Uncategorized

رواية بنت قلبي الفصل الثالث 3 بقلم منة العدوي

 رواية بنت قلبي الفصل الثالث 3 بقلم منة العدوي

رواية بنت قلبي الفصل الثالث 3 بقلم منة العدوي

رواية بنت قلبي الفصل الثالث 3 بقلم منة العدوي

“نظرت ايسل خلفها بصدمه..اي دا
_مش عارفة بس انا خايفة
“اقتربت ايسل من حقيبتها التي تنبعث منها النور بحذر..فيروز تعالي قربي بصي دي الكورة اللي لقيتها امبارح
_اقتربت فيروز من اختها وهي تنظر للكرة وهي تقول..انا كان قلبي حاسس ان في حاجة وسر ورا الكورة دي
“مش عارفه هي في سر وراها ب..لكن صمتت فجاة وهي تنظر للكرة امامها باستغراب ثم تحول الي خوف..فيروز انتي شايفة اللي انا شيفاه
_كانت فيروز تنظر هي ايضا بخوف..ايوا شايفة مش انا قولتلك اني في سر وراها..فقد كانت تلك الكورة منيرة ثم تحول النور الي عرض داخلها ولم يكن ذلك العرض الا لذلك المنزل المسكون..ثم فجاة اختفي وعادت الكورة لطبيعتها
“نظرت لها ايسل بعد ان وضعت الكورة في الحقيبة..ناوية تعملي اي
_نظرت فيروز امامها بشرود وقالت..هتعرفي بكرا
اما في مكان اخر في صباح يوم جديد..نجد شاب في اوائل الثلاثينات ذا شعر  اسود نائما علي فراشة ويغط في نوم عميق..لكن فجاة قام من نومه فزعا وهو يتصبب عرقا من ذلك الحلم الذي يتكرر معه دائما..ظل هكذا لبعض الوقت ثم قام من فراشة وفعل روتينه اليومي واخذ اشياءه وخرج من المنزل
-الو يا انس..بقولك تعالالي في المكان..ثم اغلق معه الهاتف..ولكن فجأة صرخ وهو يقول..حااااسبييي..اوقف السيارة ونزل منها سريعا وهو يقول..انتي كويسة
•رفعت تلك الفتاة وجهها العابس وهي تقول..حسبي الله ونعم الوكيل فيك كسرتلي التلت بيضات اللي اشتريتهم..عاا وكمان ساكت بدل ما تقولي خدي تمنهم..انت معندكش دم
-نظر لها ببرود وقال..والله العربية ملمستكيش حتي عشان البيض يقع منك
•تحدثت هي بغضب..مهو بسبب حضرتك خوفت ان العربية تخبطني وقام البيض وقع..ثم اكملت ببكاء..هاكل اي انا دلوقتي يعني يوم ما انضف واجيب تلت بيضات مرة واحدة يقعوا ويتكسروا
-هدي نفسك بس
•مسحت تلك الفتاة دموعها وقالت بغضب..غور من وشي..ثم همست وقال..خربت برستيجي يا قمر انت..قمر ايوا..لا دا مش قمر بس دا موز وحاجة كدا..هيحح
-رفع حاجبة وقال باستغراب..نعم بتقولي اي
•ابتسمت له بسماجة وقالت..بكح عندك مانع..ثم اقتربت من وجهه..كح كح..شايف 
-ابتعد عنها وهو ينظر لها باشمئزاز..بصي انا مش فاضليك اوعي كدا من وشي..ثم تركها وركب سيارته
•صرخت هي عندما وجدته انطلق بسيارته وقالت..عاا استني يا قمر ادفع تمن البيض طيب..يخربيت حلاوة امك..ثم نظرت للارض وبدات بالبكاء.. اعمل اي انا دلوقتي..طول عمرك فقر يا بت يا وعد
-كان ذلك الشاب جالس ببرود وهو يضع قدم فوق الاخري..برضه يلا مش ناوي تنطق وتقول مين اللي بعتك عشان تقتلني
ابوس ايدك يا ريس انا معرفش حاجة..خرجني من هنا ابوس ايدك
-فجاة اقترب منه وامسكه من فكه وقال بصوت كفحيح الافعي..متعرفش اومال جاي تقتلني ليه..ثم تركه ووقف وهو يقول بخبث..معني كدا انك كنت عايز تقتلني من نفسك..يعني هتشيل العقوبه لوحد.. وطبعا انا بتوصي وانا بعاقب..شويه ميه مغليه ننزل جسمك فيهم مع كرباج نعلم علي جسمك شويه..ثم نظر له وقال..وفي النهاية حته سكينه صغيرة ندبحك بيها
ابتلع الرجل ريقة بتوتر وخوف..لا يا باشا ابوس ايدك
-جهز يا انس انت وفارس الحاجة عشان الراجل حرام نسيبه كدا 
*ذهب انس وفارس واتوا  بالمياة المغلية وقال انس..ميه مغلية اهي يا وسيم
-كان وسيم ذاهب ناحية المياة وعلي وجهه علامات الخبث..تسلموا
لكن فجاة بكي الرجل وهو يتوسل اليه..لا يا باشا ابوس ايدك هعترف بس بالله عليك ما تموتني انا لسه في عز شبابي ابوس ايدك يا وسيم بيه
-ذهب وسيم وجلس وقال بهدوء..انطق..واعترف بكل حاجة
بكي الرجل وقال..انا سيادتك عسكري..و.و
-تحدث وسيم بغضب..اخلص منا عارف
اكمل الرجل وهو يرتعش من الخوف..فحضرة الظابط هشام هددني بامي اني لو منفذتش اللي هيقولي عليه هيموتها..وهو كمان فهمني ان انت بتقتل ناس ابريه كتير وانك كنت هتقتل حضرة الظابط هشام..فهو قالي اني اقتلك..بس والله هو ده يا باشا كل اللي اعرفه..ارجوك يا باشا سبني اروح لامي واخواتي..ثم اكمل بخوف..و..وانا اوعدك اني هعتزل شغلي ومش هتشوف وشي تاني
-ابتسم وسيم بخبث وهو يقف ويذهب ناحية ذلك الشاب ويدور حوله بهدوء..مش هموتك وهيبك..ومش بس كدا لا دا انت هتكمل شغلك كمان..بس..بس دا كله مقابل انك تنفذ اللي هقولك عليه
تحدث الاخر بسرعة..وانا تحت امرك يا بيه بس بالله عليك متاذي امي ولا حد من اخواتي
-ابتسم وسيم وقال..متخافش مش هاذيهم..بس انت كدا تعجبني اسمع اللي هقولك عليه..
بعد مرور وقت كان وسيم وفارس وانس يجلسون في كافيه وهما يحتسوا القهوة
*قطع ذلك الصمت صوت انس وهو يقول..بقولك يا وسيم بتصدق انت في شغل البيوت المسكونه وكدا
-تحدث وسيم بهدوء وهو يحتسي القهوة..اكيد لا طبعا 
‘وانت بتسئل ليه
*وسيم انت علي كدا بتروح الريف صح..كان عندك باين اخر مهمه في الريف صح
-اهاا..ثم نظر له باستغراب..بس بتسال ليه صح
*هحكيلكم اللي حصل….وفي اليوم اللي كنت رايح فيه الريف عشان هتقدم للبنت اللي حكيتلك عنها يا فارس..كان خرج من البيت صوت كدا بسيط 
‘اه صح انت عملت اي وموافق علي كدا تتجوزها
*لا طبعا انا بكره الارياف اساسا.. وبعدين خلينا بس في اللي بنتكلم فيه..ثم نظر الي وسيم الشارد وقال..هاا يا وسيم تفسر اي في اللي بيحصل بما انك روحت هناك قبل كدا اكيد عرفت حاجة عنه
-نظر له وسيم بهدوء ثم قال..عارف بي حكاية البيت المسكون..ولحد دلوقتي بحاول ابحث عن معلومات عشان اعرف اي السر..قطع حديثة صوت رنيه هاتفه..فاجاب واستمع للطرف الاخر ثم هب فجاة من مكانه وهو مصدوم..ايه
“كانت ايسل ممسكه بيد شقيقتها وهي تمشي معها..فيروز انا خايفة لا تعالي يلا نمشي
_اهدي كدا يا ايسل بس لازم ندخل البيت ده فيه حاجة بتحصل مش طبيعية..ثم صمتت قليلا وقالت بسخرية.. وبعدين مش انتي قولتي اننا بنات الارياف عندنا شجاعة ومش بنصدق الخرافات
“تحدثت ايسل بخوف..لا انا غيرت راي يلا بالله عليكي نسيب الكورة هنا ونمشي
_توقفت فيروز والتفتت لتنظر لشقيقتها وقالت..ايسل لو انتي خايفة خلاص روحي امشي انتي وانا هدخل
“لا خلاص هدخل معاكي منا مش هسيبك لوحدك
_امسكتها فيروز وابتسمت لها وقالت..طيب يلا ومتخافيش طول ما احنا مع بعض
“ابتسمت ايسل وقالت..مش خايفة يلا..ثم ذهبوا وهاا هما امام ذلك المنزل المسكون الذي يثير عقول ودهشة الناس..اخذت ايسل نفس عميق وقالت..يلا ندخل..بسم الله الرحمن الرحيم..
 وهاا هما يدخلون لذلك المنزل ولكن فجاة شعروا بالدوار ووجدوا تلك الكورة التي يمسكوا بها تنير وبشدة وفجاة..
-وازاي دا يحصل..ثم اكمل بغضب اكبر..طيب اقفل دلوقتي وانا جاي
‘نظر فارس لوسيم وقال باستغراب..في اي يا وسيم
-تحدث وسيم بغضب..لسه متصل بيا دلوقتي اللي كان عايز يقتلني وبيقولي ان هشام قدر يهرب منه ومعرفش يراقبة..بس وحياة امي يا هشام ال..منا سايبك الا وانت محبوس
‘محبوس ليه كل دا عشان اي
-اخذ وسيم هاتفة وقال..هشام بيتاجر في المخدرات والاسلحة ومفيش حد يعرف بكدا
‘طيب وانت عرفت كدا ازاي
-تحدث وسيم وهو يذهب..هحكيلك بعدين
‘تمام..ثم نظر الي انس الذي ينظر لهاتفه باهتمام..انس..انس
*نظر انس له بانتباه..هاا بتقول اي
‘نظر فارس له باستغراب..مالك ياض
*تحدث انس بهدوء وهو ينهض..رايح الشغل عشان اكمل البيت للراجل في الريف
‘تحدث فارس بهدوء وهو ينهض هو الاخر..تمام استني بالمرة اروح معاك بما اني واخد اجازة من الشغل ومنه اشوف الريف اللي انت بتقول بتكرها دي
*اوما له انس بهدوء..تمام يلا
ذهب انس وفارس الي تلك المنطقة التي تسمي بالريف
‘كان انس وفارس في طريقهم فقطع ذلك الصمت صوت فارس وهو يقول..صح امال فين البيت المسكون اللي بتقولوا عليه ده
*نظر انس للمنزل وهو يشاور بإصبعه ناحية وهو يقول..اهو هن..لكن صمت فجاة وهو يدقق في المنزل
‘نظر له فارس باستغراب وقال..مالك
*ذهب انس ناحية المنزل وهو يقول..فارس تعالي ورايا بسرعة ايسل واختها داخلين البيت لازم نلحقهم
‘تحدث فارس باستغراب وهو يلحق به..ايسل واختها مين
*مش وقته دلوقتي..نظر انس للمنزل وهو يسرع من خطواته لكن قد فات الاوان وهاا هما قد دخلوا ذلك المنزل..فارس الحق بيا هندخل البيت
‘تتدخل البيت اي بس دا مسكون..لكن لم يستمع له انس ودخل الي ذلك المنزل فلحق به فارس ولكن فور دخوله لم يجد اي اثر لاي احد..وفجاة شعر بدوار ثم وقع مغشي عليه
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية صغيرتي أنا للكاتبة سهيلة السيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!