Uncategorized

رواية ملاكي الفصل السابع 7 بقلم نيللي ياسر

 رواية ملاكي الفصل السابع 7 بقلم نيللي ياسر

رواية ملاكي الفصل السابع 7 بقلم نيللي ياسر

رواية ملاكي الفصل السابع 7 بقلم نيللي ياسر

????????????????????????في المستشفى ????????????????????????
( وصل الجميع المستشفى ودخل الطبيب ليفحص زينب وخرج ويبدو علي وجهه علامات الأسف)
ملاك وهي تجري عليه: ها يا دكتور زينب عندها إيه
الدكتور بأسف: الحاجه زينب تعبانه جدا وحاله القلب بتسوء ولازم تعمل عمليه دلوقتي
ادهم بغضب: وانت مستني ايه أعملها العمليه دلوقتي
الدكتور: استاذ ادهم العمليه غاليه جدا وكمان صعبه ونسبه النجاح فيها قليله لازم ناخد من حضرتك موافقة الاول
ادهم: طيب هات امضي علي الموافقه واتفضل شوف شغلك
الدكتور: انا هبعت ممرضه تاخد موافقتك وهبدا العمليه
ادهم: اتفضل
    ( ملاك وقعت في الارض وظلت تبكي)
اميره وهي تبكي: أن شاء الله خير يا ملاك
ملاك ببكاء: لا يا اميره زينب تعبانه اوي انتي مش سامعه الدكتور
اميره: هي هتعمل العمليه وهتبقي كويسه…ملاك
اميره بصريخ:ملاك.. يا ملاك ردي عليا
ادهم وهي يتوجه نحو أميره: في ايه؟؟
أميره بدموع: ملاك أغمي عليها مش بترد عليا
ادهم: ملاك.. انتي يا بت فوقي
ادهم: طب وسعي من هنا
   ( حملها ادهم وتوجه بها الي أحد الغرف)
ادهم: في دكتوره كشفت عليها وقالت إنها مكلتش حاجه من الصبح وحصلها هبوط وهو السبب في أنو أغمي عليها وعلقت ليها محاليل
اميره: شكرا جدا احنا كنا محتاجين حد معانا
ادهم: ____
اميره: هو حازم فين؟!
ادهم: بره مستني الدكتور يخرج من عند الحاجه زينب
اميره: طب انا هخرج اشوفو
ادهم: طيب
   ( خرجت اميره ولاكن لم تجد حازم فوقفت تنتظر الدكتور حتي يخرج)
 ????????????????????????في الغرفه ????????????????????????????
  ( ملاك نايمه وادهم ينظر لها حتي قرر يتكلم)
ادهم: اللي يشوفك وانتي نايمه يقول ملاك يتخدع فيكي مبعرفش أن لسانك طويل شبه الملاك.. ملاك أسمك شبهك اوي يا ملاك.. علي فكره اسمك حلو جدا عجبني بس مش معني كده اني خلاص هسيبك في حالك ده انا هوريكي ايام سوده يا ست مل…( توقف عندما بدأت ملاك تفتح عيونها)
ملاك: انا فين
ادهم: في المستشفى
ملاك وقد تذكرت زينب: زوزو عامله ايه
ادهم ببرود: تعبانه والعمليه احتمال كبير متنجحش
  ( دخل حازم ليضرب ادهم بخفه في رأسه)
حازم: انت غبي 
ملاك بدموع: مستر حازم زينب كويسه وهتعيش صح
حازم بهدوء: ايوه طبعاً هي بتعمل العمليه دلوقتي وأن شاء الله خير
ملاك بتوتر: طب هي بقالها كتير جوه
حازم: لا مش كتير بقالها 3 ساعات
ملاك بخوف: 3 ساعات!!!
حازم بهدوء: يا ملاك العمليه كبيره ولازم تاخد وقت وهي شويه وخارجه
   ( ظلت ملاك تبكي بدون صوت حتي تكلم حازم)
حازم: هي ..هي اميره فين
ادهم برفع حاجب: وانت بتسأل لايه
حازم بتوتر: عادي يعني!
ادهم: طيب هي كانت خارجه تدور عليك و…
حازم بمقاطعة: بتدور عليا انا ( و أبتسم)
ادهم برفع حاجب: في ايه يا اض شكلك عبيط اوي كده
حازم:  ها.. طب كمل..كمل
ادهم: خرجت تدور عليك ومرجعتش تاني
حازم: طب انا خارج أشوفها
ادهم: طيب وهات لملا… اقصد هات عصير وانت جاي واكل
حازم: طيب  ( وخرج يبحث عن أميره)
ملاك بتوتر: مس.. مستر ادهم
ادهم ببرود: عايزه ايه
ملاك: هو انت اللي عملت العمليه لزوزو
ادهم: اه انا 
ملاك: انا مش عارفه اقولك ايه بس شكرا جدا لحضرتك
ادهم: لا يا ماما اسمعيني انا مش دافع حق العمليه من جيبي الست اللي جوه دي تخرج وانتي تجيبي فلوسي فاهمه يا بت
ملاك وهي تبكي: فاهمه
????????????????????????عند حازم????????????????????????????????
حازم: اميره انا كنت بدور عليكي
اميره:_____
حازم: اميره انتي بتعيطي
اميره: ______
   ( أخذها حازم في احضانه وهي ظلت تبكي)
حازم: هششش.. بس يا حبيبي كفايه عياط
اميره ببكاء وشهقات متقطعه: لا..مش..كفا..كفايه.. انا..خ..خايفه…ع..علي..زينب..أو.. أوي
حازم: أن شاء الله هتكون كويسه
اميره: يا رب 
حازم: ______
  ( ابتعدت اميره عن حضن حازم)
اميره: انا اسفه جدا
حازم: انتي بتتأسفي لايه انا اللي حضنتك بس كنتي منهاره ومكنتش عارف اعمل ايه
اميره: طب..طب هي ملاك فاقت
حازم: اه تعالي نروح نشوفها
   ( دخل الاثنين غرفه ملاك لتجري أميره علي ملاك)
اميره بدموع: الف سلامه عليكي يا ملاك
ملاك: الله يسلمك يا اميره .. زوزو خرجت
اميره: لسه يا ملاك
ملاك بدموع: انا خايفه عليها أوي
اميره: أن شاء الله خير يا ملاك
ادهم: حازم هو فين الاكل
حازم وهو يضرب علي رأسه بخفه: نسيت خالص
حازم: وبعدين ده وقت اكل لو انت جعان أخرج كل بره
ادهم بغضب: انت عبيط يا ابني مش البنت دي( وشاور علي ملاك) تعبانه والدكتور قال لازم تاكل
حازم: اه نسيت تاني
حازم: طيب تأكلي ايه يا ملاك
ملاك: انا مش جعانه
حازم: لا انتي لازم تاكلي انتي تعبانه
ملاك: والله ما جعانه
اميره: يا حبيبتي انتي لازم تاكلي
ملاك بتعب واضح: انا..انا..مش..جعانه..يا ..يا أميره
اميره: ملاك انتي كويسه
ملاك:_____
اميره: ملاك..ملاك فوقي
حازم: يا ملاك ..ملاك
ملاك:____
ادهم: طب انا هخرج اشوف دكتور دي تاني مره يغمي عليها
حازم: طب خدني معاك
   ( خرج الاثنان من الغرفه ليجدو الدكتور الخاص بعمل عمليه زينب يخرج من غرفه العمليات)
حازم: دكتور.. الحاجه زينب عامله ايه
الدكتور بفرحه: الحمدلله العمليه نجحت والحاجه زينب بقت كويسه
ادهم: طيب تعالي معايا عشان في بنت أغمي عليها
الدكتور: حاضر فين الغرفه
  ( وصل الجميع الي الغرفه ليندهش الطبيب بجمال ملاك)
الدكتور بعد أن كشف علي ملاك: هي مكلتش حاجه من الصبح وحصلها هبوط واعصابها تعبانه وانا هديها حقنه تهدي أعصابها شويه
ادهم: طب هو انت مش خلصت شغلك ولا هتقعد تحسس كده كتير
الدكتور: انا اسف مقصدش عن أذنك
حازم: اتفضل يا دكتور
ادهم: علي فكره الست اللي جوه فاقت
حازم: ايوه بس مينفعش حد يدخلها غير كمان ساعه
اميره بفرحه: بجد زوزو بقت كويسه
حازم: ايوه بقت كويسه
   ( بدأت ملاك تفتح عيونها ببطء شديد)
اميره بفرحه: ملاك .. ملاك زينب فاقت يا ملاك
ملاك بابتسأمه ضعيفه: بجد طب انا عايزه أشوفها
    ( خلعت ملاك المحاليل من يدها وحاولت أن تخرج)
ادهم وهو يجري عليها: انتي مجنونه في حد تعبان يشد المحاليل كده
ملاك ببكاء وصوت ضعيف: انا عايزه أشوفها.. عايزه اطمن عليها أرجوك خليني أشوفها
(احس ادهم بالضعف أمامها .. أمام عيونها ليخرج من الغرفه سريعاً ويقف عند غرفه زينب ينتظر خروجها)
 ( خرجت ملاك وهي تستند علي اميره بضعف وخرج حازم يأتي بالطعام)
الدكتور وهو يجري علي ملاك: انسه ملاك انتي كويسه لايه قومتي من السرير
ملاك: مين حضرتك
الدكتور: انا دكتور مصطفى اللي عملت العمليه للحاجه زينب
ملاك: انا متشكره جدا ان حضرتك أنقذت حيات جدتي دي لو كان حصلها حاجه انا كان ممكن اموت
مصطفى: بعد الشر عليكي
  ( اختل توازن ملاك ليمسكها مصطفى من خصرها وكل هذا أمام ادهم)
ادهم وهو يجري علي ملاك: انت ماسكها كده لايه يا عم
مصطفى: انا اسف بس هي كانت هتقع
ادهم بصوت عالي: وأنت مالك
مصطفى: انا أسف لتاني مره عن أذنك
    ( حمل ادهم ملاك بين يده وهي لا تقدر علي الحركه وجميع الموجودين ينظرون إلى ادهم وملاك حتي وصل ادهم أمام غرفه زينب ونظر إلى ملاك ليجدها تبكي بصوت منخفض)
ادهم وهو مازال يحملها: انتي بتعيطي لايه دلوقتي
ملاك بدموع: عشان كل حاجه
ادهم: انا مش فاهم
ملاك: مش مهم تفهم ممكن تنزلني
   ( أنزلها ادهم و اسندتها اميره حتي سرير زينب)
????????????????????????????عند تامر????????????????????????????
