روايات

رواية نصف عذراء الفصل السادس 6 بقلم دينا عبدالحميد

 رواية نصف عذراء الفصل السادس 6 بقلم دينا عبدالحميد

رواية نصف عذراء الفصل السادس 6 بقلم دينا عبدالحميد

رواية نصف عذراء الفصل السادس 6 بقلم دينا عبدالحميد

الجد بص هناك كده
عامر بص ليها وبنفس واحد
عامر ريحانه انتي
ريحانه انت
العيله بصدمه انتوا تعرفوا بعض
عامر بغمزه من ايام الاستراحه والحشاشين
علي الي هو ازاي وفي ايه احكيلي
ريحانه بضحك يعني بطلي المنقذ والقمر ده ابو عضلات وعيون فسدقي وشعر اسود سايح دهون
وملامح بريئه
ابن خالي
عامر شوفتي
ريحانه كشرت وقالت يا رتني مشوفت
وراحت مسكته من قفاه فين ياض الخاتم بتاعي يا حرامي
عامر بضحك انتي الي وقعتيه ف العربيه وانا بوصلك
ثم ازاي عمتي وجوزها سبوكي كل ده لوحدك  وف وقت متاخر
ريحانه خبطته بكعب جذمتها ف رجله صرخ
وقالت بهمس عيل فتان وفضيحه
وغمزت علي
ففهم وشغله عشان ميتفضحوش
الجد بضحك اي الافتري ده ازاي تعملي كده ف كبير العيله من بعدي
ريحانه بضحك ده كبيره يمشي يسرح بالغنم يا جدي
الجد بضحك وعرفتي يسرح بغنم ازاي
ريحانه بلهجه صعيديه جاده وهه لا مسملحكش يا چدي انا عارفه كل حاجه
متجللش من شطارتي ده انا حفيدتك يا رحيم باشا ولا ايه
الجد بضحك يا جلب رحيم
ريحانه اضعف كده…
 متجيب بوسه يا جدي
الجد بضحك تعالي بوسه وحضن
دخل مازن عليه
لااااا جدي
يالا العار مين البت دي وازاي تسبوها تشجط جدي
وتغرر بيه
علي بضحك جدك راضي
ميار وانا مش راضيه جدي ازاي يسمحي لغيري تحضنه  ومشيت مقموصه
معاذ بضحك من امتي وانتي حد بيهمه رايك
ريحانه مين دول
رنيم دول ولاد عمتوا سريا فكراها
ريحانه اه مازن ومعاذ وميار
مين فيكم مازن ومين معاذ
مازن انا مازن الكبير هاهنا
ريحانه كبير واوزعه وقمحواي وعيونك فيروزي يسوادي ع قلبي الي اتخطف
مازن بخجل هو الجو حر ولا ايه
معاذ بضحك بتتكسفي يا بيضه يارتني مكانك
ريحانه لا يا عم انت قمور اه بس مش ذوقي خالص شعر اصفر وعيون خضرا وابيض حاجه خوجاتي مش سكتي ده انت اجمل مني امشي معاك تتعاكس مني
معاذ جمالك مقوي قلبك تعاكسي براحتك
عامر بغير متتلم لازعلك
معاذ برخامه بنت خالتي اعاكس براحتي
عامر مهي بنت عمتي
ثم بيقولوا ابن خالها اولا بيها
علي لا خال ولا عم انا الي جبتها سبوهالي شويه وجه يمسك ايدها حازم مسكه
حازم لا يا ابا انا الي هقعد مع القمر
فرحه دخلت بضحك دم فين الدم عايزه اشوفه
والجد حاضن ريحانه وبيضحك
ريحانه بصوت عالي
بااااااااااس اخرصوا
عايزه اتكلم لاعورك منك ليه
الشباب اتخضوا ووقفوا متنحين ع حالهم وهما مسكين ف بعض
ريحانه وقفت ف وشهم وقالت بنت خالك بنت عمك بنت خالتك عمتك انا ف مقام اختكرلكن مش اختكزلذالك متتخانقوش عشلن مش هقعد مع حد فيكم لوحدنا ولا هسمح حد يمسك ايدي اشطا
الشباب بفرحه ماشي
بصت ريحانه للبنات وقالت يلا علي فوق عشان نتكلم شويه
ميار تعالي الجنينه
ريحانه وتتجمع كل ورود وراياحين العيله مع ورد القصر
ميار بصت لريحانه بضحك شوف التثبيت
ريحانه بتركيز قالت لميار  مش غريبه  اننا شبه بعض اوي
ميار لا غريبه ولا حاجه م اناي بنت عم……احم اقصد خالتي
واتهربت من قدمها
خرجوا البنات لجنينة القصر وبداوا يحكولها ع العيله اكتر
وهي مركزه ومسمتعه متعرفش السبب بس يمكن عشان طول عمرها وحيدها ملهاش غير رحيم تؤمها وادم ابن عمها
اه كانوا ديما جنبها بس عمرها مجربت احساس اخت بنت تشاركها حياتها وابسط التفاصيل حتي الصحاب خذلوها
(*طيلت حياتي اشعر بالوحد وكانني محتجز بغرفه مظلمه بلا مؤنس ولا ضوء صغير
 وخارج هذه الغرفه يوجد الكثير من ضجيح البشر والاضواء ولا احد يهتم باخراجي *)
ابتسمت ريحانه وخرجت من شرودها وفضلت مركزه معاهم
وفي حد كمان مركز معاهم او بمعني اوضح معاهاااا من بعيد لبعيد
اما الشباب فكانوا قاعدين يضحكوا مع بعض ع م الجد يخلص اتصاله ويكلمهم ف الشغل مازن ومعاذ كانوا لسه مصدومين بس دلوقت مش مخبين صدمتهم لما شافوا ريحانه هي اه تشبه ميار بس مش دي المشكله
المشكله انها شبه رقيه
بص معاذ للجد بعد مخلص كلامه وسكت ومازن زيه
الجد بهدوء اسالوا
ف نفس واحد قالوا نسال ف إيه
الجد ف الي عندكم
رد معاذ معندناش
مازن زي مقلك كده بالظبط
الجد اشمعنا انتم الي رديتوا
انطقوا اي الي حصل
الاتنين بتعجب دي شبه روكا اوي
الجد طبيعي مهي رقيه عمتها
الاتنين بس جدي لو عرف
الجد بحزم  وغضب ميعرفش يا ولاد بنتي لو سليم عرف بوجود رحانه متدخلوش بيتي تاني
فاهمين
الاتنين بهدوء حاضر امرك يا جدي
الجد ضحك وقال قوموا يلا نقعد ف الجنينه ونشرب شاي عشان شويه وهخرج
الشباب بضحك ماشي..
عامر هنشرب شاي عمايل ايدي
الشباب بضحك. هاااااااي
وخرجوا الكل قعدوا كانت ريحانه بتلف بعنيها تدور ع الشخص الي شافته ف اوضتها ولما وهي نايمه دخل اطمن عليها ومشي منغير مينطق واما سالت طلع عزيز ابو عامر وتؤام ايمان الي مفروض انها امها
لقته قاعد لواحده بعيد
قامت قعدت جنبه
ريحانه قاعد لوحدك ليه يا خالو
عزيز بصلها وابتسم
ريحانه ايه مش عايز ترد عليا
عزيز فضل باصص ليها وساكت
ريحانه قامت وحضنته وهي بتقول انت الوحيد الي فرقها كسرك ليه
يمكن عشان تؤام قالت الكلمه بحزن وهي بتفتكر رحيم اخوها(*وفراقك عني ليس الا انكسرا جزء من الروح واخدها بعيدا*)
عزيز بص لدموعها ومسحها بحنان واخدها ف حضنها وهو قاعد وفضل يطبط عليها بحنان
ريحانه برجع هما ليه ديما بيكسرونا المفروض اننا جزء منهم وعشان تؤام شقاق (اخوات اتغذوا بنفس الحبل السري تؤام متماثل ) مفروض يحسوا بوجعنا ولا احنا حديد وهما بشر
بصت لعيون عزيز وكملت وقالت هما ميستهلوش اننا نكون تؤامهم متيجي نبدل واعتبرني تؤامك يا زيزوا
عزيز ضحك واخيرا نطق انا زيزوا
ريحانه اه مش تؤامي
عزيز مينفعش انتي بنتي وحضنها
ريحانه بضحك م انت عندك صوت قمر وحضن ملوش حل امال مالك مخاصمني ليه
دخل حد عليهم وقال الله….
 الله ….
ابويا بيتشقط واحضان وتسبيل طب ده ميجوزلكيش تعالي انا اجوز واوي
وبص لابوه جوزهالي يا عزيز لو بتحبها اوي كده وقتها مش هتسيبك خالص قال كلمته بمعني ظاهري وضحك بس هو جواه يتمني
ريحانه بغضب ملقتش غيرك يا حرامي الخاتم
عامر بغضب ملقتش غير حتت خاتم واسرقه مش شايفه بيتي عامل ازاي
ريحانه الخاتم ده اكتر غلاوه من بيتك ومن كنوز الكون
عامر ده فلصوه
ريحانه كفايه انه من حبيبي
.عامر فجاه قلب ورملها الخاتم بتعها ومشي بانفعال وهو بيقول قال حبيبك
حبك برص
ده انا كنت قتلتك وقتلته
وراح اوضة التدريبات يلعب ملاكمه ويطلع غضبه وهو بيفتكر السر الي جواه
فجاه جه شخص من ظهره وحط ايده ع كتفه تعال طلع غضبك فيا بدال كده وبالمره افهم حبيتها ازاي يا عامر
عامر بحز الحكايه طويله اوي…..
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نصف عذراء)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!