Uncategorized

رواية هي والمجهول الفصل السابع 7 بقلم نعمه شرابي

                                                  رواية هي والمجهول  الفصل السابع 7 بقلم نعمه شرابي 

رواية هي والمجهول  الفصل السابع 7 بقلم نعمه شرابي 

رواية هي والمجهول  الفصل السابع 7 بقلم نعمه شرابي 

اخذت الشاي وذهبت إلى الشيخ سويلم
نعم حضرتك في حاجة مهمة خيرالشيخ سويلم… اقعدي يا بنتيجلست ضي وتكلم الشيخ سويلم شوفي
يا ضي النهاردة الدكتور آدم اجى وطلب
ايدك منيوقفت ضي فجأة قائلة لا يمكن مقدرش
ومينفعشاستني بس يا بنتي انتي مش بتثقي في كلامى
ردت ضي اه طبعا بس وضعي ما يسمحشمش هيقبل بية ابدا وخاصة انى حاملرد الشيخ … يا بنتي متسبقيش الاحداث وخدي مني الاول وبعدين قولي رئيك
شوفي يا ضيدكتور ادم انسان محترم بمعني الكلمة
كان متزوج وزوجته اتوفت بعد زواجه بشهر وهو ابن اصول وراجل محترم ده
اولا لكن ثانيا وده الاهم يا بنتى انك حاملوعاوزة ابنك او بنتك يعيشوا في النور
وتلاقي لهم اب كويس يحافظ عليكي وعليهم واحنا في مجتمع شرقي وكلام الناس كتير وهيتسالوا فين ابوهوتتعبي من كلام الناس وانتي في غني عنهضي…. بس انا مقدرش ومقدرش كمان اخدعهمين قال بس يا بنتي انك هتخدعية
اقعدى معاه وشوفي هتقولي له ايةوان وفقتي يروح يطلب ايدك من اهلكوبعدين الدكتور آدم شاريكي يا بنتي ونظراته بتقول انه بيكن لكي معزة
وعمره ما هيفرط فيكيضي……. …… …… ….قلتي اية يا بنتى ولاحظى حاجة ان بلدنا صغيرة وانا كبيرة ومش عاوزه حد يهزنى
بيكي يا ضي انتي عندى زيك زى ورد
فكرى عشان هرد علية بعد العشاءخرجت ضي من بيت الشيخ سويلم واخذتها قدمها الي الشاطئتذكرت يوم اختطافها عندما سافر والدها في الصباح للانتداب للعمل تبع الشركة التى يعمل بها بالاراضي السعوديةوتنهدت وزرفت الدموع من عينها
لتذكرها انها عندما اتصلت به وقصت علية ماحدث قبل سفرها السلومووافقها علي هذا الرأىمسحت دموعها واتنهدتوقفت امام البحر تستمتع برائحته
فتحت هاتفها وقامت بالاتصالبابا حبيبي…. محتجاك جمبي اكتر من اي وقت فات مش عارفة اتتصرف الزاى حسة اني مشتته ضايعةالاب أحمد الدالي ….. اهدى يا بنتي متعمليش في نفسك كداانا في ضهرك مهما حصل مش هسيبكانا وافقت علي بعدك وانا واثق انك قوية وهتقدرى تقفي في وش الريحمهما كانت الريح قوية مالك يا قلب ابوكياية اللي يخليكي ضعيفة كداقصت له ما حدث من الشيخ سويلم
وانتظرت ردهبابا …………..رد احمد ابوها قائلا….. انتي ربنا حطك في اختبار كبيرفهو ربنا عاوز يشوفك قدها ولا لاءحكمي قلبك ياضي واستخيرى ربنا
ولما توصلي لردردى علية اجيلك اسكندريه ومنها لكيواتنمني لكي الصالح وتقدرى الراجل اللي انتي
عايشة في بيتهحاضر يا بابا انتم اخباركم ايةالحمد لله بخير ونعمه وانا من يوم ما سفرتي منزلتش البلدوهنزل عليكي بامر اللهبابا ده رقمى ظاهر لك انت بس وبريفت للكلخد بالك من نفسكاغلقت الهاتف لتجد نفسها ونسيت الوقتذهبت سريعا الي بيتها الجديد وصلتالاستخارة……
صلت الاستخارة .(اللَّهُمَّ إنِّي أَسْتَخِيرُكَ بِعِلْمِكَ، وَأَسْتَقْدِرُكَ بِقُدْرَتِكَ، وَأَسْأَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ الْعَظِيمِ فَإِنَّكَ تَقْدِرُ وَلا أَقْدِرُ، وَتَعْلَمُ وَلا أَعْلَمُ، وَأَنْتَ عَلامُ الْغُيُوبِ..اللَّهُمَّ إنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الأَمْرَ ( فإن كان زواجي ومن دكتور آدم) خَيْرٌ لِي فِي دِينِي وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ أَمْرِي فَاقْدُرْهُ لِي وَيَسِّرْهُ لِي ثُمَّ بَارِكْ لِي فِيهِ..اللَّهُمَّ وَإِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الأَمْرَ (زواجي من دكتور آدم) شَرٌّ لِي فِي دِينِي وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ أَمْرِي فَاصْرِفْهُ عَنِّي وَاصْرِفْنِي عَنْهُ وَاقْدُرْ لِي الْخَيْرَ حَيْثُ كَانَ ثُمَّ ارْضِنِي بِهِ. (بهذاُ الزواج من آدم)وختمت صلاتها وتوجهت الي السرير وجلست تردد بعض الايات وقالت الاستخارة شعرت بالراحة
حتي غفت عيونها
وبعد حوالي الساعة توجهت الشيخ سويلم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
رد عليها الجميع ورحمة الله وبركاتهسفيان…. انتى جيتى يا بطة بتوحشينى
كانك بتغيبى سنهضي…. هههههههههههه بس يا واد يا بكاش روح اعمل لنا نسكافيه وهاتوا برة
وانا هاخد الراجل الطيب ده عاوزه
في كلمه سر
سفيان….. الفلبنية انا بتاعتك اياك
ورد…. وانت تطول تبقى الفلبنية بتاعة
القمر اللي منور بيتنا ده
ضي….. هههههههههههه لاء كدا الموضوع فيه إن واخواتها كمااان
ضحك الجميع
ضي…. ممكن ياعمى اتكلم معاك علي انفرد خمس دقايق
الشيخ سويلم…. حاضر يا بنتي يلا بينا
سفيان….. الحقي يا ام الولد جوزك انخطفام سفيان…. يجزيك خير يا ابني روح اعمل اللي ضي قالت لك علية
وانا جاية معاك اقطع لكم الكيكالشيخ سويلم… قولى يا ضي
تبسمت ضي .. فرحتني اول مرة تقولي يا ضي من غير بنتي …تبسم وقال لها انتي
بنتي يا ضي من هنا ورايح ولا اية
ضي… طبعا …متزعلش مني اني اتاخرت في ردياولا… كلمت وبابا وقالي استخير ربناثانيا… استخرت ربنا وحسيت بعض من الراحةثالثا …. نمت وحلمت بالدكتور آدم
انه جالس يضحك لي ولكن ……الشيخ سويلم … ولكن اية يا بنتى خير
لازم يعرف حقيقة اللي حصل
لان امى ام سفيان وانا عنده بالعيادة
قالت له انى جوزى ماتالشيخ سويلم…. طبعا يا ضي يا بنتي
وانا عن نفسي مكنتش هرضي بكلام ام سفيان .ان كانت قالت كدا فهي خايفة من كلام الناس عليكىيعنى اتصل علية يجى تقعدوا سوا بعد ما نصلي العشا يا ضيضي… اللي حضرتك شايفة اعملواسويلم….. بحب فيكى صراحتك وشجاعتكضي…. بابا هو كمان قالي كدا .علي فكرة
آدم لو وافق بابا هيجى هو علي هنا
ويقبلواسويلم… يجى بالف سلامة اتصل علي آدم
وقال آدم يا ولدى تعالي نصلي العشاء بالجامع مع بعض وتجى تتعشي معاناآدم…. بفرحة وابتسامه حاضر يا
كبيرنا عيونىظلت ضي تضحك هي وسفيان وورد وأم سفيان ومعهم ام رتيبةوقف سفيان …بما انى الحاج خزلنى و مخدنيش معاه اصلي العشاء فانا هتكرم عليكم وابقي الامام بتاعكم هنا في الجنينة دىاتوضوا جميعا وفرشوا الارض وامهم
سفيان واقام الصلاةواثناء صلاتهم اتي الشيخ سويلم والدكتور آدمنظر آدم لهم بفرحة داخله وقال يارب
تكون من نصيبيدخل البيت هو والشيخ سويلم حتي انتهي الجميع من الصلاةولم يشعروا بوجود الشيخ سويلم وآدم
سويلم…. ضي يا بنتينظرت له ضي وقالت نعمسويلم دكتور آدم جوه وهيجى يقعد معاكى شوية يلا بينا يا ام سفيان نروح عند اختك انتى ووردوانت يا سفيان في ورق علي المكتب رتبة تبع الشغل وشوف اية ناقص عشان نبعته للناس بكرةام سفيان خلي ام رتيبة تعمل شاي
وتقدم فاكهة لآدم وضي علي ما نرجع
هتعوزى حاجة ياضي قبل ما امشيضي كلكم هتسيبونى وتمشواسويلم …لاء معاكى سفيان وأم رتية
يلا يا جماعتناذهب كلا الي وجهتهوجلس آدم امام ضي ينظر الي عينها بحب داخله ويحاول اخفاء هذا
حتي يعرف ردهااتت ام رتيبة بالشاي والكيك وقالت اتفضلي يا ست ضي….انتبهت ضي من خجلها لنظرة آدم لها
تسلمي يا ام رتيبة بس كام مرة اقولك
اسمي ضي وبلاش ستى ديام رتية وده ينفع يا ستضي بضيق اه ينفع وكتر خيرك انك بتخدمينىكان آدم ينظر لضي باعجابوضعت امامه الشاي وطبق الكيك بتاعة واخذت لها …وقالت ودى الباقي لسفيان
جوه وكتر خيرك روحى ارتاحىونظرت لآدم……….آدم…. نظر لها وجد عينها بالارض قال…
مدام ضي ممكن تبصي لي وانا بكلمك
ردت ضي وعينها بالارضقالت..اولا حرام لان لازم نغض البصر
ثانيا وده الاهم نددخل في موضوعنا
لان قعدنا مع بعض من دون محرم … كمان حرامبعد اذنك اسمح لي اتكلم الاول وبعدين
قول ردك واسفة لانى هسبق بالكلامآدم…. لا ابدا اتفضلي انا عارف انك انسانه محترمة وخجوله وعلي خلق اتفضليضي…. اولا… انا مش متزوجة .زوجى مش ميت…..نظر لها ببلاهه ….قالت سيبنى اكمل كلامى وبعدين احكم وردقصت ضي ما حدث لها كله وقالت له
خد وقتك ورد سواء بالرفض أو القبول
صمت آدم وظل ينظر لها وفرت دمعه من عينهدراها وقال لنفسه تحملت كل هذا
قرة عينى وتكلم ادم و قال

يتبع ..

لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا

                                                           لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا] ]>

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى