Uncategorized

رواية إنتقام عاشق الفصل السادس 6 بقلم حبيبة الشاهد

 رواية إنتقام عاشق الفصل السادس 6 بقلم حبيبة الشاهد
رواية إنتقام عاشق الفصل السادس 6 بقلم حبيبة الشاهد

رواية إنتقام عاشق الفصل السادس 6 بقلم حبيبة الشاهد

اخذ جاسر مريم  في حضنه وظل يحتضنها بشدا ويقول : حبيبتي متخفيش مش هيقدرو يعمللولك حاجه تاني طول ما انا معاكي 
وجاي يحضن وجهه بين يدايه كانت مريم قد اغشين عليها 
جاسر وهو يضربها بي يدايه بخفه : مريم فوق مريم 
حملها بين ذراعيه واخذها وتوجه الي الخرج 
مراد :  هي ملها 
جاسر : اغم عليها يلا افتح العربيه 
مراد فتح السياره ووضعها جاسر في السياره 
وقاد السياره الي القصر 
وصلو إلي القصر ودخل وهو حاملها بين ذراعيه ثم صعد الي غرفته ووضع مريم علي السرير وجأت اليه حنين و مروه ومراد 
جاسر في يتحدث في الهاتف :  لو خمس دقيق واتلقي دكتور قدامي مفهوم واغلق الخط في وجهه المجهول 
ام جاسر : هي ملها 
حنين ببكأء :  هو ايه ااي حصلها والدم ده ايه 
جاسر بغضب : انا هوريهم اذاي يعملو كده فيها وربنا لخلهم يتمنو الموت 
ام جاسر : اهد بس يا قلب امك 
وجأه الطبيب وعقم الجروح واعطاها حقنه مهدئه كي تهداء 
وبقه جاسر يتأمل وجهها بحزن شديد علي معشقتو التي خطفت قلبه 
ثم نزل الي الاسفل فوجد مروه وحنين ومراد 
جاسر :  مراد انا عاوز اتجوز مريم 
مراد : انا عارف انك بتحبها وباين في عنيك وانا معنديش مانع بس هي تفوق وشوف رادها هيبقه ايه 
جاسر :  انشاء الله هتوافق
ثم ذهب جاسر كي يطمئن علي حبيبتو دخل وجدها تهلوس وتصرخ وهي نائمه فأسرع إليها جاسر 
جاسر :  مريم مريم مالك فوقي 
مريم : انا انا فين واخذت تبكي بشده 
جاسر احتضنها وضل يلمس شعرها حتي هدات 
مريم : ك… ا…. ن….. ع… و…. ز… ي.. 
جاسر : بس اهدي محدش يقدر يعملك حاجه طول ما انا معاكي 
مريم :  بجد يا جاسر 
جاسر بخبث : تعرفي يا مريم ان حضنك حلو اوي 
مريم بخجل وهي تبتعد عنه : اا انا اسفه مأختش بالي 
جاسر : يخربيت الطماطم الي علي خدودك الي نفسي اكلهم 
مريم وهي تمسح دموعها بكف يدها كل أطفال 
مريم : انت قليل الادب علي فكره 
جاسر:  هههه ماشي يا ستي انا عاوزك في موضوع مهم 
مريم: ايه 
جاسر :  تتجوزيني 
مريم بصتله بصدمه….. 
جاسر : ايه 
مريم : بس انا مش عوزه انك تتجوزني علشان تشفق عليا 
جاسر : هششش انا مش عاوزك تقولي كده تاني مريم انا بحبك من اول مره شفتك فيها 
مريم : بجد 
جاسر ولم يجعلها تكمل حته انقضه علي حبت الكريز وهو يتذوقها ولم يبتعد عنها غير لحجته الي الهواء 
جاسر : اممم طول ما انتي بتخلفي كلمي ده عقابك 
مريم : خلاص خلاص 
خرج جاسر وهو يضحك علي صغيرته التي ستكون زوجته الابد وتوجه الي الاسفل وجده والدته وحنين ومراد 
جاسر : امي جهزي كل حاجه الان فرحي انا ومراد بكره انشاءالله وهيكون هنا 
القصر امتلا بالزغريط وبداؤ تنزين القصر 
اتصل جاسر بالسكرتيره : عايز فستنين من افخم الفساتين الي عندنا 
السكرتيره : حاضر يا جاسر بيه تؤمر بحاجه تانيه 
جاسر : لا شكرآ 
طلعت حنين الي مريم 
حنين : بجد هتتجوزي جاسر 
مريم : ايوا بجد 
حنين : بجد انا مش مصدقه الف الف مليون مبروك يا قلبي 
مريم : الله يبارك لك 
حنين : ياااا مش مصدقه ان انا وانتي فرحنا مع بعض 
مريمة: انتي بتتكلمي بجد 
حنين : اه والهي 
مريم : انا فرحانه اوووي 
حنين : طب تعالي معيا يلا ننزل 
مريم : يلا 
مريم وحنين نزله حنين : ما تيجي نرقص 
مريم : انا لا مش بعرف ارقص 
حنين : لا تعالي جربي هتعرفي يلا بقه عاوزه ارقص 
وفضلت حنين ومريم يرقصه والبنات معهم 
حنين : يخربيتك ده كلو مش بتعرفي ترقصي ده انتي حطيتي سفيناز علي جنب 
مريم : هههههههه 
____________-♡-___________
وجاء يوم الزفاف وكانت مريم تبدو في فستانها الابيض المنقوش بورد ابيض به بعض الالماسات تزينه فكانت كالملاك وكانت تضع مكياج رقيق للغايه وحجابها الذي يميزها 
اما حنين فكانت جميله بالمكيب الهادئ والحجاب ايضآ الرقيق وفستانها الابيض الجذاب 
نزلت الفتايات الي الاسفل فسلبت قلوبهم فكانو هم ايضآ متميزون بالحلي السوداء والكرفات 
صعد مراد الي حنين وساعدها بالنزول 
اما جاسر فصعد الي اميرته فهي اميره بهذا الفستان الابيض واخذها الي الحديقه المقام بها الزفاف 
____________-♡-___________
وتم عقد القران علي جاسر ومريم ، مراد وحنين 
كان الزفاف يشبه الزفاف الملوكي فاشر جاسر عليه بنفسه تعالت التهنيئات لهم وبده الحفل برقصه اسلو للحبيبين 
♡ الثنائي الاول ♡ جاسر ومريم 
جاسر :  مريم 
مريم وهي تنظر الارض::  نعم 
جاسر :  بصلي 
مريم بكسوف :  بس يا جاسر الله 
جاسر : بقولك بصلي يا مريم 
جاسر : بحبك ومش مصدق اننا خلاص اتجوزنا 
مريم بسعاده :  ولا انا انا بحبك اووي يا جاسر انت خلاص بقيت كل حياتي انت ابوي واخويا وامي وزوجي وحبيبي بحبك اوووي 
جاسر نظره لها نظره لم تفهم معناها ايه وكملو الرقص
♡الثنائي الثاني ♡ مراد وحنين 
مراد : انتي احله حاجه حصلتلي يا حنين انتي نورتي حياتي كلها 
حنين : وانا بحبك وبموت فيك يا عمري 
مراد : ربنا يخليكي ليا 
حنين : ويخليك ليا يا قلبي 
(  هل سيفضل الحب كما هو ولا القدر لي رقي تاني  ) 
انتها الحفل واخذ كلامنهم زوجته وتوجهوا الي بيتوهم 
أخذ مراد حنين وسافر الي القاهر وجاسر اخذ مريم الي الداخل 
وصل كل من حنين ومراد الي القاهر ودلفه الي الفيلتهم  ففتح مراد لها باب السياره ثم حملها وصعد الي غرفتهم 
لاحظ مراد توترها والواضح فقرر ان يزيله عنها  
مراد : ادخلي يا حبيبتي غيري هدومك علشان نصلي 
نظرت له حنين بتوتر وذهبت دون اي كلمه وبعد قليل خرجت من الحمام وهي ترتدي اسدالها وقف اماما لها وادو صلاتهم بخشوع 
دعي بصلاح حالهم وأن يحفظ له الله حبها في قلبه وهي كامت تردد خلفه انهي صلاته ثم وقف واقفها امامه ثم قبل رأسها بحنان قلائلا : تقبل الله يا حبيبتي 
حنين بصوت منخفض : منا ومنكم ان شاء الله 
صمتت قليلآ ثم قالت : مراد عايزه اقولك علي حاجه 
مراد : قولي يا حبيبتي مالك 
ترددت في الحديث فنظرت اله بدموع قائله : مراد انا بحبك اوي 
فرح مراد كثير من اعترافها هذا وقام بحتضانها بشده : ومراد بيعشق يا قلب مراد 
ثم اقترب منها وذهبو معآ في عالم العشق الخاص بهم 
اتجوزوا ناس قاصدينكم، عايزينكم انتم بالذات من وسط كل الناس، متلهفين عليكم، ما صدقوا لقوكم وبيحمدوا ربنا على النعمة دي، وعارفين عايزينكم ليه بالتحديد، ومُصرِّين عليكم، وفخورين بكم، وميقدروش يبقوا مع أي حد تاني بسهولة لو محصلش نصيب. ده مش مجرد حب. ده فهم عميق للنفس وللغير ولمسئولية الزواج. ده اللي بيحصل لما نبقى عارفين يعني إيه جواز وبندور على شريك حياة مش على سد خانة اجتماعية أو حد نتمنظر بيه وأصحابنا يقولوا “واو”… وبعدين نعيش بقية عمرنا بندفع التمن، وبندفّع كل اللي حوالينا معانا.
الجواز بحب يحطم الخلافات ويديم الود????????????????????????????????????????????.
____________-♡-___________
توجه كل من جاسر ومريم توجه جاسر الي الدرج 
مريم برفع حاجب : ايه يا هندسه انت نسيت فردات جذمه هنا هو انا مش عروسه ولا ايه مش المفروض تشلني 
نظره لها جاسر وتوجه اليها وحملها وصعد الي الاعله ودلف الي الغرفه ووضعه علي الفراش 
مريم : جاسر هو ينفع اطلب منك طلب 
جاسر بستغراب : طلب واحد بس اتفضل اطلبي 
مريم بدموع : انا عاوزه اروح البيت 
جاسر وقد عرف ما بها وقترب اليها وقبلها وهي كا المغيبه تاهت في عيناه الخضرتان وذهبو الي علمهم الخاص بهم 
• عَيناكَ وَهيّ تضَحكُ كَـ حَديقَة وسَط مَدينة مهجَورة مُنذُ زمَنٍ????
 ___________-♡-__________
استيقظت مريم صباحا فلم تجد جاسر بجانبها وتذكرت ما حدث امس فأحمر وجههت خجلآ وبعد قليل من الوقت وجد جاسر يخرج من المرحاض ولكن ما ادهشها حقا هي تلك النظره التي يحدجها بها 
مريم ببتسامه  : صباح الخير 
جاسر مردش عليها ف اكملت مريم بستغرب : بتبصلي كده لي 
نظر اليها جاسر باستحقار وقرف 
مريم بحده  : مالك في ايه بتبصلي كده ليه 
جاسر بغصب : متعليش صوتك عليا تاني فاهمه 
ثم ذهب الي احد الادرج واخرج منها بعض النقود ودفعهم في وجهها
جاسر بحد : الفلوس دي حق الليله اللي قضتها ماكي امبارح 
مريم :  ……..
‏”الزواج ليس له عمر، الإنجاب ليس له مدة، الدراسة ليس لها وقت، لا تعمموا التجارب ولا تحددوا أولوية المراحل، كل إنسان له قصته المختلفة عن الآخر بظروفه وإمكانياته وأفكاره، يحدد ويختار ما يناسبه ويبدأ في الوقت الذي يناسبه، لا تحصروا النجاح والفشل والتأخر والتقدم بناءًا على رؤيتكم أنتم..”
يتبع ……
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!