Uncategorized

رواية اتجار بالبشر الحلقة السابعة 7 بقلم آية عامر

رواية اتجار بالبشر الحلقة السابعة 7 بقلم آية عامر

رواية اتجار بالبشر الحلقة السابعة 7 بقلم آية عامر

رواية اتجار بالبشر الحلقة السابعة 7 بقلم آية عامر

مريم بصدمه: اي الصور دي!!! 

خرج خالد وانصدم هو الأخر..

خالد: انتي وصلتي للصندوق ده ازااي!

مريم: انتو بتحبوا بعض!!

خالد بغضب: ملكيش دعوه

مريم: خالد خليك صريح معاايا..بتحبها؟

خالد بحزن: أيوه بحبها..

مريم: وهي بتحبك؟

خالد: لا..كل الصور دي كذب مكانتش بتحبني..

مريم: حابب تحكي؟

خالد: لا..مش قادر اتكلم..من فضلك سبيني أنا عايز اقعد لوحدي شويه.

مريم: ماشي..

خرجت مريم من الغرفه أو ربما تفكر في أمره..وهي تفكر أن تساعده..

أما خالد ف جلس علي الأرض وجمع تلك الصور ووضعها في الصندوق مره اخري..كان تلك الذكري هي الأسوء له دائماا..

خرج من الغرفه ليجد مريم في المطبخ..

مريم بإبتسامه: انا عملتلك فطاار إفطر قبل م تمشي..هطلع العصير ده لطنط وأجي.

خالد: لي تعبتي نفسك؟

مريم: لا مش تعباانه ولا حاجه.

خالد: طب هطلع ادي ماما علاجهاا..

مريم: والدتك فطرت وأخدت علاجها من بدري ي عم الكسول..

خالد: شكرا ي مريم..واااه انتي كمان افطري وإجهزي علشان هنروح القسم..هنعمل المؤتمر مع الصحافه هنااك

مريم بتوتر: تماام..

خالد: متقلقيش ي مريم طول م انا معاكي مش هسمح لحد يأذيكي..

مريم بإبتسامه وإعجاب: انا متأكده من كده..

خالد: مريم مش عايزه تسأليني في حاجه!

مريم: لما تحبي تحكي هتلاقيني وهسمعك.بس مش حابه اضغط عليك وبعدين انتا لسه متعرفنيش وممكن مش مرتاحلي..

خالد:ربنا الأعلم انا فعلا برتاح ليكي جدا..يلا اطلعي اجهزي..

مريم: حاضر..

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

ليان: ي بااابي اصحي بقي كل ده نوم..

أحمد: ليااان..انت جيتي هنا ازااي..

لياان: جيت مع ماما

أحمد: وصلتك ومشيت

ليان: لا مامي تحت هي بعتتني اصحيك 

أحمد بفرحه: اي..تحت..بجد..

ليان بغيره: ايوا مامي جت وهتنسااني بقي..

احمد: لا ي روحي انا مقدرش انسااكي ابداا..بس مش عيب نسيب مامي تحت لوحدها..

ليان: تؤتؤ مش عيب..

احمد: طب قوليلي انزل كده ولا أحلق دقني 

ليان: انت قمر في كل حلااتك ي بابي ومامي هتشوفك حلوه..

احمد: اي ده انا مكانش قصدي كده..

ليان: ي بابي احنا ستر وغطا علي بعض..

احمد: طب قومي ي لمضه انزلي وانا جااي وراكي..

ليان: لا وسع بس كده..انا هناام..احنا بقالنا ساعتين قاعدين في العربيه وانا مش عرفت انام ابداا..

احمد: بقالكو ساعتين قاعدين في العربيه لي؟

ليان: مش عارفه ي بابي..هي مامي كانت نايمه معاايا طول الليل بس صحينا بدري ونزلنا من البيت بسرعه..وجينا هناا بس كان الوقت بدري واستنينا في العربيه..

احمد: شكل حاصل معاها حاجه..انا هنزلهاا

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

يونس: شكلك تعبان ي خلود..قومي هروحك..

خلود: مش تعبانه ي يونس بجد انا كويسه..

يونس: متأكده!!

خلود: أيوا متأكده..قولي بقي مين الجاسوس اللي بتقول عليه.

يونس بشك: لسه مش عارف بس هعرف قريب..ي فتحي..

فتحي: ايوا ي باشا..

يونس بإبتسامه: الصحفيين وصلو..

فتحي: أيوا ي باشا..احنا منتظرين الأستاذ خالد و المدام بتاعته..

خالد: واحنا وصلنا أهوه..

دلف خالد ومريم الي الغرفه..نظر خالد ليد خلود..ليردف.

خالد بقلق: احم..انتي كويسه؟ اي اللي حصل معاكي

خلود بإبتسامة وندم : ايوه كويسه..حادثه بسيطه..

خالد: الدكتور قالك اي!!

يونس بغيره شديده: قالهااا هتكون كويسه..ومفيش جروح غميقه..

خالد: تمام..

نظرت مريم لغيره يونس..وفكرت قليلاا وامسكت يد خاالد..الذي نظر لهاا بصدمه..

مريم بهمس: الغيره دي عامل مهم..

رأت خلود حركه مريم وفهمتهاا جيداا..لتنظر بعيدا وتردف..

خلود: ننده للصحفين بقي ولا اي..

يونس: دخلهم ي فتحي..

مريم بثقه: مش قولتلك..

خالد بغضب: اسكتي خاالص..

دلف بعض الصحفيين الي مكتب يونس..ليبدأو في أسئلتهم..قصت مريم كل م حدث ولم تذكر أنها لم تري أي شخص منهم..

الصحفي:أستاذ خالد..حضرتك عمرك م أعلنت خبر لجوازك او خطوبتك..

خالد: لأن دي حاجه شخصيه اعتقد..الموضوع كان بين العائله والأصدقاء وبس..حتي يونس باشا كان موجود لأنه صديق..

يونس: أيوه كنت موجود..

صحفي ٢: أستاذ خالد دلوقتي المدام مريم قضت يومين اتنين وسط مجرمين بتوع خطف بناات واللي تلقائيا بترتبط بالقضايا المشبوهه..حضرتك اي تعليقك

وقف خالد بغضب وامسك الصحفي من ياقته..

خالد بغضب: متغلطش بالكلاام..

الصحفي: فين الغلط ي فندم..

يونس: اظن ان المدام مريم قالتلك كل اللي حصل معااها بالظبط..وكمان هي بتعلن انهاا هتفصح عن شكل وأسماء بعض المجرمين المتورطين في القضيااا..

خلود: أظن كفاايه كده..تقدر حضراتكم تتفضلو متشكرين لقدومكم…

بعد خروجهم وقف يونس وهو يتجول في المكتب..

يونس: دلوقتي بما اننا متجمعين..حاابب أقولكم ان في جاسوس بيناا…وانا عارفه كويس اوووي..وووو

اقترب يونس من الباب وفتحه..ليسقط أحد في الأرض كان يتسمع كلامهم..

يونس: فتحي..مش عيب ي حبيبي كده..

فتحي بخوف: اااي..لا يي باشا..ده انا كنت جاي لحضرتك..

يونس: هششششش…بكل هدوء ي فتحي شغال مع مين..

فتحي: مش شغااال مع حد..

صوب يونس مسدسه في وجهه 

يونس بغضب: يمكن كده تنطق…انطققققققق

فتحي برعب: ي بااشا مش شغال مع حد صدقني 

يونس لكمه في وجهه بقوه وقرب المسدس لرأسه تماماا..

يونس: يبقي افضيه في دمااغك..هتقول ولا اخلص عليك..

فتحي بخوف: خلاص ي باشا هقول بس سيبني بالله تسيبني…دي عصابه بيديرها واحد اسمه الريس ده كله اللي نعرفه عنه..انا يدوب بوصل تطورات القضيه لوااحد اسمه سامح وده هو اللي مظبط كل حاجه تقريبا وكلامه مع الريس مباشر..

يونس: عنوانه فين!!

فتحي: خلود عارفه عنوانه..

يونس بصدمه: خلود!

خلود: انا والله معرفش بيتكلم عن اي انا معرفش غير سامح واحد..

فتحي: هو..

خلود بصدمه: اي.

يونس بغضب: مين ساامح ده وتعرفيه منين انطقي..

خلود: سامح..اخو جوزي..

يونس: تعرفي عنوانه..

خلود: للأسف هو ملوش مكان معين انا عارفااه بس..

يونس: بس اي..

خلود بحزن: هو بيجيلي البيت كتير..

يونس بغضب: معاكي رقمه..

خلود: ايواا..

يونس: اتصلي بيه قوليله يجيلك بعد سااعه..

خلود: حاضر..

يونس: خالد..انا متشكر ليك علي كل تعبك..كده كفايه اوي عليك..مش عايزك تهمل شغلك بسببي..ولا حتي آنسه مريم تهمل مذاكرتهاا..

خالد:انا معااك لحد م نتطمن علي كل البنااات..

مريم: كان ممكن اكون معااهم دلوقتي..انا كمان معااكم وتحت امركم في اي حاجه..

خالد: احنا هنمشي دلوقتي ولو في اي جديد ابقي كلمني..

خرج خالد هو ومريم من القسم..وركبوا السيااره..

مريم بإستغراب: مطلعتش لي!!

خالد بغضب: اي اللي انتي عملتيه جوه ده..

مريم: عملت اي؟

خالد: الموقف اللي عملتيه علشان تخليها تغير..

مريم: انا كنت عايزه أساعدك..

خالد بغضب: وانا مطلبتش منك المساااعده..

مريم ببكاء: يعني انا غلطانه يعني

خالد: ااه ي مريم غلطاانه..انا ايوه بحبهاا..بس خلاص انا مستحيل اقبل اني ارجع ليهاا او ان خلود تدخل حيااتي تااني…دي داست عليا وعلي كراامتي..مستحيل ان يكون في اي حاجه تاني بيني وبينهااا..

والحب موجود والجرح لا ينسىَ وإن كثرت وعُود فكيف لا نبكى وكيف لا نموت إن الكرامة تاج فوق الرؤوس فمن كُسرت كرامتة خسر الدُنيا وما فيها..

مريم: انا اسفه..انا صحيح مش فاهمه..بس الظاهر اني جرحتك..انا اسفه…

خالد بضيق: ي ريت متتكررش تاني ي مريم..

أدار سيااارته ليعود الي منزله

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

يونس بغضب: بيجيلك البيت دي معنااها اي 

خلود:……..

يونس بغضب: انطقييييييييييي

خلود بغضب: اقول اي..ارد علي تفكيرك بيا بالشكل ده واقول اي

حاول يونس التحكم في أعصابه..

يونس بهدوء: طب فهميني..

خلود: عايز يتجوزني..

يونس بغضب: ي مثبت العقل والدين ي رب..وإنتي ردك اي!

خلود: مش موافقه..بس عايز يتجوزني غصب…

يونس: انتي شخصيه ضعيفه جوزوكي اخوه غصب..ودلوقتي ده كماان عاايز يغصبك عليه..ليه مجتيش قولتيلي لي..

خلود بإنهياار وصريخ: علشاااان محدش غصبني علي حد اخووه انا اللي فضلت ألف حواليه علشاان يحبني..انا اللي خططت علشاان اوقعه…علشاان فلوسه…

وو

يتبع..
لقراءة الحلقة الثامنة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية ابن عمي للكاتبة نور عصام.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!