Uncategorized

رواية عشقت ميمونة الفصل السادس 6 بقلم هاجر محمد

 رواية عشقت ميمونة الفصل السادس 6 بقلم هاجر محمد

رواية عشقت ميمونة الفصل السادس 6 بقلم هاجر محمد

رواية عشقت ميمونة الفصل السادس 6 بقلم هاجر محمد

نظرت ميمونة إلي مالك وهي تضغط علي أسنانها بشده و:- موضوع خصوصي وضروري  لأ ده أنا أجيب المأذون بقي علشان تاخد راحتك إنت وهي
مالك من بعيد :- وأنا مالي كنت روحت جبتها من بيتها وبعدين مش يمكن فعلاً موضوع ضروري
أمسكت أمينه رأسها و:- لا ده إنتم مجانين وأنا سايبه الاكل علي النار انزلوا بسرعه واخلصوا ورايا علشان البنت قاعده تحت
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
تحركت ميمونه في اتجاهه ليركض هو سريعاً و:- وعاوزاك في موضوع خصوصي.   بص بقي من الاخر كده رجلي علي رجلك فاهم
مالك :- أنا أصلاً كنت هعمل كده
ابتسمت ميمونه وهي تعدل ثيابها و:- ايوه كده يلا ننزل..  بس عارف لو البت دي عملت أي حاجه ضايقتني هطلع روحها في إيدي
اقترب مالك منها وحاوط كتفها بذراعه و:-  إيه الشراسه الجامده دي.. بس قولي لي بقي ده أعتبر إنه غيره
ارتبكت ميمونه وتبدل لونها و:-  ه هو الحكايه م مش حكايه غيره بس أنا عارفه همسه كويس عايزه تضايقني وبس وإنت أكيد فاكر كانت بتعمل لما كنت بتحفظنا زمان.
حرك مالك راسه يجاريها في كلامها و:- فاكر فاكر.. بس برده فاكر إنك كنتي بتزعلي وبتعملي كده علشان كنتي بتغيري لما اهزر أو اتكلم معاها وإنتي لأ.. إنما دلوقتي ليه. لسه بتغيري عليه
أصبح وجه ميمونه كالفراوله و:- م م ما هو إنت دلوقتي جوزي وتخصني أنا
اقترب مالك منها اكثر ورفعا وجهها اليه و:- عارف اني دلوقتي جوزك وأخصك.. بس برده ما سمعتش اللي أنا عاوزه… غيره ولا لأ
بدأت ميمونه تتنفس بصعوبه.. ضحك مالك ولف يده حول رقبتها وقربها منه و:- إيه ده هو إنتي بتتكسفي زي البنات العاديه
لكزته ميمونه وهي تغرس شفتيها تحت أسنانها بخجل و:- علي فكره إنت رخم أوي وركضت وتركته
=====================================
بعد قليل هبط مالك بصحبة ميمونه حيث تنتظرهم همسه  القي مالك عليها السلام وجلس وبجواره ميمونه ظل الصمت سيد الموقف حتي قطعته ميمونه وهي تضع قدما فوق الأخري و:- هو إنت هتفضلي منورنا بصمت كده كتير
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
نظرت إليها همسه بعضب وغيره و:- أنا عايزه الدكتور مالك علي انفراد
عدلت ميمونه قدمها بعصبيه و:- وإيه الموضوع الخاص اللي ممكن يكون بينك وبين الدكتور مالك وبعدين إنتي مش عارفه إنه ما اجتمع رجل وامرأة إلا والشيطان ثالثهماا وإنه حرام ولا إيه ياشيخه همسه
نظر إليها مالك بحده :- ميمونه… .. اخرجي
وجهت ميمونه نظراتها اليه و:- مالك
مالك بغضب :- أخرجي ياميمونه سمعتي ولا لأ
ظلت ميمونه محملقه به للحظات وبعدها نهضت وخرجت وأغلقت الباب بعنف. قام مالك فتح
الباب وجلس علي بعد مناسب من همسه و:- اتفضلي أنا سامعك
*في الخارج ركضت ميمونه وهي تمسح دموعها فرأتها أمينه ونادت عليها وهي تلحق بها و:- استني ياميمو. أمسكت ذراعها وأدارتها إليها و:- حبيبة قلبي بتعيطي ليه
ميمونه من بين دموعها و:- ما فيش ياماما بس لازم امشي
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
أخذتها أمينه من ذراعها وعادت بها إلي الداخل :- تعالي بس وقولي لي كده إيه اللي مزعلك. ما كنت لسه سايباكم زي الفل
جلست ميمونه وقصت لها ماحدث فربتت علي كتفها بحنو و:- بصي إنتي مش فاهمه.. مالك عمره ما يقبل إن ضيف يتهان عنده بأي شكل من الأشكال ومين ما كان.. بس انا عارفه ابني ودلوقتي يجي ويصالحك
ميمونه :- وأنا مش عاوزاه يصلحني
مسكت أمينه بوجهها و:- عيني في عينك كده
نظرت ميمونه في عينيها وابتسمت فبادلتها إياها أمينه و:- أيوه كده اضحكي خلي الدنيا تنور قومي يلا نحط الاكل علي السفره عقبال ما حليمه تيجي هي لسه مكلماني
====================================
عند مالك خرج بصحبة همسه وأوصلها إلي الباب و:- شرفتي ياهمسه وأتمني فعلاً إنك تكوني عرفتي غلطك
همسه بصوت منخفض :- أيوه يادكتور وشكراً لحضرتك بجد.
مالك بابتسامه :- ما فيش داعي إنتي أختي الصغيرة
همسه :- يشرفني يادكتور سلام عليكم
*رحلت همسه ودخل مالك فوجد ميمونه تخرج بالاطباق من المطبخ نظرت إليه بعبوث وتخطته ولكنه لحق بها وأخذ مما كانت تحمله وأكل منه :- مش لسه بدري علي اللي بتعمليه ده3
لم ترد عليه ميمونه وأخذت توزع الاطباق علي الطاولة
مالك :- مرات الابن المطيعه ميمونه  مش ناويه تحني علي جوزك الطيب وتبصي في وشه
مميونه بغضب :- لللللللللا مش ناوي ووسع من وشي دلوقتي
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
أمسكها مالك سريعاً من ذراعها و:- استني بس
جذبت ذراعها منه بحجه و:- أستني إيه. انت دايماً تهيني قدام الكل وتيجي تعتذر بيني وبينك ومش هامك منظري قدامهم إيه.. أنا بقي مش عاوزه أتكلم معاك ولا عايزه افضل هنا أصلا وألقت بالمعالق من يدها وركضت إلي الخارج.2
أتت أمينه من خلفه و:- مالك ما تعاملش ميمونه كده وطالما وجود همسه زعلها كان علي الاقل خليها تفضل معاكم
مالك بتبرير :- ماما ميمونه لو فضلت معانا كانت ممكن تقوم تضربها وإنتي عارفه ميمونه كويس3
أمينه :- ولو يامالك برده لازم تراضيها وتصالحها
مالك :- من غير ما تقولي يأمي كنت هعمل كده بس هي اتجننت ومشيت وأنا عارف هجيبها إزاي.. ثم همس بصوت منخفض لينا جامعه تلمنا1
دق جرس الباب فذهب مالك ليفتحه وكانت حليمه  التي ما إن فتح الباب انفجرت في وجهه :- مين اللي زعل ميمونه
مالك بابتسامه :- اكيد أنا يعني
أمسكته حليمه من أذنه و:-  وليك عين كمان تقول يعني جايبها الصبح من الجامعه متنكد عليها ودلوقتي ماشيه معيطه
تاوه مالك وهو يضحك و:- خلاص ياليمه قلبك أبيض وربنا هصالحها سماح المره دي
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
حليمه بجديه :- مالك أنا مش بحب ميمونه تزعل ولو مش واثقه فيك وعارفه إنك هتسعدها ما كنتش أمنتك عليها
انحني مقبلا رأسها و:- وامنتك في عيوني وفي قلبي ياست الكل وأوعدك بكره هصالحها وأخليها راجعه ليكي بترقص
====================================
عند ميمونه عادة إلي البيت وهي لايشغلها سوي شيئ واحد ماذا كانت تريد همسه من مالك و:- لا ما أنا لازم أعرف هي قالت له إيه.. هووووووووووف بقي اخرجي ياهمسه من دماغي  اخرجي اخرجي
دق جرس الباب  فظنت أن مالك لحق بها ليراضيها  ولكن ما إن فتحت الباب حتي احتل الرعب مكانها و:- ك ك كمال
نفث كمال دخان سيجارته بشراهه في وجهها و:- إزيك يابنت عمي
تراجعت ميمونه إلي الخلف فهي تخاف هذا الشيطان كثيرا  و:-  ا إنت إنت عاوز إ…. أاااااااه
لم يدعها تكمل كلامها حيث أمسكها من شعرها بقوه و:- جاي ابارك لك علي الجوازه يابنت عمي أصل نسيتي تعزميني
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
أخرجت ميمونه دبوسا عالقا في ثيابها وغرسته في يده فتأوه بشده وسمحت لها الفرصه لتركض إلي غرفتها سريعا وهو خلفها.. اغلقت الباب وهي ترتجف وأمسكت بهاتفها وطلبت رقم مالك. وهي تستمع إلي صوته وهو يركل الباب بشده وينادي علي إسمها بصوت مخيف
*عند مالك ابتسم بمجرد أن شاهد إسم ميمونه واستأذن منهم وقام بعيدا فتح الخط و:- إيه الكرم ده ك
قاطعه صراخ ميمونه :- مااالك الحقني. في تلك اللحظه كسر كمال الباب ودخل إلي غرفة ميمونه التي سقط الهاتف منها أرضا وسقطت هي أيضاً وأخذت تتراجع علي الأرض وهي تبكي وتصرخ باسم مالك و:- مااااالك الحقني آآآه
*خرج مالك من البيت كالمجنون ناحية بين ميمونه وصعد سريعا حيث صوت صراخها  وما إن رأي كمال مقتربا منها حتي انقض عليه بكل ما أوتي من قوة وبدأ يمارس مهارته التي كان يمارسه من سنوات ولكن تلك علي المره الأولي التي يلجأ إليه ابرحه أرضا حتي صار طريحا كالجثه علي الأرض واتجهه ناحية ميمونه سريعاً وضمها و:- خلاص اهدي  كل حاجه بخير وأنا معاكي
تشبث به ميمونه ودفنت وجهها في أحضانه وهي تبكي وترتجف من الخوف
*بعد قليل قام مالك بابلاغ الشرطه التي أتت وقبضت عليه في الحال…….
==================================
ظلت ميمونه حبيسة البيت لمدة أسبوع رافضة الخروج من باب البيت  وفي بداية أسبوع جديد ذهبت إلي الجامعه تحت إصرار مالك
*في سيارة مالك ظلت ميمونه صامته تتأمله فقط وهو يقود السياره التفت إليها أكثر من مره كان فقط يبتسم ويعود بنظره ناحية الطريق ولكنها لم تبعد عينيها عنه  ومره واحده قطعت هذا الصمت و:- مالك أنا بحبك
توقف مالك بالسيارة فجأة لدرجة أنها أصدرت صريرا عاليا ونظر إليها بعدم تصديق و:-  ميمونه إنتي قولتي إيه
لم تتغير ملامح ميمونه وظلت تنظر له بنظرات متفحصه و:- بحبك يامالك  .. طول الاسبوع وأنا ما فيش قدامي غير صورتك وغير اللحظه اللي حسيت فيها بأمان العالم كله اللي عمري ما حسيته في حياتي غير وانت قريب مني  أول مره أحس إن ليا سند وإن ليا ضهر اتحامي فيه عارف أنا كنت هخسر عمري كله لو ما كنتش إنت السند ده
خرجت دمعه من عينيها وهي تغمضها مسحها مالك بأطراف اصابعه و:- وأنا أسعد واحد في الدنيا بحالها علشان ربنا رزقني بحسنة الدنيا
ميمونه :- حسنة الدنيا!!!
حرك مالك رأسه وهو يمسك يدها ويقبلها و:-  عارفه الآيه اللي بتقول ربنا آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة
ميمونه :- آيوه عارفاها
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
مالك :- طب عارفه إيه هي حسنة الدنيا
ميمونه بنفي :- لأ
جذب رأسها وقربها منه مقبلا حبينها و:- حسنة الدنيا هي الزوجه الصالحه 
ميمونه :- وأنا زوجه صالحه
مالك بحب :- إنتي أحلي حاجه في الدنيا.
ابتسمت ميمونه و:- ربنا يخليك ليا ولا يحرمني منك أبدا
مالك بمزاح :- ما تقلقيش هفضل علي قلبك دنيا وأخره
======================================
في آخر النهار في بيت العم متولي :-
عاد الحاج متولي مبكراً بصحبة ضيفين الحاج فاضل وإبنه كريم
متولي بترحاب :- اتفضل ياكريم يابني اتفضل ياحاج فاضل بيتك ومطرحك
الحاج فاضل :- عامر بأهله ياحاج متولي
ادخلهم  الحاج متولي في غرفة الضيوف وخرج إلي زوجته و:- فاطمه يافاطمه
أتت إليه فاطمه سريعاً و:- خير يامتولي راجع بدري كده ليه ومين اللي معاك
متولي بصوت منخفض :- الحاج فاضل وابنه قولي لبنتك تجهز علشان العريس جاي يشوفها
ضربت فاطمه علي صدرها و:- يالهوي يامتولي إحنا ما صدقنا تبقي كويسه
متولي بصرامه :- فاطمه اسمعي الكلمه وإلا من غير يمين ما هيحصل خير في البيت ده
اطاعته فاطمه ودخلت سريعاً إلي غرفة همسه التي ما إن قالت لها حتي انتفضت من مكانها و:- انتي بتقولي إيه ياماما
قاطعها صوت متولي وهو يقول بصوت لا يحتمل الجدال :- اللي سمعتيه كريم ابن الحاج فاضل جاي يشوفك عشر دقايق وتكوني جاهزه  كفايا دلع كده
_تم اللقاء علي نار مشتعله حيث كانت همسه تجلس تحت نظرات أبيها التي تحذرها من أي تصرف غير لائق.. ولكن كان تفكيرها وهي تنظر إلي هذا العريس صاحب البشره القمحيه الكرش المنتفخ قليلاً  عكس مالك تماما الذي يبدو عليه وكأنه بطل من أبطال العاب القوي المحترفين  زاد حقد همسه علي ميمونه ولكنها قررت أن تجاري أبها حتي تجد حلا لهذا العريس المدعو كريم
=======================================
عند ميمونه كانت تجلس مع مالك يشرح لها المحاضرات التي فاتتها
مالك بجديه و:- ميمونه ممكن نركز شويه أنا عاشر أشرح لك الجزئية دي1
ميمونه بدلال :- ما أنا زهقت.. وبعدين مادتك غلسه زيك أعمل إيه أنا مش ذنبي
. مالك بسخريه :- ياشيخه ده الدفعه كلها بتستني المحاضرات بتاعتي علي نار
أخرجت ميمونه لسانه له و:- هاا لا قصدك البنات اللي طول ما إنت واقف ما فيش واحده بتشيل عنيها من عليك
أغلق مالك الدفتر و:- لا شكلك هيستي..  نريح شويه وبعدين نرجع لأني الامتحان بعد بكره وأنا هنا ما أعرفكيش
وقفت ميمونه وشبكت يدها وهي تمطها إلي الامام و:- ياااه أخيرا.. هروح أعمل شوية فيشار وكوباتين قهوه وكيس اندومي علي الطاير بسرعه كده
امسكها مالك من ذراعها وأجلسها و:- إيه ده كله إيه ده كله وبعدين في دكتوره تاكل اندومي..
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
ميمونه :- أيوه أنا
مالك :- طيب سيبك من ده كله بقي وفي حاجه اهم عاوز اقولك عليها
ميمونه بانصات :- حاجة إيه2
_المحامي جاي بكره علشان تروحي معاه ويسلمك ورثك
ظهرت ملامح القلق علي وجه ميمونه و:- ما ينفعش تتأجل شويه يامالك أنا خايفه
مالك :- خايفه من ايه إنتي رايحه تاخدي حقك
ميمونه :- هتبقي معايا
أمسك مالك بيدها و:- أكيد دايماً معاكي
ابتسمت ميمونه وهي تضغط علي يده و:- يبقي أنا كده متطمنه
مالك :- قومي بينا نصلي ركعتين قضاء حاجه وإن شاء الله كل حاجه ربنا ييسرها لينا
ميمونه :- هو إنت لسه هتصلي هنا
رفع مالك حاجبه باستنكار و:- أيوه في مشكله،!!!
وقفت ميمونه ووضعت يدها في خصرها و:- أيوه في مشكله الساعه 2.5 لو مش واخد بال حضرتك2
وضع مالك يده خلف رأسه و:- ده أنا بتطرد بالزوق شكلي كده
ميمونه بتأكيد :- أيوه بالظبط كده  يلا مع السلامه بقي
نهض مالك و:- على فكره انتي مالكيش آمان  بتغدري في ثانيه
ضحكت ميمونه و:- طب خلاص نصلي وتمشي علي طول
ابتسم مالك و:- أيوه هو ده الكلام
ميمونه :- علي فكره عاوزاك تصلي لأني بحب صوتك وبالأخص في الدعاء  بحبه أوي
غمز مالك لها و:- وأنا بحب فيكي كل حاجه.
ميمونه :-  كنت عاوزه اقولك علي حاجه؟؟؟
مالك بمزاح :- لا الساعه بقت 2.5 والوقت بقي متأخر
ميمونه بسخريه :- خفه.
مالك :- طول عمري معروف.. المهم قولي علي الحاجه
ضيقت ميمونه عينيها و:- عايزه اعرف البت اللي إسمها همسه كانت عاوزه منك إيه
_مالك :- يختاااااااي تاني.  لا إحنا نصلي بسرعه وأروح أحسن
ميمونه بزعل :- ماشي يكون أحسن برده هروح أتوضا
:٪:٪:٪:٪:٪:٪:٪:٪:٪:٪:٪:٪:٪:/:٪٪:٪::٪:٪:٪:٪:٪:٪٪٪:٪:٪
في صباح اليوم التالي اخذ مالك ميمون واتجه بها مع المحامي إلي الشركه الخاصه بعائلة الجندي كانت ميمونه تموت رعبا طوال الطريق ولكن وجود مالك معاها كان بمثابة مهدئ للاعصاب..
في مكتب خالد الجندي تابعهم بنظرات غامضه و:- خير
أخرج المحامي بعض الأوراق و:- الانسه ميمونه جايا تستلم ميراثها حسب الوصيه
عاد خالد الجندي بظرها إلي الوراء و:- وماله حقها وموجود في أي وقت تحت أمرها .. بس شرط الوصيه إن جوزها يكون معاها
أخرج مالك قسيمة الزواج و:- أنا جوزها ودي قسيمة الجواز
أمسك خالد بورقة الجواز وتفحصها قليلاً وبعدها ألقاها باهمال و:- مش دي في قسيمة جواز تانيه بتاريخ قبل ده ومش ده إسم الزوج
نهض مالك من مكانه بغضب و:- إنت اتجننت ولا إيه دي قسيمة الجواز ومظبوطه ميه في الميه
فتح باب المكتب وصدر صوت التفت الجميع علي آثره و:- لا قسيمة الجواز دي باطله ميمونه مراتي أنا
قام مالك وانقض علي كمال الذي دخل من باب المكتب وهو يحمل ورقه  في يده ولكن المحامي أبعده و:- اهدي يادكتور مالك خليني أفهم فيه إيه ..نظرالي كمال و:- ممكن أشوف القسيمه
مد كمال يده بها و:- أوي أوي خد شوفها علي أقل من مهلك
تمعن المحامي النظر في القسيمه ونظر إلي مالك وميمونه و:- القسيمه مظبوطه ونفس الامضاء للزوجه في الورقتين   بس بتاعت كمال بيه بتاريخ اقدم
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
صرخت ميمونه وهي تاخذ منه الورقه و:- ده كدب الورقه دي مزوره…. م مالك  الكلام ده كدب والله العظيم كدب 
أمسك مالك كتفها في محاوله منه لتدئتها و:- ميمونه اهدي أنا عارف إن الكلام ده كدب بس  امسكي أعصابك وأنا معاكي
إقترب كمال وجذب ميمونه من يدها و:- لا عيب عليك وعلي لحيتك دي.. دي مراتي يعني مكانها معايا
. قبل أن يتحرك مالك أمسك به رجال الأمن   يمنعوه من التحرك.. بينما جذب كمال ميمونه و:- وإنت مكانك معايا يازوجتي المصونه1
ضربته ميمونه عدة ضربات علي يده وهي :- مااااااالك 
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!