Uncategorized

رواية ونحب تاني ليه الفصل الخامس 5 بقلم منة الهواري

  رواية ونحب تاني ليه الفصل الخامس 5 بقلم منة الهواري

 رواية ونحب تاني ليه الفصل الخامس 5 بقلم منة الهواري

 رواية ونحب تاني ليه الفصل الخامس 5 بقلم منة الهواري

*وقفنا لما نور كانت واقفه بره القاعه*
_بدأت الرؤيه تبقي مشوشه عندي انا شايفه ماما هناك عاوزه اروح لها ، بس مش قادره، حاولت اتحرك خطوه لقيت الدنيا بتلف بيا ، لا لا يلا حاولي مره كمان ، حاولت لقيت رجلي مستحملتش ، غمضت عيني وفتحتها انا شايفه حاجه سوده علي عيني ، صوت ماما بس الي سامعه من بعيد 
_خلاص مش قادره اتحمل اكتر من كده سيبت نفسي للدنيا زي ما بيقولوا ، انا سامعه صوت ماما بس مش قادره اتحرك ولا انطق بكلمه ، ايه ده صوت نادر وسهيله “
_نادر: نور فوقي انتي كويسه ، اسعااااااااااف بسرعههه 
“جت الإسعاف واخدت نور المستشفي و الكل وسط خوف وقلق ورعب علي نور “
_بسرررررعههه دكتورررر هنااااااااا
_ ايوه حضرتك ، هكشف عليها 
“مر حوالي دقيقتين والدكتور بيشوف فيها ايه “
_ نبض قلبها ضعيف جداا وضغطهاا عالي ، جهزوا غرفه العمليات ، بسرعه 
“دخلوا نور غرفه العمليات و الكل في حاله ذهول وخوف عليها “
“مر تلات ساعات كأنهم تلات سنين ، الكل في حاله خوف جداا عليها محدش خرج من جوه ولا حد خبرهم بحاجه ، نادر قاعد متوتر ، الام قاعده تعيط علي بنتها والي حصلها كده و زينب قاعده بتهديها ، سهيله وخديجه بيعيطوا علي صاحبه عمرهم بين الحياه والموت ، في ناس كتير خايفه عليها “
“خرج الدكتور و هو تعبيرات وشه تقول في حاجه والكل اتلموا عليه وبدأوا يسألوا اسئله علي صحه نور بس للاسف “
_ الي اقدر اقوله أن الانسه نور اتعرضت لصدمه ، ادي الي انهيار عصبي و نبضات قلبها كانت ضعيفه جدا،  هي كويسه الحمد الله بس….
نادر : بس ايه يا دكتور
الام: طمني عليها يا دكتور 
_نتيجه الي حصلها ده ادي الي دخولها في غيبوبه للاسف 
_الام: غيبوبه يعني ايه ، بنتي هتفوق امتي 
_مقدرش احدد وقتها لأن ممكن تقعد اسابيع أو شهور او سنين الله اعلم 
_الام: هي هتفوق صح 
_ان شاء الله انتوا تدعولها 
_الام بعياط: ممكن ادخلها 
_ هما هينقولوها غرفه عاديه وبعد كده تقدري تدخلها بس حاولوا تتكلموا في حاجات تحسن من حالتها النفسيه و متدقيهاش ،هي بتسمعكوا بس حاولوا مطولوش معاها عشان متتعبش ، بعد اذنكوا  
“مشي الدكتور ، وساب عائله حزينه مهمومه علي بنتهم “
” گانت گالورده الجميله عندما اصيبها المرض و دبلت “
“دخلت مامت نور ل نور شافت شكلها باهت و الأسلاك متوصله بيها وقد ايه باين عليها الضعف والحزن ، مستحملتش شكل بنتها كده انهارت ومقدرتش تقعد معاها ، خرجت و دخلت خديجه وسهيله و عيطوا علي شكل صحبتهم ، و دخل نادر “
_ متعرفيش قد ايه خوفت عليكي ، ولا قلبي واجعني ازاي لما عرفت انك دخلتي في غيبوبه يعني مش هسمع صوتك و طوله لسانك ، فوقي يا نور ، انا عارف اني غلطت اني سيبتك زمان ومشيت وكان عندك حق انك تقولي عليا اناني ، وانك عملتي فيا كده سامحيني وبجد اسف علي كل حاجه عملتها غلط او زعلتك ، فكك بقي من ده كله انا عاوزك تفوقي كده ، عشان تحضري فر…
