Uncategorized

رواية غيرة الزوجة الثانية الحلقة السابعة 7 بقلم سونيا

 رواية غيرة الزوجة الثانية الحلقة السابعة 7 بقلم سونيا 

رواية غيرة الزوجة الثانية الحلقة السابعة 7 بقلم سونيا 

رواية غيرة الزوجة الثانية الحلقة السابعة 7 بقلم سونيا 

مر اسبوع وراية قربت تخلص تصفية شغلها، فيوم وهي قاعدة تراجع اوراق في غرفة الاوتيل جلها تلفون من الاستقبال

الاستقبال: أستاذة راية

راية: نعم

الاستقبال: خديجة العزيزي عايزة تقابلك

راية: اوك خليها تطلع

طلعت خديجة لراية واستقبلتها راية بحفاوة وقعدومع بعض

راية بابتسامة: ايه جاية تودعيني؟ 

خديجة: لا جاية اطلب منك السماح عايزاكي تسامحيني لاني غلطت فحقك

راية: قصدك بموضع علي وأنكم زبطو اللعبة مع بعض؟

خديجة: أيوة انا جد مكسوفة منك موش عارفة ازاي طاوعت الشيطان

راية: ولا يهمك انا ماازعلتش منك اصلا

خديجة : جد

راية: اه والله مازعلتش منك ابدا وبعدين هو صحيح الي عملتيه غلط ومايصحش نشوه شرف حد ماهما زعلنا منو أو كرهناه بس انا عاذراكي يعني بالنهاية انا الي فتت حياتك وخربتها بس والله ماكانش قصدي اني اظلمك أو اخرب بيتك أو أي حاجة انتي قلتيهالي زمان كل الحكاية اني مشيت ورا قلبي بس.

خديجة : انا بالليل راح صارح مصطفى بالحقيقة وخليه يرجعك.

راية: هههههههههه ايه يرجعني هههههههه حسستنيني اني اثاث شالو وبعدين قرر يرجعوو هههههههه تصدقي انتي طيبة كتير

خديجة:  انتي لو ماارجعتيش لمصطفى أنا موش حسامح نفسي ابدا وحتعذب كتير

راية : لا ياقلبي صدقيني انا مش زعلانة منك نهائي والصراحة انا كرامتي اكبر بكتير من الحب يعني أنا انصدمت بمصطفى المفروض يعرفني كويس ويصدقني بس هو لا شك في واتهمني . مصطفى أكثر واحد غلط فحقي لهيك انا موش حرجعلو ابدااااا ولو شعل أصابع ايديه العشرة شمع لتضوي دنيتي ماراح سامحو. وانتي انسي الحكاية مصطفى قصة وانتهت وانتي ماتصارحيهوش بحاجة لأن هو وقتها ممكن يطلقك.

خديجة: بس……

راية : مابسش، انا مسافرة كمان يوم ، كنت راح ارجع تونس بس لقيت شريك فألمانيا وراح حول شغلي هناك.

خديجة: طب بالله انتي مسامحاني؟

راية : والله والله والله مسامحاكي وعلى فكرة انا ماليش اخوات بنات وانا مجييتي هنا خليتني اكسب اخت وابقي اتصلي بيا ها وانا راح اكلمك واطمن عليكي ماشي

خديجة: والله يا راية انتي طيبة وشجاعة ياريتني كنت بشجاعتك وجرئتك ماكانش قلبي انكسر من زماااان.

★******************************************★

مرت ثلاث اشهر وراية بلشت حياة جديدة وبطنها بلش يكبر.

مصطفى فيوم وهو فايت لعند احمد سمع أحمد بيتخانق مع علي وعرف أن راية ضحية لعبة لعبها علي ليفرقهم ونجح، ادايق قوي واتخانق مع علي وضربو مرة ثانية وبعدها بلش يضرب نفسو وأتذكر لما راية قالتلو انا ماخنتكش.

حياتو قلبت حزن وهم وغم ماعادش في طعم ، علاقتو بخديجة بااااردة جدا و حتى شغلو بطل يهتم فيه، بيحاول يتصل براية ويطلب السماح بس هي قفلت فوجهو كل أبواب الصلح  ورفضها أنها ترجعلو زاد من قهرو وعذابو.

★******************************************★

خديجة: مصطفى انا عاوزة احكي معك فموضوع

مصطفى: بخصوص ايه

خديجة : أنا عايزة أطلق

مصطفى: نعم !! وليه ؟

خديجة : أنا موش عايزة كمل حياتي  مع انسان عمرو ما شاف حبي زمان ولا قدر النعمة الي ربنا كرمو بيها . انا زيي زي اي تحفة في البيت مالهاش لأزمة.

مصطفى: غصب عني يا بت عمي حاولي تفهميني

خديجة : انا حاولت كتير افهمك واشيلك فوق راسي انت بس الي ماحسيتش بيا. انا هلا رايح بيت بابا ، عايزاك تطلقني دلوقتي وابعثلي ورقة طلاقي فاقرب وقت، لان انا مسافرة.

مصطفى: مسافرة ايه، مسافرة فين انتي عايزة تأخذي مني ابني.

خديجة بضحكة استهزائية: هههههههه ابنك! هو انت شايف ابنك اصلا! ابنك راح يضل مع بابا وماما عندو مدرسة ومااقدرش افصلو،

مصطفى: ايه، تاركة ابنك وتاركاني ورايحة تتفسحي يابجاحتك.

خديجة: انا مااسمحلكش تغلط فيا، ابني في الحفظ وما ماسبتوش انا بس مااقدرش اخدو معايا هلا لان انا موش رايحة فسحة انا عندي شغلة لازم اخلسها برا وارجع

مصطفى: ههه ايه الي اعرفو لاعندك شغل ولا عندك اي حاجة تعمليها من وين طلعلك الشغل فجأة

خديجة: تصدق راية كان عندها حق لما قالت مصطفى اكبر غلطة بحياتي وانا هلا بقلك ان انت ياابن عمي اكبر غلط بحياتي وهلا باي انا لازم سافر قريبا فياريت ماتتاخرش عليا بورقة الطلاق.

★*******************************************★

راية: الو

خديجة: ازيك يا روحي

راية: خديجة!!؟ دا رقم الماني، هو انتي هنا؟ 

خديجة : أيوة انا وصلت المانيا من اربع ايام 

راية: زعلتيني جد بقالك اربع ايام هنا وهلا بس لتتصلي؟

خديجة:  كنت مشغولة، ممكن نلتقي؟

راية: أكيد ياروحي حالا لو بدك

خديجة : طيب انا فنزل هامبورغ، مستنياكي

راية: مسافة السكة

وصلت راية لعند خديجة وكانو مشتاقين لبعض، عانقو بعض بحرارة وبعدها قعدو يتكلمو

راية: واحشاني جدا جدا

خديجة: وانتي والله واحشني أكثر

راية: ايه اتحسنت العلاقة بينك وبين مصطفى وجيتو فسحة هنا؟

خديجة : انا ومصطفى أطلقنا خلاص

راية: ليه بس، اوعي تكوني قلتيلو انك اتفقتي مع علي، انا حكيت مع علي واترجيتو مايجبش سيرتك لو مهما حصل

خديجة: لا، ماينفعش نكمل وسبينا هلا من سيرت مصطفى احنا اتنينا اتخلصنا منو وارتحنا

راية: على فكرة انتي موش عاجباني وشك متغير وحاسة فيكي حاجة

خديجة: أنا جيت هنا اتعالج، انا عندي سرطان ثدي

راية: ايه ، انتي بتقولي ايه، عرفتي امتى، ومصطفى ازاي يطلقك وانتي مريضة مااتصورتش انو يكون حقير بجد

خديجة : لا مصطفى مابيعرفش بمرضي ومافيش حد بيعرف انا قلتلهم اتقبلت فشغل هنا وعايزة بلش حياتي من جديد واول ما وصلت ماخطرش فبالي غيرك. 

راية انتي تلمي هدومك كلها وتروحي تعيشي معايا انا مستحيل اتركك لوحدك هنا، وحاتصل بربيكا  تستلم هي كل الشغل وانا حفضل معاكي لحتى تخلصي علاج

خديجة: انتي كدا بتضيعي شغلك مالوش لازمة

راية : يروح الشغل فستين داهية أنا موش حسيبك غير لما تشفي وترجعي زي الاول وترجعي تكرهيني وتحفريلي

خديجة: هههه يا سواد قلبك لسة ماانسيتيش

راية : بهزر والله، انتي اختي وحبيبتي وصاحبتي وتصدقي اني مااربحتش من مصطفى غير انتي.

خديجة: تسلميلي يا حبيبتي

راية : يلا بسرعة نوضب الشنط

يتبع..

لقراءة الحلقة الثامنة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية جنون رجل للكاتبة سونيا.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!