Uncategorized

رواية ابنة قلبي الفصل السابع 7 بقلم رحمة أيمن

 رواية ابنة قلبي الفصل السابع 7 بقلم رحمة أيمن

رواية ابنة قلبي الفصل السابع 7 بقلم رحمة أيمن

رواية ابنة قلبي الفصل السابع 7 بقلم رحمة أيمن

امام المنزل…
_”بزعيق ” كنت فين يا معاذ بيه 
: ااوه خنااقه 
_ والله! 
: نمت في شغل طااا ،  اتاخرت غصب عني وربنا 
_ ماشي يا بن سعاد اركب لينا عربيه تلمنا 
:  متروحي الجامعه موصلات احسن عشان العربيه عندها كرونا 
_ عندها اي؟!
:  كروننا! 
_ معاااذ 
:  خلاص اركبي ده انتي بومه 
في السياره… 
_كنت فين 
:  الشغل 
_ وبرن عليك بلقي مقفول لي 
: فاصل شحن 
_ عملت فشار انا هنا واستيناك تيجي عشان نسمع الفيلم وحضرتك مجتش 
:  عمر وسلمى ها 
_ احم عمر وسلمي 3، في فرق 
:  اومااال ،  لسه سمعينو من اسبوع بس مش كتير 
_ انت بتتريق عليا 
:  انا اقدر يا حوم،  ده احنا عشره يا راجل 
_ نينيني 
حولت ارجع الفتره دي معاها باقي شهر، شهر بس وهتتاخد مني، وقررت ارجع معاها زي الاول عشان اقدر اشبع من ضحكتها، هزارها وجنونها، هو عادي اخطفها الشهر ده وارجعها تاني؟
ههه وطبعا لاني حفظها اكتر من نفسها ولاني عارف انهرده اي بظبط عماله تفتح الشنطه وتقفلها وتبصلي بعين ونص كده، اقول لمين انك لما تعوزي تعرفي حاجه عن نفسك بتساليني، اقول للعالم ول ليا ول ليه، ياريتك استنيتي شهر بس شهر وااحد بس مش اكتر، اسوء سينريو ممكن يحصلك في حياتك لما تشوف احلام سنين بضيع قدام عينك وانت حتي عاجز انك تقول لاء او حتى مستعد تتقبل الموضوع من دلوقتي، لى خدتيني علي اخوانه ومدتنيش فرصه واحده الم بيها شتات نفسي الاول لي يا رحمه بجد.
_”ببرائه ” ميزو 
: في احلامك
_ يلهوي عليك 
: انتي عايزه سعاد تموتني 
_ من امتي يلا وانا بزوغ من محضارات، زوغت من زمان انا 
: لاء من يومين بس 
_ ايوا بس 
: هتروحي انهرده يا حوم وانتهي 
_ يا ميزو يا ميزو انت عارف انها….
: لاء استني انا هكمل بدالك انت عارف انها ماده صعبه والدكتور تلم اه والله تلم وتسالني يعني اي معجمها في اللغه العربيه اقلك معرفش، بس انا لو روحت هتشاكل معاه وهو مبحبنيش اصلا، يرضيك اتشاكل ما دكتور اكبر من ابويا يرضيك اسقط في الماده يرضيك اضيع، ده انت غلبت ابليس اجدع ههه اه يااني
_ الله يا نجم الله يا فنانن طب وللله عاش 
: لا داعي لتصفيق
_ معاذ انا مفتكرتش نص الكلام ده غير لما قولته يخربيت دماغك!
: قري بقي علي الي جبونا عشان انسي اسمي بكره الصبح 
_ ول بيحصلك حاجه زي الشحط قدامي اهو
: عيون يا باشا وحسد وقر اللهم ما حفظنا 
_ انت اطول ياض اني احسدك ده انا حسدي قمر زي تاخده من هنا تموت من هنا عطول 
: اللهم ما زيدك تفائل يا اختي 
_ شالله يخليك يا ابو صحاب
“ينظرون لبعضهم قليلا ثم يضحكون”
_ “ببرائه” ميزو 
: يا رحمه هتجيبي مقبول فيها تاني وانا الي هضرب من الحجه سعاد وقتها 
_ طيب انا راضيه زمتك انا عمري جبت في ماده الحاسبات دي اكتر من مقبول لا سمح الله 
: والله يا بنتي ابدا 
_ شفت عشان تعرف بس 
: طيب عايزه اي برضه مش مرتحلك 
_ نهرب، متيجي نهرب 
: مش عارف اجبهالك ازاي بس ورايه شغل يا فوز 
_ انا ول الشغل يا طاها 
: عيب الكلام ده يا امي ول انتي ول الشغل والله 
_ يلا يا ندل 
: هههه عايزه تروحي فين 
_ اقرب مطعم يقبلك ادخل فيه 
: حد قلك اني واقع علي بنك يا بنت الطفسه، حرام عليكي الي بتعملي فيا انتي وهنا ده
_”ببتسامه سمجه وقفل عينيها ” فدايه فدايه 
: بعد الابتسامه الشرسه دي مش متفائل لاء 
_ يلا يا ميزو يلا يا بابا 
قفلت الشنطه باحكام كده بيدها الصغيره القمر دي وحدفتها علي اخر ما فيها وراه، التعليم في زمه الله!
وبعدها سقفت علي الانجاز الي عملته ده وابتسمت كده بتلقائيه وانا سارح فيها وهموت واحضنها دلوقتي، وبعدها استعديت انا ومحفظتي علي اليوم الي هفلس فيه ده تحت توقيع الست حوم.
_ طيب اي الاحراج ده بقي؟! 
: يا رحمه يا حببتي هنروح محل الاحذيه للكبار هيقول مفيش مقاسك وروح محل الاحذيه التاني للمقاسات الصغيره ولايه بقي نلف لفه قد كده واحنا عرفين الي فيها؟
_ علفكره انا رجلي كبيره جدا هي بس الي عملها تفسها صغيره وبتستعبط قدام الناس 
: مقاس 36 بيتكلم اول مره اشوف مقاس 36 بيتكلم 
_ والله هعيط!
……….
: انتي الي خسرانه علفكره 
_ يبني فانيليه اي الي اكلها انت مقرف اصلا 
: بقي كده طيب اطلبي كده منها وشوفي مين هيديكي 
_ خلاص يا عم مالك قفشت كده لي
: عرفك مهزقه
_ طيب دوق كده  
: ايس كريم شوكلاته علي توت! مستحيل 
_ دوق والله هيجبك 
: قصدك هيعملي غسيل معده انتي الي مبتحسيش 
_ نفس البوئين يا ربي وفي الاخر بياخد برضه 
: لحظي انك بتهنيني 
_ يا عم روح كده 
“ينظرون لبعضهم ويبدلون الايس كريم ببتسامه وياكلو منها”
_ تصدق الفانيليا بالمنجه جامد 
: وطلع التوت حلو برضه، نبقي نجربه تاني 
_ اشطا هيكون mix جامد
“يمشو قليلا في صمت فيظهر معاذ وجه جاد ويحدثها” 
: رحمه 
_ امم 
: خدي عايزك 
_ لاء
: تعالي بس هقلك حاجه 
_ اممم نعم 
“يقرب الايس كريم من انفها ويلطخه فتنظر له بصدمه ويضحك علي تعبير وجهها التلقائه”
: هااا عليكي واااحد ههه 
_ يبن…. ده انا هموتك 
:”بجري” وريني هتعمليها ازاي يا عقله الاصبع 
_ “بنرفذه” علقه الاصبع يا زرافه! خد هنا 
من اجمل الايام الي في حياتي معاها هي خروجنتا مع بعض، ضحكنا وهزارنا الي ديما بتكون فيها تلقائيه وعلي طبيعتها معايا، دي رحمه، دي بنتي انا الي بقضي معاها اجمل وقت في حياتي، مش رحمه الي عايزه تتخطب كمان شهر من راجل تاني بتحبه!
كنت بحسابك بتفكري فيا لو لمره زي ما كنت انا بفكر فيكي كده، كراجل ممكن يكون زوجك زي ما فكرت فيكي كست ممكن تكون زوجه ليا وام لعيالي ونصى التاني، كل ما افكر انك ممكن تعملي كده مع حد تاني غيري والعاده المقدسه الي بينا لاكل الايس كريم او اللبس او الكريب الي بتحبي اكتر منك شخصيا تكون لحد تاني بموت من جويا.
 واحساس الغيره بيسلخني وقتها، يمكن تكون غيره النساء قويه لكن غيره الرجال بتحرق مدائن وعاصمات وبلاد واحيانا العالم باثره، وبنسبه ليا انا، اتمني يموتوني الف مره ول اشوفك في حضن حد تاني غيري ما مبالك بقي تكوني مراته!
_ فرحت اووي انهرده يا ميزو، بحب اليوم الي بزوغ في من الجامعه ده معاك و بتشبرقني فيه جامد جموده 
: هه حاسس كده بريحه تثبيت مش عارف ليه 
_ اها بثبتك طبعا، عشان تبقي تذكرهالي 
: انتي عرفه اني هترفد من الشغل بسببك في يوم 
_ كلو يهون في سبيل نفسيتي يا باشا 
: يلا يا تلاجه من هنا 
_ ههه مش هتخرج معايا 
: هروح الشركه اجيب ورق واجي عشان نسيته 
_ هو بجد عطلتك عن شغلك انهرده، ممكن المدير يزعقلك ول حاجه بسببي لو….
: “يضع يده برفق علي راسها” لو كان ورايه شغل فعلا كنت هقلك انتي عرفه صح، وعرفه اني مبخبيش عليكي حاجه 
_ خضتني يا عم، قولت هنشحت قريب لما تترفد ول حاجه 
: اطلعي بره يا بت يلا، لعلمك عها مستديمه في وشك 
_ حموت من تقل الدم حموت كده 
“يقومون بضحك”
_ متتاخرش 
: حااضر،  رحمه 
_ امم
:  مش هتسالني اتفقت علي اي مع امين 
_ خالتو قالتلي انه بعد شهر هنحدد الخطوبه 
:  “بحراج”  وانتي اي رئيك 
_ مع اي حاجه تقولها يا ميزو انت عارف مصلحتي فين واي حاجه تقلها انا موافقه عليها 
:…. 
_”بمزاح” يعني ده ميمنعش اني هقرفك طول الشهر واطفش من المحاضره الشهر الجي معاك برضه 
:  يا فلوسك الي بضيع يا خلف علي تفاهاتت 
_ ميزوو 
:  خلاص ههه تصبحي علي خير يا وردتي 
_ وانت من اهله يا ميزو 
مشيت بالعربيه وقلبي عندها ماسك فيها وهي طالعه وهي بتكلم وهي بتتنفس كمان،  حولت اكرها،  اعملها بجفاء او حتي ابعدها عني بس مقدرتش،  عنيها الي بتضحك اول ما تشوفني مقدرش استغني عنهم في يومي،  باقي شهر هستغله،  هعمل كل حاجه اقدر عليها عشان اكون معاها فيه وبس ويكفي في شهر ده اني اكون علي طبيعتي معاها لانها علطول جنبي وكانها حاجه لازمه في يومي زي النفس مثلا، هو في حد يقدر يعيش من غير ميتنفس.
بعد شهر…في المطبخ 
:”بتنهيد” اي يا اخره صبري انتي وهيه 
سعاد: البت دي رفعتلي الضغط، انت الي بتسلك معاها اتصرف انت 
_ انتي بتزعقي لي طااا 
سعاد:  غوري من وشي 
:  عملتي اي في امي قره عيني يا به مش كفايه الي عملنا فيها الصبح والله بتصعب عليا 
_ تخيل يا ميزو بقلها احط الدقيق الاول ول رشه الملح بصت شويه كده ونفخت وقالت اي حاجه الاتنين نواشف،  سالت يعني اي نواشف دنها تشرح سنهه وقلتلها بعد حوالي ساعه كده يعني اي نواشف بردك قامت بصالي بخضه كده وبعدها خدت نفس عميييق شفطت كل الي في المطبخ وقالت رحمه حطي الملح علي الدقيق علي البيكينج بودر وعدي يومك فحطتهم في الخلاط علي الخليط الي عملناه صوتت بقي ولمت عليا الناس،  عملت اي انا ها 
:  انا لو مكان حجه سعاد كنت حطتك فوقهم وشغلت الخلاط وخلصنا من غبائك ده 
_ علفكره انت اخ مش جدع
:  يعني عايزه اي
_ ساعدني اعمل الكيكه ونبي ونبي
:  ي رااجل،  هو المنظر الحلزوني ده كيكه! 
_ اعملك اي بقي مهي الي مفمهتنيش براحه وهنا في جامعه بتحضر الدكتوره البت،  وسيبني هنهو لوحدي
:  اه فعلا هما الي غلطنين 
_ ها هتساعدني 
:  لازم يا قلبي بعد الي حصل في المطبخ ده من كوارث طبيعيه واعاصير لازم اساعدك طبعا  
_ هرقع زغروطه دلوقتي اصطبر 
: ههه يلا يا هبله 
ولانها بنتي المدلله مكنتش بدخلها المطبخ ولبست انا تعلمها بعد ما ماما هزقتنا انا وهي ولاني روحت سكن قبل كده اتعلمت الطبخ والصراحه عليها اكل ايدك والبلاعه علطول 
بس لازم نقول تسلم ايدك واي الجمال ده عشان اليوم يعدي علي خير 
بس ان جيته للحق عليها شويه حلويات ينسوك كل المهلبيه الي هيه بتعملها دي بس الا كيكه بنشوف تجارب سلاحف النينجه علي الكائنات المنقرضه مثلا حاجه كده استغفر الله العظيم.
_ تعرف انك في قلبي اوي 
: اي خدعه يا مان وانت شبه شكاره الدقيق كده اي المنظر ده 
_ شكاره بس قمر يولاه 
: اوباااا هههه 
_ ههه رخم 
: بس بتعملي كيكه لي 
_ انت نسيت ول اي عدا شهر وامين اتفق معايا انه يجي انهرده عشان نحدد الخطوبه 
: الخطوبه!!
يتبع….. 
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى