Uncategorized

رواية حبيبتي مفجوعة الحلقة السابعة 7 والأخيرة بقلم روان ريحان

رواية حبيبتي مفجوعة الحلقة السابعة 7 والأخيرة بقلم روان ريحان 

رواية حبيبتي مفجوعة الحلقة السابعة 7 والأخيرة بقلم روان ريحان 

رواية حبيبتي مفجوعة الحلقة السابعة 7 والأخيرة بقلم روان ريحان 

هههههههه خلاص سيبلي انا الموضوع ده هعرف احله 

اشطاا عايز اقبلك 

_لماذا   

بدي احكي معك يا فتي 

_بقينا نتكلم باللغه العربيه الفسحه 

طب يلا بقاا 

_نتقابل في مكانا القديم 

ااشي 

‘عنـد مي’

خبطت ع الباب وهي بتغني بتقول 

لماذاا نحن هناااااا 

مسك؛ سؤال صعب 

انا؛ سؤال صعب

__سؤال يراودني

ووقفـت اول ماشوفت مسك

انا؛ انتي مين ابت انتي رودي عليا فين مسك رودي علياا

_ههههه قبليني يا حلوه لو شوفتيها تاني 

ايه اللي انتي عملاه في وشك ده  

_ايه ده ماسك 

ماسك ايه ده بس انتي داهنه وشك هباب قولي متتكسفيش انا زي بنت عمك برده 

_بقولك ايه عرفتي ايه اللي حصل

لاء ايه قولي 

_للاسف لو كنت اعرف كنت هقولك 

مدام متعرفيش بتتكلمي ليه انتي هاا بتتكلمي ليه امشي يابت اما اشوف ست الكل فين 

يا ست الكل يا ست الكللللللل يا امي يا ماما يا فوز يا فوزيه 

_فوزيه حاف كده من غير لا احم ولا دستور 

الاه  وانا مالي يا لمبي مانتي مردتيش 

_ايه المصيبه الجديده انطقي 

انتي بتسمي مشاكلي مصايب لاء يا فوز لاء انتي اخر واحده اتخيل منها كده

_ها وبعدين مش عايزه تقولي اني جبتك من ملجأ 

مسك؛ معلش يا فوز بنتك وعارفاها يلا بقا قوليلها الخبر الجميييل 

انا؛ خبر ايه 

فوز؛ جايلك عريس يلا اجهزي عشان ابوكي اداهم معاد وهيجوا بكره 

انا؛ ده خبر جميل ده لا الاه الا الله انتو بتبيعوني في اول المحطه ولا ايه 

فوز بضحك؛ وانا اقدر برده انا بعتك قبل ما تركبي القطر اصلا 

انا؛ طب بقولك يا فوز عامله اكل ايه النهارده عشان جعااااااان 

فوز؛ عملتلكوا الاكله اللي بتحبوها  

انا ومسك  بصينا لبعض وقولنا في نفس الوقت؛ بشمل اووووووووو 

فوز؛ ضربتنا ع راسنا وقالت شوفتوا بقاا انا بحبكوا ازاي يلا غيروا ع ماالاكل يجهز

غيروا واتغدوا 

مسك؛ الحمد لله دورك ف المواعين

نونونونونو مينفعش العروسه تغسل مواعين 

مسك؛ بس ده ظلم انه ليس عدل 

بلا انه عدل يلا وريني شطرتك بقاا يا حلوه 

مسك؛ ظلم ظلم ظلم 

وطبعا راحت تغسل المواعين 

بعد مرور عشر دقايق

روحـت اشوفها اتاخرت كده ليه في غسيل المواعين وشوفتها وهي هدومها مليانه ميه وشعرها منكوش وفضلت اضحك كتير اوي 

وكنت ماسكه تفاحه فكلتها وانا بتفرج عليها 

مسك؛ ايه في مسرحيه شغاله هناا 

انا بتكلم بضحك؛ ايه اللي انتي عملاه في نفسك ده

مسك؛ يلا يا ماما بنرش ميه مش ناقصين 

وانا يجماعه كل اما اشوف شكلها بموت من الضحك لدرجه اني قعدت في الارض من الضحك 

خلصت مواعين وغيرت هدومها 

‘في الاوضه’

انا؛ ايوه هي دي مسك بدل عبد الصمد اللي كان جوه ده

خبطتني بالمخده 

انا؛ كيف لك ان تخبطي العروسه بالمخده 

مسك؛ اعتذر لك سيدتي ولكن هل حقاا ستوافقين 

مش عارفه يا مسك وقعدت ع السرير بتنهيده كده 

مش عارفه حاسه اني متلخبطه مرتاحه من جوايا قبل اما اشوفه بس لاء مش عايزاه فاهمه 

_فهماكي تعالي معايا بس نتكلم في البلكونه والدنيا ليل كده نعمل كوبيتان قهوه ونتكلم 

قشطاا 

مسك؛ بصي يا حبيبتي متقلقيش من حاجه ربنا هيقدرلك اللي في الخير ربنا بيحب عباده واكيد مش هيأذيكي اقعدي اتكلمي معاه بكره وصلي استخاره وشوفي ربنا هيقولك ايه 

في الحقيقه يا جمااعه انا رغايه بس لما بتوتر بكتفي بالابتسام 

ابتسمت ليها وقولتلها حاضر 

وجه المعاد 

ماما دخلت؛ يلا يا مي اجهزي عشان العريس وصل 

حاضر يا ماما

مسك سعديتني وعنيها دمعت وهي بتصلي 

انا؛ متعيطش بقا عشان والله هعيط انا كمان 

مسك؛ دي دموع الفرح يا روحي 

لبست فستان لونه نبيتي وطرحه اوف وايت 

اه نسيت اقولكوا يا جماعه مش انا اتحجبت 

~ فلاش باك  ~   

كنت رايحه الكليه في يوم بعد اما اتعرفت ع صحبتي الجديده اسمها جميله اللي قولتلكوا عليها قبل كده

جميله؛ ازيك يا مي عامله ايه 

الحمد لله 

_داايما 

وبعدين لقيتها ماسكه مصحف في ايديها بتقرا فيه 

انا؛ ممكن اسالك سؤال يا جميله 

صدق الله العظيم طبعا اتفضلي 

_انتي ازاي كده بالرغم من انهم بيتريقوا عليكي وبيقولو ستنا الشيخه بالرغم من كده انتي متأثرتيش وبتقراي عادي وكمان بقيتي مختمره 

بصي يا مي الخمار ده فرض مش اختياري 

ربنا امرنا بيه قال الله تعالي “وليضربن بخمورهن علي جيوبهن ” 

يعني كل انسان مننا بيتحاسب ع كل مره بيخرج فيها من غيره تعرفي ان كل هوا بيعدي من رجلك بتاخدي عليه سيئات  ده بالنسبه للدين 

لو مش عايزه تاخديها بالدين خديها من جانب تاني انتي ملكه والحجاب تاج فوق راسك شوفتي ملكه مش لابسه تاج ومش لازم تلبسيه مره واحده خوديها مراحل وانتي ماشاء الله عليكي بتلبسي فساتين البسي الطرحه الاول وبعدين خمار حتي لما تيجي يوم القيامه وتقبلي الرسول يبتسم ويقول هذه حفيده عائشه 

_انا كنت بسمعها ومركزه معاها جداا وبشوف ابتسامتها الهاديه وملامحها الجميله من غير ميك اب والنور اللي بحسه بيخرج من وشها وبجد اتمنيت اني اكون زيها 

وقولتلها حاضر ان شاء الله 

وتاني يوم لقيتها جيبالي الحجاب ده لونه اوف وايت وقالتلي دي اول هديه مني ليكي عشان كل اما تلبسيه تفتكريني 

حضنتها جامد اوي وانا فرحانه جداا وحسيت في حضنها بدفا حسيت انها اختي مش صاحبتي اول مره احس بهديه حد بيجبهالي كلهم بيجبولي هدايا بس دي اول مره اكون فرحانه اوي كده وروحت لماما وقولتلها ع الحجاب ووافقت وبابا حضني وقالي ياه يا بنتي اخيرا ده كان حلمي ان اشوفك بالحجاب 

ولبسته من سعتها 

~باك~

وخرجت وانا باصه في الارض وخايفه ودخلت لقيت الكل قاعد سلمت ع مامته وبباه وباين عليهم ناس طيبه اوي وهو كان قاعد كده في جمب مبصتلهوش وقعدت 

خرجوا وسبونا لوحدنا 

هو؛ هتفضلي بصه ف الارض كده كتير 

بصتله؛ انت وقومت وقفت 

_ايه وقفتي ليه منفعش ولا ايه    

انت انت انت   

_بصي يا ستي هعرفك بنفسي اسمي محمد عندي 27 سنه شغال مهندس في شركه 

انت تعرفني منين 

_بصي يا ستي بصراحه انا عارفك من زمان اوي من وانتي في اولي ثانوي شوفتك مره كنتي في عيد ميلاد صاحبه اختي وشوفت هناك من سعتها وانتي جوه دماغي وبحثت عنك ع الفيس ولقيت بروفايلك وبتابع كل حاجه بتنزليها لحد ما دخلتي الكليه استغربت انك لسه بشعرك وبصراحه كنت بغار عليكي خليت اختي تصاحبك

 _اختك اختك مين 

 جميله اختي وانا اللي قولتلها لانها عندها قدره  ع الاقناع وانتي بتقتنعي بصعوبه عشان كده خليتها تصاحبك وكنت قاصد انك تشوفيها في البدايه بالحجاب وبعدين بالخمار عشان تاخدي خطوه 

انا قاعده مزهوله من اللي بيقولوا معقول عمل كل ده عشاني عشاني انا 

_ها قولتي ايه 

راي هيوصلك مع بابا 

هو خرج وكان باين عليه الخوف والزعل 

بعد اما مشيوا 

ماما؛ ها ايه رايك 

مش عارفه ياماما بس انا حاسه براحه بس هصلي استخاره  واقولك

ماما؛ ربنا يقدر الخير 

و عدي اليوم وصليت استخاره وارتحت وقولت لماما موافقه 

مسك؛ مبروك يا جميلتي 

مي؛ الله يبارك فيكي يا قمري

بابا اتصل بيه وقاله وكنت حاسه بفرحته في الفون 

واتخطبنا وجه معاد كتب الكتاب 

مسك؛ ستتركيني يا لوز وحدي في هذا العالم 

لا اقدر يا سكر انت معي الي الابد لن اتركك انا فقط اجدد سكني لا اكتر 

مسك؛ الي متي يا لوز 

الي الابد يا سكر 

وحضنتها جامد وروحت الكوافير وجت معانا وخلصنا 

الماذون؛ بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير 

شالني ولف بيا و انا شايفه الفرحه والحب في عينه اول مره اشوف حد بيحبني كده 

وقالي؛ انتظرت كتير اوي وحقق الله لي حلمي ان تكوني من نصيبي احبك يا حوريتي وحضني 

انا؛ احم احم الناس حولينا ها 

بصلي كده وابتسم 

وبعد مرور 6 سنين

ياسين؛ بابا انا جعان 

محمد؛ هقول ايه بس طالع لامك 

انا؛ بتقول حاجه يا حبيبي 

محمد؛ لاء خالص بقولوا طالع عسل كده لمين اكيد ليكي يا روحي

انا؛ اه بحسب 

طب يلا بقاا ناكل عشان جووووووووعان يا ناس 

الكـل ضحك 

تمت

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية لقاء للكاتبة دعاء عرقوب.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!