Uncategorized

رواية أنت منزلي الفصل الخامس 5 بقلم بسملة محمد

 رواية أنت منزلي الفصل الخامس 5 بقلم بسملة محمد

رواية أنت منزلي الفصل الخامس 5 بقلم بسملة محمد

رواية أنت منزلي الفصل الخامس 5 بقلم بسملة محمد

منال:يعني ايه اكيد فيه حاجة غلط مش بعد كل اللي عملته هتيجي هي تاخد كل حاجة انا ما صدقت خلصت من امها زمان تطلعلي هي كمان
    :هي مين دي اللي خلصتي منها
منال بصدمة وتوتر:مريم.. انتي هنا من امتي
مريم:انا سمعت كل حاجة من الاول ياريت تحكيلي كدة بهدوء ايه الحوار احسن ما انزل تحت واحكي ليوسف كل اللي سمعته وهو يتصرف بقي
منال بغضب:انتي بتهددي امك يابت
مريم:انا مش بهددك بس لو انتي عايزاه تهديد نمشيها كدة ها قولتي ايه
منال:تصدقي فعلا انا دلعتك زيادة عن اللزوم
مريم:لا انتي شكلك مش هتقولي حاجة وهتتعبيني معاكي انا هنزل احكي ليوسف وخلاص
منال بخوف:استنى يابت اقعدي وانا هحكيلك
مريم وهي بتقعد:يلا وانا سمعاكي
منال:قبل ما اتجوز ابوكي كنت بحب ماهر
مريم بصدمة:انتي بتقولي ايه
منال:مش انتي عايزة تسمعي الحقيقة يبقى تسكتي ومتقاطعينيش…كنت بحبه اوي وكنت مستعدة اعمل اي حاجة عشان يحبني.. لحد ما قررت اني اعترفله بحبي وروحت قولتله اني بحبه بس كان رده اسوء من ما تخيلت.. قالي انه بيعتبرني اخته وبس.. حسيت اني اتكسرت اوي وروحت بيتي اليوم ده وانا منهارة وحاولت انساه…وقتها اتقدملي ابوكي على كان شخص طيب فكرت كتير قبل ما أوافق لكن في الاخر وافقت كنت فاكرة اني كدة هنسي ماهر لكن معرفتش انساه.. لحد ما خلفتك انتي وبعدها ب سنة على مات…عرفت بعد فترة ان ماهر اتجوز واحدة اجنبية وانهارت اكتر.. اتقدملي بعدها بشهور محمود اخو ماهر وقالي انه كان بيحبني من قبل ما اتجوز ابوكي… محمود مكانش زي ماهر ابدا.. كان مستهتر وضعيف ومش بيفكر في الشغل.. عشان كدة مكانش ليه اي أملاك والشغل كله كان في ايد ماهر واخوهم التالت سيف بس ده كان مسافر هو ومراته… وافقت بس علشان اكون جنب ماهر وابعده عن مراته اللي خدته مني… وفعلا اتجوزنا وعشت معاهم في نفس البيت ده.. مانكرش ان مراته كانت أجمل مني بكتير وكان باين في عينه انه بيحبها وهي كمان.. لحد ما في يوم عرفنا ان مراته حامل وعدت الشهور وجه يوم الولادة…اتفقت مع الدكتور ودفعتله مبلغ كبير عشان يقول ان البنت ماتت وعمل كدة فعلا بدلنا البنت واخدت بنتهم رميتها قدام دار أيتام وسيبتها…كلهم كانوا فاكرين انها ماتت.. كنت فاكرة انه هينسي مراته بعد ما فكر انه بنته ماتت بس لاقيتهم اتعلقوا ببعض اكتر قررت اتكلم معاه تاني.. وقولتله اني لسة بحبه وهقبل انه يفضل مع مراته بس يتجوزني لكن المرة دي هزقني وجرحني اكتر.. كل ده بسببها هي هي اللي خدته مني وبعدته عني.. كانت مسافرة لأهلها فترة وراجعة…خليت حد يبوظ فرامل العربية بتاعتها.. كملت بعياط:مكنتش اعرف انه ماهر هيروح معاها ومحمود كمان هيروح معاهم.. العربية اتقلبت بيهم وماهر ومراته ماتوا ومحمود فضل في المستشفي فترة ومات…. “فجأة سمعتوا صوت حاجة اتكسرت طلعوا بسرعة يشوفوا مين اللي كان واقف لكن مالقوش حد غير دادة فاطمة اللي كانت معدية والفازة ع الارض مكسورة”
منال بغضب:ايه انتي مابتشوفيش
دادة فاطمة:انا اسفة يا هانم والله يمكن خبطتها ومخدتش بالي
منال:طب امشي من هنا يلا
ادخلي اوضتك يا مريم نكمل كلامنا بعدين
مريم بتوتر:حاضر
” دخلوا كلهم اوضهم وبعدها بثواني خرجت ملك من المكان اللي كانت مستخبية فيه وطلعت تجري على اوضتها”
ملك:يلاهوي انا كان ايه اللي جابني هنا بس.. دول لو عرفوا اني سمعتهم هيقتلوني.. ده ايه العيلة دي بس انا لازم امشي من هنا في أسرع وقت
“كانت لسة بتفتح الدولاب عشان تلم هدومها وتهرب سمعت خبط على باب اوضتها اتخضت وخافت يكونوا عرفوا انها سمعتهم بس هديت لما سمعت صوت يوسف وهو بينده عليها وراحت فتحت الباب”
يوسف:ايه يا بنتي انتي موتى ولا ايه
ملك:انا كنت هموت بجد
يوسف:ايه
ملك:بقولك تشرب شاي
يوسف:لا مش عايز انا كنت هقولك تعالي نلعب بلاي ستيشن
ملك:نلعب ايه يا عنيا.. انت طفل يابني ولا ايه
يوسف:اه صح انا اللي طفل وانا اللي كنت بلعب ع المرجيحة الصبح زي العيال الصغيرة
ملك:هنلعب كورة ولا مصارعة
يوسف:ايوة كدة اتلمي
هنلعب كورة احسن واللي يكسب يطلب من التاني اي حاجة
ملك:طبعا معروف اني هكسب بس ماشي موافقة
يوسف:اما نشوف يلا
“بعد نص ساعة”
ملك:على فكرة بقى انت غشاش
يوسف:غشاش ايه ده انا جايب 22 وانتي3
ملك:لا انا مش لاعبة معاك تاني ياعم انت غشاش اوي
يوسف:لا متحاولش عشان برضوا هنفذ اتفاقنا
ملك:انت هتذلني يعني اخلص عايز ايه
يوسف:هنخرج بكرا اليوم كله برا
ملك:نخرج فين.. والشغل اللي ورايا ده
يوسف:ياستي انا اديتك اجازة يلا قومي اتخمدي بقى عشان هنبدأ اليوم من بدري
ملك:يا اخي حسبي الله حتى النوم مش هعرف اتنيل
يوسف:بطلي صياح وقومي نامي يا ملك
تصبحي على خير
“سابها وطلع اوضته وهو مبسوط وبيفكر هيروحوا فين بكرا وبيتخيل اليوم… ملك دخلت اوضتها وهي بتفتكر كلام منال وبنتها.. للحظة حست انها ممكن تكون البنت دي بس بعدها ضحكت بسخرية على تفكيرها ونامت… تاني يوم صحيت على صوت خبط الباب بصت في الساعة لقتها 7 الصبح فتحت الباب بعصبيه”
ملك:في حد عاقل يصحى حد الساعة 7 الصبح حرااام
يوسف:انا قولتلك هننزل بدري قومي تجهزي بقى بسرعة قبل ما حد يقفشنا
ملك:خلاص استنى برا جتك القرف
يوسف:قولتي ايه
ملك:قولت استنى برا وانا جاية يلا
“دخلت ملك اوضتها وجهزت نفسهاوخرجت ليوسف”
يوسف:اخيرا خلصتي.. يلا بقى عشان نمشي قبل ما يصحوا ويقرفونا
“فتح يوسف باب الفيلا وفجأة وقف مصدوم”
يوسف بصدمة:….
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى