Uncategorized

سكريبت الرهان الفصل الخامس 5 والأخير بقلم هالة

  سكريبت الرهان الفصل الخامس 5 والأخير بقلم هالة

 سكريبت الرهان الفصل الخامس 5 والأخير بقلم هالة

 سكريبت الرهان الفصل الخامس 5 والأخير بقلم هالة

باصه لمان بصدمه وعيونها لاول مره تنزل دموع: م مان 
مان بصلها وهو بيفقد قوتو: ب بحبك. واغمى عليه 
اس بصراخ: ماااااااان
عند ملك وفهد 
فهد بص لملك ولقاها بتعيط 
فهد وقف العربيه بسرعه وقرب منها بلهفه: مالك في حاجه بتوجعك ط طب بتعيطي لي عشان خاطري اهدي 
ملك بدموع: انت مين ولي بتعمل فيا كده 
فهد: حاضر هقولك على كل حاجة بس وحيات اغلى حاجه عندى متعيطي 
ملك مسحت دموعها بطفوليه: ماشي 
فهد ابتسم على منظرها الطفولي: بحب طفله يجدعان 
ملك: انا مش طفله ومتوهش قولي كل حاجه  
فهد بتنهيده: الحكايه بدأت  من ٧ سنين لما كنتي بتروحي مكتبه بابا شوفتك صدفه وانتي بتجيبي الروايات وبتقعدي في نفس المكان لفتي نظري بهدوءك حبيت كل حاجه فيكي  بقيت حافظ كل تفاصيلك انتي نفسك مش بتاخدي بالك منها لغايه م بابا مات من سنتين مخرجتش من اوضتي خمس شهور سندي في الدنيا اتكسر بس بعدها افتكرتك ولقيت حاجه جديده اعيش عشانها فتحت المكتبه وكانت امنيتي اشوفك بتدخلي من الباب ساعتها معرفش اي هيبقى رد فعلي ساعتها كنت بتدرب هقولك اي ولا هكلمك ازاي جزء مني بيقولي خدها بالحضن واحكيلها كل وجعك من صغرك كان الجزء ده بيعتبرك ام رغم انك مش معايا وجزء تاني يقول مهدلها الموضوع عشان متفهمكش غلط وخليها تحبك رغم اني كنت هموت واخلي الجزء الاول يكسب بس اخترت الاختيار التاني عشانك فتحت التسجيلات القديمه بتاعه المكتبه ولقيت عنوانك بالصدفه جريت عليه وشفتك كنت كل محاول اقرب منك اتراجع في اخر لحظه لمده سنه ونص بعدها عرفت ان ذياد هيرتبط بيكي كنت هموت وانا شايفك بتضيعي مني ومش قادر حتى اقولك حبي لغايه مفهمت كل حاجه وقررت اظهرلك 
ملك: ف فهد انت اكيد عارف ظروفي و ارتباطي ب ذياد 
فهد وهو بيحاول يتحكم في اعصابو: متجبيش السيره دي ممكن 
ملك: قصدي اني مينفعش ابدادلك المشاعر دي 
فهد بصلها بكسره وبص قدامو وشغل العربيه ومشي 
عدى اسبوع على اليوم ده وكل واحد فيهم ليه الي يشغلو وتأنيب الضمير مش راضي يفارق معظمهم 
ذياد: ها يستي عايزانا ندرب اي المره دي 
اس: مصارعه 
ذياد بخوف: اي 
اس: متقلقش يحبيبي انا الي هكون قصادك 
ذياد هدي شويه واطمن واقنع نفسو ان اس بتحبو ويستحيل تأذيه وراحو حلبه المصارعه وكل اتنين يدخلو يتصارعو والي يكسب يواجهه واحد تاني والي يخسر بييقى متشلفط حرفيا 
اس: يلا يحبيبي دورنا 
مان بص لذياد بخبث: متخليه يدخل قصاد راجل ولا خايف 
اس: هو انا مش ماليه عينك ولا اي 
مان همسلها: لا وماليه قلبي كمان 
اس بهمس:اسكت يخربيتك هتودينا في داهيه. وسحبت ذياد على الحلبه وبدأ الصراع بنهم واس نازله فيه ضرب كانو عدوها 
ذياد سند على الحبل وهو دايخ ووشو كلو دم واس ضربتو بوكس بكل قوتها ادى لفقدانو الوعي 
ميكا : هو مات ولا اي 
عند بسنت 
قاعده قدام البحر واطلقت العنان لشعرها يداعبو الهوا وهي مغمضه عنيها بتستمتع باللحظه قاطع شرودها صوت حد بيغني كان الصوت قريب منها فتحت عنيها لقتو قدامها بيبصلها وهو بيغني 
امجد ( ليك نفس تضحك وتسلم ليك نفس عادي بتتعامل ولله ده عيب ده انا عشت جنبك بتألم وبقول مفيش انسان كامل بس انت غريب انت مغرور انت معدوم الشعور انت زي الزينه ديكور والي عاشرك معذور مغرور ايوه مغرور ايوه معدوم الشعور ايوه زي الزينه ديكور والي عاشرك معزور مغرور) 
بسنت بصتلو بدموع:انا اسفه اوي 
امجد حاوط وشها بحب ومسحلها دموعها :بحبك 
بسنت ابتسمت قاطعهم صوت تلفون بسنت ردت:الو….بجد…..اشطا مسافه الطريق
في المستشفى 
الدكتور: هو جالو كسر في الرقبه والدراع اليمين ورجلو الشمال و ضهرو كان معرض للكسر بس الحمد
لله قدرنا نلحقو وواخد خمس غرز في وشو وعينو اليمين هنحطلها قطن ومش تتشال غير بعد شهر وكل اسبوع تتغير
فارس: هو في اي سليم 
الدكتور: ولله م عارف اقولك اي بس بالمعنى الحرفي مش لاقي حاجه سليمه اقولك عليها غير سنانو بس طار منها درسين 
مازن: طب ينفع ندخلو 
الدكتور: اه طبعا اتفضلو 
ذياد: اااه منك لله يمازن الكلب انت وافكار الجموسه الي جنبك 
فارس: احمد ربنا ان سنانك مش ناقصها غير اتنين بس 
ذياد: هه وشي باظ يكلاب هشقط البنات ازاي دلوقتي 
مازن: يبني انت مش هتحرم 
ذياد: هو انا عدت نافع يخويا اااه وشي مش قادر 
مازن تلفونو رن: طب الف سلامه عليك انا لازم امشي 
فارس: رايح فين 
مازن: في شغل مستعجل في اسوان فانا وبابا لاوم نكون هناك والطياره مفضلهاش غير نص ساعه 
ذياد: روح يخويا 
مازن خرج و معدتش دقايق ودخلت بسنت 
بسنت: ذياد انت كويس اسفه ولله مكنش قصدي اضربك جامد 
ذياد بصلها بصدمه لقاها لابسه نفس لبس اس بعدين
لحظه مش اس هي الي عملت فيا كده انا مش فاهم حاجه 
ذياد: انتي بتقولي اي يبسنت انتي معملتيش حاجه 
بسنت: ازاي يحبيبي مش انا الي ختك لحلبه المصارعه وضربتك كده 
ذياد بص ل فارس وشدو بايدو السليمه وهمسلو: هو في اي ي فارس بسنت بتقول اي اس الي عملت فيا كده مش هي بعدين هي لابسه لبس اس لي 
فارس باستغراب : مالك ي ذياد ده لبس بسنت من زمان وهي فعلا الي عملت فيك كده في حلبه المصارعه 
ذياد: نعم يخويا 
بسنت: معلش يسطا لازم امشي عشان سايبه الفريق لوحدو وعلينا مهمه يلا سلام. وخرجت
ذياد هز راسو وبيحاول يفوق دخلت اس لابسه فستان ابيض وفارده شعرها ولابسه نضاره ملك: اي ده بقى اي الي انتي لبساه ده ي اس 
اس: مالي ي ذياد منا بلبس كده على طول المهم انا جبتلك روايا تتسلى بيها الفتره دي 
ذياد: نعم يختي انتي عايزه تجنيني 
اس: مالك يحبيبي بعدين مين الي عمل فيك كده 
ذياد: توره الي عمل فيا كده توره 
اس: وعرفت منين انها انثى 
ذياد: من الكتاب الي كنتي جيباهولي هديه بقولك اي روحي امشي دلوقتي عشان تلحقي معرض الكتاب 
اس: اه صح ده انا نسيت خالص معلش لازم امشي 
حمدلله على السلامه سلام. وخرجت 
ذياد: شوفت شوفت اس بتقلد ملك ازاي 
فارس: يبني هو الضرب اثر على نفوخك م انت عارف ان اس بتحب القرايا ومبتقلدش ملك ولا حاجه ده الفرق بنهم فرق السما والارض ملك مبتحبش القرايا اصلا وبتهتم بالاغاني اكتر 
فارس خلص كلامو من هنا ودخلت ملك 
ملك: اذيك ي ذياد 
ذياد بصلها وهو هيتجنن ده لبس بسنت ازاي ده: ملك هو انا وديتك لبابا وشغلتك عندو
 ملك: ايوه وابسط يعم الاغنيه التانيه حققت نجاح اكبر من الاولى كمان 
ذياد سمع كلامها من هنا واغمى عليه 
ملك بخضه: يلهوي دكتور بسرعه 
بعد اسبوع 
الاب: ابني مالو ي دكتور 
الدكتور: هو حاليا كويس ويقدر يخرج انهرده 
عند ذياد 
ذياد: يعني اي الي بيحصل ده اس تبقى ملك وبسنت تبقى اس و ملك تبقى بسنت هو اي الي حصلي انا مش فاهم حاجه 
قاطع كلامو دخول التلاته مع بعض وكانت الصدمه التانيه لابسين كلهم لبس اس وبيتحركو نفس الحركات 
اس وبسنت وملك: حمدلله على السلامه يبرنس استجدع كده وقوم عشان ورانا تدريب كتير
ذياد دعك عينو: صلاه النبي احسن اتجننت خلاص
اس وبسنت وملك: شكلك تعبان هروح اجيلك اكل واجي 
خرجو في نفس اللحظه وبعد دقايق دخلو بلبس بسنت 
ذياد: هيهيهي 
بسنت وملك واس: مالك 
ذياد: ابدا اصلي اتجننت 
بسنت وملك واس: بعد الشر عليك من الجنان بص هشغلك الاغنيه الجديده تروق دمك تحب اجبلك حاجه 
ذياد: جبولي مايا
بسنت وملك واس باستغراب: انت بتتكلم بصيغه الجمع لي 
ذياد: معلش انا اسف روحي بس 
وخرجو 
فضل يبص حواليه وضرب نفسو بالقلم: يعني مش بحلم انا اتجننت بجد 
دخلو تاني بلبس ملك 
ملك و اس وبسنت: بص يحبيبي جبتلك روايا جديده
 ذياد: لااااااااا. واغمى عليه 
 التلاته بصو لبعض و انفجرو بالضحك 
ملك بضحك: تعرفو صعب عليا اوي 
بسنت: ولله محدس قالو يلعب معانا ولا اي 
اس: ولله حلال في الضرب بس هنوقف الفلم ده امتى
بسنت: المفروض نختفي الفتره دي اعبال ميفك الجبس 
ونصدمو بقى بالحقيقه 
ملك:  طب يلا ولا اي الشباب هيخللو تحت 
اس: ولله مهتحرك من هنا غير لما اغير الهبل ده 
بسنت: ولله انتي مفاهمه حاجه ده الفستان هياكل منك حته 
اس: ولله انتي الي مش فاهمه حاجه عايزه مان يشوفني بالمنظر ده مش بعدين يكتب عليا دلوقتي 
ملك: طب يلا نغير وننزل 
عند الشباب
امجد: لو مؤخذه في السؤال لو مؤخذه في اي 
مان: السؤال ها
امجد: انت بتاكل بني ادمين 
فهد: اتفق 
مان: هنستظرف بقى 
امجد: اي اكذب
فهد: اتاخرو اوي 
وصلو: وصلنا 
فهد: كلو تمام 
ملك: اه سايبينو مغمي عليه فوق 
مان: مش كفايه ولا اي 
اس: هي كخطه خلصت بس طبعا لازم نقرصلو ودنو عشان يحرم
امجد: بعد كل ده يفتريين 
بسنت: هو لسه شاف حاجه 
ملك:هو احنا قليلين ولا اي 
اس:ده احنا بنات حوا 
مان وامجد وفهد: كيدهم عظيم 
وعدت الايام وذياد خف وصلتلو مسدج من بسنت انو يقابلها وراحلها المكان ضلمه كان فيه شعاع نور لما راح لقى اس هناك 
ذياد بتوتر: اس ان انتي بتعملي اي هنا 
اس بابتسامه: جايه اعمل كده. وضربتو بالبوكس والنور فتح وظهرت بسنت و ملك 
ذياد فضل باصصلهم بتوتر وهو مش عارف ينطق 
ملك: طبعا انت مش فاهم حاجه ولا عارف احنا كشفناك ازاي وامتى
بسنت: الحكايه ببساطه ان احنا كشفناك من اول يوم الي حصل يسيدي ان بعد م اس خلتك من فريقها كان لازم تراقبك في الاول عشان الشغل مش يبوظ ولحسن الحظ لينا ولسوء حظك يباشا شافتك وانت بتتفق مع نفس الولد الي كنت متفق معاه يضرب اس وبتقولو يروح يعمل نفس الفلم على ملك هي راحت وراك وشافت كل حاجه تسكت 
اس: ازاي فروحت وفهمتها ان ده فلم وروحنا جبنا الولد ده وظبطناه وعرفنا حكايه الرهان حبينا نلاعبك سوا بس اكتشفنا ان في ضحيه كمان نسكت 
ملك: مينفعش طبعا وروحنا حكنلها اللعبه الي عايز تعملها علينا بس كنا هنموت ونعرف هتوقعنا ازاي والحمد لله لينا ولسوء حظك بردو ان بسنت بتدرس علم نفس وعرفت تحللنا وشافت نقاط ضعفنا واي الجزء الي ممكن تدخلنا منو وعرفت تجبلنا الطريقه بظبط 
فلاش باك 
اس: بس لازم نعرف هيعمل اي عشان نكون مظبطين خطواتنا 
ملك:اتفق
بسنت: بسيطه بصو بقى هيدخل على اس بدخله الولد الظريف المضحي  وهيستغل فرصه تقلبتها للولد وهيحاول يطلع الانثى الي جواها اما ملك هيدخل عليها دخله الروايات براقبك في صمت وبحبك وهتغير عشانك وهيستغل فرصه ان قلبها طيب ومش هتسيبو يتكسر وهو اكيد عارف اني عندي فوبيا من الضلمه وطبعا عشان شايف شخصيتي نرجسيه هيحاول يفخم فيا على قد ميقدر 
باك 
بسنت: وطلع كل كلامي صح والخطه كانت ماشيه كويس بس ظهرت المشكله بقى وهي اننا وقعنا فعلا وكان لازم نبعدهم عن الموضوع ده بس ظهرلنا فهد الي عرف كل للحوار من البدايه وملك رفضت حبو 
فلاش باك 
ملك  اتصلت على بسنت وكلمتها بعياط:  انا تعبت ي بسنت انا لاول مره احب حد بجد لازم نوقف اللعبه دي مش هستحمل اشوف نظره اللوم منو 
بسنت بشهقه وعياط:انا رفضت امجد كسرتو بعد معشقتو 
باك 
فكان لازم نلحق حبنا فاتجمعنا 
فلاش باك  
بسنت بهدوء:انا بحب امجد ومش مستعده اخسرو عشان واحد زي ذياد ي اس 
ملك:كلامها صح لازم ننهي اللعبه دي
اس:انتو مجانين عايزين تضيعو كل الي عملناه
باك 
اس في الاول رفضت لانها كانت عايزه تنتقم منك بس اصابه مان غيرت مجرى اللعبه
فلاش باك 
اس بعياط: قوم ي مان عشان خاطري متسبنيش انا بحبك 
مان فتح عينو براحه 
اس بلهفه: مان انت سامعني 
مان: ا انتي بجد بتحبيني 
اس: ولله محبيت غيرك 
مان بحزن: طب وذياد 
اس: مهو بصراحه بقى 
باك
اس: وفهمتو الخطه وتحمد ربنا انو كان متصاب ساعتها كان مستحلفلك وعشان عرفت ان كل حاجه بدأت تقلب جد  اطرينا ننهي اللعبه وعرفنا امجد كل حاجه وقرر يظبطلنا فارس ويساعدنا في الفلم الي عملناه عليك 
ملك: وكان لازم يبقى في سبب يخليك تخرف ف دي مكنتش صاعبه بقى لان اس كانت مستحلفالك وادتك العلقه التمام بس تعرف احنا سمحناك تدري ليش 
بسنت: لان بسببك بقينا صحاب ده غير طبعا اننا لقينا حبنا الحقيقي بسببك برضو 
اس: بس معتقدش انهم يسامحوك اصراحه 
ذياد بص وراه لقى امجد
امجد: صدقني انت هتطلع على نقاله 
زياد بص جنبو لقى فهد 
فهد: ده انا مش هسيب فيك حته سليمه 
ذياد رجع ورا اتخبط في جدار بشري بص لقاه مان
مان بشر: عايز تاخدها صح طب خد. وبوووم 
بعد اسبوعين
ميكا: طب دي اسمها خيانه على فكره كل واحد يحب ويتجوز و انا قلقاسه حتى جين و جوني هيتجوزو اش و جيسي طب  وانا هفضل سنجل بائس 
فهد: اتجدعن وشوفلك واحده
ميكا: هو انا هشوف جموسه 
امجد: تصدق بالله احنا غلطانين عشان سايبين مراتتنا وجايين نتكلم معاك 
ميكا: طبعا م انتو اديكو في المايا البرده
اس: يواد السنجله جنتله 
ميكا: انتي اخر واحده تكلمي ي بتاعه مان 
مان: ولا اظبط وملكش دعوه بيها
ميكا: حاضر يباشا 
اس: تسلملي يعومري 
بسنت: اهي قلبت على فدوى اهي 
جوني: يلا يجماعه الفرح هيبدأ واحنا لسه قاعدين هنا 
ملك: هو لازم ننزل 
فهد: انا بقول كده برضو نروح على طول 
ملك: قليل الادب بيتكلم اول مره اشوف قليل الادب بيتكلم 
جين:مطيلا يجدعان عايز اخلص من الليله دي عايز الحق استفرد ب البت 
اش:خلصانه معدتش عليك تربيه 
ونزل كل واحد وفي ايدو حبيبتو وقعدو يرقصو ويغنو
عند ملك وفهد 
فهد اخيرا بقيتي ليا
ملك بابتسامه: انت بتحبني اوي كده 
فهد حضنها بحب: كلمه حب قليله عليكي سبع سنين بحبك يمفتريه ومش عارف اوصلك 
ملك بابتسامه: بحبك
عند اس ومان 
مان: تعبتيني معاكي اوي 
اس: معلش 
مان: وحيات امك
اس: ولا اظبط ها اظبط 
مان: لا يعسل انتي تتعدلي بدل م
اس حطت ايدها على بؤ مان بسرعه: بحبك 
مان ضحك بحب ورفعها لحضنو بسبب فرق الطول وحضنها بقوه : بعشقك يتاعبه قلبي 
عند بسنت وامجد
امجد ( بقولك اي انا قلبي انا هو ال هيكسب لو يحصل اي هياخدك لو تعمل اي بيحبك وده مش بايديه ) 
بسنت ضحكت 
امجد: الله اكبر ضحكت يعني قلبها مال 
بسنت بابتسامه وحب: بحبك 
امجد حضنها: يلهوي يخواتي بحبك ولله
عند اش و جين
جين: انا عايز اتحضن زي الناس الي هناك دي 
اش: خف يبابا بدل مشرحك  
جين: اعوذ بالله نخلص من اس يطلعللي نسختها
اش: ان كان عاجبك 
جين: عجبني يدبش 
اش:  بحبك طاه 
جين بابتسامه حضنها: وانا بعشقك يدبش
عند جيسي وجوني 
جوني: مش ناويه تبلي ريقي بيها 
جيسي: اجبلك مايا 
جوني: هنبدأ استعباط بقى
جيسي: اومال عايزيني اقولك اي مثلا
جوني: بحبك مثلا 
جيسي: طب بحبك يلا 
جوني ضحك وحضنها ولف بيها: طب بحبك يبت 
عند ميكا 
ميكا: اهئ اهئ اتجوزو وسابوني لا مهو مينفعش كده انا عايز اتجوز اجدعان بقولك اي يعسل ايوه انتي يالي بتقري الاسكريبت تتجوزيني واغسلك المواعين ونبي
تمت  ..
لقراءة باقي فصول الاسكريبت : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية جوازة غصب للكاتب عمرو خالد

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!