“قطع كلامه دخول سهيله الاوضه”
_نادر مش كفايه كده عشان الدكتور قال منطولش عندها ومتتعبش 
_حاضر ي سوسو ، كنت لسه بقولها تقوم عشان تحضر فرحك بدل الي باظ ده وكده 
_هههه تقوم بإسلامه وان شاء الله ، نعمل فرحي و فرحها بأن الله ، يلا عشان ترتاح 
“خرجوا بره ، بس سابوا واحده بتسمع كلامهم بس هيا فرحت عارفين ليه عشان حست بكلامهم مع بعض أنهم بيحبوا بعض فعلا مش هاها وكده ممكن ده يحصل علي فكره ، احنا مش حياتنا بامبي في بامبي “
________________________________
“عدي 30يوم ،4 اسابيع ، شهر كامل عدي عليهم مافيش جديد كل يوم واحد بيبات معاها ، بيتكلموا معاها ، و ايامهم كمان “
_ طب ي طنط انا هبات معاها النهارده روحي انتي و ارتاحي 
_ام نور :يبنتي مش عاوزه اتعبك ، انا هقعد ماعها 
_ لأ مش هتتعبيني روحي ارتاحي وبكره تعالي 
_ام نور: خلاص يا جنه الي يريحك ي بنتي 
_متقلقيش يا مرات خالي نور في عنيا زي اختي بالظبط 
_ام نور: تسلملي يا حبيبتي انتي كمان ، زي نور بنتي بالظبط
_عارفه والله يا مرات خالي 
_ام نور: انا همشي لو احتاجتي اي حاجه ، نادر هنا في المستشفي ، وشغال هنا وبيجي يطمن عليها كل شويه ، ولو حصل حاجه تقدري تقولي للمرضه الي باره 
_ماشي ي مرات خالي ، مع السلامه 
“مشيت مامت نور ، وفضلت جنه بنت عمتها ، قد نور في السن ، مش طويله ولا قصيره ، محجبه ، ليها اخ واحد بس اسمه نوح وبس ابوها عايش وامها عايشه “
_عامله ايه يا نور ، اها نسيت انك مش هتعرفي تردي عليا ، اللا قوليلي ايه خلاكي يعني تدخلي في غيبوبه وكده ، زعلت من حد ، فكري ماعيا كده زعلتي عشان مين يا تري نادر ولا فارس ،اممممم 
_بس برضوا كنتي فكراكي هتموتي زيهم بقي ونزعل ونعيط ، بس طلعتي دخلتي في غيبوبه وممكن تفوقي وممكن لأ ، بس اتمني ماتفوقيش احسن ليكي و لغيرك 
“خلصت كلامها وبدأ جهاز الأكسجين يدي أنظار و جهاز القلب بدأ يصفر ، دخل علي طول نادر اول ما سمع الصوت من مكتبه الي كان حاطط جهاز يدي أنظار ليه لو حاجه حصلت ، جري علي الأوضه و الممرضات دخلوا “
_نادر ل جنه بزعيق: ايه الي حصلها كانت كويسه 
_جنه بحزن وعياط مصطنع : معرفش والله ، كنت قاعده عادي و ماسكه موبايلي ولقيت الأصوات دي ماجتش جامبيها 
_نادر بزعيق:اخرجي بررره الاوضه بسرررعههه 
“خرجت جنه وهي علي وشها ابتسامه خبيثه ، ودخلوا الممرضات ينفذوا حياه نور “
_ 1 ,2 3 , شغلي 
“نادر بدأ يعملها صدمات عند قلبها عشان يبدأ يرجع زي الاول وبدأ يحط الاكسجين ليها ، بعد محاولات كتير رجع النبض زي الاول والأكسجين بدأ يتحسن ، حطوا ليها محاليل ، في الجهه الأخري “
جنه بتتكلم في الفون : ايوه اعمل ايه يعني 
_………….(النقط دي ماعناها الي الشخص التاني بيقولها كلام هنعرفه بعدين)
_جنه: مش دلقوتي عشان محدش يشكك فيناا 
_………………….
جنه: المره الاولي عدت علي خير ، و المره دي ممكن منعديش منها ……..
_ بتكلمي مين يا جنه ؟!
يتبع…….
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية تزوجت فتاة السابعة عشر للكاتبة رحمة أيمن

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!