روايات

رواية قلوب قست الفصل الرابع 4 بقلم حنين ابراهيم

رواية قلوب قست الفصل الرابع 4 بقلم حنين ابراهيم

رواية قلوب قست الجزء الرابع

رواية قلوب قست البارت الرابع

قلوب قست
قلوب قست

رواية قلوب قست الحلقة الرابعة

فضلنا مستنيين لاخر حصه وجميله ما رجعتش لما خلصت خرجنا من القسم وتوجهت للاداره عملت نفسي رايحه اسال على موضوع مختلف انا ما دخلت وسلمت على المشرفه سالتها على جميله ما رجعتش ليه قالت لي انت ما سمعتيش ولا ايه؟ اهل مي جم وعملوا مشكله كبيره و إستجوبو جميلة لأنها إتصلت بيهم وقالت إن مي كانت متعودة تطلع مع شاب لما يطلعو مع بعض وهو النهاردة خدها بالقوة أم مي كانت عايزة تاخدها تشهد بس هي انكرت الكلام ده
و ابو مي إدى بنتو علقة موت وقالها أنا باعتك للمدرسة عشان تتعلمي ولا تصاحبو الولاد؟
أنا كنت قاعدة بستشفى فيهم و انا بفتكر كلام خالتي لماما إنها خايفة على بنتها مني لأني هفسد أخلاقها لو فضلت ماشية معايا
المهم عملنا نفسنا متفاجئين بالي حصل و مشينا من عندها
حليمة بتوتر: على فكرة جميلة مش هتسكت عن الي حصل لما ترجع
ريحانة: تخبط راسها في حيط أصلا هي الي إبتدت لما خلت مي متكتفيش إنها تقلب الموضوع عليا قدام ماما و كمان فضحتني في الشارع ودي جزات الي ييجي عليا نشرنا الكلام ده في المدرسة وخلينا الكل يعرف الي حصل على امل الكلام ده يوصل لبابا و يعرف إني كنت بريئة
طلعنا من المدرسة رجعت بيت جدي لقيت مي وخالتي قاعدين في الصاله وبعيطوا ومرات خالي قاعده بتواسيهم
خالتي اول ما شافتني نطت من مكانها بغضب: ارتحتي ارتحتي بعد ما فضحتينا يا حربايه؟
ريحانه الله وانا مالي بنتك هي اللي فضحتك انا مانيش دعوه
خالتي: انا عارفه ان كل اللي حصل النهارده من تحت راسك انت وانت اللي اتصلتي بجوزي وخليته يعرف
بصيت لها بحقد وكنت هقول لها ايوه انا اللي عملت كده زي ما انت فضحتيني واتهمتيني زور انت وبنتك بس افتكرت اني مرات خالي قاعده معنا ما ينفعش تعرف باللي انا عملته والا هيجيبوا الحق علي قدام ماما عشان كده انكرت كل كلمه قالتها
ريحانة بغضب: هو انت عايزه تورطيني في كل حاجه تعملها بنتك عشان تبرئيها على حسابي ولا ايه مش كفايه اللي عملته خليتي بابا واخويا يطردوني من البيت حسبي الله ونعم الوكيل فيكم
وقتها دخل جدي ولقى خالتي في البيت انها انت بتعملي ايه هنا خالتي مكانتش قادرة تتكلم من العياط راحت جريت على وحدة من الاوض وقفلت على نفسها جدي بص لمي وسالها عن الي حصل بعصبية ومي موطية راسها و بتعيط
مرات خالي حكيت له عن اللي حصل النهارده هو يتنرفز عليها جامد وكان عايز يضرب خالتي وراح خبط عليها الباب وهو بيزعق وهو بيقول مش كفايه الفضايح اللي عملتيها زمان وكمان ما عرفتيش تربي بنتك وخليتيها تطلع زيك حتى انا إلتفت ليا وقالي إنت كمان إرجعي لبيتك مش عايز أشوف وحدة فيكم هنا
انا ما كنتش فاهمه جدي بيتكلم عن ايه لانه هو مقاطعها من زمان ومنعنا اننا نتكلم عليه في البيت ولما قالي كده سبتهم ومشيت دخلت على اوضتي وانا سامعة جدي بيتخانق معاها و قالها ترجع على بيت جوزها لأنه مش قابل وجودها
مرات خالي حاولت تهديه وقالتله إنها مينفعش ترجع لأن جوزها طلقها
جدي إتصدم ومن كتر العصبية طلعلو السكر
انا لميت هدومي وسبتلهم البيت و المشيت وانا في الطريق لقيت أمي جاية تجري ملهوفة وهي بتسال: إيخ الي حصل خالتك فين
ريحانة بسخرية: خالتي؟ جاية وخايفة عليها اوي و أنا الي بقالي أسبوعين طالعة من البيت مفكرتش تسالي عليا يوم
بصت لشنطتي وقالتلي إنت رايحة فين
: رايحة للبيت
قالتلي إنت عايزة ابوك يذ. بحك؟
بتشفي: خليه يد.. بحني وأختك الي أنت متباهية بيها روحي شوفي الي حصلها دي إتفضحت فضيحة مفيش زيها
ام ريحانة: إمشي إرجعي لجدك نبيل اخوك واقف على الباب لو شافك هيـ. قتلك
رديت بلا مبالاة: سيبيه يقتـ.. لني أصلا إنتي سبب كل مشاكلي لو كنتي سمعتيني يومها مكنتش وصلت لكل المواصيل دي
ام ريحانة: طيب روحي إن شاءلله يد.. بحوك
وسابتني وكملت طريقها لخالتي وانا مشيت شوية وبعدين غيرت رايي وقررت اروح عند حليمة اقضي عندها الويك اند عشان هي عايشة هي وامها و أبوها بس قضيت يومين حلوين عندها ريحت دماغي من كل المشاكل ما سألت ولا حبيت اعرف الي حصل في اليومين دول
وبعدها روحنا المدرسة عادي ملقيناش مي كانت جميلة ماشية لوحدها دخلنا أول للقسم وجميلة لحقتنا و عينيها حمرة من البكا وو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلوب قست)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى