Uncategorized

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل السابع 7 بقلم شيماء سعيد

 رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل السابع 7 بقلم شيماء سعيد

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل السابع 7 بقلم شيماء سعيد

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل السابع 7 بقلم شيماء سعيد

عند حوررر
اليوم ستري العريس وليس امامها اي حل ستوافق عليه فقد صلت استخارة وكان هناك رؤية عجيبة رأتها هي لا تعلم ماسببها او تفسيرها وفي نفس الوقت هناك راحة وطمأنيه لا تعلم من هو هذا الشخص
مصطفي _ السلام عليكم انا اسف علي التاخير
مني _ ولا يهم حضرتك نورتونا ، امال تميم فين
مصطفي _ زمااانه جاااي متقلقيش
مني _ خير ان شاء الله اتفضل
جلس مصطفي ومني وبعد فترة جاءت حورر وجلست معهم ولكن بعد مرور حوالي نصف سااعة لم ياتي تميم والجميع قلق
مصطفي _ يخشي من عدم مجيئه
مني _ خااائفة جداااا فقد اقنعت ابنتها بصعوبة وتميم هو الحل الوحيد لتلك المعضلة
حوررر _ لم يظهر عليها اي شئ فهذا ما تتوقعه لا شئ اخر
والان مرت سااعة منذ مجئ مصطفي والي الان تميم لم ياتي
وفجأة الباب خبطت جااااااااامد وقامت حور تفتح الباب
عصام _ ازيك يااا حورر
حورر بابتلاع ريقها بصعوبة _ الحمد لله يا عمو اتفضل
عصام _ اكيد هتفضل اومال هقف بره والبيت بيتي يعني ولا انتي ايه رايك يا مني
مني _ اولا البيت دا بيت محمود يا عصام وعمره ماهيكون بيتك سامعني ، انت هنا ضيف مش أكتر وكمان غير مرحب بيك
عصام _ ومين بقا الي مرحب بيه بنت الملاجئ دي ولا انتي يا ست مني
مني _ عصاااااااااااااااام التزم حدودك وحورررر بنت محمود سواء برضاك او غصب عنك سامعني
عصااام _ انا كل الي جاي اقوله ان الحلوة دي هتمشي من هنااا ومش عايز اشوف وشها في البيت دا تاني يا اما توافق تتجوز حمزة ايه رايك يا عروووسه
وفجأة دخل تميم
تميم _ يااا سلام انت جاي تتهجم علي بيت مراتي يا استاذ عصاام دا حتي كدا عيب لا وشوف البجاحة جاي تطلب ايدها لابنك الضايع دااا ، دا مش عايز يتجوز دا لازم يروح مصحة يتعالج من المخدرات الي بيخودها يا عصااام بيه يلا مع السلامه من هنااا عايز اقعد مع مراتي وحماتي لو سمحت واااه خد باب الشقة وراك لاني مش قادر اقووم مع السلااأااااااامه واتمني منشوفش وشك بعد كداااا سلاااااام
عصااام _ متخافش بس مش هسيبها في حالها ولا حتي انت وهتندموا مع السلامه
تميم _ في داهيه
بعد عصام ما مشي
تميم اظن مش محتاج اشرح ايه الي بيحصل انا والانسه حور لازم نتجوز في اسرع وقت وانا شايف دا في مصلحتها قبلي واتمني توافقي يا أنسه حورر ومعاكي لبكرة تبلغيني قرارك ولو وافقتي هنتجوز بعد يومين عن اذنكم
مصطفي _ اظن انك لازم توافقي انت شوفتي بنفسك عصااام عمل ايه ومش هيسكت يا حورر
مني _ انا شايفة ان دا الحل الوحيد يا حوررر
حورر _ عن اذنكم
دخلت غرفتها وبمجرد دخولها بكت بحرقة هي يتيمه الجميع يرفضها حتي هذا الشاب الذي لا تعرفه يريد ان يتزوجها هي ليس امامها خيار اخر غير الموافقه ولكن كيف ستسير حياتها
عند نغم في الشركة
دخلت نغم الشركة وبدأت تشوف شغلها وبعد ٤ ساعات كان في اجتماع للشركة والاجتماع كان مفاجئ
بدأ الاجتماع
ادهم _ انا عارف ان الكل مستغرب من الاجتماع الطارئ دا بس في خبرين احلي من بعض اول واحد ان الشركة ربحت المناقصة الي كانت دخلاها وكمان هتقدروا تتعرفوا علي المدير الحقيقي للشركة وغير كداا مكافأة ٣ شهور للكل لانكم تعبتم جدااا
موظف _ سؤال بس يا استاذ ادهم هو مش حضرتك مدير الشركة الاساسي
ادهم ببتسامة لا انا شريك في الشركة لكن المدير الشركة هو الاستاذ مروان صفوان
دخل مروان وعرف الكل عليه وبدأ يقولهم علي التفاصيل الجديدة في الشغل وكل دا ونغم بتحاول تضبط اعصابها
مروان _ كدا الاجتماع خلص واتمني تنفذوا الي اتفقنا عليه والعلاقة مابينا مش علاقة موظف ومدير بالعكس احنا كلنا شركه في الشغل ومن غيركم استحاله كنا ننجح بالتوفيق للجميع اتفضلوا
طلعت نغم من الاجتماع وهي مش عارفة اذا كان الي شافته دا حلم ولا حقيقة هي ممكن تموت فعلا هي تعبت جدااا طول الخمس سنين الي فاتوا وادمرت والمرة دي هي مش عارفة ايه الي ممكن يحصل بس هي قررت انها هتريح نفسها وتحاول متخطلتش بمروااان ابدا مع انها عارفة ان دا شبه مستحيل
عند مرووووووواااااااااااااااااااااااااان
ادهم _مروووووواااااااااااان
مروان _ ………….
ادهم _ ايه يا بني مالك سرحان في ايه
مروان _ هاااا ولا حاجة عادي
ادهم _ عليا بردو يا صاحبي
مروان _ متعرفش رقم عمر او اوصله ازاي وحشني جدااااا بقالي ٥ سنين مشوفتوش او اتواصلت معااه
ادهم _ هحاول اجبهولك بس انت مالك مش عوايدك
مروان _ عادي بفكر في جدي بس
ادهم _ بتكذب عليا ولا علي نفسك فوووووق يا صاااحبي
مروان _ ولاااا مش ناقصك ، علي شغلك مع السلامه مش فاضيلك
ادهم _ طيب ما تزوقش بس والله بتحبها …
مرواان في سره مش عارف انا ايه الي بيحصلي مش قادر اوصلها علي الرغم من انها جنبي يا تري انا غلطت زماان ولا الي عملته كان الصح مش عارف ……
عند حور
حورر _ ماما انا موافقة اتجوز الاستاذ تميم بس انا عايزة اقعد معاه قبل ما نكتب الكتاب مرة
مني _ الي عملتيه عين العقل يا حورر ، ربنا يسعدك يا بنتي
حورر _ انا نازلة أتمشي شويه وهرجع تاني
مني _ ماشي يا حببتي خلي بالك من نفسك
حورر ببتسامه حااضر مع السلامه
عند جهاد
الفون بيرن
جهاد _ السلام عليكم ، الاخت الي نستني ايه الاخبار
حورر _ وعليكم السلام ، الحمد لله بخير ، جهاد ممكن تنزلي تقعدي معايا شوية محتاجة اتكلم معاكي
جهاد بقلق حورر انتي كويسه صح متقلقنيش
حورر _ متخافيش بخير والله بس محتاجة اشوفك انتي ونغم هكلمها وتيجي في المكان الي بنجتمع فيه علي طول
جهاد _ حاضر هكلمها ونيجي بسررعة مسافة السكة مع السلامه
حورر _ في رعاية الله
بعد نص ساعة علي البحر
جهاد ونغم _ حورررر انتي كويسه
حورر بدموع _ انا بموت يا بنات حياتي بتدمر قصاد عيني اول مرة اكره اني يتيمه فعلا وبنت من الملجأ زي ما بيقولوا نفسي اموت
نغم _ حورر متقوليش كدااا ايه الي حصل انتي دايما قويه انتي الي بتديني الامل اني اكمل في حياتي علي الرغم من معامله اهلي ليااا
حورر _ تعبت تعرفوا اني فكرت اموت نفسي اذيت نفسي كالعادة بس ماقدرتش اموت نفسي خفت من ربنا بس عايزة ارتاح من الي انا فيه
جهاد _ وانتي كدااا هترتاحي انتي بتموتي نفسك بالبطئ فوقي يا حورر انت عمرك ما كنتي كدااااا
حورر _ تعبت ولا واحدة فيكم عمرها هتحس بالي انا حاسه بيه انا ادمرت و بعاني من صغري أهلي اتخلوا عني ورموني في ملجأ وبعد سنين جه بابا محمود واخدني معاه وعدني انه هيبقي معايا بس سابني ومشي قولت لازم احقق حلمه واكون دكتورة وكاتبه زي ماكان بيتمني بس للاسف مش هقدر ، عمو عصااام يا اما يطردني من البيت يا اما اتجوز ابنه الي ميعرفش ربنا واحد مريض ، يااما اكمل حياتي مع واحد لمجرد بس انه يحميني منهم مش مهم انا عايزة ايه تعبت والله بجد نفسي اموت فعلا انا اول مرة احس بعجزي وضعفي
نغم وجهاد _ واحنا روحنا فين ، معاكي مهما حصل
نغم _ فاكرة لما حكيتلك عن اهلي وقولتلك علي معاملتهم معايا قولتيلي استحملي وادعي ربنا انهم يتغيروا ولو هما متغيروش اتغيري انتي وحققي احلامك ولما اتوجعت وادمرت من خمس سنين انتي الي قوتيني خلتيني احاول انساه اتوجعت بس عمرك ماسبتيني انا معاكي عمري ماهمني انت اهلك مين كل الي همني وقتها ودلوقتي ولو بعد ١٠٠ سنه حورر وبس ، حورر صحبتي واختي الي طلعت بيها من الدنيا وجهاد الي بحس انها بتخاف عليا اكتر من نفسي حنيتها عوضتني عن كل حاجة بمر بيها وبتقولي عمري ما حس بيكي لو واحدة اتوجعت التانين بيموتي يا حورر علشانها
جهاد _ مش فاكره لما وقفتي معايا وكلمتي ماما ومعاذ يوافقوا اني البس النقاب بعد محاولات سنين مني ومقتنعوش وانتي من قعدة واحدة خلتيهم يوافقوا ولما قولتلك اني بحب يزيد بس هو اتقدم لواحدة تانيه واني بموت قولتيلي “يؤتيكم خير مما أخد منكم ” حسيت الجملة دي طبطبت علي قلبي ، حورر احنا استحالة نسيب بعض مهما يحصل مع بعض علي المرة قبل الحلوة ومها يحصل احنا معاكي ومش هنسيبك اضحكي يا حوررر
حورر _ ممكن تحضونوني لاخر مرة
نغم _ انا الي محتاجة الحضن دا والله
جهاد _ وانا كمان ممكن
حورر _ فتحت دراعها ليهم حضنوا بعض كل واحدة فيهم محتاجة الحضن دا يمكن دا مصدر القوة ليهم بعد الضعف الامل بعد الياس علاقتهم يمكن تكون مش موجودة في الواقع بس دايما في امل اننا نشوف ناس زيهم كداا حتي لو صدفة
بعد فترة هديت حورر وابتسمت
حورر _ نكدت عليكم صح
نغم بضحك _ دا انتي دخلتي فينا شمااال علي طول ولا يهمك يا بااشا براحتك
جهاد _ لا عاادي يا حوررر احنا اخوات وعادي دا انتي بتستحملي نكدنا بردو مجتش عليكي
حورر _ ربنا يحفظكم ليااا
جهاد ونغم _ يااااارب
حورر _ ايه الي حصل معاكم في الاجازة
جهاااد _ ياااه تطورات كتيرة جدااااااا
نغم _ عايزة حاجة تفرح بلاش نكد اصل انا خلااص مش مستحملة والله
جهاااد _ يزيد اتقدملي ووافقت والخطوبة الخميس مش مصدقة نفسي
حوررر _ مباااااااااارك يا ذاااااات النقاااااااااب
نغم _ هي مش كانت المنتقبه الحسناء ولا انا بيتهيألي
حورر _ لا ماهو بقا غيرت اللقب يا نغيمه
نغم _ الله يسترك يا شيخة بلاش نغيمه دي دوري علي حاجة تانية
حورر _ هي نغيمه بس ، قوليلي ايه الي حصل معاكي
نغم بحزن _ رجع تاني يا حوررر ، شوفته ومضطرة اني اتعامل معاه بقا انا كل السنين دي بحاول انساه ويجي هو عادي كداااا ومفيش حاجة حصلت بس عادي هتأقلم علي الوضع متقلقوش
جهاد _ لسه بتحبيه
نغم _ مقدرتش انساه تعرفوا انا مش عارفة اذا كنت بحبه ولا لأ بس قلبي بيوجعني لمجرد اني اشوفه ، انتوا قولتولي ادعي ربنا وانا طول السنين دي بدعي بس بدعي انه يكون من نصيبي مش قادرة انسي
جهاد _ ربنا يريح قلبك
نغم _ يارب
نغم _ وانتي يا حورررر
حورر _ هتجوز بعد يومين
نغم وجهاد بصدمة _ نعممممممممممممممممممم بتهزري صح
حورر _كان نفسي اقولكم بهزر بس دي الحقيقة كل واحد بياخد نصيبة ، يلا بينا عايزة اروح لاني اتاخرت
جهاد _ هنيجي يا حوررر
حورر _ علشان خاطري لأااااااا ومتقلقوش مش هياكلوني
نغم _ هنيجي يا حوررر ودا اخر كلام
حورر _ لو حابين نفضل مع بعض بلاش تيجواااا ولو جيتوا هزعل جدااا منكم وانتوا عارفيني صح ولا انا غلطانه
جهاد _ طب ممكن تيجي خطوبتي علي الاقل اشوفك واطمن عليكي
حورر _ حااضر ، يلا علشان اتاخرت جاااامد
نغم _ يلا بس هتعزميني علي ايس كريم ان شالله يخليلك كتبك
حورر _ ببتسامه حااضر من عيوني
جهاد _ تسلمي يا قمر
عدا يومين محصلش فيهم اي تغيرات
نغم بتحاول متتعاملش مع مروان وكمان هتاخد اجازة علشان الدراسه هتبدأ كمان اسبوع وهتطلب من ادهم انها تكمل من البيت زي الاول ولو في حاجة طارئه هتيجي الشركة
جهاد فرحانه جداااا انها ويزيد هيرتبطوا اخيرااا
حورر _ الامر بالنسبالها عادي دايما قاعدة في اوضتها يا اما بتصلي يا بتقرأ او بتكتب
يوم كتب الكتاب
حضر تميم ومصطفي واتنين شهود علي العقد
المأذون _ باااااااارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
مني بدموع _ مباااارك يا حببتي
حورر _ الله يبارك فيكي
تميم _ مباااارك يا حوررر
حورر _ شكرااا يا استاذ تميم
تميم _ لو سمحتي يا امي هاخد حورر ونمشي علي بيتنا
حورر _ تمام عن اذنكم
مني _ تميم خلي بالك منها
تميم _ متقلقيش خاالص عليها
وبعد مدة وصل تميم وحور شقتهم ، دخل تميم وحور البيت
وفجأة ……………..
يتبع..
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً نوفيلا ورطة قلبي للكاتبة سارة فتحي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى