Uncategorized

رواية أحببتها بعد زواجنا الفصل السابع 7 بقلم فاطمة مصطفى

 رواية أحببتها بعد زواجنا الفصل السابع 7 بقلم فاطمة مصطفى

رواية أحببتها بعد زواجنا الفصل السابع 7 بقلم فاطمة مصطفى

رواية أحببتها بعد زواجنا الفصل السابع 7 بقلم فاطمة مصطفى

مؤمن  كان  قاعد يشتغل على اللاب توب و انا فاتحه الفون بلعب في الفيس  بوك كالعاده ما هو إدمان 
مؤمن: مش هتنزل الجامعه غير لما تتحسني خاالص و هتذاكري من المحاضرات و كمان بكرا ان شاء الله هتبدأ برنامج العلاج الطبيعي و الدكتور دا صحبي و كويس خاالص 
اتكلمت ببرود حاضر هكلم ليلى تجبلي المحاضرات 
مؤمن: شطوره يا قلبي ????????????
نينيني قال قلبي قال 
مؤمن: ايوه قلبي عندك مانع ????????
لا معنديش مانع خلاص 
خدت التليفون و اتصلت على ليلى 
ليلى: ازيك يا هبه عامله اي 
انا كويسه بس مش هقدر اجي الجامعه لفتره طويله و محتاجاكي تجبيلي كل المحاضرات 
ليلى: ليه اي اللي حصل 
و احنا في تركيا عملت حادثه و حاليا مش بقدر امشي 
ليلى: الف سلامه عليكي يا قلبي حاضر هبعتلك المحاضرات كلها على الواتس 
ماشي تسلميلي يا قمري 
ليلى: يسلم قلبك يا رب ان شاء الله مع السلامه 
سلام 
مؤمن: ها عملتي اي يا قلبي 
خلاص ليلى هتبعتهم واتساب 
مؤمن: كويس و الله 
نفسي اعرف مين اللي كان عاوز يأذيك 
مؤمن: بس انا عرفت مين 
مين يا مؤمن 
مؤمن: دا منير الشافعي و دا واحد كان بينافس بابا الله يرحمه و كان بيكره بابا و حاليا انا بس انا اتصرفت معاه 
ازاي عملت اي  
Flash back 
مؤمن : عايزاك تجبلي كل  حاجه عن منير الشافعي 
السكرتير: حاضر يا افندم 
بعد يوم من كلامه مع السكرتير 
السكرتير: ايوه يا افندم انا جمعت كل حاجه عن منير الشافعي دا طلع عامل مصايب سوده 
مؤمن: خد المعلومات دي و روح بلغ بيها عنه 
و فعلا اتقبض عليه و اتسجن 
الحمدلله انه اتسجن هو يستاهل 
مؤمن: يلا طيب نامي يا لمضه 
حاضر هنام 
عدا علينا شهر كان كل يوم مؤمن بيثبت حبه ليا كلامه طيبته حنيته معاملته ليا على أني بنته كان بيعمل كل حاجه اكل و تنضيف و غسيل و كان بيقعد يذاكر معايا و يوديني جلسة العلاج الطبيعي و الحمد لله بدأت اتحسن و بقيت اقدر اقف شويه احسن من الاول 
مؤمن: متيجي و نجيب منيجي 
ولا  اتلم كدا و احترم نفسك 
مؤمن: ليه هو انا شقطك دا انا زي جوزك 
انا هروح انام في الاوضه التانيه 
لسه هقوم لقيت مؤمن شدني ليه لحد ما بقي وشي في وشه و همس في ودني و قال 
مؤمن: مش هتربي مني المره دي 
و شالني و …………
تاني يوم صحيت لقيت نفسي في حضنه غطيت وشي ورجعت انام تاني و مؤمن صحي 
فتحت عيني لقيته بيتأملني 
مؤمن: انا بحبك يا هبه 
و انا كمان  يا روحي 
مؤمن: ربنا يخليك ليا يا قلبي 
و يخليك ليا يا رب 
*********************
عند ليلى 
 كان احمد بيحاول يتغير علشان ليلى تسامحه بس ليلى مكنتش بتعبره و متجاهله تمام مع انه اتغير و بقي بيحبها و مش شايف غيرها بس هي قالت لازم تربيه  الاول حتى لو هي بتحبه 
احمد: ليلى انا اتغيرت علشان بحبك يا ليلى و عايزاك جنبي و انتي و لا حاسه بيا حرام عليكي اللي بتعملي فيا 
ليلى: قلبي الصغير لا يتحمل اسد يلا في اي 
احمد: ليلى انا هاجي اتقدملك النهارده و متأكد انك بتحبيني 
ليلى: بابا موجود براحتك سلام يا حب 
مشيت ليلى و روحت البيت 
ليلى: سموعليكوو 
ام ليلى: و عليكم السلام اي الدخلة دي 
ليلى؛ هتقولي سرسجيه هقولك عارفه????????????????
ام ليلى: اجهزي علشان في عريس متقدملك 
ليلى: هيترفض زي اللي قبله 
ام ليلى: امشي من وشي و البسي و اخلصي علشان الناس قربوا يوصلوا 
ليلى: يا رب اعمل اي طيب اكلم احمد بس هقوله اي انا مني لله ما كان بيجري ورايا انا اللي ضيعت  من ايدي 
نص ساعه و ابو ليلى وصل البيت 
ام ليلى: حمد الله على السلامه 
ابو ليلى: الله يسلمك كلمتي ليلى 
ام ليلى: اه كلمتها 
ابو ليلى: طيب كويس خليها تجهز علشان الناس زمانهم على وصول 
الساعه 8 
ام ليلى: يلا يا ليلى علشان تطلعي العصير 
ليلى بحزن: حاضر يا ماما جايه 
طلعت ليلى و كان لابسه فستان أسود  و طرحه بيضه و مش حاطه اي حاجه في وشها و دخلت سلمت عليهم 
ام احمد: بسم الله ماشاء الله ربنا يحفظك يا رب ان شاء الله 
ليلى: شكرا يا طنط 
ابو احمد: نسيبهم مع بعض شويه 
و طلعوا برا و فضلت ليلى و احمد 
ليلى فضلت باصه على الأرض  و مش عايزه تشوف حد 
احمد: مش عايزه تعرفي  انا مين 
ليلى: الصوت دا انا عارفه احمد معقول 
احمد: اه امال  كنتي مفكره ان هسيبك لحد غيري انتي ملكي انا بس يا ليلى انا جبت رقم باباكي و كلمته 
ليلى بدموع فرح: انا بحبك يا احمد بس كنت بتدايق لما  كنت بشوفك بتتكلم  مع حد كنت بتقهر 
احمد: انا كنت بحاول اخليكي تحسي بيا بس كنت غبي انا اسف يا حبيبتي .يعني موافقه 
ليلى : اه موافقه 
ابو ليلى ها يا ولاد 
احمد  : هات الشربات يا عمي 
ام احمد: مبارك يا  ولاد 
و الكل باركوا ليهم و قرروا كتب كتابهم الخميس الجاي  و مشيوا 
*************************
في بيت ابو نجلاء 
نجلاء نزلت دورت على شغل و لقيت شغل مناسب ليها و فرحت جدا بكدا 
ابو نجلاء: عملتي اي يا نجلاء 
نجلاء: الحمدلله يا بابا لقيت شغل 
ابو نجلاء: ربنا يوفقك ان شاء الله 
ام نجلاء: مبارك  يا نجلاء 
نجلاء: الله يبارك فيكى يا ماما 
اما ملك كانت غيرانه جدا من نجلاء و مرضيتش حتى تبارك ليها و دخلت اوضتها و قفلت على نفسها 
ام نجلاء: مكلمتش هبه برضو 
ابو نجلاء: هكلمها اقولها اي بس 
ام نجلاء: انا بصراحه تعبت اعمل اللي تعمله 
نجلاء: تصبحي علي خير يا ماما تصبح على خير يا بابا 
ام نجلاء: و انتي من اهله 
ابو نجلاء: و انتي من اهله 
و كل واحد نام
يتبع..
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عشق أولاد القناوي للكاتبة شهد رفعت.

‫13 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!