Uncategorized

رواية أحببتك صدفة الحلقة السابعة 7 والأخيرة بقلم فاطمة أحمد

رواية أحببتك صدفة الحلقة السابعة 7 والأخيرة بقلم فاطمة أحمد 

رواية أحببتك صدفة الحلقة السابعة 7 والأخيرة بقلم فاطمة أحمد 

رواية أحببتك صدفة الحلقة السابعة 7 والأخيرة بقلم فاطمة أحمد 

وقفنا إمبارح لما سليم خرج من العمليات وكله جري عليه بلهفه.. 

ملك بلهفه وخوف – ماما بقت كويسه ي سليم صح 

نور – اهدي ي ملك اكيد كويسه 

زين – متنطق يعم رعبتنا  

سليم بإبتسامه – اتطمنوا ي جماعه العمليه نجحت

كلهم بفرحه الحمد لله

ملك – هو ينفع نشوفها امته

سليم – هي هتدخل العنايه وبعد 24 ساعه هتتنقل اوضه عاديه وتقدروا تشوفوها ساعتها، اتطمني هي بخير

زين – احنا ابننا اشطر دكتور ف مصر والف واحده تتمناه

نور – واحنا بنتنا معاها ماجستير ف اداره الاعمال يعني مش اي حد والعرسان عليها طوابير

سليم بزعيق – باااااس ايه حد قالكم ااننا مش طايقين بعض خرب عقولكم

زين بقرف – انا غلطان اني بعززك ي معفن

سليم راح لف ايده ع رقابته وقاله – طب تعالى بقا نجبلهم اكل ي خفيف

زين بحزن – مع السلامه ي نور ابقي افتكريني انا كنت هبقى جوزك بس ربنا ع الظالم 

ملك بعفويه – متقلش عليه ظالم 

كلهم قعدوا يضحكوا ع ملك وملك اتكسفت

نور بغمزه – امك دعيالك ي واد يسليم

سليم وزين جابوا الاكل وقعدوا قعده لطيفه مخليتش من نقار نور وزين ولا من نظرات سليم لملك، وبعد اصرار رهيب البنات رفضت تروح البيت وكلهم باتوا ف المستشفى سليم وزين ف اوضه وملك ونور ف اوضه والاوضتين جنب بعض.. 

سليم نايم ع السرير…

بيفكر ف ملك واتأكد انه مكنش بيحب نور ده كان مجرد اعجاب كان بيعتبرها صديقته مش اكتر كان بيحب حكاويها والصدفه لعبت دورهاا لما قابل ملك حس ان نور كانت سبب انه يعرف ملك ويحبهاا وقدرت ف سعات قليله تسرق قلبه وتستولى ع جزء كبير منه..

عند ملك وهي بتحاول تخرج سليم من دماغها..

انا ازاي وافقت علي الخطوبه بالسرعه دي انا لسه شيفاه الصبح منكرش اني قلبي مال ليه صورتوا مراحتش من خيالي لحظه وقلبي بيفضل يدق لما بيقري مني، طول عمري بحلم اني اعيش قصه حب غريبه تبقي هاديه ولطيفه مكنتش اعرف ان اللطف كله لما بشوف ابتسامته وسط الكلام ولا علامتين التنصيص اللي بيظهروا لما بيضحك وعيونه اللي اتجمع فيها دفا العالم كله، ازاي قدر بكل سهوله يسرق قلبي ويخليني مش بفكر غير فيه..

عند زين وهو فاتح الفون وبيكلم صوره نور..

عارف انك برغم كل الجنان ده والتفاهه الا ان الحمل عليكي تقيل وبتداري وجعك وحزنك ورا ضحكتك اهي الضحكه دي كافيله تخليني اسعد واحد ف الكون اوعدك طول مانا عايش مش هخلي الحزن يهوب نحيه قلبك ابدا، قلبك اتخلق عشان الحب انتي اتخلقتي عشان تتحبي ي نوري..

عند نور وهي بتفكر ف زين لما طلب ايدهاا..

ياااه اخيرا ي قلبي هتفرح والهم اللي عليك هيتشال، عمليه ماما نجحت واكتر انسان حبيته بقى ليا وهنتجوز مش بس كده اختي ونور عيني هتتجوز سليم بجد شكرا يارب ع كل حاجه حلوه عملتهالي شكرا لانك حطيت ف طريقي حد يطبطب ع قلبي حد شبهي حد حنين زي زين واحلي حاجه فيه جنانه اللي بيخرجني من اي مود شكرا ع كل نعمك يارب…

فجر يوم جديد ع ابطالناا بيعلن عن انتهاء كل الهموم بيعلن عن حياه جديده كلها حب وسعاده للابد…

عند فردوس ف الاوضه..

نور وملك خدوهاا بالحضن – حمدلله ع سلامتك ي ماما

فردوس – حبايب قلبي ربنا يباركلي فيكم يارب

زين وسليم باسوا ايديها وزين قال..

زين – يلا بقى ي امي مش هنفضل ف المستشفى كتير انا عايز اتجوز واخش دنيا والا هاخد نور ونهرب انتي حره

سليم – اول مره يبقى عندك حق ف حاجه يلا ي زين بصي ي امي انا هكتب الكتاب ع طول مفيش خطوبه

زين – وانا هعمل كتب الكتاب والفرح ف نفس اليوم احناا هنضيع وقت ليه

نور حطت ايديها ف وسطتها وغمزت لملك ف ملك فهمت اللي نور عايزه تعمله..

نور – ومين قالك اننا موافقين بقاا يسي زين احنا هنقعد مع مامتناا حبيبتناا

زين رفع حاجبه – لا والله هجيبلك امك تقعد معاكي ي اختي اتبطي بقاا

نور بفرحه – بجد ي زيني

زين بحب – بجد ي عيون زينك

سليم اتنحن – بعيدا عن العشق المفقوع بتاعكم ده ماما هتيجي تقعد مايا انا وملك ع فكره

ملك – ايوه كده ي سليم ماما هتقعد معانا احناا بقاا 

نور – بس ي بابا منك ليهاا مفيش الكلام ده صح ي ماما مش انتي هتقعدي معايا اناا 

فردوس – يخربيت دماغكم انا مش هقعد مع حد اهوا

كله ف صوت واحد ناااااااعم

نور – خلاص مش متجوزه بقا 

ملك – ولا اناا

زين وسليم بصوا لبعض اللي هوا احنا كده هنعنس ولا ايه

زين بترجي – يرضيكي ابنك يعنس وقطر الجواز يفوته اقبلي تعيشي معانا وخدي اجر ادخال السرور ع قلب مسلم 

سليم بتفكير – احنا بنهري ف ايه كلنا نعيش سوا ي جماعه الموضوع محلول 

ملك – صح كلنا نعيش سوا وافقي ي ماما بقى 

فردوس – خلاص موافقه 

زين – اشطا كتب الكتاب والفرح بعد تلت ايام 

نور – اشمعنا تلت ايام ي زين 

زين – انا عارف هي نونوت ف دماغي تلت ايام وصحيح ملك وسليم فرحكم معانا بردوا 

سليم وهو بيضحك – واناا موافق ومعنديش اي مشكله 

ملك ضحكت بكسوف 

بعد تلت ايام مامت نور وملك بتلبسهم الطرحه وكل واحده بقت ف ايد عريسها واخيرا الحياه اتلونت بألوان الربيع واخير كل واحده لقيت سندها ف الدنيا ولقيت الانسان اللي هيعوضهاا، امهم بصت عليهم بإبتسامه وافتكرت كلام سلفتها وتريقتهاا عليها عشان مخلفتش غير تؤام بنات بس ربنا بعتلها زين وسليم بقوا هما ولادها وسندهم ف الدنيا واخيرا عيلتها اكتملك وقلبها قدر يطمن ع بناتها… 

تمت

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية حبيبتي منذ الصغر للكاتبة نيرة وائل.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!