روايات

رواية العنيد والمجنونه الفصل الثاني 2 بقلم مارينا عبود

رواية العنيد والمجنونه الفصل الثاني 2 بقلم مارينا عبود

رواية العنيد والمجنونه الجزء الثاني

رواية العنيد والمجنونه البارت الثاني

رواية العنيد والمجنونه الحلقة الثانية

مراد رجع الفيلا وكان طالع اوضته بس فجأه اتكعبل ووقع
مراد بوجع” ااااه مين الغبى إللى حاطط زيت على الأرض
__________
_ طلعت من اوضتى لقيته واقع على الأرض بصراحه مقدرتش اوقف ضحككك وطبعنا كلنا عارفين مين إللى عمل كده بس عمرى ما هروح اقول
مراد بغضب جحيمى” أنتِ إللى عملتى كده
ضحكت” بصراحه اه
مراد بغضب” دنتِ نهاااارك ابوكِ اسوووود
بصتله ببرود” اهدا يا بشمهندش العصبيه غلط لصحتك وبعدين ديه لسه البدايه أنا لسه معملتش حاجه
مراد بتحدى” تمام يا بنت عمى متزعليش من إللى هيحصل
ضحكت بسماجه” انا مبخفش ولو كنت أنتَ عنيد فا انا مجنونه
قولت كده وسبته وجريت على اوضتى
كان بيبصلى بنظرات كلها توعد انا عارفه انه مراد عنيد ومش هيسيب حقه بس انا مبخفش
دخلت اوضتى وغيرت هدومى وروحت فى النوم
________

 

 

مراد كان واقف فى اوضته ورايح جاى
مراد بغضب وتوعد” بقاا انا حتة بنت تعمل فيا كده ماشى يا ريتاااا انا هعلمك الادب
مراد اخد شاور وغير هدومه ونام
__________ فى الجنينه ________
كانت واقفه بنت جميله بتغنى
=صوتك مش حلو على فكره
البنت التفت وبصتله بغيظ” طيب وأنتَ ماااالك؟
زين ابتسم وراح عندها ” قاعده هناا ليه
_بشم شويه هواء
زين بهدوء ” طيب ادخلى الوقت اتأخر
تاليا بغيظ” أنتَ واحد مستفز ومعرفش بتدخل فى إللى ملكش فيه ليه
زين ابتسم ورد ببرود” خمس دقايق يا تاليا لو متحركتيش وطلعتى على أوضتك هروح اقول لجدى واخليه يتصرف معاكى
تاليا بغيظ” عااااا بكرهكَ يا زين وسأبته ودخلت
زين بابتسامه ” مجنونه بس بحبها
_________________

 

 

♡ فى صباح يوم جديد ♡
قومت غيرت هدومى ونزلت لقيت جدى والعيله كلها قاعده وبتفطر نسيت اقولكم احنا عيله كبيره مكونه من جدى وجدتى وبابا وماما وكمان عمامى و ولادهم وكلنا عايشين فى بيت واحد تحت رعايه جدى
_ صباح الخيررر
كلهم ردوا الصباح ما عدا المغرور مراد
قعدت افطر معاهم زى كل يوم لحد ما نطق مراد وياريته ما نطق
مراد بهدوء ” جدى انا موافق اتجوز ريتااا
كنت باكل وشرقت، حسبى الله فيك يا مراد يابن ام مراد
_ نعممممم ازاى يعنى
بصلى بتحدى” زى الناس يا حبيبتى
_حبكَ برص يا بعيد
ضحك باستفزاز وهو بيحرك حواجبه” عاجبك كده يا جدى فى وحده محترمه تقول لجوزها كده
الجد بهدوء ” ريتاااا اتكلمى بأدب مع مراد متنسيش انه هيبقه جوزك
بقااا كده يا مراد، طييييب وماله خلينا نلعب
_ انا اسفه يا جدى
الجد بهدوء” انا قررت جوازكم هيكون بعد يومين ومفيش نقااش
_ ابتسمت بتصنع وبصيت لمراد بتحدى وانا بجز على سنانى” إللى تشوفه يا جدى
=وأنتَ يا مراد أى رأيك
_ موافق يا جدى
=خلاص تمام على بركة الله مبروك يا ولاد
ماما ومرات عمى فضلوا يزغرتوا وانا ومراد كنا بنبص لبعض بغضب
زين بصوت منخفض” تاليا هو اخوكى ناوى على ايه
تاليا بهمس” معرفش اكيد فيه حاجه غلط مراد مستحيل يوافق بالسهوله ديه
زين بهمس” ربنا يستررر
خلصنا الفطار وكل واحد طلع على اوضته وانا قررت اروح لمراد واعرف هو ناوى على ايه
_______

 

 

زين ” رايحه على فين
تاليا بهدوء: ملكش دخل
زين قرب ومسكها من دراعها” انا بسألك رايحه على فين
تاليا بهدوء” الكليه
= طيب استنى هوصلك
_ مفيش داعى هروح لوحدى
زين بضحك” تاليا أنتى وحده مجنونه اخاف تعمليلنا مشكله
تاليا بغيظ ” وأنتَ واحد عنيد ومتطفل
زين بمشاكسه” بس بحبك
تاليا بتوتر” طيب يلاه ياخويا علشان توصلنى
قالت كده وركبت العربيه وهو فضل يضحكك واخدها علشان يوصلها
___________
_ ماشى يا مراد بقاا انا تعمل فيا كده اما وريتك
زقيت الباب بغضب ودخلت الاوضه بس ملقتهوش
كنت طالعه بس فجأه…..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العنيد والمجنونه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!