Uncategorized

رواية ليفل عالي الفصل السادس 6 بقلم فدوى خالد

 رواية ليفل عالي الفصل السادس 6 بقلم فدوى خالد

رواية ليفل عالي الفصل السادس 6 بقلم فدوى خالد

رواية ليفل عالي الفصل السادس 6 بقلم فدوى خالد

ضرب نار ..فى اللحظة دي فاق شهاب من الحلم و هو عرقان أوي .
= أعوذ بالله من الشيطان الرجيم ..أية الكابوس دة ؟! يارب عيني على إلِ جاي .
قام أتوضى و صلى و غسل وشه …و وقف شوية فى البلكونة و هو بيشرب قهوة .. و بيفكر .
= يا ترى موني دي هيعمل معاها أية !! فى البداية المفروض أنه يتجوزها و ينقذ باباها من الديون ..بس هو دلوقتي مات ! و هى لوحدها ..هيعمل أية ؟
قطع شروده موني لما طلعت من البلكونة جمبه و هى بتأفف .
_ أوف ..أية القرف دة !! و فى حشرات كتير مقززة ..يع !
= ضحك ..كل مرة بتأكديهالي .
_ بصدمة : بسم الله الرحمن الرحيم أنتَ هنا .
= لا هناك …بس جسمي هنا .
_ شهاب !
= ضحك ..خلاص .
_ صاحي بدري ليه ؟ الساعة ٥ !
= أهوة بفكر !
_ فى أية ؟ 
= مش لازم تعرفي !
_ هو يمكن سؤال ؟
= الإحترام دة وراه حاجة قولي !
_ نعم !! هو أنا مش محترمة !
= مين قال كدة!
_ أنتَ .
= هتسألي ولا أدخل ؟
_ خلاص …دلوقتي بابا مات و أكيد زعلانة بس شوية؛ مشوفتهوش غير السنة دي أصلا فأكيد مش هيبقى ليا مشاعر تجاهه .
= و المطلوب !
_ هو كدة عنده فلوس ولا لا ؟
= شركاته رجعت وقفتها تاني بس إلِ عرفته أنه أدام مات بقيت بتاعتي .
 !!What _
= رجعنا تاني لل What .
_ يعني أنا مليش حاجة خالص !
= أيوة .
_ بحزن : شكرًا .
و كانت هتدخل .
= بكرة تقدري تمشي .
_ معدتش فارقة !
__________________________
فتح معاذ الفيديو و كان فيه صور لية و كل عيلته ! بص بصدمة ؟ مين يبعت كدة ! و أية الفايدة ؟ مليش غير الجدواني …كامل الجدواني  .
قام بغضب و هو خلاص ناوي يقتله لو حصل لحد من عيلته حاجة .. و هو بيمسك حاجته سمع صوت حد .
_ عايزك دقيقتين ؟
لف معاذ لية و كان مدحت .
حكم على إيده جامدة و هو بيحاول ميتهورش خالص ..
= ببرود : نعم !
_ عايز بنتي !
= تعرف تمشي ؟
_ أنا بقول حاجة غلط .
= أمشي و ملكش علاقة بيها فاهم !
_ أنتَ مين عشان تكلمني كدة !
= جوزها مثلا !
_ هى متجوزتكش و كله عارف !
= هما عارفين أني كاتب كتابي عليها و الفرح قريب و لو مبعدتش …
_ مش هتعمل حاجة .
= شكلك هتعمل مشاكل ..
لف رأسه ثانية و ضربه فى وشه جامد .
= أقسم بالله تقرب تاني من البيت دة لأسجنك فاهم !
_ هأخد بنتي .
= هرجعك لية تاني ..أنتَ بتتكلم مع معاذ المنشاوي .
_ خوفت يعني !
= هخوفك ولا تزعل يلا غور من وشي .
مدحت مشي عشان عارف ممكن يحصل أية تاني لية لو وقف أكتر ..
معاذ طلع فوق و شكله مبهدل هو منامش غير ساعتين بس …خبط على الباب فتحت عائشة ببسمة …ابتسم ليها بخفة ..من عادتها أنها تحاول تتناسى زعلها دايمًا بالرغم من أنها منهارة من جوه ..
عائشة : صباح الخير يا أستاذ يا إلِ حياتك كلها على القهوة .
= بضحك : هى هرمونات ولازم أجربها .
_ أنا هرمون .
= أحلى هرمون ولا تزعلي. 
بصيتله بكسوف و وشها أحمر و قال بعدها و هو بيضحك .
= فين سعاد و سوسن ؟
_ جوة بيتخانقوا..
= أموت أنا فى الخناقات دي ..جهزي فِشارك يلا .
_ اشطاا .
دخلو الأتنين المطبخ و هما بيشوفوهم و هما بيتخانقوا و بيأكلوا فشار و مطلعين رأسهم جمب الجدار. 
سوسن : هاتي الحلة دي أنا إلِ هعمل أكل !
سعاد : و الله أبدًا أنا إلِ هعمل .
= هش ..دماغي صدعت ..جعانة .
_ جوعي بعيد عني .
= هاتي الحلة أو هعورك زي لما كنا عندنا سنتين .
معاذ : يادي أم السنتين إلِ فاكرين كل حاجة فيها .
عائشة و هى بتضحك : سيبني أتفرج !
معاذ ببسمة : براحتك يا عسل أتفرج !
عائشة : حبيبي ربنا يخليك ..خلينا نكمل .
_ و أنا كمان هعضك زي ما كنا سنتين .
معاذ بصوت عالي : يادي أم السنتين .
= بتعمل أية ياض هنا .
معاذ : و الله يا حاجة كنت معدي سمعت خناقة السنتين قولت أتفرج .
سعاد قلعت أبو وردة و لزقته فى وشه و عائشة قعدت تضحك عليه فجأة أبو وردة لزق فى وشها .
معاذ : حرام عليكِ احنا كبار .
عائشة : زهقت من حكاية السنتين دي .
سوسن : يا سلام ..دا كل حاجة حلو و وحشة حصلت لينا و احنا سنتين !
معاذ : و الباقي كان أية فاضي مثلا .
سعاد : اسكت يا جذمة .
سمعوا صوت عالي تحت….معاذ بتصقيف ..خناقة و هتولع يا معلم تعالي يا بت يا عائش نشوف .
طلعوا برة و لسة بيبصوا لقوا مدحت تحت و بيتكلم بصوت عالي .
= يرضيكم يا أهل الحي لما ..راجل غريب يقعد مع بنتي فى نفس البيت و من غير ما يتجوزها .
~ مين دة ! شاورنا عليه و نقتلهم هما الأتنين و نخلص من العار . 
= أهم يا جماعة البيت دة ..كلهم بصوا على معاذ و عائشة إلِ كانت ماسكة فيه و بتعيط و معاذ أتعصب جدًا و نزل مسك مدحت و ضربه جامد و سمع صوت …………
__________________________
دخلت جوه و فى إحساس غريب …شكلها غريب جدًا ! هى من الشخصيات إلِ صعب الواحد يتعامل معاها ..أو ممكن هى غير ! خليها لوقتها لو ربنا كاتب حاجة هتحصل .
دخلت جوه بس هعمل أية المرة دي ؟! أنا ممكن أكلم حبيبة و نور و أكيد هيساعدوني ! مش احنا صحاب و بيستات ..أكيد !
مسكت موبايلي و أنا بتصل على حبيبة .
~ بتأفف : عاوزة أية  ..أوف .
= فى أية بتكلميني كدة لية ؟! 
~ مفيش انجزي ..عاوزة أية !
= كنت عايزة آجي أقعد عندك كام يوم يعني لغاية ما أسافر برة .
~ تسافري ! أنتِ فلستي يا حبيبتي .
= هو احنا مش صحاب يا حبيبة ؟!
~ لما يكون معاكِ فلوس صحاب و حبايب و كل حاجة ! غير كدة لا .
= نعم ! أنتِ كنتِ بتصاحبيني عشان الفلوس ! دا أنا كنت بعتبرك أختي أنتِ و نور .
~ بضحك : بجد أنتِ ساذجة جدًا ! مش فاهمة لسة !
= بتعيط و بلا رد .
~ طيب سلام بقا عشان مش فاضية ليكِ .
قفلت معاها المكالمة و هى بتعيط .
= طب أنا غلط فى أية !
قعدت على السرير و هى بتعيط بحرقة ! ..لية كدة ؟؟ لية ؟؟ كنت بعتبرها صحبيتي ..مش صحبيتي دي أختي ! لية كدة ! .
ضميت نفسها و هى بتعيط و غسلت و وشها و قالت هتنزل تقابل حبيبة أكيد حبيبة هتفهمها .
بدأت تكلم حبيبة بس مبتردش لحد ما حسمت قراراها طلعت من الفندق و راحت عند بيت حبيبة خبطت الباب و شخص طلع من الشقة …مكانش غير خطيبها آسر .
بصيتله بصدمة : آسر .
________________________
كامل بغضب : ازاي شهاب الحندي يأخد كل الشركات و هى …هتقعد فين ؟
~ يا باشا منعرفش حاجة !
= هو اية إلِ متعرفوش ..هاتوهالي من تحت الأرض ..كدة شهاب هتجوزها .
~ حاضر يا باشا .
= موني بتاعتي أنا و بس ..فاهمين !
~ فاهمين .
خرجوا كلهم و هو بيبص لصورتها .
= أنتِ بتاعتي أنا و بس …و قريب هتبقي ملكِ .
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية نبض السيف للكاتبة سارة محمد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!