  ( فاق تامر ليجد نفسه في بيت ملاك ويتذكر ما حدث ويجد أمامه ساره)
تامر: ساره!! .. انتي ايه اللي جابك هنا
ساره: جيه اطمن عليك دي الحته كلها عرفت اللي حصلك
تامر بغضب: الحته كلها عرفت اني اضربت
ساره بسخرية: وسيرتك علي كل لسان..عارف لايه
تامر بغضب: اسكتي يا ساره وغوري من وشي
ساره: لا مش هسكت لازم افهمك الناس بتقول ايه من وراك..بتقول انك معندكش دم وعايز بنت غصب عنها وان كل اللي بتعمله ده بيدل علي انك بني ادم مش متربي وأنك ملكش في الحلال ومتعرفش كلام ربنا و..و..و..و تحب اقولك كمان كل ده بسبب ست ملاك سبت اللي بتحبك علشان واحده زباله احسن مني في ايه ما ترد
تامر:علشان هي عندها كرامه وانتي لا .. هي محترمه وبنت ناس وانتي لا.. هي متربيه ومش بتحب واحد علشان فلوسو وانتي لا اوعي تكوني فاكره اني معرفش انك بتحبيني عشان شايفاني عريس لقطه وبس مش بتحبيني عشاني عشان شخصيتي…انتي انانيه يا ساره انانيه اوي!
ساره بدموع: بقي انت شايفني كده يا تامر ده انا طول عمري بحبك من واحنا صغيرين وانا بحبك وانت عيونك علي ملاك ومش بتشوف غيرها.. انا اعترفتلك بحبي كتير ومع ذالك بتعاملني بطريقه وحشه
تامر بتعصب: انا!!.. ده انا طول عمري بعاملك زي اختي 
ساره بغضب: ايوه بطريقه وحشه لما تعاملني زي أختك دي بالنسبة لي طريقه وحشه..عشان انا بحبك
تامر: انا همشي عشان ورايا حجات اهم من العبط بتاعك ده
    ( خرج تامر وذهبت ساره إلي منزلها وهي تبكي)
 ( ساره بتحب تامر اوي وشيفاه عريس لقطه وبتحقد علي ملاك علشان تامر بيحبها طويله وعينيها سوداء شعرها اسود وقصير ومع ذلك مش بتخلي تامر يحبها)
????????????????????????في المستشفى ????????????????????????
  ( الجميع في الغرفه ملاك في حضن زينب واميره بجانب السرير وبجوارها حازم وادهم يقف أمام السرير ولاكن علي مسافه)
زينب: كفايه عياط بقي يا حبيبتي تعبتي قلبي
ملاك وهي تمسح دموعها: حاضر والله ما هعيط تاني بس المهم انك تبقي كويسه وتخرجي معايا
زينب: حاضر يا حبيبتي
اميره: الف سلامه عليكي يا قلبي
زينب: الله يسلمك يا حبيبتي
حازم: الف سلامه عليكي يا حاجه زينب
زينب: الله يسلمك يا ابني بس انت مين
حازم: انا اسمي حازم كامل مدير انسه اميره في الشغل
زينب: بس متقوليش بعد كده غير يا زوزو زي ما العيال دول بيقولو
حازم بضحك: عيوني يا قمر
   ( ظل الجميع يضحك حتي لاحظت زينب ادهم )
زينب: وانت مين يا حبيبي
ادهم: انا!!
زينب بحب: ايوه انت
ادهم: انا ادهم السويدي صاحب الشركه اللي شغاله فيها انسه ملاك و انسه اميره
زينب بهدوء: انت كويس؟
  ( احس ادهم بالتوتر عندما سألته زينب)
ادهم بتوتر: اه انا كويس
زينب: عيونك بتقول غير كده
ادهم وهو يخرج: عيوني مش بتقول حاجه عن أذنك
   ( استوقفه صوت زينب)
زينب: ادهم!!
ادهم بتوتر: نعم
زينب: ممكن تخرجو يا حبايبي وتسبوني مع ادهم 
ملاك: حاضر يا زوزو عن أذنك
اميره: حاضر 
حازم: عن أذنك يا زوزو
  ( خرج الجميع من الغرفه وظل ادهم وزينب)
زينب: تعالي هنا يا حبيبي
ادهم وهو يقترب: حاضر
زينب: قرب كمان
ادهم وهو يقترب أكثر: حاضر
 ( فتحت له زينب زراعيها ليرتمي ادهم في أحضانها ويبكي)
زينب: بس يا حبيبي.. ده انت شايل هم كبير أوي
ادهم ببكاء: انا تعبان اوي
زينب: أحكي وطلع اللي في قلبك.. قول حاسس بأيه
ادهم ببكاء: قلبي هيخرج من مكانو حاسس اني بموت عايش زي الإنسان الآلي بيشتغل و بس مش بيحس.. طفل معاش طفولته انا تعباان..!!
زينب بهدوء: يا حبيبي اكيد ربنا ليه حكمه في وجع قلبك ده
ادهم: ( يبكي فقط)
زينب: دلوقتي تعالي نام جنبي وبكره نكمل كلام
  ( نام ادهم في حضن زينب وزينب تقرأ عليه بعض آيات القرآن الكريم)
????????????????????????????عند أمير ????????????????????????????
اميره: انا مش همشي خلاص بقي
ملاك: يا اميره محدش هيبات مع زوزو غير واحد بس انتي هتقعدي هنا لايه
اميره: مش لازم ابات في اوضه انا ممكن ابات في الارض عادي بس زوزو لو تعبت أو احتاجت حاجه انتي هتبقي لوحدك
حازم: وبعدين ملاك مش هتبقي لوحدها ادهم هيبات معاها
ملاك بصدمه: نعم!! مين ده اللي يبات معايا انا هبات لوحدي
حازم: يا ملاك انتي إزاي هتباتي لوحدك لازم حد معاكي وبعدين ادهم هيبقي في اوضه تانيه
ملاك: طيب .. روحي بقي يا اميره
اميره بنفاذ صبر: حاضر بس ابقي طمنيني عليكي
ملاك: حاضر
حازم: يلا يا ملاك اوصلك
اميره: مش لازم يا حازم انا هروح لوحدي
حازم: انتي عارفه الساعه كام .. يلا بقي يا اميره
اميره: ماشي يلا
     ( وذهب الاثنين)
* رأت ملاك دكتور مصطفى*
ملاك: دكتور مصطفى
مصطفى: نعم يا انسه ملاك
ملاك: انا كنت عايزه أعتذر عن الطريقة اللي مستر ادهم كلمك بيها انا عارفه انك مكنتش تقصد
مصطفى: عادي يعني محصلش حاجه مش لازم تعتذري
ملاك: لا إزاي هو غلط وانا لازم اعتذر بالنيابة عنو
مصطفى: انتي طيبه اوي يا انسه ملاك
ملاك: ربنا يخليكي
مصطفى: طيب انا اسمي مصطفي عندي 26 سنه دكتور جراحه هنا خدي رقمي ولو احتاجتي اي حاجه اتصلي بيا ماشي
ملاك وهي تأخذ الرقم: حاضر لو احتجت حاجه هقولك
مصطفى: طب عن أذنك
ملاك: اتفضل
  ( دخلت ملاك غرفه زينب لتنصدم من المنظر)
????????????????????????عند اميره وحازم ????????????????????
حازم: هو مين الراجل اللي ادهم حكالي عليه ده
اميره: ده تامر بيحب ملاك وهي بتكرهو وكان جي سكران وعايز يا خد ملاك بالعافيه
حازم: وملاك هتتصرف معاه ازاي
أميره: لسه منعرفش.. هو انت عرفت منين أن ادهم عند ملاك
حازم: ادهم كلف واحد يعرف كل حاجه عن ملاك من يوم ما اتولدت عشان ناوي يمرجحها
اميره بضحك: يمرجحها.. هههه انت اللي يشوفك يقول سواق ميكروباص
حازم: انا يا حيوانه .. طب اتفضلي مش ده البيت
اميره: ايوه نزلني هنا
    ( كانت اميره تفتح الباب ولاكن اقفلته مره واحده)
حازم: في ايه ما تنزلي
اميره: ده تامر 
حازم: ايه اللي هو عامله ده
تامر:****
يتبع..
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المسمومة للكاتبة كوكي سامح

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى