Uncategorized

رواية عائشة ملكي أنا الفصل السادس 6 بقلم ندى عاطف

   رواية عائشة ملكي أنا الفصل السادس 6 بقلم ندى عاطف

رواية عائشة ملكي أنا الفصل السادس 6 بقلم ندى عاطف

رواية عائشة ملكي أنا الفصل السادس 6 بقلم ندى عاطف

بعض مرور فتره وجيزه علي ماحصل لهم 
بصي بقا هتتكلمي كتير هتقولي كتير هي كلمه واحده وهتتسمع فاهمه
عائشه. انت ازاي اصلا تكلمني كده شايفني مين بنت اختك 
لا شايفك طالبه عندي ولازم لما تتكلمي مع الدكتور بتاعك تتكلمي باادب 
عائشه. بتريقه اه والله كويس هبقا كمان اغسلك رجلك 
والله معنديش مانع 
عائشه. بنرفزه انا مش هرد عليك لانك متستهلش 
اتكلمي باادب يااستاذه ومتنسيش نفسك 
عائشه. انسي نفسي متنساش انت بس نفسك 
امسكها من ذقنها ياختي حلوه 
عائشه. بنرفزه وصوت عالي انت قليل الادب ومتربتش وقابلني لو حضرتلك تاني 
هتحضري ياكتكوته انتي لاحسن تشيلي الماده 
اشيلها بدل مااشوف الاشكال دي 
وذهبت وتركته ينفجر من الغيظ 
وسخ اصلا ايه قله الادب دي اه مش تفتحي 
قالتها عائشه بغضب 
انا بردو اللي افتح ياعائشه ابقي شوفي اليوم ماشيه ازاي 
عائشه. انتي رايحه فين كده 
الفتاه بدلع رايحه لدكتور جاسم مكتبه عشان يشرحلي المعلومه دي 
عائشه. نظرت لها بقذاره ماانتو شبهه بعض اوساخ
هايدي. لا حوشي انتي اللي شريفه يابت ده انتي لسه طالعه من عنده عيني عينك كده 
عائشه. ماهو اشكالك مفكرين الكل زيهم غوري 
هايدي. ماشي ياعائشه اما وريتك وخليتك تبكي بدل الدموع دم 
عائشه. ايه الجامعه الزباله هي والدكاتره دي ثم خبطت بشخص اخر يادي اليوم اللي متخبط ده 
كنتي بتشتمي في الدكاتره كلهم ولا انا بس 
عائشه. ه ه هو انت مكنتش هناك لحقت تيجي هنا ازاي عفريت 
جاسم. اه اسمه عفريت الجاسم عو 
عائشه. انا من رائي تروح تتعالج يادكتور 
جاسم. ياه مش هتصدقي لو قولتلك انتي علاجي 
نظرت له بدموع وتذكرت 
فلاش باك 
عائشة. زين متتعبنيش معاك وخد الدوا ولا انت عاوز تاجل فرحنا 
زين. مش هتصدقي لو قولتلك انتي علاجي 
بااك*
عائشة. عن اذنك يادكتور 
جاسم. شكلي لخبطت انا اسف ياعائشه 
عائشة. نظره له باستحقار صح نسيت ناني مستنياك في المكتب
جاسم. ناني  ناني استني ياناني انا جايلك ياقلبي 
عائشة. نظرت في اتجاهه لا حول ولاقوة الابالله  ده طلع اهبل لتفي استني يالتفي  ياخربيت هبلي انا كمان ايه لتفي دي لما اخرج من هنا 
____________
هو انتي قاعده لوحدك كده ديما ليه يامريوم
مريم. بحنق نعم مين حضرتك وايه مريومه دي 
احم اسف انا سيف هنا معاكي
مريم. بحنق خير يعني في حاجه 
سيف. لا ابدا قولت نتعرف ونبقا زي الاخوات يعني 
مريم. بتريقه اخوات عن اذنك وياريت متكلمنيش تاني 
وقف بمكانه ينظر عليها
ايه يابيبي هي نفضتلك 
سيف. نفضتلي ايه هو في حد بردو يقدر ينفضلي هي اللي مدخلتش دماغي 
سالي. اصلا هي مش ذؤقك حتي شوف لبسها
سيف. بشرود لبس محترم بعيد عنك 
سالي. بغضب سيف انت بتبص عليها ليه انا مش ماليه عينك يعني 
سيف. سالي لو سمحتي روحي دلوقتي عشان دماغي هتفرقع
سالي. بقا كده ياسيف انت اللي هتندم في الاخر وعارف مفاتيح البت دي معايا انا وبس
سيف. طيب ماتسعدي سيوفو حبيبك 
سالي. تؤتؤ انا زحلانه منك عشان كده مش هكلمك 
سيف. نظر لها بقرف واكمل حديثه ليكي عندي هديه 
سالي. اذا كان كده يبقا اوك 
__________
جاسم. تيجي اوصلك يادكتوره
عائشة. شكرا 
جاسم. هو انتي بتتكلمي كده ليه بجد 
رفعت وجهها وهي تحدثه لاول مره نظرت لعينيه بشرود وهي تقول انت في حد في عيلتكو عندو نفس الون 
جاسم. لا انا بس 
عائشة. بعدما ادركت ما فعلته عن اذنك انا اتاخرت 
جاسم. مردتيش تحبي اوصلك 
نظرت له بحنق عن اذنك 
جاسم. بضحك على فكره انا هركب تاكسي وكنت هوصلك 
عائشة. لا شكرا 
ظلت واقفه حوالي نصف ساعة ولم تجد اي سياره اجره 
جاسم. استني يسطا ها هتركبي ولا امشي
ذهبت عائشة نحو السياره بتردد وركبت بالخلف 
المعادي لو سمحت
جاسم ياسبحان الله انا كمان في المعادي 
وبعد قليل من الوقت 
نزلت عائشة امام العماره ونزل جاسم ايضا 
عائشة. خير حضرتك في حاجه نزلت ليه 
جاسم. ايه بلاش انزل يعني هبات في التاكسي 
تركته وصعدت للا
علي وهو صعد خلفها 
عائشة. وهي امام الباب قالت بصياح وغضب علي فكره ماينفعش اللي انت بتعمله ده مش تبقا البجاحه للدرجه دي يااخي 
جاسم. هو انا جيت جمبك ولا كلمتك
عائشة. ونبي بلاش الشويتين دول الواحد زهق من اشكالكو ممكن تفهمني حضرتك طالع وريا لحد هنا ليه ولا هي قله ادب وخلاص 
خرجت سيده كبيره ولكن ليس علي وجهها علامات الكبر   خير يابنتي بتزعقي ليه
عائشة. الانسان المستفز ده طالع وريا لحد هنا شوفتي بجاحه اكتر من كده 
نظرت له السيده بدهشه انت بتضايقها ليه ياجاسم
جاسم.والله ياامي ماكلمتها ده انا طالع ولقتها هبت فيا كده لحسن تكون مفكره نفسها صابرين صبري مثلا همشي وراها
نظرت لهم عائشة بخجل واحراج مما فعلته 
عائشة. هو حضرتك والدته 
اه يابنتي انا والدته 
عائشة. اه طيب انا اسفه يادكتور جاسم علي سوء الفهم اللي حصل ده انا بعتذر من حضرتك ياطنط 
لا يابنتي ولا يهمك 
فهذا الوقت كانت قد اتت مريم ايضا 
مريم. بخوف في ايه ياعائشه انتي كويسه 
عائشة. اه ياحبيبتي متقلقيش ده حصل سوء تفاهم بس بيني وبين الدكتور
ام جاسم وهي تدعي ايمان. هي دى اختك
عائشة. اه اختي الصغيره 
مريم. طيب ياعائشه مش ياله ندخل بقا ولا ايه
عائشة. فتحت الباب  اتفضلي معانا ياطنط
ايمان. لا ياحبيبتي انا داخله اجهز الغدا لجاسم بس هبقا اجيلكو بليل شويه اقعد معاكو 
عائشة. تنورينا حضرتك وبعتذر مره تانيه يادكتور جاسم 
جاسم. خلاص مفيش حاجه بس ابقو اتقو ربنا وافهمو الناس الاول اصلكو جيل مبقاش يفكر غير في المعاكسات وبس عن اذنكو الواحد مننا بردو مش حلتو حاجه غير سمعته مش عارف انا بتعملو في ولاد النااس ليه كده وذهب وتركهم وهما ينظرون في اثره بصدمه 
عائشة كان فمها مفتوح وكانت تنظر له بغباء مما قاله وكذلك مريم ايضا 
عائشة. عن اذن حضرتك قبل مانتشل من ابنك 
مريم. مين دكتور جاسم ده 
عائشة. وهي ترمي حقيبتها ده معايا في الجامعه الدكتور بتاعي بس حصل شويه لخبطه كده 
مريم. اه بس باين علي مامته انها طيبه 
عائشة. طيبه ولا شريره انا مالي قوليلي عاملتي ايه في الجامعه النهارده 
مريم. امم ولا حاجه زي كل يوم بس في واحد رخم كده كنت هشتمه 
عائشة. ليه 
مريم. كان بيرخم عليا بس متقلقيش اختك كانت راجل 
عائشة. بضحك طيب ياراجل قومي بقا غيري عشان تصلي هكون انا خلصت الاكل 
مريم. هتعمليلنا ايه
عائشة. مما في بانيه ومكرونه ولا انتي عاوزه حاجه تانيه 
مريم. لا تمام 
ايمان. بس عائشة دي قمر هي واختها 
جاسم. بقولك ايه ياحجه ريحي نفسك اولا عائشة دي عاوزه واحد لسانه قد لسانها ثانيا اختها دي لسه في اولي جامعه يعني اصغر منى حوالي عشر سنين 
ايمان. وانت ماشاءالله يابني لسانك قد لسان القطه وبعدين دي بت جدعه أنت بس اللي مش بتفهم وعايز واحده تمشي تقولك حاضر ونعم 
جاسم. انا هنزل بقا ياست الكل 
ايمان. كلمت اخوك يابني 
جاسم. هبقا اكلمه واطمن عليه حاجه تانيه 
لا بس ابقي هات معاك الحاجات دي 
لحمه وفراخ بطاطس طماطم فلفل بذنجان كوسه كرنب ورق عنب 
انتي  عايزه الحاجات دي كلها النهارده 
ايمان. اه عشان بكره عندنا عزومه 
جاسم. هتعزمي مين يعني 
بكره هتعرف متنساش بس 
جاسم. والله قلبي قلقان منك مش عارف ليه 
ياولاا امشي شوف انت رايح فين 
عائشة. بصياح يامريم افتحي الباب 
مريم. مش فاضيه ياعائشه افتحي انتي 
خرجت عائشة من المطبخ وهي تسب في مريم
ايه ده طنط ايمان اتفضلي حضرتك
ايمان. يزيد فضلك ياحبيبتي 
عائشة. تشربي ايه حضرتك 
ايمان ولا اي حاجه انا جايه اتعرف عليكي بس واقعد معاكي شويه
عائشة. ولو بردو لازم حضرتك تشربي حاجه 
ايمان. خلاص يبقا شاي 
عائشة. ثواني ويكون جاهز 
بعدما احضرت الشاي وخرجت 
يااه تسلم ايدك كوبايه شاي انما ايه 
عائشة. تسلمي يارب 
ايمان. امال انتو عايشين هنا لوحدكو 
عائشة. لا احنا من الشرقيه اصلا بس جايين هنا عشان الدراسه وكده 
ايمان. نورتو القاهره ياحبيبتي  طيب بصي بقا انتو بكره معزومين عندي علي الغدا بكره 
خرجت مريم من الغرفه مسرعا قبل اعتذار عائشة  طبعا ياطنط هنيجي 
ايمان.تشرفو ياحبيبتي تيجو بقا من بدري عشان تساعدوني 
عائشة. والله كان نفسي احضر العزومه ياطنط بس انا اهلي جايين بكره 
ايمان. ومالو زايده الخير خيرين هستناكو بكره كلكو اوعو متجوش 
مريم. طبعا ده احنا هنكون عند حضرتك من الصبح 
عائشة. بس هو انا مشفتش حضرتك قبل كده 
ايمان مظنش والله يابنتي 
عائشة. مش عارفه حاسه اني شوفت حضرتك في صوره في مكان مش فاكره 
مريم. خلاص ياعائشه تلاقي حد شبهه 
عائشة. يمكن 
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى