روايات

رواية المبروكة الفصل التاسع عشر 19 بقلم رشا منصور

رواية المبروكة الفصل التاسع عشر 19 بقلم رشا منصور

رواية المبروكة الجزء التاسع عشر

رواية المبروكة البارت التاسع عشر

المبروكة
المبروكة

رواية المبروكة الحلقة التاسعة عشر

عمي….
قام وقف وقاله عاوز تعمل راجل يبقي بفلوسك مش بفلوس مرات بقي خونتها وعاوز تجوز عليها
هو ده جزاء اللى عملته معاك هو لو كنت فضلت في الحاله والوظيفة بتاعتك كان في واحدة عبرتك ولا كنت أنت أصلا هتفكر تجوز وانت مرتبك مش مكفي مصاريف بيتك
سعيد….
بابا لو سمحت قبل ما تظلمني اسألها هى بعيد عني طول الوقت
عمي…
بأمارة ما سيبتها في المستشفى متعلق لها محاليل وحامل وروحت ولا بأمارة إبنك اللى متعرفش عنه حاجه ده أنا لما تعبت الاسبوع اللى فات جابت ليا الدكتور وخلت الممرض يجيلي كل يوم يديني الحقن في الميعاد في الوقت اللى انت مفكرتش تسأل فيه عن أبوك
‏قبل ما تدور ع حقوقك تبقي شوف واجباتك الأول
‏ومن دلوقتى اطلع بره
‏وتسيب مفاتيح العربيه وروح للسكرتيرة بتاعتك عيش معاها أنت مصونتش النعمة اللى ربنا ادهالك
‏آن الأوان تتحرم منها غور من وشي ومش هتاخد حتى هدومك لأن ببساطه مراتك اللى دفعه تمنها غور

سعيد…..
خرجت من البيت وأنا هتجنن في دماغي حاجه واحده بس أنا خسرت مراتي وابني وبيتي علشان واحدة قذ’رة حقير’ة لكن الغلط عليا أنا
بابا كان عنده حق كل حاجه بفلوس نهي حتى مرتبي كنت بدفعه في الكافيهات ولا بنزين العربيه
كنت بتباها بين الناس ب ماركات الساعات والبدل والنظارات وهى كلها من فلوس نهي
حتى ابني عمري ما جبت له لعبه ولا قعدت معاه
وفضلت ماشي في الشارع مش عارف اروح فين رجعت المكتب ابات فيه مع أنى ماليش حق أنى ادخله بعد اللى حصل وتانى يوم سارة جت تقولى ايه ده ايه اللى نيمك هنا للدرجة مراتك نكديه يا ساتر
مسكتها وفضلت اضر’ب فيها واقولها مراتي دى أشرف منك كفايه أنها مش عاوزة تلزق فيا عيل مش من صلبي روحى شوفي اللى ضحك عليكي
ومن اللحظه دى انتي مطرودة ومسكتها ورمتها ع السلم وقفلت الباب
بعد تلات ساعات لقيت البوليس جاي ومعاه أمر بالقبض
عليا توقعت أن نهي رفعت قضيه طرد ولا طلاق
روحت القسم وعرفت الكارثة
سارة من كتر الضر’ب ورمتها ع السلم وقعت خدت السلم كله ورأسها اتبخطت وجالها نزيف والجنين سقط ولما الناس ودوها المستشفى قالت إن أنا كنت عاوز اقtلها
لأنى عشمتها بالجواز وأول ما حصل الحمل ضر’بتها وزقتها ع السلم علشان تسقط وتموت
الكاتبه رشا منصور
سعيد…..
التهمه لبساني وهي فعلاً حامل وباين عليها آثار الضر’ب
كل ده ذنبك يا نهي أنا روحت في داهيه خلاص وأقل حاجه فيها تلات سنين واكيد هترفد من الجامعه ونقابه المحامين
كل ده علشان ظلمت نهي ومقدرتش النعمه اللي كنت عايش فيها
نهي….. استوب 🤚 لحد هنا وتعالوا افهمكم
هو أنا مش قولتلكم أني هربي سعيد واعلمه الأدب من أول وجديد ولا افتكرتوا بعد ما فات سنتين ع ندمه واعترفوا بالذنب علشان متجوزش سمر يبقي أنا نسيت
لأ مافيش ست بتنسي كلمة جوزها قالها وبالذات لو جاب سيرة ست غيرها
أنا رشا منصوراللى عملت كل ده سلطت قرينه أن مفيهاش حاجه لما يعاكس السكرتيرة أو يخرج معاها مش بس كدا ده أنا خليتها حلوة في عينه لدرجه انه مكنش شايف غيرها اتهوس بها
ومكنتش محتاجه ألعب في دماغها هى ما صدقت لقت واحد معاه فلوس تلعب عليه واوهمته أنه عمل علاقه معاها لكن الحقيقة هو عمره ما لمسها وهى استغلت ده علشان تطلع منه بأي مصلحه تقلبه في قرشين
وأنا اللى طلعت في دماغه انه يتجوزها علشان يصلح غلطته وأنا اللى خليته ضر’بها اقولكم على الكبيرة بقي
أنا اللى خليت الجن خدوا سارة وراحت المستشفى وكتبوا كمان في التقرير أنه شروع في قت.ل
ودلوقتي بقي جه الوقت اللى لازم سعيد يندم فيه ويتمني أنه يرجع ليا
جرس التليفون رن والشغاله ردت وجريت ع عمي
الحق يا بيه سعيد بيه بيتصل من القسم ومقبوض عليه
عمي….
ايه قسم ايه واتقبض عليه ليه يا نهي الحقني يابنتي
مرات عمي….
في ايه بتزعق ليه نهي نزلت من بدري راحت شغلها
عمي…
سعيد مقبوض عليه في القسم ومش عارف ليه لازم اتصل ب نهي أكيد هى هتعرف في ايه وتفهمني
‏نهي….
‏قفلت موبايلي بصراحه كنت عاوزة عمي يروح القسم ويعرف الورطه اللى سعيد فيها ويسمعه كلمتين يحر’ق د-مه وفضلت لحد ما خلصت شغل وجبت طلبات للبيت وملابس ل عزيز بصراحه كنت بضيع وقت
‏وبعدين روحت لقيت مرات عمي منها’رة من العياط
جريت عليها مالك في ايه عزيز جرى له حاجه ابني فين
مرات عمي…
لا يابنتي عزيز نايم لكن سعيد يا نهي جوزك مقبوض عليه وعمك فضل يتصل عليكي وتليفونك مقفول
نهي….
ايوة صح أنا قفلته وقت الحصه ونسيت خالص افتحه استني
فتحت الموبيل وأنا ملهوفه طبعاً أومال مش أبو ابني 😂
واتصلت على عمي
الوووو ايه يا عمي اللى حصل سعيد مالوا
عمي…. تعالي يا نهي بسرعه أنا مش قادر افكر ومش عارف اتصرف إزاى سعيد مقبوض عليه ومش فاهم أى حاجة يابنتي
نهي…. انا جايه حالا يا عمي أكيد في حاجه غلط متقلقش
مرات عمي…..خديني معاكي يا نهي أشوف أبني
نهي…..
اطمني يا مرات عمي مهما حصل بيني وبين سعيد هو بردو أبو أبني وعمرى ما اسيبه أنا بنت أصول
روحت القسم وشوفت عمي وسعيد واقف والكلبشات في ايده والعسكرى جنبه بصيت عليه وسكت
وقولت ل عمي أن عرفت كل اللى حصل الهانم اللى ماشي معاها هى اللى اتهمته أنه حاول يقت.لها أدى آخرة مشي إبنك
عمي….. مقدرتش اقف بعد الكلام اللى سمعته ده حسيت الأرض بتلف بيا وقعت من طولي
نهي…..
عمي 😭😭 منك لله يا سعيد ضيعت نفسك وهضيع عمي معاك منك لله حد يا ناس يساعدنى اشيل عمي لحد العربيه وخدت عمي وطلعت ع المستشفى
وأمرت الجن زى ما خلي عمي يفقد الوعي أنه يفوق بعد إكتر من اربع ساعات في المستشفى وأن تقرير يكون إرتفاع مفاجئ في ضغط الدم وكلمت مرات عمي جابت عزيز وجت المستشفى
وعرفت من القرين أن سعيد منهار وبيتحقق معاه وأنه مقالش حاجه غير أنه ميعرفش أى حاجة عن الكلام ده وغير كدا هو اتصاب من حوالى سنه وانه بقي عقيم ومعندوش غير عزيز ابنه وبس
وده أكبر دليل أن سارة كدابه لأن مافيش سبب يخليه يقtلها وأنه اتفاجأ بالقبض عليه
كدا حلو أوي الخطه ماشيه تمام 👌
حلاوتك يا نهي لما تشغلي دماغك استاهل 😘
وبعد ما اطمنت ع عمي قولت ل مرات عمي خليكي جنب عمي وخلي عزيز معاكي وأنا هروح ل سعيد القسم أشوف له حل
خرجت من المستشفى وأنا بضحك بصراحه كنت عاوزة اتاخر علشان ابوظ اعصاب سعيد زيادة علشان يحس بالذنب بجد أومال ولا إحنا مش نشبه الست سمر 😏
روحت القسم بعد ما سعيد اتأمر بحبسه لحين وصول تقرير نهائي ب حالة المجني عليها سارة
وعمل التحاليل اللازمة ل سعيد لتأكيد من صحة كلامة
وقفت عند مكتب الضابط المسؤول وقولت للعسكري إني عاوزة اقابل حضرة الضابط عندى معلومات مهمه بخصوص القضية
الضابط…. مين حضرتك وعن أى قضيه بتتكلمي عنها
نهي…. تسمحلي أقعد الأول
أنا نهي مرات المحامي سعيد المتهم في قضية سارة

ومعايا دليل براءة سعيد اللى هو نفسه ميعرفش عنه حاجه…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المبروكة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى