Uncategorized

رواية حكاية زينة الفصل السادس 6 بقلم سلمى تامر

 رواية حكاية زينة الفصل السادس 6 بقلم سلمى تامر

رواية حكاية زينة الفصل السادس 6 بقلم سلمى تامر

رواية حكاية زينة الفصل السادس 6 بقلم سلمى تامر

زينه اتصدمت وبعدته عنها وقالت بصدمه:حامد؟؟؟!
ادهم:مين ده يازين
كنان:فيه حاجه يااازين؟
زينه:احم لامفيش ياشباب خمسايه وجاي اسبقوني انتم
وشدت ايد حامد وراحو مكان بعيد
حامد بصدمه وزهول:زينه؟! انتي زينه انا مش مصدق نفسي
زينه بدموع محبوسه:مكنش عندي حل تاني ياحامد…مكنش عندي حل تاني
حامد بعصبيه مصطنعه:مستنتنيش ليه؟؟مرحتيش عند امي ليه؟مش هي دي اللي رضعتك وانتي صغيرة؟مش انا اخوكي فالرضاعه يازينه؟سبتينا ورحتي لناس متعرفيهاش
زينه بدموع:انا حياتي مع الناس دي ياحامد..هما دول اللي بيحبوني علشان معتبرني صاحبهم..مش شفقه
حامد بغضب مصطنع:يعني انا بشفق عليكي؟! انتي اتجنيتي؟؟؟!انتي اختي يازينه فاهمه يعني اي اختي!وهترجعي معايا
زبنه:انا اسفه ياحامد بس خلاص مبقاش ينفع..انا مستحيل ارجع للمكان ده تاني..قصتي معاه انتهت..وهما انتهوا بالنسبالي..حتى بطاقتي مش معايا..يعني مفيش اي حاجه تربطني بيهم
حامد بصلها بغضب:وانا قولت هتيجي معايا يازينه..وبعدين رجب شاريكي وبيحبك
زينه اترعبت من سيرة رجب وخافت جدا
:ولو مجتش معاك اي اللي هيحصل يعني؟
حامد بصله بغضب:وانت مين انت كمان وبصفتك اي بتتكلم بدالها؟!
زينه بصت لكنان وجريت استخبت ورا ضهره
كنان:اخوها..ابوها..صاحبها..اعتبرني اي حاجه من الصفات دي وغور من هنا واتقي شري
حامد بغضب وعند:مش همشي من هنا غير وزينه معايا ورجب خطبها مني وانا موافق
كنان:اممم طب تعالالي بقا ياحبيب امك 
ومسكه لكمه:عامل فيها دور الاخ الحنين؟! واكيد رجب ده قذر وزباله وعلشان كده زينه هربانه منه وبرضه عايز تجوزها ليه
كنان ضرب حامد ومشاه
وزينه جرت على كنان ببكاء:هيجوزوني ليه ياكنان..انا مش هستحمل ده يحصل انا هموت فيهاا
كنان بغضب:ده مش هيحصل يازينه وعلى جثتي..انتي اللي هتختاري عريسك بنفسك..وانا كمان اللي هسلمك ليه بإيدي..انا قولتلك قبل كده اني هقف جنبك 
زينه بصتله بإمتنان وحب اخوي
**
رجعوا للكافيه وقضوا باقي اليوم بسلام
**
:هاا يازفت عملت اي؟!
:جريت معاها ناعم فالأول بس لقيتها صداني..رحت استخدمت معاها العنف جيه واحد صاحبها وعمل فيا اللي انت شايفه ده
رجب:طب قولي عنوانها فين
حامد:قولتلك تتديني فلوسي وهقولك كل حاجه
رجب بغضب: انت لسه واخد مني خمس الاف جنيه؟!!!
حامد:اديني ضعفهم وهقولك مكانها
رجب بصله بغضب ونادى على دراعه اليمين:خدلي الحيوان ده على المكتب وظبطته لحد مينطق مكان زينه فين..يلااا
حامد بصراخ:اوعوا انتو واخدني على فييين؟!فلوووسييي
رجب بصله بإحتقار وقال بوعيد:حسابك معايا عسير يازينه..وبرضه هتبقي بتاعتي وهاخد منك اللي انا عاوزه
**
تاني يوم فالجامعه
كنان لخالد:احنا هندخل دلوقتي ياخالد المدرج وعندنا مرجان..لو عملت حاجه انت والحمار اللي جنبك هعلقكم
خالد:انا مش بعمل حاجه هو اللي بيجر شكلي صح يامؤمن
مؤمن:حصل
ادهم:يابني انت مطرود من امة لا الله الا الله؟الدكاترة بيطردوك..صحاب الشقق طردينك يابني ده ابوك بيطردك انت ايي
كنان:يلا ياعم واديني حظرته اهوو
دخله القاعة وخالد صمم انهم يقعدو فأول بنش
مرجان دخل وبص لمؤمن وخالد بقرف وخالد غمزله كنان لاحظه وضربه برجليه
مرجان قعد واتكلم:المحاضرة اللي فاتت اتكلمنا عن موضوع مهم جدا فالهندسه..وشاور على خالد ومؤمن:الاستاذ ده والاستاذ ده سمعت عنهم ان شرحهم كويس جدا اتفضلوا كلمونا عنه بقا واشرحولنا
خالد:انااا يادكتور؟!شكرا على ثقتك العاليه دي فيا
مؤمن:انا الدكتور قالي ان غلط اقوم من مكاني
مرجان بسخريه:لي غلط عالجنين ولا اي؟!
خالد:عندو بوا*ير
مرجان بغضب وصراخ:اطلعععع اشرح المحاضره يلاااا
مؤمن طلع وبص لأدهم وكنان بإستنجاد
ادهم غمزله بمرح وتسليه وكنان ابتسمله بخبث وشماته
مؤمن:احم احنا النهاردة هنتكلم عن الهندسه..قياس الزاوية المربعه بيساوي قياس الزاوية المتنتيه وكمان عندهم ضلع تالت طالع من المتنتبه وبكده الاستنتاج هيبقى عشرين فتلاتين
خالد بتسقيف :الله.. الله عليك يابني عااااش والله 
مرجان بغضب :اي اللي انت بتقوله ده يا استاذ؟! بتخترع هندسه جديده؟
خالد:عايز تطردنا يادكتور صح؟والله منتا قايل يلا ياض يامؤمن 
وهما طالعين
مرجان وخالد فنفس الوقت:ده انتو هتجيبوا كحك اخر السنه..عرفنا يادكتور
**
خلصت المحاضرة وادهم وكنان راحوا لخالد ومؤمن الكافيه
كنان لخالد:بص ياض انت انا جبت اخري منك وهقول لابوك او عمك يتصرفوا معاك
خالد:وانا عملت اي يعني ياكنان هه؟هو انا علشان غلبان ومكسور الجناحين يعمل معايا كده؟
وشاف مرجان معدي من جنبهم راح مغني ومعلي صوته:بالقرعة دي قلبي متعلق 
ادهم:يخربييييتك؟!يابني اسكت هتسقط
خالد بلامبالاة:مش هاممني حاجه 
كنان بصله وابتسم بغموض
**
عدى اسبوع وكلهم منتظمين فدراستهم وشغلهم وزينه اتقربت منهم جدا وقلبها اتعلق بحد منهم وحبيتهم
**
فيوم كانوا قاعدين مع بعض 
ادهم:هنعمل اي فالاجازة يشباب؟معانا اسبوعين
كنان:هنام انا مش هقدر اعمل حاجه
انس:وانا معاك
تايجر:انا هقضيها رياضه
خالد:انا هاكل وانام
تليفون مؤمن رن وراح يرد عليه
مؤمن بقلق:الو ياماما فيه حاجه؟انتي كويسه؟؟
اميرة بإبتسامه حنونه:انا كويسه ياحبيبي متقلقش عليا..انا كنت بطاب منك انك تيجي تقضي الاجازة معانا انت وصحابك..انا محتجاك جنبي يامؤمن 
مؤمن :طب فيه حاجه ولا اي؟
اميرة:لا ياحبيبي مفيش بس انت وحشتني..انا هحضرلكم تلت اوض فالفيلا وهستناكم 
مؤمن:هشوف الشباب وهرد عليكي
مؤمن قفل مع والدته وفكر كتير فكلامها..هي عايزاه لي؟!
**
راح وبلغ الشباب بالخبر وكلهم وافقوا بعد محايلة مؤمن ليهم
زينه رفضت لكن كنان اقنعها وقالها انه مش هيبقى مطمن عليها وهي لوحدها 
**
اخر اليوم زينه كانت داخله شقتها شافت تايجر خارج من الاسانسير
بصلها كتير وبعدين شدها بعنف وقرب منها جامد:مين اللي حضنك يازينه
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية مسك للكاتبة ملك أحمد

‫7 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!