Uncategorized

رواية عشق الروح الحلقة السادسة 6 بقلم بنت الصعيد

رواية عشق الروح الحلقة السادسة 6 بقلم بنت الصعيد
رواية عشق الروح الحلقة السادسة 6 بقلم بنت الصعيد

رواية عشق الروح الحلقة السادسة 6 بقلم بنت الصعيد

روح تتحدث علي الهاتف 
روح ….خير يا فريدة قلقتبني 
فريدة …أنا آسفة اني قلقتك بس الكلام مش هينفع ع الفون أنا جيالك بكرة إن شاء الله
روح…تمام ..يلا سلام 
فريدة …سلام
روح أنهت المكالمة …..وقالت لأسر ….جزر 
أسر بضحكة …نعم 
روح …لا بس بجرب صوتي …ضحكت وابتسم أسر 
تعرف اني مستغربة حاجة 
☠️أسر…ايه اللي مستغرباه 
روح …أنا كنت بخاف من أسر جدا وهو عايش 
ودلوقتي أنا بطمن جدا وانا عارفة أنك روحه
أسر ابتسم سكت لحظة ثم قال 
أن همشي دلوقتي رايح لماما..
روح …ماما ؟؟؟؟؟.انت بتشوف ماماتك
أسر …اممم ماما واخويا جاسر
روح ابتسمت وتذكرت كلام فريدة عن أم أسر وأخيه وأنهم قتلوا وهو صغير.
ذهب أسر وظلت روح تتذكر مواقف مع روح اسر وتضحك تلقائيا وبعد ذلك غطت في نوم عميق وكان اسر هو بطل أحلامها طول الليل
واخير حل الصباح وإذا بفريدة قد أتت 
روح ركدت نحو فريدة بفرحة ……فريدة واحشتيني جدا 
فريدة احتضنتها بحزن وانتي كمان واحشتيني يا قلبي 
روح …تعالي نفطر أنا ما فطرتش كنت مستنياكي
فريدة …تمام
بعد أن أنهوا الافطار ذهبوا وجلسوا في الشرفة التي في غرفة روح…..
روح …خير بقي كنتي عايزاني في ايه. …وايه الحاجة المهمة اللي مش تنفع في الفون 
فريدة بتردد…..ش….شريف ……شريف ما متش  شريف عايش يا روح أسر ما قتلهوش زي مانتي قولتيلي
روح تصنمت ولا ترد بأي كلمة بعد دقيقة 
روح …ازاي دا أسر قالي أنه قتله انتي عرفتي منين أنه عايش شوفتيه يعني 
فريدة …ايوا شفته شريف اتجوز يارا بنت خالتك يارا اللي عرفتكم علي بعض 
بصدمة كبيرة تقع روح علي الارض غير مستوعبة اي شئ
روح …اومال أنا انتقمت لمين ….يعلو صوتها …انتقمت لمين قوليلي فهميني أنا قتلت أسر ليه لييييييييه 
فريدة …اهدي ياروح مش تعملي كده في نفسك 
شريف دا طلع حيوان طلب من أسر مليون جنيه عشان يطلقك 
روح تذكرت يوم زفافها نفس اليوم الذي قتلت فيه أسر 
__________________________________
فلااااااااش باااااااك
في الفيلا بعد الفرح مباشرو
في غرفة أسر وروح 
يرن هاتف أسر 
أسر …يووووه دا مش وقتك خالص…….الو 
الشخص …..
أسر …هو ازاي يعمل كده مافيش غير حل واحد اقتله ..وانهي المكالمة
روح….انت كمان مجرم يقتلوا مين اوعي يكون قصدك علي شريف خطيبي
أسر بغضب شديد….خطيبك دا ايه انتي دلوقتي مرات أسر النجار اوعي اسمعك تقولي الكلمة دي تاني وان كان علي الكلب ده …اه أنا قتلته ….قالها بسخرية …قتلته بمليون جنيه
_________________________________
باااااااااااااك
روح …صرخت باعلي صوت لها بعدما أدركت أن أسر فعلا اعطي لشريف مليون جنيه …وقفت تلف حول نفسها في الغرفة ….لااااااااااااااا أسرررررر …
جزررررررر جزررررررررر
فريدة باندهاش  …ركدت نحوها واحتضنتها …جزر ايه عايزة ليه جزر يا قلبي اهدي اهدي يا روح
روح دفعت صديقتها ..وانفجرت في البكاء …أنا قتلته قتلته عشان الخاين شريف …تتحدث بهستريا طب شريف عايش دلوقتي أنا بقي اعمل ايه عشان ارجع أسر …اااااااااه ااااااه يا فريدة قلبي بيتحرق 
احتضنتها فريدة بشدة …وهي تبكي بس بس يا روح ماتعمليش في نفسك كده ارجوكي اهدي اهدي 
روح مازالت تبكي وتبكي حتي صمتت تماما 
فريدة بخوف ….روح روح ردي عليا يا قلبي رووووووووح دادا 
وضعت فريدة ودادا فاطمة روح علي السرير وبعد دقائق استعادت روح وعيها وجدت نفسها في حضن صديقتها 
فريدة…روح انتي كويسة  
روح…هزت رأسها بالنفي
فريدة احتضنها ..وقالت… خدي يا حبيبتي الحباية دي هتساعدك ع النوم 
اخدت روح الحباية دون أي كلمة ونامت بعدها بدقائق
عدلت فريدة من وضعها وخرجت من غرفتها لتدخل غرفة اخري 
فريدة …..اسمع انا مش هكمل في اللعبة دي أنا كنت غلطانة لما سمعت كلامك روح كانت هتضيع مني خلاص أنا هعترفلها بكل حاجة
أسر ….لا لا …يمسك يدي فريدة ويقول برجاء …ارجوكي متتخليش عني بعد ما وصلنا للمرحلة دي أنا ما سدقت أنها رضيت عني وبقت بتثق فيا انتي عارفة اد ايه أنا بحبها ..لو سمحتي يا فريدة ..وان كان ع حالتها دلوقتي كان لازم تتصدم في شريف عشان ماتحسش بالذنب ناحيته 
فريدة …انت مش عارف روح بالنسبة لي ايه أنا مش هتحمل اني اخسرها ..انا وافقت علي التمثيلية دي بعد إلحاح كتير منك وبعد ما اتاكدت إنك فعلا بتحبها وهتتغير عشانها 
____________________________________
فلااااااااش باااااااك
تاني يوم الزفاف بعد طعن روح لأسر
فريدة جالها اتصال عشان تروح فيلا أسر تجيب سلاح الجريمة لتنقذ صديقتها 
تدخل فريدة وإذا بها تجد أسر يجلس علي أريكة عاري الصدر وصدره مجبر بالشاش ومعلق له محلول 
فريدة ….انت مامتش الحمد لله انك لسة كويس علشان صاحبتي ماترحش في داهية عايز ايه بقي تاني منها انت طلعت حقير حقير اوي يا أسر
أسر …خلصتي كل اللي عندك
اسمعي بقا انا بحب روح مش بس بحبها أنا بعشقها عمري ما حبيت اي بنت دي اول مرة اجرب الاحساس دا …بس روح بتكرهني ومش بطيق تبص في وشي وعايزك تساعديني 
فريدة ….اساعدك ازاي 
حكي أسر الخطة كلها لفريدة في البداية فريدة رفضت ولكنها 
وافقت أملا في أن تحصل صديقتها علي الحب الصادق الذي تستحقه _________________________________
باااااااااااااك
فريدة ….ياريتني ما سمعت كلامك 
أسر …ما تقلقيش علي روح أنا هعرف ارجعها لطبيعتها بس انتي اوعي تتخلي عني أنا ماعنديش اخوات ولا اصحاب ارجوكي ما تسبنيش
فريدة ….بس لازم تعترفلها في اقرب وقت اوك 
أسر ….تمام .بس أتأكد الأول أنها بتحبني وهعترفلها علي طول 
فريدة …تمام ..أنا هطمن علي روح وهامشي علي طول علشان بابا مايحسش بحاجة 
أسر …اوك 
استيقظت روح بعد فترة وكانت هادئة نوعا ما وعيناها متورمتان من البكاء 
حضنتها فريدة …. حبيبتي بجد كان نفسي اقعد معاكي انهاردة بس انتي عارفة بابا هيفتحلي سين و جيم 
روح ….أنا كويسة دلوقتي رواحي انتي واطمني أنا بخير 
فريدة …دادا فاطمة مش هتسيبك هتبات معاكي ف أوضتك انهاردة 
روح …اكتفت بهز رأسها 
غادرت فريدة 
واذا بأسر يدخل الغرفة عند روح وما أن رأته روح وإذا بها تلقي بنفسها في حضنه  فجأة 
احتواها أسر بكل معني الكلمة وانفجرت في البكاء وأسر شد من حضنه لها دون أن يتكلم أيا منهم بكت كثيرا 
أسر ….كل الدموع دي عشاني 
روح ….انت كداب 
أسر …..كداب ؟؟؟؟ليه بس. 
روح…..عشان انت قولتلي لما احتاجك اقول جزر. وقلت بس انت ماجيتش 
أسر ….علشان أنا كنت زعلان اكتر منك 
روح …زعلان مني .         أسر …لا زعلان عليكي 
روح وهي تبكي ….أنا آسفة يا أسر أنا عمري ما هسامح نفسي علي عملته معاك …ياريت يا أسر كانت دي شخصيتك من البداية معايا سدقني كنت هعشقك …تعرف أنا عايزة اعمل ايه دلوقتي
أسر ….ايه 
روح …..عايزة اروح عند باباك عشان يقتلني ومانفترقش ابدا
أسر .مسرعا….لا اوعي تعملي كده 
روح بدهشة …ليه 
أسر….مش يمكن لما تبقي روح(بمعني شبح) تنسيني وتنسي انك كنتي بتحبيني 
روح…ممكن؟؟؟؟؟؟!!!!!
أسر ….اه .وبعدين انا نسيت اهم حاجة انا عاملك مفاجأة تجنن
روح … مفاجأة ؟؟؟؟مفجاة ايه 
أسر ….تعالي معايا……..

يتبع..

لقراءة الحلقة السابعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أحببتك صدفة للكاتبة فاطمة أحمد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!