Uncategorized

رواية كبرياء أسد الفصل الخامس 5 بقلم روان عطية

 رواية كبرياء أسد الفصل الخامس 5 بقلم روان عطية
رواية كبرياء أسد الفصل الخامس 5 بقلم روان عطية

رواية كبرياء أسد الفصل الخامس 5 بقلم روان عطية

لنتذكر آخر فقره من البارت السابقه مع تكمله الباقي???? 
عند رونان 
فا بعد إن اصطدمت باسد ذهبت بسرعه الي خارج الجامعه وفي طريقها ذهبت لتشتري 
الادويه التي تحتاجها….
وبعدها خرجت 
لتظل تمشي وتفكر في حياتها و مستقبلها…
إلي متي ستظل هكذا ؟ الا يكفيها والدها الذي يعاملها كانها ليست ابنته من لحمه ودمه.
لتشعر بلفحات الهواء البارده علي وجنتيها
التي احمرت بسب الهواء كان شكلها لطيف 
جدا. 
لتمسح دمع فرت من عينها 
غافله عن الذي يراقبها.
༺༺༺༺ʚɞ༻༻༻༻
بعد أن هدأت. 
أخذت تمشي قليلا ثم توجهت الي بيتها
لتصعد الدرج خطوه خطوه أمام احدي الشقق لتخرج من حقيبتها المفتاح……. لتفتح الباب بعد مرور عده ثواني….. لتدخل الي الداخل لتتفجاه ! 
بذالك المسمي بوالدها جالس علي احدي الكراسي 
محمود بغضب وحده : كل ده كنتي فين أظن إن معاد خروجك من الكليه من ساعه كنت فين ها انطقي؟ 
أما رونان فكانت حالتها سيئه جدا أخذت ترتعش بشده وهي تقول “انا .. كن..ت بج ..يب العلاج بتاعي عشان خِلص وجيت مشي انا مرحتش في حته غير كدة واللهي
لتأتي ياسمين بسرعه لتساندها وهي تردف بغضب وبخوف :انت ايه مافيش رحمه ليه بتعمل كده اهدي يا قلبي جبتي العلاج 
رونان ببكاء: اه جبتو 
لتاخذه منها وتقوم بإخرج منه جهاز استنشاق 
لتاخذه وتعطيه لها” لتأخذ رونان وتقوم باخذ اكبر كميه ممكنه لتهدا قليلا” 
ليردف بغضب وستهزاء: اه وجبتي الفلوس العلاج دي منين بقا انا مش قلت انا معدتش صارف عليكي حاجه
لتردف ياسمين بصدمه: إيه! انت بتقول ايه دي بنتك انت بتعمل ليه كده ؟
ليردف بقوي: وانتِ مالك انا حر اعمل للي اعمله.
لتردف رونان بخوف: طيب هو انهارده
هو ف… ي الكليه المدير قال ان في فرصه عمل للمتخرجين ولي لسه بيدرسو 
أ..نا
هروح واقدم فيها.
محمود بتفكير وبخبث: امممم 
شركه ايه بقا إلا هتقدمي فيها وايه النظام فيها.
رونان بخوف: معرفش لسه فين والنظام هنعرف لما نقدم…. 
فهي كانت تشعر بانه سيحاول ان يدبر لها شئ
فابعد كل هذه السنوات لم تعد تثق به أبدا.
محمود: امممم طيب 
انجري يلا نظفي البيت ده كله ساجد جاي بكره 
رونان بصدمه وفرحه في نفس الوقت وقد نست مابها: بجد جاي بكره هو ماقلش ليه من بدري طب! 
اعمل ايه الوقتي لتعي نفسها بما تقول 
أنا أسفة انا هروح اشوف هعمل ايه
لتذهب بسرعه ناحيه غرفتها 
محمود بتوعد وغضب : عرفه لو ساجد عرف بلي حصل هتشوفي وش عمرك مشوفتيه فاهمه 
ياسمين بخوف: حاضر لتذهب من امامه بسرعه اما هو فظل مكانه ينظر لهم ليردف بقسوه: 
لحد امتا هفضل علي الوضع ده لياخذ نفسه ويذهب هو الاخر الي الخارج 
✿ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✿
❀ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❀
꧁꧂
عند شهد 
فابعد استقلت الباص ظلت تفكر في حياتها الجديده وكيف ستتاقلم هناك لتخرج من حقيبتها
البطاقه التي اعطتها والدتها لتردف بعد فهم ” 
امممم هي جابت الفيزا دي منين
اش حال كنت بترجها عشان تجبلي مائه جنيه
عشان الكورس 
يلا اهو نشوف هنعمل بيها ايه اوف انا زهت اوي لسه ساعتين عشان اوصل هناك غير كمان ساعه عشان اعرف الكليه دي فين 
اوفففف طب هبات فين انهارده اكيد يعني مش هصرف الفلو
س كلها علي السكن وانا لسه معرفش الفيزا فيها كام 
لتظل تفكر في هذه لافكار طول الطريق”. ها قد مرت الساعتين لتزل من الباص لتظل تلتفت يمين ويسار لا تعرف اين تذهب اخذت تعنف نفسها لانها قد اخبر صديقاتها انها لن تاتي بسب عدم موافقه والدتها 
لتردف بشبه بكاء: انا هبله اوي ازي انسي اقولها طب انا كده مش هعرف اروح فين اوف بقا 
لتذهب وتسال اين اقرب ماكينه صرف هنا ليدلها علي اقرب ماكينه
لتذهب هناك وتخرج البطاقه وبطبع لا تنسي الرقم السري 
لتضعها في آله الصرف وتكتب الرقم 
لتنتظر عده دقائق 
ليظهر علي الشاشه ما صدمها!!!
لتشهق بقوه وهي تنظر الي هذا الرقم 
” ينهار اسود ايه الفلوس دي هي ماما سرقت ولا ايه يلهوي ازاي يعني كل الفلوس دي!!! دي تعيشني ملكه والله طب اعمل ايه الوقتي انا لازم اخبيها لحد معرف من ماما انا مش هصرف منها حاجه 
لتاخذ البطاقه من الصراف وتضعها في حقيبتها وتمشي غير منتبه الي السياره التي امامها
لتنظر امامها لتجد السياره لتتيبس مكانها 
وهي تقول الشهاده ???? اخ منكي يا شهد 
༺༺༻༻
اما عند ندي وزين 
فا ندي لم تركه الا عندما اخذها واشتري لها الكثير من الشوكولاته التي تحبها 
اخذ يتنهد منها وهو يقول: انتِ عندك كم سنه يا بنت انتِ؟
لتنظر لهو ندي ببراءة وهي تقول: 22سنة ليه
لينظر لها من اسفل الي اعلي : بجد انا مفكر ان عندك عشر سنين 
لتنظر ندي بغضب شديد: لأ والله دنا الا مفكره انت الا عندك تسعين سنه 
لينظر لها غير منتبه الي الطربقه لتصرخ به ندي وهي تقول حااااسب
ليفزع من صوتها وينظر نحوي الطريق لكن قد فات الاوان لينزل من السيار لينصدم بشده مما راه!!.
✿ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✿
❀ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❀
꧁꧂
اما عند أسد 
فابعد ان ذهب من المنزل توجه الي احدي سيارته ليركبها لكن قبل ذالك اتاه اتصال ليجيب عليه
بنبره جامده”
ما الامر؟ 
ليجب الطرف الاخري بحترام
سيد أسد: لقد وجدناه 
لتجحظ عينه بصدمه وهو يرفع صوته: ماذا؟ 
لينتبه علي نفسه ليجب عليه بهدو عكس ما بداخله
ارسل جميع المعلومات عنه ولا تغيب 
انظارك عنه افهمت اريد تقرير مفصل افهمت
حسنا سيد سوف ارسل التقارير الكامله عنه في رسال انتظرها
أسد: حسنا
ليركب السياره ويذهب
ناحيه الشركه ليصل هناك بعد مده 
ليصعد الي مكتبه تحت همسات الموظفين كالعاده ليدخل الي مكتب ليستلقي علي الاريكه التي بجانب المكتب ليخرج من احدي الادراج صوره ليردف بألم “
انا وفيت بوعدي وهنجتمع مره تانيه “
ثم يردف بشر وعيون حمراء” وحياتكم هندمهم علي كل الا عملو فينا واحد واحد ليمسح دمعه فرته من عينه لياخذ الصوره ويضعها في مكانها 
ليسمع صوت طرقات الباب لياذن لطارق بدخول 
لتدلف السكرتيره برتباك وهي تقول ” مستر أسد محتاج حاجه 
ليردف أسد ببرود وشك: لا انتِ بتعملي ايه هنا اظن ان الوقت إتاخر والكل مشي 
لتردف بخوف وارتباك “
انا كنت مشيه بس كنت بخلص الملف إلا كان معايا بس وشفت حضرتك هنا.
ليومي لها بعدم اقتناع ثم يضيف بصوت مرعب 
“اتفضلي امشي يلا الوقت اتاخر وتاني مره مشوفش حد هنا بعد الساعه. 6
فاهمه
لتردف بخوف ” ف.. ا.. همه
لتخرج مسرعه من المكتب 
اما هو 
امسك احدي ملفاته ليقوم بدراستها
꧁꧁꧁꧁꧁꧂꧂꧂꧂꧂
California في
وبتحديد في Universal Music Group)
(المجموعة الموسيقى العالمية) 
سيد مالك: لقد بدأ الاجتماع والجميع ينتظر
مالك ببرود: حسنا انا قادم 
ليتنهد بهدوء شديد ثم يذهب هناك
༺ مكان الاجتماع ༻
حسنا ماهو سب هذا الاجتماع؟
احد الاعضاء: سيد مالك كيف لك ان تطرد المغنيه الرئيسه لقد حددنا العقد ويجب ان نسجل البوم الاغنيه بسب طردك هذا سنخسر العقد يجب ان ترجعها نحن لا نملك وقت
ليردف مالك بسخريه: ههم ايجب ان ارجعها بسب هذا السبب أنا لا اوظف اشخاص لايحترم عملهم
وبنسبه لهذا العقد سيستمر كان لم يكن شيئا 
سيزر بعدم فهم: كيف هذا سيد مالك ولا يوجد مغنيه
مالك بتوضيح اكتر: سنصور هذا الألبوم في مصر 
ليقاطعه احده” لكن سيد مالك كيف سنصور هذا الالبوم الضخم في مصر سنخسر بسبب هذا
ليردف مالك بحد وتوضيح: انا صاحب هذه الشركه
وانا الذي يقرر ماذا سيحدث و موضوع هذا الالبوم يتكلم عن دمج الاغاني العربية مع الاغاني الاجنبية
ليذكرني احدكم انه تم الانتهاء من الجزء الخاص من هذا الالبوم وهو الجزء الاجنبي ولذالك سنصور الجزء العربي هناك ومع اجواء مصر سينجح هذا 
ليجب احدهم بستفسار: هذه فكره رائعة سيد مالك لكن ينقص شيء بسيط وهو المغنيه التي ستؤدي هذا الجزء العربي
ليردف مالك مكملا: ستكون عربيه و سنقيم هناك تجارب اداء 
و إلي هنا انتها الاجتماع لا اريد نقاش اخر 
ليذهب الي مكتبه لكن قبل ذالك ياتيه اتصال
ليجب عليه 
الو
……./ الو ازيك عامل ايه فينك كده 
مالك /الحمدلله بخير وأنت اخبارك ايه يا إيان
إيان / انا الحمدلله كويس انا بس بتصل عشان اقولك إن انا في الطياره 
ليردف مالك بصدمه: نعم امتا ده انت رايح فين
ليردف إيان مكملا / اهدا كده يا عم أسد طلب مني انزل معرفش ليه بس اهو احسن عشان هو وحشني اوي 
ليردف مالك بتفهم/ اه تمام توصل بسلامه انا بردو هنزل مصر بكره هنتقابل هناك متنساش
إيان بضحك/ تمام يلا سلام بقا عشان الطياره
مالك/ تمام 
ليغلق متنهد وينظر شاشه هاتفه
يتبع ……
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى