Uncategorized

رواية أشواق وحنين الفصل السابع 7 بقلم زهرة الريحان

 رواية أشواق وحنين الفصل السابع 7 بقلم زهرة الريحان

رواية أشواق وحنين الفصل السابع 7 بقلم زهرة الريحان

رواية أشواق وحنين الفصل السابع 7 بقلم زهرة الريحان

البنت واقفه في الاسانسير ومرة واحدة مالت علي وسام وقالت: اسفه اصل دوخت شوية عندي فوبيا من المناطق العاليه
وسام : وهو بيبص على جاسي اللي كانت علي شوية هتولع في البنت وفيه هو وفي المكان كله وقال
أحسن جربي شوية من اللي معذباني بيه فحب
يغيظها أكتر فقال هاتي أيدك يا أنسه اسندي عليه
جاسمين بغيظ : لا أنا هسندها ريحلي إنت نفسك هاتي ايدك يا أنسه اسندي عليا إنا
وسام : كاتم ضحكه كانت طالعه منه بس مقدرش غصب عنه ضحك على منظرها
جاسمين : بهمس له اما إنسان بارد ومستفز
وسام : بنفس الهمس سمعتك علي فكره و حسابك تقل أوي معايا
وصل المصعد بيهم فتح الباب وقال يلا يا أنسه باقيتي كويسه
البنت : اه الحمد لله شكرا يا ااااا هو اسمك ايه
وسام : إسمي وسام أي خدمة حضرتك
البنت:شكرا يا أستاذ وسام
وسام : لا أستاذ إيه حضرتك باقى أنا ظابط شرطة
البنت ووواو ظابط شرطة من زمان نفسي اتعرف
علي ظابط شرطة
جاسمين بغيظ من تنحها قالت : واديكي اتعرفتي فرصه سعيده بقى مع السلامة
وسام شاف جاسمين متغاظه أقال اغيظها زيادة ????
وقال أنا كمان سعيد بمعرفتي بيكي….. إسم القمر إيه
هيام : إسمي هيام والدلع وئام
وسام بابتسامة واسعه تشرفت بمعرفتك يا انسه وئام
وناسين الى واقفه بطلع دخان???? من كل حته
جاسمين بتكلم نفسها : هو اللي أسعد مسعدش إيه الهبل ده ده اتجن أول مشاف بنت
جاسمين بغيره : إيه لسه مخلصتش
وصله التعارف بتعتكم دي أجيب شجره واتنين ليمون
وسام : بابتسامة لا خلاص خلصنه فرصة سعيدة يا قمر بالأذن
هيام :اتفضل
وسبها وخد جاسي ومريم خلصو اللي مطلوب منهم وماشين في طرقهم لبيت عمها يوصلها
هيه بعد الحصل في الاسانسير اتجهلته تماما بس كانت متغاظه قالت لنفسها لا لايمكن ينتصر عليا
مريم : مين دي اللي كانت واقفه معاكم
جاسمين : مش عارفه والله بنت ملزقه شبه السلعوه بشعرها المنكوش ده اللي عمله زأي عرف الديك ????????
وسام : مين دي السلعوه ههههههه
لما دي سلعوه يبقي فين الجمال والأناقة والذوق والرقه
ولما الشعر ده زأي عرف الديك هههههههه ومال فين الحرير
جاسمين بغيظ وغيره جمال و زوق فين ده دي بنت تنحه وبارده معندهاش دم قال أيه عندها فوبيا وترامت في حضنك وانت يا حرام صعبت عليك
وشعر حرير إنتي اللي شوفته ده يتسمي حرير ؟؟
وسام طبعا حدث ولا حرج مبسوط وطاير انها بتغير عليه فرح اوي
وسام :وماله لما تكون بالجمال ده لازم تصعب عليا
جاسمين بنرفزه انت اللي بتحب الرمرمه
وسام بصلها بغضب ولسه هيتعصب عليها لحقته مريم وقالت خلاص يا وسام حصل خير إيه يا جماعه إحنا هنتخانق علشانها
جاسمين : مين دي أصلا اللي اتخانق علشانها وأنا مالي هو حر
وسام: اااااااايوه أنا حر
وسام قال لنفسه معقول اللي حاسس بيه
تكون هيه كمان حاسه بيه ؟ آكيد اومال ليه متعصبه كده
وقام مشغل الكاست
وبالصدفه اغنيه ورده ????
جرب نار???? الغيرة جرب و اوصفلي
قامت هيه مدا أيدها طفيه التسجيل وقالت
مصدعه انا
قالها يسلام بس كده الأميره تؤمر
************************************************************************
في بيت أمين وسميحة
منال في أوضتها واقفه بتربط طرحتها دخلت عليها أمها
الجميل بتاعي صاحي بدري علي فين العزم يا بنتي
منال : انا قطعت الاجازه يا ماما كفايه كده
سميحة : الف بركه حبيبه قلبي
ده ابوكي هيفرح اوي لما يعرف اللي انتي نزلتي الشغل
منال بابا عارف هو اللي طالب
مني انزل الشغل
سميحة طب يا بنتي عدي علي
واد خالتك يوصلك بدل
متتبهدلي في المواصلات
منال بفرحه حاضر يا ماما
امين كان معدي سمع كلامهم معجبهوش الحال
وقال لا متعديش علي حد
بنتي هتركب زيها زى أي حد ولو حابه تاخد تاكسي تاخد بس متعديش علي حد
آمين عارف اللي أمها عايزه تعمله
بس ده مايدلهاش الحق انها تدلل علي بنتها ولا
تقلل من قيمتها أبدا
منال : بعد صمت حاضر يا بابا اللي تشوفه
امين لقه بنته في عنيها حزن مال عليها وقلها ان بعمل كده لمصلحتك إنتي مهندسة قد الدنيا متتنزليش ابدأ
إنتي عندي بالدنيا بحالها
منال : ربنا يخليكي ليا يا أحن أب في الدنيا وميلت علي أيده باستها
خلصت ونزلت خدت تاكسى
وراحت علي شغلها
امين : سميحه تعالي عايزك
سميحه : خير يا ابو منال
امين : بخصوص منال
سميحه : مالها
آمين :مش عايزك تجيبي سيرة
أبن خالتها علي لسانك تاني قدامها
كفياكي عاد كل اللي في البنت ده بسببك
وبسب عمايلك
سميحه : وانا عملت ايه
امين : معشماها ومعشمه نفسك بعرفان إبن أختك
انتي فكراني مش واخد بالي بلي بتعمليه
والجوازه اللي اتحسبت علي البنت
روحتي قولتي للبنت واقنعتيها انها لما توافق علي واحد غيرة يمكن يتحرك ويتكرم ويجي يخطوبها
وهو ولا علي باله بالعكس كان هو بنفسه اللي بيسأل على اللي متقدم ل بنتك
وجاني وقالي وافق يا جوز خالتي أيمن ده مفيش منه انا سالت عليه
سمعته بنتك يومها وصممت تتجوز ايمن علشان حاسة انو هانها في كرامتها
امين اتعصب اكتر عليها وقال :-
اخر مره تجيبي سيره عرفان علي لسانك
كفاية بقي خلي البنت تشوف مستقبلها بعيد عن ابن أختك
لو كان عايزها كانت قدامه وسابها وراح اتجوز بنت مصرويه مكملتش سنه معاه حتي بعد مطلقها
لا جه ولا بنتك في باله أصلا
انا بنتي عندي نجمة من السماء واللي حاببها وعايزها
لازم يجى زاحف علي رجله مش احنا اللي نتمسح فيهم
وده اخر كلام عندي
************************************************************************
في بيت وهدأن
داخله جاسمين علي اخرها
واختها قاعده مع مامتها
مساء الخير يا ماما
فاطمة : يا مساء الانوار
صافي : ل جاسمين مالك بتقوليها من غير نفس
جاسي : اطلعي من نفوخي انا مش نقصاكي انا طالعه
فاطمه : اطلعي يا بنتي ووقت الغدا هبعتلك
جاسي : ماشي يا ماما
طلعت جاسي وفاطمه ل صافي هيه مالها اختك
مش عجباني بقالها مده
صافي : تلاقيها متوتره شويه علشان التقديم
فاطمه : وانتي يا ضنايا هان عليكي تسيبي امك
وتروحي بلد متعرفيش فيها حد لا وكمان هتسيبي
فرصتك إنك تبقي معيده في الجامعه
ليه ده كله
صافي : يعني محمود ميستاهلش؟ ؟
فاطمه :هو محمود زين مايتعايبش
بس برده انتي بنتي ولازم اطمن عليكي
صافي : اطمني يا ماما
محمود :
راجل وشهم وبيحبيني
هو علي فكره خيرني أسافر معاه بعد الجواز
ولا نعمل فرح هنا ويقعد
معايا شهر ويمشي انا اللي قلتله لا هروح معاك
ده إختياري انا مش هو
فاطمة : طب يا بنتي ربنا يهدي سرك
زمان قالوها بلدك فين اللي جوزك فيها
علي البركه يا بنتي ربنا يجعلها جوازة الهنا
. صافي : ربنا يخليكي ليه يا أحن أم في الدنيا
يتبع..
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية سجينة زوجها للكاتب أحمد سمير حسن

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!