Uncategorized

رواية ملجئ العشق والحياة الفصل السابع 7 بقلم آية البدري

 رواية ملجئ العشق والحياة الفصل السابع 7 بقلم آية البدري

رواية ملجئ العشق والحياة الفصل السابع 7 بقلم آية البدري

رواية ملجئ العشق والحياة الفصل السابع 7 بقلم آية البدري

شمس بخضه : انت بتعمل اي هنا 
طارق و هو ينظر لها بأعجاب فكان الفستان مع جسمها تحفه فنيه 
كان يسند علي الحيط و لم يرد عندما سألته 
شمس بنرفزه و نفاذ صبر : بتعمل اي هنا و ازاي تدخل كده 
**************** ****************
فلاش باك 
طارق : جود حبيبة قلبي 
جود : اخلص 
طارق : عاوز اشوف شمس 
جود بتمثيل الخضه : قلب اختك واتعميت 
طارق ضربها بخفه علي كتفها : و حيات امك 
ضحكه جود بمرح : اخلص المطلوب 
طارق : مفييش هتروحلها و تقوللها اني باعتك علشان تجرجريها في الكلام و كده 
جود : و بعدين 
طارق : مفيش هتحاول هي تجرجرك بقي و تسألك عني فتقوللها انك هتقولي كل و اي حاجه تعرفيها عني بس بشرط تنزل معاكي تتسوقوا النهارده  و لما توصلوا لاي محل كلميني اجلكوا و تخلعي انتي 
جود بتفكير : ااامممم فكره حلوه بس في حد بيتسوق منغير فلوس 
طارق بملل : خدي يا اخر صبري : ادها الفيزه : بس متحفيش وحيات خالتك 
جود بفرحه : من عنيا يا صبري 
بااااك 
**************** ****************
طارق بهدوء و اعجاب : الفستان يجنن 
شمس : انت حيوان و قذر اتفضل اطلع بره حالا 
طارق : هطلع بشرط توافقي اننا نتعشي سوا 
شمس : طلبك مرفوض يا طارق 
طارق ببرود :بس انا قولت شرط مش طلب 
شمس اتغاظت : اطلع بره با طارق خليني اغير 
خرج طارق و كانت جود همت بالهرب 
شمس كلمت كريم و قالها انه جاي و انه قريب منها 
خرجت شمس و لم تجده فخرجت من المحل 
الموظفه : لو سمحتي 
شمس : نعم 
الموظفه : لبسك 
شمس بعدم فهم : بس انا مشترتش حاجه 
الموظفه : لا حضرتك اشتريتي 
شمس  بغباء : اشتريت اي 
الموظفه : الفستان ده 
شمس فهمت : لا ده مش بتاعي عن اذنك 
**************** ****************
في منزل شمس بعد وقت طويل 
دخل كريم و شمس دخلت شمس غرفتها بتعب لتجد الفستان علي السرير و بجانبه ورقه 
هتخديه بالغصب او بالضعف الفستان ده بتاعك و ملكك و محدش هيلبسوا غيرك زي مانتي بتاعتي و ملكي و محدش هيلمسك غيري 
لم تشعر غير و هي بتبتسم بحب و مسكت الفستان و قاسته تاني و قعدت تلف بيه لحد.ما غلبها النوم بيه 
**************** ****************
عند شروق كانت قاعده بتعيط طول الوقت 
فلاش باك 
ايمن : هخليكي اسعد واحده في العالم 
شروق : انا مش مصدقه نفسي يعني دي فيلتنا 
ايمن : و هتجهزي كل حته فيها علي مزاجك كمان مهو لسه ٧ سنين براحتك بقي 
ضحكة شروق : بحبك 
ايمن : بموت فيكي 
باااك 
ظلت تبكي بقهر الي ان غلبها النوم 
**************** ****************
في منتصف الليل 
ليلي بفرحه : حبيبي انت رجعت 
ايمن بزعل : ايوا 
ليلي : مالك 
ايمن : مفيش انا داخل انام 
فلاش باك 
ايمن بعصبيه : ليه كده يا ماما ليه 
امه : قلتلك مش هسمحلك تلعب بقلب العيله الصغيره 
ايمن بنفاذ صبر :ماما انتي اكتر واحده عارفه انا ليه خطبت شروق و اني بعشقها 
امه بعصبيه : و مراتك 
ايمن : ماما ليلي انا بحبها و بعزها و معملتي معاها افضل ما يكون و انتي عارفه ده انا مش بقصر معها بس انا من حقي اتجوز واحده  و تحمل مني 
امه بزعل : يا بني متحاول مع ليلي طلامه ولا انت ولا هي معيوبين 
ايمن بزعل اكبر : يا ماما الدكتور قالهالي واضحه و صريحه انا و ليلي مع بعض مستحيل يحصل حمل لكن احنا الاتنين كويسين جدا 
امه : والهي يا بني مش عارفه اقلك اي 
ايمن بحزن : متقوليش حاجه كده كده انا و شروق وصلنا للنهايه 
باااك 
دمعت عيونه و نام 
**************** ****************
في الصباح 
تستيقظ شمس و تخرج بالفستان 
كارما : عجبك صح 
شمس : اوي هو مين الي جابه 
سما خالتها : جود هي الي جابته و قالت انك نستيه مع لبسها 
شمس :امممم 
سما : كارما ادخلي ذاكري عاوزه اختك في كلمتين 
كارما : طب هسبكوا بس مش هذاكر 
سما بعصبيه خفيفه : و حيات امك لو منجحتي لانتي مش طالعه مصيف السنادي يلا يا بت 
ضحكة شمس بينما كارما اتغاظت جدا 
سما اتنهدت : اقعدي يا شمس 
شمس : ايوا يا خالتوا 
سما : بوصي يا شمس انا عارفه ان انا الي ضغط عليكي في الجواز بس انتي عارفه يا بنتي انا عملت كده ليه و انك معدش ينفع تفضلي قاعده هنا و كده يعني 
شمس بتفهم لكنها حزينه :فاهمه يا خالتوا 
سما : بس انا مش هرميكي في النار طارق شكله كويس و كل حاجه بس غريب اوي و طقم الالماس و عربيته ماشي مفيش مانع يكون مرتاح ماديا بس لازم نعرف هو جايب فلوسه دي منين برضوا لازم اطمن عليكي يا كده يا اما مفيش خطوبه صحيح عاوزاكي تتجوزي في اسرع وقت بس مش هرميكي بعد مربيتك و تبعبت في تربيتك ده كله يا بنت اختي 
جماعه في روايه بنزلها هنا اسمها زئير الاسد ده مقطع تشويقي منها هي خياليه اتمني تعجبكوا و تروحوا تشجعوني عليها 
استيقظت لتين في احد الخيم وسط هذه الغابه 
كانت عاريه لتتذكر ما حدث امس لكن رأسها يؤلمها جدا و لا تستطيع التذكر احتملت انه من كثرة الشرب البارحه
و انها كانت نامة هكذا بعدما تبلل فستنها من مطر البارحه في الحفله 
و لكن ما هذا الالم الذي في ظهري
– هذا ما قالته قبل ان تفتح كاميرا هاتفها لتتفحص بها ظهرها لتجد اربع جروح عميقه بها و بجوار بعد لكن لا ينذفوا – خافت من منظر ظهرها لتلبس فستانها الاحمر و تخرج من خيمتها لتجد  الكثير من المايه المركونه لابد من انها من امطار البارحه لكن عندما اقتربت وجدت لونها احمر هل يعقل هل كل هذا دماااء !!!!!!
فكرة في هذا و هي تجاهد بتذكر ما حدث امس
 و لكن لا يهم – فكرة في هذا عندما وجدت بعض الجثث المشوه 
بألتأكيد للأسود دخل في هذا هل يمكن ان يكون احد مازال حي او حتي مازلت بعض الاسود هنا  لحظه !!! اختي اختي 
ثم قالت بصوت عالي دون تفكير خوفاً علي اختها : نسييييييييييم 
قالت هذا بدون تفكير في العواقب لتدركها بعد فوات الاوان و تهرب و هي تشعر بأحد ورائها 
(ما هذا حتي و هي تجري لا احس بخوفها ابدا)
قالها احدهم و هو ينظر لها من بعيد 
بعد مده من الجري : نفسي هيتقطع 
وقفت قليلا 
ليظهر جسد ما ورائها لتشعر به فتمسك جذع شجر و تلف به نحوه 
ماذا سيحدث مع لتين ؟
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!