Uncategorized

رواية ضياع بلا جدوى الفصل السادس 6 بقلم رحمة عصام

 رواية ضياع بلا جدوى الفصل السادس 6 بقلم رحمة عصام

رواية ضياع بلا جدوى الفصل السادس 6 بقلم رحمة عصام

رواية ضياع بلا جدوى الفصل السادس 6 بقلم رحمة عصام

صحيت تاني يوم لقيت قماشه على دماغي فعرفت اني تعبت وربنا يستر ومكنش خرفت، حسيت اني أحسن قولت هقوم امشي شويه مش هفضل نايمه كده، طلعت لقيت عمار نايم على الكنبه وباين عليه انه تعبان، قربت منه شويه وفضلت امشي ايدي على شعره وبتأمل ملامحه الجميله احم استغفر الله…”
_عمار، عمار قوم يلا
=بخضه:اي مالك في اي انتي كويسه فيكي حاجه عا
_بمقاطعه: باااس انا زي الفل بس لقيتك نايم فقولت اشوفك نايم كده ليه يمكن تعبان
=خوفت انام في اوضتي تنادي عليا مسمعكيش، عامله ايه دلوقتي طمنيني عليكي
_انا بخير متقلقش، بس يعني
=بأستغراب: اي مالك
_بكسوف:انا جعانه
=بأبتسامه: طيب مكسوفه ليه تعالى اقعدي وانا هعملك كل اللي نفسك في يا حبيبي
قلبي دق بسرعه وحاسه بحراره طالعه مني ولسه هيقوم مسكت ايده”
_انت حنين كده لي
حط ايده على خدي وطبطب عليا بحنيه”
=بأبتسامه :عشان انتي مينفعش حد يتعامل معاكي غير بحنيه
مشي وانا فضلت سرحانه يعني هو بيحبني، بعد ما كل شويه اهينه وازعق واتعصب يرجع حنين معايا كده؟، خايفه احبك يجي يوم ونبعد”
_مش هسيبك تروحي مني
=بصدمه: انت عرفت منين
_بتفكري بصوت عالي
وبعدين غمز: بس برضوا حبيني ومتخافيش
ابتسمت على جنانه وفرحته بأقل حاجه اقولها، بقيت احس انه ابني مش جوزي أو زي ماكنت معتقده انه خاطفني، لا ده طلع حد حنين لو احتويته هكسب الدنيا كلها، قررت اني انسى كل حاجه عملها واحبه واتعود عليه، احبه اي إذا كنت محبتهوش اصلا، حنينه على الشخص تجبر اي حد يحبه مهما حصل، جهز الاكل ومرضاش يخليني اساعده وقعدني حتى مخلنيش اكل فضل يأكلني وكان باين في عنيه لمعه وفرحه جميله كده، كنت فرحانه…. فرحانه اي انا طايره من الفرحه، يارب تحميه انا مبقاش ليا غيره دلوقتي يارب، بعد ما جهزنا الاكل وخلصنا كنت حاسه بملل فضلت بصاله كده وبفكر اعمل ايه… “
_مالك يافريده بصالي كده لي
=تعالى نلعب
_بأندهاش: بتتكلمي بجد ولا انتي سخنتي تاني ولا اي
=ايوه بجد تعالى نلعب
_اخيراا يلا هنلعب اي
بصيتله لقيت الحماس باين علي وشه والفرحه ومكنش مصدق اللي قولته فأبتسمت تلقائي على فرحته”
_بتضحكي لي
=بأبتسامه: بتحبني اوي كده؟
_اووف اخيرا حسيتي بيا
=بضحكه: يراجل
_قلبه والله
=بكسوف: خلاص بقا اقفل الموضوع احنا هنهيص ولا اي تعالى نلعب اي لعبه
_انتي بتتحولي امتي
=يلا بقااا
_حاضر
لعبنا (X-O) وفضلنا نهزر ونضحك والجواز حاجه قمر يجماعه والله، واحنا بنهزر لقيت فجأه فوني بيرن استغربت، ببص لقيت بابا….”
_بفرحه:عمااار، عمااار بابا بيتصل
=بتتكلمي بجدد ردي بسرعه وافتحي الاسبيكر
_بدموع: ايوه يا بابا عامل اي
=الحمدلله يابنتي انتي عامله ايه 
_انا الحمد لله يابابا انت عامل اي بتاخد دواك ولا لا
=باخده ياحبيبتي الحمدلله، المهم انا عايز اشوفك
_بفرحه: بجد يا بابا طيب انزل اقابلك فين
=لا انا هجيبلك يا حبيبتي ابعتيلي العنوان
_حاضر يابابا اكتب عندك…….
=ماشي ياحبيبتي انا هقفل دلوقتي وهكلمك بعدين سلام
_سلام ياحبيبي
=بتريقه: نينينيني سلام ياحبيبي
_بأستغراب: اي يا عمار في ايه انا بكلم بابا
=ماشي ياختي انا نازل هتعوزي حاجه
_بارتباك: احم لا شكرا بس يعني انت يعني، احم… انت رايح فين
قعد قدامي ومسك ايدي
=هروح عند ماما ياحبيبي بقالي كتير مروحتش وهي متعرفش خبر جوازنا، فهروح افهمها على كل حاجه واجي بسرعه متقلقيش
_ببراءه: طيب متأخرش عشان بخاف اقعد لوحدي 
=بأبتسامه: حاضر خدي بالك من نفسك سلام
_سلام
مشي….. قومت اخش اوضتي انام شويه بس بصيت على اوضته لقيتها مفتوحه، انتهزت الفرصه ودخلتها، اتفاجئت بيها….اي ده… كل دي صوري…. ياربي على القمر ده، كنت مصدومه وفرحانه بطريقه كبيره، الاوضه مفيهاش حته غير لما يكون فيها صوره ليا، فضلت اتمشى في الاوضه وافتح دولابه واشوف هدومه وصوره وكل حاجه بعد فتره لقيت الباب بيتفتح طلعت بسرعه من الاوضه، روحت الصاله لقيت قاعد حاطط ايده على راسه وباين أن حصل حاجه ضايقته، قربت عليه وقعدت على الأرض ورفعت راسه كانت عينه فيها دموع وباين الحزن على وشه”
_مالك ياعمار في اي مالك انت بتعيط لي
=احم لا مبعيطش مفيش حاجة
_لا في… احكي يلا، عشان خاطري احكيلي
=..
_ياعمار بقاا
=…
_بالله عليك
=امي اتخانقت معايا وطلبت اني اطلقك ولو محصلش هتتبري مني، كمل بدموع: بس بس انا…. بس انا مش هقدر اسيبك انا عايزك انتي، عايز اكمل حياتي معاكي مش مع حد هي تختارهولي، عايز حد شبهي اوعي تفكري تسبيني ابدا عشان خاطري يافريده، انا عملت كل ده عشانك اوعي تستغني عني في يوم…
_بأرتباك: اهدي اهدي انا احم انا هروح اجيبلك مايه
دخلت اجيبله مايه بس حسيت ان روحي بتطلع عايزه اعيط بس مش هقدر، انا اتعودت عليه وعلى وجوده لي بعد ما اتعلق بيه نبعد؟ فرت دمعه من عيني مسحتها وجبت المايه وروحتله مسحت دموعه وشربته ….”
_يلا قوم غير هدومك وارتاح شويه وربنا يحلها من عنده
=أن…
لسه هيتكلم لقينا الباب خبط، قام فتح الباب لقيناه بابا، حضنته جامد وفضلت اعيط شويه لا مش شويه عيطت كتير عمار فضل يطبطب عليا لحد ماهديت وابتسمت لبابا وخدته عشان نقعد….”
_بفرحه: وحشتني اوووي يا بابا
=وانتي كمان يابنتي
_ازيك ياعمي
=عايز اكلمك يا فريده على انفراد
_بأحراج: احم انا داخل جوا خدوا راحتكوا
=ماشي ياعمار
بعد ما دخل بابا كان ساكت مبيتكلمش ولا نطق حرف”
_بقلق: مالك يابابا كنت عايز تكلمني في اي
=بصي يابنتي….اسمعي الكلمتين دول وفكري كويس….انا لسه مسامحتكيش ولسه قلبي مرضيش عنك، لو عايزاني اسامحك اتطلقي من اللي انتي اتجوزتيه ده ووافقي على جوازك من ابن عمك، انا همشي وعايزك تفكري كويس وردي عليا بكره، سلام يابنتي
مشي وانا مش مصدقه حاجه لقيت عمار طلع والدموع مغرقه عينه”
_بأرتباك: ا ا انت انتي هتسبيني؟
=بقلق: عمار مالك اهدي في اي
_بزعيق: اهدي ايه ها، فهميني اهدي اي….جاي عشان ياخدك مني عايزاني اعمل ايه فهمييني
وفضل يصرخ ويكسر في كل حاجه حوالينا وانا مش عارفه اهدي نفسي اصلا عشان اهديه، قربت منه وحطيت ايدي على كتفه واتكلمت بكل هدوء…. “
_اهدي…. اهدي يا عمار هتتحل
زقني ومسح دموعه”
=روحي معاهم…. انتي اصلا مش عايزاني…. وبعدين أنا أن ا ا انا اصلا مب مب مبحبكيش امشي يلا يلاااا
كان بيتهته في الكلام والدموع محبوسه في عينه وقفت وقربت منه وزعقتله…. “
_كداب انت بتحبني
=ابعدي سبيني
_لا مش همشي انت بتحبني قول انك بتكرهني وانت باصص في عيني قول يلا
=بعياط: ايوه ياستي كداب ومخنوق وفيا وجع الدنيا كله وابعدي عني
حضنته تلقائي وهو اتصدم من رد فعلى بس لو سيبته كده هيحصله حاجه”
_اهدي انا جمبك متقلقش
حضني جامد ودفن راسه في حضني وفضل يعيط زي الطفل الصغير، فضلت اطبطب عليه واهديه لحد ماهدي خالص، خدته وقعدنا وبصتله وقولتله….”
_اهدي، مالك في اي عيطت كده ليا
=نفس المشهد بيتعاد تاني
_بأستغراب: مشهد ايه
=… وووو
يتبع….
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!