روايات

رواية عشق ارسلان الفصل السادس عشر 16 بقلم حليمة عدادي

رواية عشق ارسلان الفصل السادس عشر 16 بقلم حليمة عدادي

رواية عشق ارسلان الجزء السادس عشر

رواية عشق ارسلان البارت السادس عشر

رواية عشق ارسلان الحلقة السادسة عشر

عدى يومين أريان بلغ أسيل إن فرحهم هيتأجل شويه وشرحلها الموضوع و اتفقوا على موعد ثاني
الصبح وهما قاعدين بيفطروا رن جرس الباب
أمل : مين دا اللي جايلنا على الصبح ..
حياة : أنا هفتح الباب كملوا فطار ..
حياة فتحت الباب قبل ماتتكلم كان قلم نزل على وشها وقعها على الأض صرخت من الألم
يانيس بغضب : أمك عماله تكذب عليا وإنتي قاعدة هنا إنتي عارفه إيه المشكله اللي حصلت معايا بسببك ..
صوفيا : يانيس إنت عملت إيه هي ماعملتش حاجة غلط هي هربت بسبب قسوتك عليها ..
قامت حياة من الأرض وقربت من أبوها لكنه زقها بعنف
يانيس بغضب : متقربيش مني ثاني وهتندمي لأنك هربتي
وشاور على صوفيا أما إنتي ياصوفيا هتدفعي ثمن كذبك عليا ..
صوفيا : كنت عايزني أسلم بنتي لراجل أد أبوها علشان بنتي أنا ممكن أعمل أي حاجة ولا إني أسلمها ليك ..
يانيس : أنا رايح دلوقتي لكن هرجعلكم ثاني وقريب أوي وكل واحد هيتحاسب على اللي عمله
خرج بسرعة لحقته حياة مسكت فيه قبل ما يركب عربيته
حياة : بابا لوسمحت إسمعني ماما ماعملتش حاجة أنا اللي هربت هي مالهاش دعوة باللي أنا عملته ..
يانيس بغضب : لو لحقتيني مرة ثانية أنا هقتلك مفهووووم ..
ركب عربيته واتحرك بيها دخلت حياة وقعدت تبكي
صوفيا : اهدي ياحبيبتي مش هيقدر يعمل حاجة ..
حياة بدموع : ماما من اللي قاله إني هنا إنتي اللي قولتيله صح علشان أسافر معاكم ..
صوفيا : أنا مقولتلوش الظاهر إنه كان بيراقيني لازم نمشي من هنا قبل ما ياخذوكي ..
حياة : ماما قوليلي الحقيقة هو مش أبويا صح مافيش أب زيه هو ليه بيكرهني ليه بيعاملني بالطريقة دي من وأنا صغيره وأنا حاسه كأني يتيمة بيضربني وبسكت بقول دا مهما كان أبويا حطت رأسها بين إيديها وصوت بكاها بيعلى ..
صوفيا : بس ياحبيبتي اهدي كله هيبقى تمام ..
حياة ببكاء : إنتي عارفه ياماما أنا لما بقعد مع أرسلان بحس إنه أبويا وصديقي بيسمع كل مشاكلي أنا بحس إن هو ملجائي بيحس بيا أكثر من بابا ..
أسيل : اهدي ياقلبي إنتي لسه تعبانه تعالي معايا ندخل الأوضة علشان ترتاحي ..
أمل : قومي يابنتي علشان ترتاحي شوية خذيها ياأسيل..
*******************
كمل فطاره وقعد علشان يجهز خطه للقبض على الراس الكبيره سمع دق على الباب فتح لاقاه واحد من رجالته
أرسلان : مالك حصل إيه إنت مش بتيجي الا إذا كان في حاجة مهمه ..
مالك : إنت طلبت مني أراقب الآنسه حياة ..
لما سمع أرسلان إسمها و قف بسرعه
أرسلان : مالها حياة حصلها إيه إتكلم ..
مالك : ماحصلهاش حاجة لكن النهاردة الصبح في عربيه جت لبيتهم ودخل واحد وخرج بعد شوية خرجت وراه الآنسه حياة اتكلمت معاه بعدها مشي ..
أرسلان : قلت عربيه عرفت مين الراجل دا ..
مالك : لا يافندم أنا أول مرة أشوفوا هو مش من هنا بس إنت ممكن تعرفه ..
أرسلان بإستغراب : هعرفه إزاي وإنت لسه بتقول إنه مش من هنا ..
مالك طلع الموبايل : أنا خذت له صورة لما كان واقف بيتكلم معاها
بص أرسلان للصورة اتصدم وبرزت عروقه من شدة غضبه وعينيه بقت حمره زي الجمر كسر كل حاجه قدامه
أرسلان : مالك روح وراقب كل خطواتها ..
خرج مالك بسرعة هو ماشفوش متعصب للدرجة دي قبل كدا
أرسلان كسر كل حاجه مش مصدق اللي شافه اتمنى إن اللي شافه يكون مجرد حلم
أرسلان : مش ممكن يحصل اللي بفكر فيه فكر شويه وبعدها طلع تلفونه وإتصل بأريان مدالوش فرصة إنه يتكلم
أرسلان : أريان مش عايز كلمه عايزك حالاً قدامي ..
أريان : حاضر مسافة السكه وهكون قدامك ..
*****************
من لما أبوها جه وهي قاعدة بأوضتها مش بتتكلم مع حد قاعدة بتفكر ليه باباها مش بيحبها اتمنت لو كان أبوها بيحبها ويكون سندها بالحياة هي بتتألم لما بتشوف البنات مع أباهتهم ..
أسيل : حياة مش كفاية قعدتك دي والحزن اللي إنتي فيه تعالي معايا وبالليل هاخذك لأي مكان إنتي عايزاه مش عايزه أشوفك زعلانه كدا ..
رن تلفونها بصتله كان أريان هو اللي بيتصل
أسيل : السلام عليكم إزيك ياحبيبي ..
أريان : وعليكم السلام أنا بخير طول ماإنتي معايا يا أميرة قلبي ..
أسيل بمرح : أنا هتعود على الكلام الجميل دا خلي بالك ..
أريان : وأنا تحت أمر أميرتي أنا هنا علشان أقولك كل الكلام الحلو ..
أسيل : وأنا كمان تحت أمرك يا اميري ..
اريان : عايز أقولك حاجة لكن بلاش تسألي عن أي حاجة لحد ماأقولك بنفسي ..
أسيل : حاضر في إيه حصلك حاجة وأنا معرفش ..
أريان : لا ياحبيبتي ماحصليش حاجة لكن قولي لحياة إن أرسلان عايز يقابلها في أقرب وقت علشان حاجة مهمة ..
أسيل باستغراب : إنت و أرسلان بتعرفوا بعض منين ومن إمتا وإنت بتتكلم معاه ..
أريان : هقولك بعدين مع السلامة ياحبيبتي ..
حياة بلهفه : حصل إيه لأرسلان سمعتك بتتكلمي عنه هو بخير ..
أسيل : أريان إتصل بيا بيقول إن أرسلان عايز يشوفك في أقرب وقت علشان حاجة مهمة..
حياة : أسيل ساعدني علشان أروح ماما مش هتوافق بس صحيح أريان بيعرف أرسلان منين مافيش حد في القرية بيتكلم معاه ..
أسيل : أنا زي زيك مش عارفه حاجه بس دي آخر مرة أساعدك فيها ..
حياة : تمام آخر مرة راحت ناحية الدولاب علشان تغير هدومها ..
أسيل : سبحان الله لسه من شوية كنتي زعلانه ولما سمعتي إسمه نسيتي الزعل وحالك اتبدل ..
حياة : إنتي مش فاهمه حاجة غطي عليا علشان أخرج قوليلهم إني نايمه ..
*****************
في بيت أرسلان
أرسلان مش بيهدى الخوف كان بياكل قلبه
أريان : اهدى يابني أنا إتصلت بيها وهتيجي ..
أرسلان : أنا عارف إنها هتيجي لكن بتمنى مايحصلش اللي بفكر فيه ..
أريان : أرسلان حياة بنت بريئة ورقيقة مش ممكن تعمل الحاجات دي ..
أرسلان : أنا واثق فيها بس خايف إن حاجة تحصل ..
أريان : ماتخفش أن شاءالله خير بس بلاش تظلمها قبل ماتعرف الحقيقة ..
********************
خرجت أسيل من الأوضة بصت في كل مكان شافت أمها وخالتها في المطبخ رجعت عند حياة
أسيل : يلا بسرعة هما في المطبخ ومتتأخريش علشان مايكتشفوش غيابك ..
حياة حضنتها : إنتي أحسن أخت في الدنيا كلها هرجع بسرعة ..
طلعوا من الأوضة من غير صوت خرجت حياة ودخلت أسيل المطبخ
صوفيا : فين حياة ليه مجتش معاكي هي لسه زعلانه من اللي حصل ..
أسيل : أنا إتكلمت معاها هي كويسه قالت هتنام شويه ..
أمل : خليها تنام علشان ترتاح ..
خرجت أسيل من المطبخ بصت أمل لأختها
أمل : صوفيا حياة لازم تعرف الحقيقه هتفضلي لحد إمتا مخبيه عليها ..
صوفيا : أنا خايفه يحصلها حاجة مش عايزها تتعرض لصدمة ثانية ..
*******************
الباب خبط فتح أرسلان الباب دخلوا لجوا لقت أريان قاعد عنده بصتله بإستغراب
حياة : هو في إيه ياأرسلان أنا خرجت من غير ماحد يعرف قولي بسرعة عايز إيه علشان أمشي أريان إنت بتعمل إيه هنا ؟
أرسلان : حياة مش وقت الكلام دا بصي هنا وطلعلها لوحة مرسومة
بصت حياة اللوحة
حياة : دا بابا يا أرسلان إنت بتعرف بابا منين ورسمته ليه ؟
أرسلان : إنتي قلتي أبوكي لا مش ممكن لا لا

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق ارسلان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!