Uncategorized

رواية أصداف الفصل السابع 7 بقلم مريم خليفة

 رواية أصداف الفصل السابع 7 بقلم مريم خليفة

رواية أصداف الفصل السابع 7 بقلم مريم خليفة

رواية أصداف الفصل السابع 7 بقلم مريم خليفة

نايف كان قاعد حاطط أيده علي خده وياصص لها ومستمتع بكلامها:عارفه يا تالين انا ببقي مبسوط وانا سامعك وانا معاكي..قصدي…ان كلامك بيبقي حلو بجد حلو
تالين بحزم:متتعلقش بيا يا نايف مش عايزه اكسر حد انا متربتش علي كده
نايف بحزن:متقوليش كلام قصدك بيه توجعيني انا بس مستحمل عشان انتي مش فاهمه حاجه وساكت وبستحمل لحد ما تعرفي وتفهمي ارجوكي!
تالين بعصبية:طب متقولي الي انت مخبيه وقول الي انت فاكر بسببه اني ممكن اسامحك عمري يا نايف عمري ما هسامحك فاهم؟
نايف غمض عينه عشان ميتعصبش عليها ومسك دراعها جامد:قولتلك بلاش بلاش انا تالين تعلي صوتك عليا مش نايف شاهين الي تعلي صوته عليه واحده فاهمه انتي ولا لا؟
تالين بوجع:طيب خلاص سيب ايدي وجعتني
نايف بعد ما ساب أيدها وقال بصوت عالي:ياريت تفهمي ده عشان انا شخص وحش اووي وانتي مشوفتيش مني حاجه ومشوفتيش وشي التاني بلاش تشوفيه احسن لك ماشي
تالين بضعف:ماشي يا ابن شاهين بس….
تك تك تك*خبط علي الباب
انتصار:ممكن ادخل؟
تالين بترجع لقوتها تاني وابتسامتها:اه يا ماما اتفضلي
انتصار:في ايه صوتكوا عالي ليه كده؟
تالين:ولا حاجه يا ماما
انتصار:طيب انتي ليه لسه مغيرتيش يلا عشان انا جهزت الفطار ومستنياكي يلا يا نايف البس انت كمان انا مستنياك
نايف باستغراب من كلامها الهادئ:طبعا يا طنط هلبس وهاجي
انتصار:طيب يلا متتاخروش 
تالين:حاضر يا ماما
خرجت انتصار من الاوضه
نايف:انا هخش الحمام اغير هدومي ولما اطلع ابقي غيري هدومك
تالين وهي بتطلع هدومها وبترسها في الدولاب: طيب
نايف:بصيلي وانا بكلمك
تالين:ليه؟
نايف:بصيلي وانا بكلمك بقول
تالين بتبص له:نعم اهو بصتلك
نايف وهو بياخد هدومه وداخل الحمام:انا بستمد قوتي من عنيكي لما بكون ضعيف ببص في عنيكي عشان ارجع نايف شاهين تاني نايف شاهين الجبروت الي رجاله بشنبات بتتهز لاسمه عنيكي بتخليه أقوي 
تالين فضلت بتبص له:انت اكيد اهبل يا اما عندك انفصام انت ازاي لسه مزعقلي وازاي دلوقتي تقولي كده ربنا يعينك على المهلبيه الي في دماغك يارب
نايف بضحكه عاليه:انا هغير بسرعه عشان ننزل عشان جعان اووي
تالين ببرطمه:يكش تبقي اخر مره تاكل فيها في حياتك 
نايف:انا نفسي تفهمي أن انا سامعك وتبطلي برطمه وانا واقف طب حتي استني اخش الحمام
تالين:هبقي منافقه وانا مش كده يا ابن شاهين
تليفون تالين رن
فيروز:انتي رنيتي عليا ليه الصبح؟
تالين:الناس تبدا المكالمه با عامله ايه ايه اخبارك إلا انتي يا شيخه حسبي الله
فيروز:يستي احنا لسه هنتعرف علي بعض رنيتي ليه؟
تالين:كنت هقولك اني عند ماما وعايزه اشوفك
فيروز:كبرنا كبرنا خلاص وبقينا نقول انا راجعه بيتي وانا عند ماما وشويه الاقيكي حامل وتنشغلي عني صح؟
تالين:ياه علي دماغك المريضه انجزي بليل هننزل ماشي
فيروز:اكيد ماشي يلا سلام 
تالين:ماشي يا حبيبي سلام
قفلت تالين باب الدولاب لاقيت نايف واقف ودماغه ووشه مبلولين:كنتي بتكلمي مين؟
تالين بخضه:بسم الله الرحمن الرحيم في ايه؟
نايف:كنتي بتكلمي مين بقول؟
تالين بتشككه فيها:وانت….وانت مالك اكلم الي أكلمه فيها ايه يعني؟
نايف بيقرب عليها:ليه يا حبيبتي متحوزه ايه ولا انتي شيفااني ايه عشان تكلمي الي تكلميه هاتي التليفون
تالين:انت بتشك فيا انت اكيد اتجننت 
نايف خبط بايده علي الحيطه الي تالين لازقه فيها وبيقول بين أسنانه: هاتي التليفون يا تالين 
تالين برعب:خلاص خده اصلا كنت بكلم فيروز كنا بنتفق ننزل بليل
نايف وهو بيقلب في التليفون:اممممم وانتي هتقولي لفيروز يا حبيبي مش كده
تالين:مش مضره اني اشرحلك اصلا صدقت خير وبركه مصدقتش عندك 1 2 3 4 *فضلت تعد في الحيطان
عندك اربع حيطان احلي واحده عجباك اخبط دماغك فيها
نايف تني دراعها وراء ظهرها وبقت المسافه محدوده بينهم:مش انا الي اخبط دماغي في الحيط مش نا…….
تالين بمقاطعه:مش نايف شاهين عرفت سيب ايدي وانزل عشان اغير وخلينا نخلص
نايف سابها:طيب انا نازل وابقي افردي وشك ماشي
تالين:طيب اتفضل برا يلا
*بعد ربع ساعة/في المطبخ
تالين لابسه بجامه لونه بيضه:انا جعانه اوووي يا ماما عملتي اكل ايه؟
انتصار بضحكه:عملتلك اخلي فطار عملت جبنه ولانشون والفول الي بتحبيه وجبنه بطماطم 
تالين:وبابا غنوج
انتصار:وبابا غنوج طبعا مقدرش انسي حاجه بتحبيها ابدا
تالين:هي فين مكه انا من الصبح مشوفتهاش هي لسه نايمه؟
انتصار:لا هي مع زين خطيبها من الصبح عشان انتي عارفه ان كتب الكتاب قرب وبتنقي فستان حلو للمناسبه
تالين:اوووف انا نسيت خالص موضوع كتب الكتاب ده طب انتو قولتوا بعد قد ايه؟
انتصار:بعد اسبوعين بالضبط
تالين:يدويك نلحق نجهز ونظبط الدنيا الا هو فين بابا ونايف؟
انتصار:برا علي السفره بيتكلموا سوا ؛ انتي مرتاحه هناك يا تالين يعني مثلا هو دايقك أو اي حد تاني 
تالين:لا يا ماما بالعكس نايف كويس ومحترم معايا لحد دلوقتي ومش مدايقني
انتصار باحراج:طب كنت كمان عايزه اسالك علي حاجه تاني كده هو….يعني…هو لمسك حصل حاجه يعني؟
تالين وشها جاب الوان:ايه يا ماما ده لا طبعا محصلش حاجه
انتصار:طب الحمد لله
تالين:طب يلا نطلع الاكل
*في الجنينه
انتصار وهي بتحط الاكل:انا عامله انهارده احلي فطار عشان خاطر عيونكم
نايف:الجواب باين من عنوانه تسلم ايدك
يسري وهو بيبوس رأس انتصار:تسلم ايدك يا غاليه دائما نفسك حلو في الاكل 
انتصار:تسلملي
تالين:الحج عبد الغفور وفاطمه الغلابه يلا ناكل يا جماعه عشان انا بس بتعب من الجو ده
يسري:طول عمرك لسانك متبري منك
نايف:اه وربنا عندك حق بترد الكلمه بآلاف قصدها
يسري:لا يبني خد علي كده 
 فضلت ساكته شويه مستغربه هزراهم مع بعض وان ازاي بابا بيقول لنايف يبني وماما بتقول انا عامله احلي فطار لعينكم بس ربنا يهدي الحال
يسري:اه الحبايب كلهم اتجمعوا زينه ومكه وصلوا
زين: متجمعين عند النبي
كلهم صله علي سيدنا محمد
مكه:ايه الغدر ده بتفطروا من غيري ؛ ازيك يا نايف عامل ايه؟
نايف:الحمد لله وانت يا زين عامل ايه؟
زين:الحمد لله ؛ عامله ايه يا تالين*حط أيده علي كتفها
تالين بخوف من نايف وهي بتنزل ايد زين وبتمسك ايد نايف:كويسه الحمد لله 
زين:اه معلش نسيت انك اتخطبتي وخطيبك اكيد بيغير عليكي 
نايف:جدا بغير جدا يا…اسمك ايه صح
زين بضحكه صفرا:زين شهاب
نايف بنفس الضحكه:اهلا 
يسري:طب ايه مش يلا نفطر وبعدين نبقي نتعرف
*بعد ساعه/في المطبخ
انتصار:نايف تعال عيزاك 
نايف وهو بيغسل كوبيات الشاي:خير في حاجه؟
انتصار: عايزه اتكلم معاك في حاجه بعيد عنهم تعال اوضتي
نايف:خمس دقائق وأكون عندك
*في الاوضه
نايف:خير في حاجه؟
انتصار:انا عايزه امانك امانه
نايف بقلق:اتفضلي في ايه؟
انتصار: الموضوع الي هتكلم فيه حساس ياريت تتفهم الأمر
نايف:معاكي
انتصار:انا مش عيزاك تلمس تالين
نايف:نعم دي مراتي ازاي ملمسهاش؟
انتصار بدموع:ارجوك استني لحد ما تتم حتي 18 سنه عشان لو حملت يكون في قسيمه جواز انا مش عايزه يتقال علي بينتي عاهره أو كلام مش كويس واحنا كمان مش معرفين حد أن انتو اتجوزتوا انتو قدام الكل مخطوبين بس ارجوك
نايف باس ايديها:انا لو هعمل حاجه فا هعمل الصح لأجل عيون تالين ومصالحتها وانا اكيد متفهم حاجه زي دي وانا موافق والله بس متزعليش وانا كمان كده عايز امانك انا كمان
انتصار بابتسامه:اتفضل
نايف بحزن:مش عايز احس اني مكروه وسطكوا مش عايز احس انكو بتعملوا كده انتي وعمي عشان بس تالين انا عارف اني عملت حاجه كبيره بس صدقيني هتعرفي عملت كده ليه بعدين مش عايز احس أن ده بيحصل عشان انا مثلا مهددكوا أو حاجه بالعكس تالين في عنيا وعلي دماغي وعمري ما اذيها ابدا
انتصار:انت مرغوب بيك في اي وقت وأي مكان عارف ليه عشان انت كبرت في نظري دلوقتي اكيد الموضوع محتاج وقت اننا نحبك بس انا دلوقتي وجودك معانا مش مدايقنا
نايف بابتسامه:اكيد يلا ننزل عشان محدش ياخد باله
*في الجنينه
تالين:انت عملت ايه؟
نايف:عملت ايه في ايه مش فاهم؟
تالين وهي بتشرب من كوبايه الشاي:لا بجد انا الي مش فاهمه ازاي قدرت تخلي بابا بقولك يبني وماما تضحك وتهزر كده معاك انت ازاي؟
نايف بضحكه باهته:مش عارف صدقيني مش عارف؟
تالين:انا…….
يتبع….
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أنتِ لي للكاتبة سمية عامر

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!