Uncategorized

رواية حياتي لعبة الفصل السابع 7 بقلم وعد ياسر

 رواية حياتي لعبة الفصل السابع 7 بقلم وعد ياسر

رواية حياتي لعبة الفصل السابع 7 بقلم وعد ياسر

رواية حياتي لعبة الفصل السابع 7 بقلم وعد ياسر

اول ماوصلت المستشفي لقيت امي بتصوت وبتقول:-نتي السبب ي يارا نتي السبب ف ضياع ابني مني
مقدرتش اوجهه مقدرتش اسمع خبر ان اخويا ماات لانو فعلا بسببي حتي لو هكر هو اللي لعب بحياتي ودمرها ف اكيد نا السبب ف كدا لو كنت وافقت ع اللي طلبو مني مكنتش اذيت عيلتي مقدرتش اوجهه امي هربت من مشكلتي ولاول مره اهرب كنت ديما بواجهه مشاكلي وبقف قدامها بس المره دي هربت من كل حاجه وروحت للبحر ومقدرتش امسك نفسي اكتر من كدا وانهرت حرفيا قدامو ومقدرتش اسيطر ع شهقاتي وفضلت ادعي من كل قلبي ان الكابوس دا يخلص من حياتي وارجع لحياتي الطبعيه ونا اعده بعيط لقيت واحد خبط ع كتفي وقال
-خدي المنديل دا ي انسه امسحي دموعك مفيش حاجه تستاهل
سكت ومردتش ف كمل وقال
-عارفه مهما كان الظلم اللي اتعرضتي ليه نتي تقدري تواجهي وتوري للكل نك مش ضعيفه وتقدري تجيبي حقكك حتي من غيرهم ونك اقوي من ان اي حد 
يارا بعياط:-طب لو الظلم من اهلك تفتكر هتقدر تبين قدامها نك قوي ومش ضعيف اصلا ازي الاهل يقدرو يظلمو بنتهم هما ازي مش عارفين تربيه بنتهم ازي يصدقو الناس ويكدبو بنتهم اللي مربينها تفتكر لما الظلم يجي من اقرب حد ف حياتك تفتكر هتعرف تقف ع رجلك من تاني
سكت شويا وقام وقالي:-اوحش ظلم هو ظلم الاهل ليك بس اظن نك قدو ومتستنيش من حد نو يسندك ويبقا عكازك اسندي نفسك ب نفسك وكوني ضهر لنفسك لان مهما قبلتي ومهما شوفتي ف حياتك فا مفيش سند ليكي غير نفسك لانهم كلهم فترات ف حياتك حتي اهلك فتره وهيمشو قوي نفسك ب نفسك 
يارا:-الكلام جميل بس الفعل صعب مش سهل زي الكلام
وهو ماشي قال:-بس اظن نك قويه وهتقدر تخلي الفعل سهل زيو زي الكلام
يارا:-هو نت ماشي رايح فين مش هتقولي نت مين 
-مش مهم تعرفي نا مين هتعرفي بعدين المهم نك تقدري تواجهي مشاكلك ومتهربيش منها تاني ويوم لما تحتاجيني هتلاقني جمبك من قبل لما تطلبي حتي 
سبني ومشي ملحقتش حتي ارد عليه هو قال الكلمتين من هنا واختفي من هنا بس منكرش نو كان السبب ف انو يقويني ويخليني اقرر من تاني اني اقف ع رجلي واكون سند لنفسي…قومت وروحت المستشفي قررت اشوف اخويا ل اخر مره 
——————-
منه:-اخيرا جيتي نتي فين ي شيخه قلبت عليكي الدنيا 
يارا بيأس:-موجوده اهو بس لو سمحتي ممكن اشوف اخويا ل اخر مره
منه بعدم فهم:-ل اخر مره لي نتي هتشوفي علطول بس قولي يارب يفوق
يارا باستغراب:-ازي هو مش محمود مات 
منه:-اممم فهمت عشان كدا نزلتي تجري …بصي ي ستي اخوكي والحمدلله مامتش 
يارا بعياط:-اومال امي كانت بتصوت لي طلما هو بخير وكويس كانت بتزعق لي 
منه:-ي حبيبتي هو اه مامتش بس بقا ف كومه يعني ربك يعلم هو هيفوق تاني امتا
يارا:-كومه ازي ولي هو حصل اي تاني فهميني ونبي ي منه 
منه:-طيب اهدي ي حبيبتي وقبل لما اقول اي حاجه متخفيش الدكتور طمني وقال نو هيفوق 
يارا:-حاضر بس فهميني
منه:-اخوكي بعد لما فاق كتب جواب وانتحر تاني بس المره دي كانت اشد من المره اللي قبلها اخوكي ف حاله اكتئياب حاده رافض الحياه ومش قادره يعشها من غير رودينا شاف الدنيا سوده ونفسو يرجع ليها ويبقا معها بس فوق ودلوقتي بسبب نو انتحر وللمره التانيه ودخل ف كومه لان زي ماقولتلك المره دي كانت اشد 
يارا بوجع ع اخوها:-طب نا عوزه اشوف الجواب دا 
منه:-تممم هجيبو من عند الدكتور دلوقتي 
راحت منه وجبتلي الجواب وقررت ني اشوفو لوحدي ومش عوزه حد يكون معايا ونا بشوفو ومحمود كان كاتب وبيقول
محمود:-نا اسف ي امي نا عارف ني راجع وان مينفعش اعمل اللي بعملو دا ولازم اوجهه مشاكلي بس حقيقي مش قادر مش قادر اشوف حياتي من غير رودينا هيا كانت بنتي واختي وحبيبتي وكانت هتكون خطبتي هيا كل حاجه ف حياتي كانت هيا الحاجه الوحيده اللي حلوه ف حياتي يوم مكنش بيكمل غير بيها كنت بشتغل وبتعب عشانها عشان تكون من نصيبي وتكون حلالي..كان نفسي اجيب حقها بس مش عارف ومش قادر هجيب حقها من اختي يعني اموت اختي عشان حبيبتي يعني اعرض عرضي وشرفي للهلاك ب أيدي عشان انتقم ل حبيبتي نا مش قادر اخد حقي من يارا ناللي ربتها بعد ما ابويا مات ازي الاب هيقدر ياذي بنتو مقدرتش اجيب حق رودينا ولا قادر اصدق ان السبب ف قتل حبيبتي هيا اختي الصدمه كبيره عليه بطريقه محدش ممكن يتخيلها والحل الوحيد اني اروح لحبيبتي واعيش معها فوق واكيد ربنا هيسمحني لاني مش هقدر اعيش باحساس ني عاجز ومش قادر اعمل اي حاجه ولا اجيب حقها متزعليش مني ي امي وخدي بالك من يارا وسمحيها دي بنتك وقوليلها ني كنت بحبها اوي بس حبي ليها مش كفايه يخليني اسمحها ع كسرتي سلام ي امي.
يارا بعياط:-ناالسبب نالللي لازم اموت مش هو ولا رودينا نا اللي لازم مكنش ف الحياه دي 
منه داخلت ع يارا ف الاوضه:-اي دا يخربيتككك اي اللي نتي عملتي ف نفسك دا…..وبداءت تصرخ وتنادي ع الدكتور ي جماعه الحقوني حد يلحق يارااااا 
ام يارا:-احسن سبيها هيا تستحق كل دا هيا اللي لازم تموت مش ابني 
منه بزعيق:-انتيييي بتقولييي اييي دي بنتك نتي مستوعبه نك شمتانه ف بنتك نها بتموت قدامك 
ريهام:-ي جماااااعه بطلو خناق وشفو ام دكتور ف المخروبه دي البت بضيييع منااااا
ام يارا:-……
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية اغتصبت خطيبة أخي للكاتبة مهرائيل ماجد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!