بحب الدلع والا الهزار مفهوم ولا لاء ويلا عشان هنبدء المحاضره حالا 
همس :شكلي جادي اوي الراجل ده 
مليكه :انتي هتقوليلي 
جاسر :انتي اسمك ايه قومي 
مليكه :انا 
جاسر :اه ممكن اعرف ايه الشغلك ومخليكي بتتكلمي ومش مركزه مع المحاضره لو سمحتي 
مليكه :اسفه يا دكتور 
جاسر :انا مش هطردك بس لان النهارده اول يوم بس لو اتكرر هتتحرمي من حضور محاضارتي طول السنه فاهمه ولا لاء 
مليكه :فاهمه يا دكتور وانا اسفه 
جاسر:اتفضلي اقعدي 
مليكه كانت قاعده ومش طايقه جاسر 
همس :اوف اخيرا المحاضره دي خلصت دي كانت طويله اوي جدا ايه رايك نطلع ناكل حاجه من الكافيه 
مليكه :اوكي يلا بينا 
مايا :مليكه انتي خلصتي تعالي نروح علي الكافيه بس مين دي 
مليكه :دي همس صاحبتي اتعرفت عليها انهارده وهمس دي مايا قريبتي 
همس :اتشرفت بحضرتك 
مايا :الشرف ليا مش يلا بينا 
همس :يلا 
راحوا كلهم الكافيه وفجأه لقا ولد جيه 
شهاب :همس عامله ايه مش قلتلك تستنيني يبنتي 
همس :معلش يا شهاب سبقتك عشان متاخرش جماعه اعرفكم ده شهاب ابن عمي وبيدي هنا في الجامعة معيد لسنه اولي  برضوا يعني هيظبطنا
شهاب :من عنيا ليكم بس هستأذن عشان شايفين الهناك ده صاحبي جاسر وهو بينادلي وشكله مش طايق نفسه يلا باي 
همس :باي 
شهاب :متروحيش لوحدك هوصلك اتفقنا 
همس :خلاص ماشي باي 
*********************************************
عزه :حسام انت مكلمتش اختك لاحسن وحشاني اوي 
حسام :متخافيش بكلمها واطمن عليها وكمان حطتلها فلوس في الفيزا حساب جديد عشان عمي ميعرفش وكمان خليت عربيه بسواق تبقي تحت امرها 
عزه :خير معملت يبني مش عايزين نتقل علي الناس استني دي خالتك بتكلمني  الو يا ناهد عامله ايه 
ناهد :انا كويسه بس زعلانه منك 
عزه :ليه بس يا حبيبتي
ناهد :ازاي مليكه تكون في مصر ومش قاعده عندي ولا اعرف اصلا وليه بتقولي متقوليش لحد 
عزه :انتي شوفتيها ازاي 
ناهد :في النادي كانت مع منصور وولاده
عزه :اسكتي والنبي يا ناهد لاحسن حصل حجات كثير اوي …………………………..
ناهد :حصل كل ده ومتقوليليش
عزه :والهي ما كان فيا دماغ وقلت منصور الوحيد ال هيحيمها من محمود هو اليقدر عليه 
ناهد :قولتلك قبل كده بعد انا عصام مات متروحيش الصعيد انتي الصممتي وده نتيجه تصمميك بنتك بعيده عنك 
عزه :مش وقت تقطيم والنبي لاحسن مش ناقصه والهي اصلا انا بعتاها بالعافيه وقلبي طول الوقت خايف عليها 
ناهد :هي قويه متخافيش عليها 
عزه :ده المصبرني شويا أنها قد المسؤليه بس بردوا انا ام مهما بنتها تكبر هتخاف عليها 
ناهد :معاكي حق يلا ربنا يهد محمود ده ويبعده عنكم يارب وترجع شملكم يتلم تاني 
عزه :يارب اصلا حسام كان عايز يحل الموضوع بس انتي عارفه أن محمود شغله مشبوه وعارف ناس كبيره ممكن يحطوه في دماغهم انا مش عايزه اذي ابني 
ناهد :معاكي حق فعلا الضني غالي وده محلتكيش غيره
عزه :ايه ال انتي بتقوليه ده انا ولادي زي بعض انا عندي تلت ولاد ربنا يكرمني فيهم وميورنيش فيهم حاجه وحشه 
ناهد :مش قصدي ربنا يخليهملك كلهم يارب ويباركلك فيهم 
عزه :يارب لاحسن مليش غيرهم في الدنيا دول نور عيوني وحبايبي ووصيه عصام  ليا لو حصلهم حاجه ابقا معملتش بالوصيه وخصوصا مليكه كان يقولي هي بتحاول تبان قويه بس هي طفله من جواها عايزه شخص يحتويها يحسسها معاه بالامان ومن بعد بابها انا وحسام كنا بنحاول نعوضها عنه بس مقدرناش هي كانت متعلقه بيه اوي 
ناهد :انتي هتقوليلي كان بياخدها في كل حته وهي مكنتش بترضي تسيبه يلا اكيد ربنا عارف الاحسن ليكم وهيعوضها خير ياذن الله 
عزه :معاكي حق بس قوليلي انتي اخبارك ايه انتي والولاد 
ناهد :كلهم بخير وبيسلموا عليكي 
**********************************************
شهاب :همس يلا بينا اومال فين انسه مايا وانسه مليكه 
همس :مليكه جيه اهي انما مايا فهي مشيت 
شهاب :انسه مليكه ممكن اوصلك 
مليكه :لاء شكرا معايا عربيتي 
همس :لاء لاء يا ست مليكه عربيه دا انا بعد كده هستغلك لما شهاب يمشي أو يكون مش موجود 
مليكه :مفيش مشكله يا ستي استغليني
شهاب :دي لو اتعودت هتستغلك علي طول 
مليكه :مش مشكله هموسه تعمل ال هي عايزاه
همس :اهي قلتلك اطلع انت منها بقا هي علي قلبها زي العسل 
شهاب :خلاص انا طلعت منها اهو يا ستي يلا بينا يا همس 
همس :يلا يا شيبو باي يا كوكي 
مليكه :باي يا روحي 
جاسر :مليكه 
مليكه :نعم 
جاسر :ممكن اعرف كنتي وقفه بتهزري مع شهاب ليه 
ملكيه :انا مكنتش بهزر معاه هو عرض عليا يوصلني وانا قولتله معايا عربيه 
السواق :مليكه هانم انا اسف بس مراتي تعبت وانتي عارفه اني جيت مكان ابويا عشان هو معدقش قادر يشتغل هو قلي مش هيأمن عليكي وكان عايز ينزل اشتغل انا قولتله هشتغل مكانه بس اسف جدا والهي
ملكيه :مفيش حاجه وتقدر تاخد العربيه وكمان اتفضل المبلغ ده خليه معاك 
السواق :لاء والتي مش محتاج وخلي العربيه عشان هتحتاجيها اكيد
مليكه:اسمع الكلام خد الفلوس دي وخد العربيه 
السواق :شكرا يا هانم جدا 
جاسر :استني ثواني خد المبلغ ده مني انا كمان 
السواق :ربنا يكرمك يا بيه جدا 
جاسر :انتي هتروحي ازاي 
مليكه :ملكش دعوه بيا انت اصلا انا مش عجباك ولا عاجبك سلوكي ومش مستعده ابرر لحضرتك حاجه 
جاسر :لاء طلاما عايشه في بيتي يبقي لازم اعرف كل حاجه وكمان انتي صاحبه اختي يعني سلوكك بيأثر علي سلوكها وانا هممني اخلاق اختي متبوظش
مليكه بعياط :شكرا يا استاذ انا اسفه لو علي مايا ممكن مكلمهاش تاني عشان حضرتك وإذا كان علي بيتك ممكن اطلع منه وانا اصلا هركب تاكسي واروح 
جاسر :مليكه متزعليش انا اسف بجد مكنش قصدي بس مينفعش تقفي مع شاب كده عشان محدش يتكلم عليكي 
جاسر كان بيتكلم في دماغه دي العلامه ال هيكون معناه أن الشخص بيفكر أو بيتكلم مع نفسه ()
(انا ليه خايف عليها كده وليه ادايقت لما شهاب كان بيضحك معاها وليه دلوقتي مش قادر اشوف دموعها حاسس كان حد بيطعني في قلبي لما شوفت دموعها)
مليكه :انا اسفه بجد مكنش قصدي فعلا 
جاسر :مش مشكله طيب يلا اركبي عشان مايا راحت علي الشركه وكانت قايلي اقولك تروحله وبما اني رايح هوصلك
مليكه :لاء شكرا انا هركب تاكسي 
جاسر :قولت هتركبي معايا 
مليكه (اهو رجع جاسر المسيطر والوبيزعق علطول اهو )
جاسر :قولتي حاجه 
مليكه :لاء ممكن نروح 
جاسر :يلا بينا 
**********************************************
في الشركه 
*********
منصور :مايا يا روحي ايه سر الزياره دي 
مايا :بصراحه يبابا في رحله طبع النادي الساحل عايزه اروحها واخد مليكه معايا ممكن توافق وكمان اصلا جاسر طالعها
منصور :جايه عشان مصلحه كنت عارف بصي لو جاسر طالع هخليكم تروحوا
فجأه الباب فتح 
منصور :يبني اتعلم تخبط الباب 
محمد :انشاء الله ايه ده مايا هنا وانا اقول الشركه منوره ليه 
منصور :اسكت يلا ملكش دعوه ببنتي 
محمد :انا قولت حاجه انا يرحب بيها 
جاسر :يبني انت علطول كده مفيش امل 
محمد :امل ماتت في الحرب يبابا 
جاسر :اسكت يا ظريف 
منصور :المهم جاسر انت هتطلع الرحله بتاعت الساحل ال تبع النادي 
جاسر :اه يبابا ليه 
منصور :اختك ومليكه هيرحوا معاك 
مليكه :ملوش داعي يا أونكل 
مايا :اسكتي انتي عايزين نتفسح شويا والدراسه لسه في الاول اربع ايام بس 
مليكه :خلاص بس هقول لماما الأول 
منصور :مفيش مشكله لازم تعرفيها يبنتي اكيد وانتي يا جاسر ايه رايك 
مايا :والنبي وافق يا أبيه والنبي 
جاسر :خلاص تمام يبابا وانا تخلي بالي منهم 
منصور :خلاص اتفقنا
يتبع….
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!