Uncategorized

رواية أحببت منتقبة الفصل الرابع 4 بقلم منة محمد

 رواية أحببت منتقبة الفصل الرابع 4 بقلم منة محمد

رواية أحببت منتقبة الفصل الرابع 4 بقلم منة محمد

رواية أحببت منتقبة الفصل الرابع 4 بقلم منة محمد

عشق: تسلمي ياقلبي 
فيروز: يلا علي المحاضره
عشق: هو احنا عندنا مين اول محاضره 
فيروز: الدكتور سليم 
عشق: امم طيب يلا لحسن يطردناا 
دخلو المحاضره وفيروز كانت مىكزه في الشىح وبتكتب وراه سليم وكل شويه سليم يبص علي فيروز سليم بدأ يسال هما يجاوبو 
سليم: اتفضلي جاوبي 
فيروز:**********
سليم اعجب بطريقة اجابتهاا علي السؤال
سليم: برافو عليكي يا انسه 
فيروز: مرسي 
سليم: اتفضلي اقعدي 
خلصو المحاضره وهما طالعين 
فيروز: ماتيجي معاياا التوليت يا عشق اعدل هدومي 
عشق: يلا
راحو التوليت ودخلو بدأت فيروزتعدل هدومهاا وقلعت النقاب عشان تعدله.
عشق:الله اكبر عليكي بسم الله ماشاءالله قمر ياقلبي 
فيروز: تسلمي ياقلبي انتي الي قمر اعدلي بقاا طرحتك عشان شعرك باين 
عشق:حاضر ياقلبي
خلصو وطلعو كملو بقية المحاضره
وهما طالعين 
عشق:يلا تعالي معانا نوصلك
فيروز:لا زمان يزن علي وصول 
عشق:لا بس تعالي
فيروز:لايقلبي مش هينفع هو زمانه جااي
سليم:خلاص يا عشق سبيهاا علي رحتهاا 
عشق:ماشي
سليم:بس هنستني اخوكي لحد ما يجي عشان محدش يدايقك
فيروز:تمم 
سليم في سره:انا هقول لأخواهاا لما يجي انا بجد حبيتهاا والنقاب حببني فيهاا اكتر 
فيروز:اهو يزن وصل 
يزن بضحك:اهلا اهلا اهلا سليم بذات نفسه
سليم:حبيب قلبي عامل اي 
يزن:انا فل انت اخبارك اي
سليم:تمام الحمدلله والله وحشني 
يزن:وانت كمان والله
يزن لعشق:ازيك يا انسه 
عشق برتباك:ت. تمام 
الحمدلله
يزن:دايما يارب 
سليم:بقولك اي يتعرفهم عايزك في كلمتين كده 
يزن:تعالي نبعد عنهم شويه وانتي يا فيروز روحو اقعد في العربيه عقبال ماجي
فيروز: ماشي يلا بينا يا عشق 
عشق: يلا 
يزن: كنت عايز تقول اي 
سليم: بص بصراحه انا طالب ايد الانسه فيروز وانا بجد حبيتهاا ومتخفش هحافظ عليهاا متقلقش  
يزن: ليا الشرف طبعاا اني انسبك بس الراي مش رأي لوحدي ده اهم حاجة رأي العروسه وابوو العروسه 
سليم: اكيد طبعاا حددلي ميعاد عشان اجي اتقدم 
يزن:يناسبك بكرا بعد المغرب 
سليم:اه تمم 
يزن:يلا علي خيرت الله “يزن قد سليم في السن وهو شبه فيروز وجسمه رياضي وشعره جامدوملامحه رجوليه ودقنه خفيفه بس وقت الجد جد وقت الهزار مفيش منه اتنين واد مز من الاخر”
روحو كل واحد علي بيته 
يزن:بابا في عريس متقدم لفيروز  
احمد:بجد بس هو مين 
يزن:هو شب محترم واهله كويسين وانت تعرفهم 
احمد:اسمه اي
يزن:سليم محمد عمران 
“ده كلو وفيروز مش مستوعبه الي بيحصل”
احمد:اي ده بجد دول ناس كويسين اوي انت اي رايكم فيهم 
يزن:انا شايف انه مناسب 
احمد:وانا كمان شايف كده بس الرأي رأي العروسه اي رأيك يا فيروز بصي انا مش عايز ردك دلوقتى لما تقبليه وتقعدي معاه ابقي قولي رايكم 
فيروز: الي تشوفه يابابا 
في بيت سليم حكي لهم كل حاجه وباباه ومامته وفقو علي فيروز وهما هيروحو بكرا المغرب 
عشق: انا بجد فرحانه انك هتخطب فيروز لما تتجوز مش هخليهاا تقعد معاك خالص هخليهاا تقعد معاياا 
الكل قعد يضحك عليهاا 
تاني يوم المغرب في بيت فيروز 
احمد:اتفضلو اتفضلو استريحو اهلا وسهلا بيكم شرفتوناا 
محمد:اهلا وسهلا بيك 
احمد:اخبارك اي يا محمد 
محمد:انا بخير والله
احمد:وانت ياسليم يابني عامل اي 
سليم:بخير و الحمدلله
محمد:طبعاا انت عارف انا جاي ليه 
احمد:اكيد طبعااا 
محمد:احنا هنطلب ايد الانسه فيروز لسليم ابني وطبعاا مش هنلقي احسن من بنتك 
احمد:واحنا يشرفناا اننا ننسبك 
فاطمه:اومااال فين العروسه 
احمد:ثواني وهتيجي روح يا يزن نديهاا 
يزن:حاضر يا بابا  
راح يزن عشان ينادي فيروز 
يزن:يلا يا فيروز 
فيروز:انا جايه اهوو 
يزن:انتي هتنزلي بالنقاب 
فيروز:اه فيهاا اي 
يزن:طيب مش عيب تكون فاهمه في الدين ومش عارفه انها لازم ماتنزلش بالنقاب عشان دي رؤيه شرعيه 
فيروز بتذكر: يوووه نسيت معلش هقلعه اهو 
قلعت النقاب ونزلت مع  يزن 
فيروز سلمت عليهم كلهم معاد يزين عشان مينفعش يسلم عيلهاا بايده 
سليم سرح فيهاا عشان اول مره يشوفهاا 
فاطمه:بسم الله ماشاء قمر 
فيروز:ربنا يخليكي يا طنط 
فاطمه:طنط اي بقاا انتي تقوليلي ياماما 
فيروز افتكرت مامتهاا وابتسمت بكسره 
فرحه لفيروز:بس اي الجمال ده يا فيروز
فيروز:تسلمي انتي الي عيونك جميله 
عشق بزعل طفولي :علفكره بقاا انا بغير علي صحبتي 
فضل الكل يضحك وبعدين نسيب العرسان لحدهم 
كاهم قعدو بعيد عنهم سليم:عندك اي اساله جابه تسأليهااا 
فيروز: بتصلي 
سليم:اه والحمدلله
فيروز:حافظ القرأن
سليم:اه والحمدلله 
فيروز: بتقرأ قرآن كل يروم 
سليم:اه 
فيروز:تمم الاساله خلصت لو حابب تسال عن حاجه
اتفضل 
سليم:انتي بتعملي كل الي سالتي عليه ده 
فيروز:اكيد 
سليم:تمم موافقه ولا لا 
فيروز:هصلي استخاره 
سليم:تمم براحتك وفكري كويس
مشيو كلهم 
احمد:موافقه يا بنتي 
فيروز: هصلي استخاره 
بعد شويه 
فيروز صلت استخاره وبعدين 
فيروز:بابا انا صليت استخاره
احمد: ومرتاحه ولا لا 
فيروز:******
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية نبض السيف للكاتبة سارة محمد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى