Uncategorized

رواية فتاة حطمها العشق الحلقة العشرون 20 بقلم حبيبة حسن

 رواية فتاة حطمها العشق الحلقة العشرون 20 بقلم حبيبة حسن 

رواية فتاة حطمها العشق الحلقة العشرون 20 بقلم حبيبة حسن 

رواية فتاة حطمها العشق الحلقة العشرون 20 بقلم حبيبة حسن 

في صباح يوم جديد علي ابطالنا 

في قصر جاسر 

ليلي:اسيا اصحي يحبيبتي 

اسيا بتفتح عيونها 

ليلي: يلا عشان نفطروا مع بعض 

لينزلوا سويا الي الاسفل 

ليتجمع الجميع علي طاوله الافطار

جاسر: بكرةاحنا رايحين دهب كلنا

الجميع: هييي ماشي ويلا 

ليغمز جاسر الي سليم وليلي ليفهموا لماذا فعل هذا الشئ فهو اقام هذه الرحله لاجل اسيا حتي تعود الي صوابها 

مليكة وهي تنهض: انا لازم اروح مدرستي بقا يلا بايي

عمار: وانا هروح الكليه عشان اخد اجازة لبكرة يلا بايي 

لينهض جاسر: يلا يحور عشان تروحي كليتك واروح شغلي 

محمد مراد يلا هتيجوا معايا 

محمد:اةة يلا بينا 

سيرا: انا رايحه النادي باى

ليذهب الجميع الي المكان الذي يريدونه 

عند عمر وفيروز 

قاعدين بياكلوا 

عمر: انتي اول يوم ليكي في الشغل النهاردة هننزل اوصلك لشغلك واروح اشوف جاسر دا واطلع علي شغلي 

فيروز بايماءة: اوكي يحبيبي 

لينهوا طعامهم ويذهب كل منهم الي العمل 

في احدى المدارس الثناويه 

تجلس مليكه وهي تضع الهاند فرى في احدى اذنيها وممسكه بكتاب تقراءه وتتابعها عيون خضراء وتتمني ان تكون ملكها هذة الفتاة ولكن دون جدوى 

ليقرع جرس بدء الحصص لتذهب مليكه الي فصلها وسط جميع من حولها اصدقاء ممسكين بيد بعضهم ولكن هي لا احد يحبها لا احد يريدها بشدة من اصدقاءها لتكمل يومها الدراسى ثم تذهب علي احدى الشواطئ تبكي مثل ما اعتادت كل يوم 

في كليه التجارة 

حور وملك وموج قاعدين في الكافيتريا مستين محاضرتهم تبدء 

حور لملك وموج: بقولكوا اي احنا رايحين دهب بكرة متيجوا معانا كلنا 

موج بتوتر: لا هتكسف الصراحه 

حور: كسوف اي يبنتي دا كلهم بنات قدنا تعالوا بقا ونتي يست ملك اتي مالك وتعالي 

ملك وموج: اشطا هنيجي 

ملك: بس ماما مين هيقنعها 

حور: انا هقنعها وهتوافق

ملك: ماشي بحبكوا اوييي هييي 

ليحتضنوا بعضهم البعض وهو يدعوا ان لا يفرقهم احد ابدا 

في شركه جاسر 

ساجد: هو امبارح اة كان في الشقة اللي اسيا قالتلك عليها بس النهاردة مش فيها للاسف 

مراد: طب حد معاه اسم الاكونت اللي هو كلم اسيا منوا 

محمد: ايوة انا 

مالك: اتحلت كدا هنعرف نجيبوا 

مراد: تمم هاتوا الاكونت واحنا هنعرف من البريد الالكتروني رقم تليفونوا وهنعمل تتبع ليه وهنعرفوا مكانوا 

جاسر: اشطا وانا هتصل بيه دلوقتي وهخليه يعترف ان هو اللي عمل كدا 

يزن: وانا ومراد هنمسكوا وكل جرايموا معانا اللي قالنا عليها ساجد ومعانا اكتر من دليل فهو كدا في ذمه الله 

محمد: بجد انتوا جامدين 

مالك بضحك: يبني عارفين طبعا 

مراد: انا مكانوا وصلي اهوو 

جاسر: تمام زيي ما اتفقنا انا هتصل بيه دلوقتي و علي المغرب نتحرك

الجميع: اشطا 

ليتصل جاسر بفهد

فهد:مكنت تقولي ان بنت عمتك صاروخ كدا 

جاسر بعصبيه:احترم نفسك يزباله انت مش هتحرم بقا الا عيلتي 

فهد بشر:لا مش هحرم وهحرق قلبك تاني وتالت ورابع زيي ما قتلت امك وابوك ومراتك وابنك و هخلص عليك يجاسر 

جاسر بانتصار:نشوف مين اللي هينهي التاني ليغلق الخط في وجهه وهو لديه تسجيل صوتي ليعطيه ليزن

لتطرق السكرتيرة الباب علي جاسر 

جاسر: ادخل 

السكرتيرة نور: في واحد برة عايزك يا افندم 

محمد وهو ينظر اليها بعشق شديد حتي يزن ومالك لاحظوا هذا 

جاسر: خليه يدخل 

ليدخل عمر 

عمر بابتسامه:انت جاسر الالفي 

جاسر:ايوة مين انت 

عمر:انا اخو حور 

جاسر بابتسامه:اتفضل تعالي اقعد 

عمر:انا عايزك في موضوع شخصي 

ليخرج جميع من بالغرفة ليتركوهم وحدهم

عمر: انا وحور اختي مالناش غير بعض وبابا متوفي وماما برضوا فانا دلوقتي مش عارف اوصل لاختي و معيش رقمها ولا اعرف بيتها ولا اي حاجه ممكن تديني رقمها 

ابتسم له جاسر: اوكي بس انا عندي فكرة احسن 

عمر: اي هى 

جاسر:………….. 

في احدى النوادي 

سيرا تجلس وحيدة تمسك بهاتفها 

لياتي هذا الوسيم ويجلس امامها 

سيرا بصدمه ودهشه:يزن؟!

يزن بحب:وحشتيني اويي 

لتحتضنه سيرا:وانت كمان اويي ييزن انت بعدت كتير ليه انا كنت فقدت الامل انك ترجع وفقدت نفسي وثقتي وكل حاجه في انك ترجع لتبداء في البكاء

ليقاطعها يزن:هاجي اتقدملك الخميس الجاى ليخرج خاتم الماس علي شكل قلب وهو يقول موافقه يحبيبتي 

سيرا بدموع:استنيتك كتير اويي يا يزن بس هعمل ايه بحبك وهوافق موافقه

ليلبسها الخاتم ويحتضنها بشدة 

ليجد ان جميع من في النادى يصفقون لتخجل سيرا بشدة وتدفعه وهو يضحك ليذهب كل منهما لطريقه 

في احدى الشوارع المطلة علي البحر بالاسكندرية

تجري تلك الجميلة جودي وهي تضع الهاند فرى وتسمع الاغاني لتتعب ثم تجلس وهي تندمج مع الاغاني وتغني بصوت مرتفع لتجد شاب ينظر لها لتندمج اكتر لياتي اليها هذا الشاب وهو يشد من اذنها الهاند فرى اييييي صدعتينيييي متقعديي ساكته كتك القرف 

لتنظر له جودي بصدمه: انت انسان زباله لتصفعه علي وجهه بشدة ثم تذهب وتتركه في حالة صدمه 

هو وهو يلعنها في سره 

في الساعه الخامسه تجمع جميع الشباب حتي يلقنوا هذا الحقير درسا 

في احدي المخازن يهرب ذلك الحقير الاثار 

ليسمع صوت طلق النار في جميع الاماكن ليعلم ان احدهم بلغ عنهم ليحاول الهروب 

لبجد جاسر و اصدقائه يمسكون به لياخدوه بعيدا ويلقونه درسا لا ينساه ثم يسلمونه الي الشرطه 

فهد:والله لادمرك يجاسر هدمرك زيي ما دمرتك زمان 

جاسر:لو خرجت منها ليغمز له باحدى عيونه

ليذهبوا جميعهم يضحكون فقد انتهي الالام والحزن لديهم ولكن لا احد يعلم ماذا يخبئ لهم القدر

عند جورى في لندن 

دكتور دينيز:انسة جورى 

جورى التفت له ايوة يا دكتور دينيز 

دينيز: جورى هو ممكن اعزمك علي الغدا بكرة

جورى بابتسامة:اوكى 

دينيز بابتسامه انتصار:هستناكي الساعه8 بكرة

جورى:اوكى 

(مش معني ان اننا ملقيناش حظنا في بلد معينه نبقي نياس ونبقي معقدين والحياة مش بتقف علي شخص واحد ومش معني ان محصلش نصيب بينك وبين شخص ان كدا خلاص نهاية العالم ونياس من الحب والجواز وكدا لا مش كل الناس شبه بعض مش كل الرجاله خاينه وكش كل الصحاب وحشين الدنيا فيها الحلو والوحش دور انت بس بعقلك مش بقلبك وهتلاقي اللي تستحقوا انت تستحق حياة افضل افضل قصه حب افضل شغلانه احسن كل حاجه انت قد اي انسان لطيف وجميل وانا بحبك يالي بتقرا رسالتي ديي❤)

في المساء عند عيلة جاسر 

في اوضه حور وجاسر 

جاسر:حور حضرتي الشنط 

حور:اة يحبيبي

جاسر:يعني انتي جاهزة دلوقتي 

حور باستغراب من اسئلته الكثيرة فهو في العادة لم يتكلم كثير معها:ايوة

جاسر:طب تعالي معايا 

حور:علي فين 

جاسر:تعالي بس 

ليذهبوا سويا الي يخت حبهم❤

تدخل حور الي اليخت وتنصدم بشدة مما رائته لتجد اخوها عمر يجذبها ويحتضنها بشدة وهي تصرخ باسموا بسعادة وتبكي فرحا وعمر مازال محتضنها 

لم يستطع جاسر السيطرة علي غضبه سرعان ما انقض علي اخوها وضربوا بشدة في وجهه وهو يقول:دي بتاعتي انا حوريتي انا بس متلمسهاش 

لتنصدموحور في جاسر هل هو حقا همجي بهذة الطريقة هل يجب ان يفعل هذا انه اخوها 

لتصرخ به حور:حرام عليك يشيخ بقا حرام ان ليه بتعمل فيا كدا انت بتطلعني سابع سما وتنزلني سابع ارض اي اللي انا عملتوا في نفسي دا انا كنت غلطانه اما سامحتك انا بكرهك يجاسر بكرهك 

ليتدخل عمر ما بينهم اهدي يحور مفيهاش حاجه دا غيرة مش اكتر واللهاهدي حتي انا مش زعلان منه 

حور ببكاء وجعتك وهي تتحسس وجهه

جاسر بزعيق:متلمسيش حد غيرى بقااااا

حور بخوف من نبرة صوته وهي ترجع للوراء وتقول حاضر مش هلمسوا حاضر لتتعثر قدميها في فستانها لتقع من علي اليخت وتسقط في البحر…..

يتبع..

لقراءة الحلقة الحادية والعشرون : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً اسكريبت حسام وأماني للكاتبة أماني المغربي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!