Uncategorized

رواية أحببت عفيفة الفصل الخامس 5 بقلم آية السيد

 رواية أحببت عفيفة الفصل الخامس 5 بقلم آية السيد

رواية أحببت عفيفة الفصل الخامس 5 بقلم آية السيد

رواية أحببت عفيفة الفصل الخامس 5 بقلم آية السيد

في بيت محمد 
مامت محمد كانت بتعمل الاكل وفجأه حست بنغزة في قلبها فخافت جدا علي محمد لان
 هو اللي فاضل ليها بعد موت والده 
مامت محمد حاولت تتصل بيه كتير بس مكنتش حد بيرد
مامت محمد….. انت فين بس يا محمد… يا رب جيب العواقب سليمه
في المستشفى 
مني اتصلت علي خالتها اللي هي مامت محمد 
مني… الو السلام عليكم
مامت محمد….. وعليكم السلام… ازيك يا  مني
مني….. الحمد لله يا ماما
مامت محمد….. فيه ايه يا حبيبتي صوتك ماله
مني….. الحقيقه يا ماما وحكت لها اللي حصل
مامت محمد….. طيب انتوا فين يا مني انا جايه حالا
ومني قالت ليها علي العنوان واول لما مامت محمد وصلت جريت عليهم وفضلت تدعي له كتير 
“خالت مني بتعتبر مني وإبراهيم ولادها وخصوصا بعد وفاه والدتهم وبيقولوا ليها يا ماما” 
الممرضه…. لو سمحتي
مني….. نعم
الممرضه….. حضرتك قريبه المريض اللي جوة
مني….. اه
الممرضه….. الحقيقه ان المريض فاق
مني….. الحمد لله يا رب
وايناس اول ما سمعت كده قلبها فضل يدق بسرعه وحمدت ربنا
 
مني….. طيب ممكن ندخله
الممرضه….. اتفضلوا بس لمده قصيرة
مني…. حاضر
في اوضه محمد
مني دخلت هي وإبراهيم واحمد ومامت محمد  وايناس داخله وراهم ببطء
مامت محمد…. حمد لله علي
 السلامه يبني وبدأت تعيط 
محمد….. الله يسلمك يا رب يا أمي….. يا ماما بالله عليكي متعيطيش انا اهوه زي الفل 
مامت محمد…. بتعيط بردوا 
محمد بأس ايدها وحضنها
مني….. حمد لله على السلامه يا حبيبي
محمد….. الله يسلمك يا حبيبتي
أحمد اول ما سمع مني بتقول لمحمد يا حبيبي اتعصب بس مسك اعصابه عشان ميحصلش حاجه
 
ابراهيم…. حمد لله علي السلامه يا بطل
محمد….. اللع يسلمك يا ابراهيم
أحمد….. الف سلامه عليك يا محمد… انا بجد مش عارف اشكرك ازاي علي اللي انت 
عملته مع اختي جميلك دا هفضل فاكرة العمر كله
محمد… الله يسلمك يا احمد وبعدين جميل ايه اي حد مكاني كان لازم يعمل كده
إيناس وهي بتعيط….. ا… الف سلامه عليك يا استاذ محمد
محمد بصلها وقلبه وجعه لما لقاها بتعيط
محمد…. الله يسلمك يا انسه إيناس
والله يا جماعه انا كويس جدا الحمد لله بطلوا عياط بقا
بعد اسبوع محمد خرج من المستشفى ورجع بيته وعائله احمد راحو يزوروة ويطمنوا عليه
في بيت محمد 
مامت محمد….. اتفضلوا يا جماعه
بابا احمد….. يزيد فضلك يا ست ام محمد….. انا مش عارف اشكرك ازاي يبني علي اللي
 انت عملته مع بنتي
محمد….. متقولش كده يا عمي انا معملتش غير الواجب
وقضوا اليوم وبعد شهر في بيت أحمد
إيناس كانت قاعده في الاوضه
مامت ايناس……يا إيناس روحي كلمي بابا هو عاوزك في موضوع
إيناس…. حاضر يا ماما
إيناس…. خير يا بابا حضرتك عاوزني
بابا إيناس….. ايوة يبنتي
إيناس…. اتفضل يا بابا
بابا ايناس….. في الحقيقه 
يبنتي فيه شاب متقدملك وهو محترم جدا وهيحافظ عليكي
إيناس اول لما سمعت كده 
حست بوجع في قلبها وافتكرت محمد 
إيناس….. يا بابا بس
بابا إيناس….. يبنتي اقعدي
 معاه ولو مش مرتاحه ارفضي
إيناس…. 
باستلام حاضر يا بابا… هما هياحوا امته
بابا إيناس….. بكرة ان شاء الله 
دخلت إيناس الاوضه وفضلت تفكر في محمد
تاني يوم….. 
إيناس كلمت مني وحكتلها اللي حصل ومني كان رأيها من رأي والد ايناس
ومني جات ليها وساعدتها انها تجهز
الباب خبط ووالد ايناس فتح الباب 
والد ايناس….. اتفضلوا يا جماعه 
مامت العريس….. يزيد فضلك 
دخلوا قعدوا في الصالون 
ومامت إيناس راحت عشان تنده عليها 
مامت إيناس….. يلا يبنتي عشان تقدمي العصير 
إيناس….. حاضر يا ماما 
إيناس دخلت بالعصير وكانت متوترة اوي وسلمت علي ام العريس بس مرفعتش 
عينها عليها ولا شافت العريس
بابا إيناس….. تعالوا يا جماعه نقعد في الصاله ونسيب العرسان لوحدهم شويه
خرجوا وايناس فضلت باصه للارض
العريس….. السجاده حلوة اوي للدرجه دي 
إيناس بصت للصوت واتصدمت…. انت 
يتبع..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية من ذابت قلبي للكاتبة ساندرا باسم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى